Tänään monen kotihoidetun lapsen maailma romahti.

tosi kuin ves
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26898809:
Kyllä, ihan pokalla. Ehkä osoitat aloituksestani sen yleistyksen?
Jo otsikossa on "Tänään monen kotihoidetun...". Ei siis kaikkien. Vain 4 huutavaa lasta bongasin sillä aikaa kun itse siellä olin. Entä mistä oletan heidän olleen kotihoidettuja? Äitien käytöksestä. Päiväkodissa käyneet tietävät ettei lasta jäädä hyysäämään aina vain uudestaan ja uudestaan tällaisessa tilanteessa ja lapsi rauhoittuu yleensä heti aikuisen lähdettyä.
Eli siis, se yleistys? Provosoiva sävy oli valittu tarkoituksella.
Kyllä aika moni päiväkotiin tuova nimenomaan tekee tämän "äiti lähtee nyt.....no vielä hali...äiti lähtee nyt....no ei sitten ihna vielä....no nyt....no nyt....no heilutus vielä...no mä tuun vielä tän 100 metrin päästä antamaan sen pusun...no nyt äiti lähtee...."

"Tiina"
[QUOTE="tieto";26898832]Siis se ongelmlahan ei ole niissä LAPSISSA vaan niitten ÄIDEISSÄ. Ne ei voi laskea kultapuppeleitansa toiselle hoitoon tai yleensäottaen edes hoitoon kun eivät itse pysty olemaan erossa. Ne äidit sitten tartuttavat sen hysterian niihin lapsiinkin.[/QUOTE]

No nimenomaan! Kotiäidit tarvitsee lapsiaan enemmän kuin lapset äitejään. Ja jos äidille asia on kamala, niin lapsikin ajattelee että se asia on kamala kun kerran äidille se on.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26898809:
Kyllä, ihan pokalla. Ehkä osoitat aloituksestani sen yleistyksen?
Jo otsikossa on "Tänään monen kotihoidetun...". Ei siis kaikkien. Vain 4 huutavaa lasta bongasin sillä aikaa kun itse siellä olin. Entä mistä oletan heidän olleen kotihoidettuja? Äitien käytöksestä. Päiväkodissa käyneet tietävät ettei lasta jäädä hyysäämään aina vain uudestaan ja uudestaan tällaisessa tilanteessa ja lapsi rauhoittuu yleensä heti aikuisen lähdettyä.
Eli siis, se yleistys? Provosoiva sävy oli valittu tarkoituksella.
"Kotiäidit tekivät näin... Sen sijaan työssäkäyvät vanhemmat tekivät näin" Etkö tajua, mitä tuollainen ilmaus tarkoittaa?

Ja miksi kirjoitat provosoivan aloituksen, kun itse provosoidut saman tyylin vastauksista? Miksi luulet, että nuo saamasi vastaukset eivät ole tarkoituksella provosoivaan sävyyn kirjoitettuja? :D

heheeee
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26898507:
Ja taaskaan ei ole olemassa mitään välimuotoa? Joko synnäriltä päikkyyn tai kotona kouluikään asti. Voi jeesus mikä kirjoitus taas...
Tuossa oli että 9kk iässä - eli teillä pidettiin lapsi/lapset synnärillä 9kk ikään asti :) Tällä siis varmistit ettei varmana jää itkemään vanhempien perään....jepulisjee.
En edes viittiny lukee kuin eka sivun ja hyppäsin tähän viimoseen, oli niin typerääääää ja nyt mä häivynkin. Ja kyllä ehkä lopullisesti, hyvin pärjänny kesän ilman tätä ja nytkin jaksoi vain kahvitauon vilkaista!

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26898870:
"Kotiäidit tekivät näin... Sen sijaan työssäkäyvät vanhemmat tekivät näin" Etkö tajua, mitä tuollainen ilmaus tarkoittaa?
Olisiko pitänyt kirjoittaa jotain muuta kuin mitä näin? Tunnenhan minä tytön tarhakaverit joten tiedän kuka on ollut päikyssä ennenkin.

