Kehtaisitteko mennä papin puheille, jos olisitte kirkosta eronnut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirkosta eronnut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirkosta eronnut

Vieras
Olen eronnut kirkosta 2002, ja nyt olisi mahdollisuus luottamukselliseen keskusteluun seurakunnassa papin kanssa, mutta... mutta...

mahtaako etukäteen ottaa selvää, olenko kirkon jäsen? Mahtaako kysyä paikan päällä?
En voi valehdellakaan, että jäsen olen... sen verran selkärankaa löytyy.

En tiedä mitä tehdä. Liittyäkö takaisin kirkkoon pikapikaa ennen tapaamista, vai otanko riskin, että kysyy kirkon jäsenyyttä, ja sitten meikäläistä hävettää, kun en jäsen ole...? *noloa*

Ja keskustelu tapahtuisi ihan seurakuntayhtymän rakennuksessa, eli "kaiken ytimessä".

Kyllä kehtaisin. Ja kehtaisinpa vielä ilmoittaa eroamisen syynkin, jos sattuisi utelemaan. Eihän se pappi nyt siitä voi liikaa välittää, tai sitten se ei ole kovin hyvä pappi. Sehän saattais tiedosta vaan innostua ja toivoa voivansa auttaa sua vaan entistä paremmin (jos vaikka liittyisit taas jäseneksi...)

Eniten tässä ihmetyttää että miksi olet menossa keskustelemaan papin kanssa. Jos et ole jäsen, miksi käytät palveluja? Itse en kuulu kirkkoon eikä tulisi mieleenkään mennä papin juttusille...

Rohkeasti vaan juttusille! Seurakunnan idea on, että se on avoin kaikille tarvitseville. Monet esimerkiksi käyvät seurakunnan päiväkerhoa, vaikkei perhe kuulu kirkkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rohkeasti vaan juttusille! Seurakunnan idea on, että se on avoin kaikille tarvitseville. Monet esimerkiksi käyvät seurakunnan päiväkerhoa, vaikkei perhe kuulu kirkkoon.

Minusta on erikoista käyttää palveluja, jos ei ole valmis maksamaan jäsenmaksua. Miksei sitten voi liittyä kirkkoon, jos esim. ideologia sopii (seurakunnan kerho)?

Henk.koht en menisi papin puheille, jos oisin kirjosta eronnut enkä aikoisi liittyäkään. Mutta tuskinpa se pappi sun seurakuntaa kyselisi tai pois käännyttäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Eniten tässä ihmetyttää että miksi olet menossa keskustelemaan papin kanssa. Jos et ole jäsen, miksi käytät palveluja? Itse en kuulu kirkkoon eikä tulisi mieleenkään mennä papin juttusille...

Voihan sitä Jumalaan uskoa, vaikkei kirkkoon kuulukkaan

Kyllä voi keskustella yksittäisen papin kanssa, vaikka muu ideologia onkin periaatteita vastaan. (lähetystyö ym. hyväksikäyttö, ryöstetään vaan rikkaudet ja mennään sinne parempana, pidetään itseä parempana, vaikka heillä olisi todennäköisesti meille väkivaltaisille valkoisille paljon enemmän annettavaa). Kuten muistakin kuin itsestä välittäminen. Koko kylä huolehtii lapsista ym. yhteisöllisyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tässä se taas näkyy kuinka ahdasmielisiä uskovaiset on. "Omista"ei jaeta jos ei mitään saada vastalahjaksi. Kamalaa sakkia!

Mä en sen kummemmin ole uskovainen. Eipä noita uskonasioita ole oikein tullut mietittyä...Mä itse kuulun kirkkoon ja maksan veroja lähinnä siksi, että voin käyttää kirkon palveluja. Vähän niitä tulee käytettyä, mutta lapsi on kastettu, kirkossa menin naimisiin ja seurakunnan kerhossa käymme. Jos en maksaisi niin itse en näitä palveluja käyttäisi. Se miten muut tekee on mulle ihan sama. On niitä suurempiakin "syntejä", kun käyttää palveluja maksamatta. Mä myös ihan mielelläni tuen seurakunnan toimintaa. Mun mielestäni ne tekee paljon hyödyllistä (vaikkapa joulun alla jakaavat ruoka-apua), vaikka en itse yleensä palveluita tarvitsekaan.

Kyllä minä kehtaisin mennä. Ihmisiä ne papitkin on, eikä se heille kuulu. uskoa voi ilman kirkkoakin , ei se että kuuluu kirkkoon tee ihmisestä yhtään parempaa.

Yhteistyössä