Uskonkin että sana "veronmaksaja" oli muutamille liikaa ja sai heidät hyppimään seinille. :kieh:

Ja miksi kirjoitat provosoivan aloituksen, kun itse provosoidut saman tyylin vastauksista?
Lähinnä olen huvittunut useiden reaktioista.

huhhuh huvittavaa.. Olikohan isällä vaikeaa jättää lapsi hoitoon? Kolkuttaako oma tunto, kun joutuu jättämään lapsen toisen aikuisten hoitoon joka päivä ja jäädä niin paljosta paitsi? Lapsuus on arvokas, vietän itse sen mielummin kotona nauttien joka hetkestä, yhdessä lasteni kanssa :D

Vuosi sitten:

Oma eskarilainen alkoi kulkemaan matkaa reippaana yksin, vaikka onkin ollut 6v kotona, äidin helmoissa, ei mitään ongelmaa tullut koko vuonna..
Naapurin eskarilainen raivosi joka aamu ovella, ettei tahdo lähteä taas hoitoon.. Nyt vanhemmat kysyivät, voisinko minä (joka oon kotona) saatella lasta koulutielle muutamana aamuna, kun itse eivät töiden takia pääse "vahtimaan" kulkeeko lapsi kouluun asti, kun eivät oikein luota, että lapsi lähtee kouluun asti.. tai edes herää aamulla ajoissa..

"äityli"
En jaksanu lukee koko ketjua, mutta sen verran, että ite oon kotona lapset hoitanu, mutta tästä huolimatta tiedän että kun se kerhon alotus vuoden päästä tulee (joo meillä ei mennä päikkyyn, mut lapset opettelee hetken oleen ilman äitiä kerhossa) ni en jää siihen vaikka se lapsi alkais itkeen. Mää luulen et suurin osa vanhemmista tän tietää eikä ne jää siihen norkoilemaan, sama asiahan se on päiväkodin alotuksen kans kun eskarin.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26898942:
Olisiko pitänyt kirjoittaa jotain muuta kuin mitä näin? Tunnenhan minä tytön tarhakaverit joten tiedän kuka on ollut päikyssä ennenkin.

Uskonkin että sana "veronmaksaja" oli muutamille liikaa ja sai heidät hyppimään seinille. :kieh:

No minusta tässä ketjussa huvittavinta on se, että provosoivan aloituksen jälkeen aloittaja ei kommentoi mitään muuta kuin "eipä mammat taaskaan tajunneet". En tajua, miksi teit aloituksen, jos tarkoituksesi ei ollut ilmaista mielipiteesi siitä, että kotihoito ei ole suositeltavaa sinne eskari-ikään asti. Tähän mielipiteeseesi on tässä vastattu jo vaikka miten monta kertaa asiallisesti ja myös siihen samaan provosoivaan tyyliin, jota itsekin käytit. Mikä tässä on siis niin huvittavaa? Se, että kukaan ylipäätään vastasi?

"vieras"
Mun mielestä tää on hieman kaksipiippuinen asia. Toisaalta tuollainen arpominen "Lähden, en lähdekään, no lähdenpäs sittenkin, en lähde" ei ole tietenkään hyvä juttu, mutta toisaalta väitän, että aika moni (no, en minä ainakaan!) pystyisi jättämään itkevää lastani yhtään mihinkään.

Tämän vuoksi tosin totuttelisinkin (puhun nyt konditionaalimuodossa, sillä omat lapset on vasta 1v5kk ja 3kk eikä tosiaan vielä hoitoon menossa) lapsiani tällaisiin erotilanteisiin hyvissä ajoin ennen sinne hoitoon viemistä. No, on tuo mun yksivuotiaani tosin jo pieniä aikoja hoidossa ollutkin niin, etten ole itse ollut paikalla (pari tuntia korkeintaan, synnytyksen aikoihin oli sitten sen pari vrk) ja ainakin ne kerrat on menneet ihan kivasti.

Eiköhän päiväkotilapsetkin ole alkuun itkeneet, ennen kuin ovat tajunneet että vanhemmat tosiaan tulevat heitä hakemaan. Ja eiköhän kuka tahansa lapsi itkisi, jos olisi lähes koko elämänsä ollut äidin tai isän hoivissa ja yhtäkkiä pitäisi lähteä päiväkotiin kokonaiseksi päiväksi.

Kyllä minustakin lapsen ensisijainen hoitopaikka eskari-ikään saakka olisi koti, tai mahdollisesti jonkun läheisen koti. (Esim. mummola, kummila tms.) Toki tämä ei aina ole mahdollista, ja senhän me kaikki tiedämme. Hyvä siksi että onkin päiväkoteja.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26898987:
En tajua, miksi teit aloituksen
Miksi jotkut tekevät "Kaupassa/uimahallissa/ties missä nähtyä"-aloituksia? Herättääkseen keskustelua ja palstalle tyypillistä tappelua.

Mutta joo, minun kantani on että lasten olisi hyvä saada kehittyä vuorovaikutustaitoisiksi jo ennen eskaria. Sitähän sä kysyit.

heh heh
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26898942:

Mikäs veronmaksajassa muka mättää?
Veroja maksavat ne, jotka käyvät töissä, mutta veroa menee myös esim. Kelan etuuksista.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26899031:
Miksi jotkut tekevät "Kaupassa/uimahallissa/ties missä nähtyä"-aloituksia? Herättääkseen keskustelua ja palstalle tyypillistä tappelua.

Mutta joo, minun kantani on että lasten olisi hyvä saada kehittyä vuorovaikutustaitoisiksi jo ennen eskaria. Sitähän sä kysyit.
No niin, eli miksi valitat, että kukaan ei tajunnut pointtiasi? Eihän tässä muusta ole puhuttukaan. Mikset sitten jatka keskustelua itse, jos halusit herättää keskustelua?

Eikä tässä kovin moni nähdäkseni tuohon veronmaksaja-kohtaan jumittunut, kun ei tämä kääntynyt siihen "kotiäidit tekevät arvokasta työtä" -suuntaan, mutta tulkintansa kullakin.

Itse olen kotihoidon kannalla omien lasteni kohdalla, ja pyrin tämän heille järjestämään niin pitkään kuin sen mahdollista on. Toki lasten on hyvä kehittyä ns. vuorovaikutustaitoisiksi ennen eskaria, mutta minun mielestäni niiden taitojen hankkimiselle ja kehittämiselle on muitakin vaihtoehtoja sen päiväkodin sijasta/ohella, mitenkään siis päiväkotia ja sen mahdollisuuksia väheksymättä :)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26899055:
No niin, eli miksi valitat, että kukaan ei tajunnut pointtiasi? Eihän tässä muusta ole puhuttukaan. Mikset sitten jatka keskustelua itse, jos halusit herättää keskustelua?
En varsinaisesti tyrkyttänyt tuota kantaani pointtina avaukseen. Tai no, ehkä pienenä piilovittuiluna. Ilmeisen moni kuitenkin tunnisti itsensä ja totuus sattui.

Mutta joo, keskustelu tuntuu nyt junnaavan paikoillaan joten pitää kehitellä joku uusi, entistä provosoivampi juttu. :xmas:

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26899130:
En varsinaisesti tyrkyttänyt tuota kantaani pointtina avaukseen. Tai no, ehkä pienenä piilovittuiluna. Ilmeisen moni kuitenkin tunnisti itsensä ja totuus sattui.

Mutta joo, keskustelu tuntuu nyt junnaavan paikoillaan joten pitää kehitellä joku uusi, entistä provosoivampi juttu. :xmas:
Mikä "totuus sattui"? Kuka tässä nyt on ihan oikeasti hyppinyt seinille?

Nimenomaan keskustelu junnaa siinä, mitä kirjoituksestasi tuli ilmi. Ei kai se palstalaisten vika ole, ettei se veronmaksaja-kortti nyt ottanutkaan tulta alleen, vaikka niin toivoitkin.

FM
Minä kyllä laitoin lapset uran edelle ja silti olen lasten jälkeen saanut luoda omaa uraa. Olin kotiäitinä 12 vuotta ja nyt hyvässä asemassa työssä, jossa viihdyn. Onnellisimpia ja reippaampia lapsia saa hakea =) ei se kotiäityis tarkoita, että ollaan neljän seinän sisällä ja syödään hernekeittoa. Kotiäitiyden aikana voi jopa ylläpitää ammatillista tietämystään. Nyt on TriplaIsä kyllä pahasti erehtynyt. Epäilenpä, että kotona hoidettu lapsi voi paremmin kuin ylisuuressa, meluisassa ryhmässä kasvanut onneton lapsi =( Enpä viitsi enempää kommentoida, mutta minua et ainakaan saa provosoitua tällä typerääkin typerämmällä aloituksella. Huomaa, että kirjoittaja on sivistymätön, huoltoasemalla siivoustyöllä itsensä elättävä luuseri.

"Miä"
Ihan ensi alkuun mainittakoon, etten ole päivähoitoa vastaan, vaikka oma lapseni onkin kotihoidossa - kukin tehköön kuten parhaaksi perheellensä näkee. Mutta faktahan on se, että päivähoitolaitosta ei luotu sen vuoksi, että se olisi jotenkin erityisen hyväksi lapsille, vaan sen vuoksi, että köyhempien perheiden (ts. perheet, joissa isän palkka ei riitä koko sakin elatukseen) äideillä olisi mahdollisuus mennä töihin hankkimaan rahaa. Minä ja sisareni menimme ekan kerran hoitoon vasta eskarissa - sitä ennen emme olleet tuntiakaan hoidossa edes isovanhemmilla, kun olivat jo niin vanhoja - ja ihan hyvin pärjäsimme. Muistan vieläkin, kuinka innolla itse odotin, että minusta tulee "iso tyttö" ja pääsen ihan yksin eskariin. Sosiaalisista taidoista yms. saimme heti alusta asti vain kehuja; ja vaikka itse sanonkin, niin olimme me sisareni kanssa aika reippaita pakkauksia - vaikka "vain" kotihoidossa olimmekin:)

joio
Minä olen kotikasvatettu ja samoin tulee olemaan lapseni. Ja minua ei sitten millään voi sanoa epäsosiaaliseksi ;-D Tällä hetkellä koulutan ihmisiä esiintymään ja luottamaan itseensä. Päivääkään en ollut hoidossa eikä tule olemaan lapsenikaan. Pystymme onneksi yhdistämään sekä minun että mieheni työn ja isovanhemmat ovat vielä apuna. 2v. neitimme puhuu kuin papupata ja rakastaa esiintymistä =)

"Jaahas"
En ymmärrä miten toisten valinnat saa näin suuria mielenilmaisuja aikaiseksi. Meillä lapset olleet päivähoidossakin, tällä hetkellä kotona. Kumpikaan vaihtoehto ei ole varauksetta toista parempi, mutta en jaksa kantaa huolta muiden kuin omista valinnoista.

"vieras"
Mikäs veronmaksajassa muka mättää?
Veroja maksavat ne, jotka käyvät töissä, mutta veroa menee myös esim. Kelan etuuksista.
No Kelan etuuksista menevää veroa en laske samaksi, mitä työssäkäyvä maksaa omasta palkastaan :)

Ja ihmehyökkäys aloittajaa vastaan, vaikka enemmän palsta pursuaa sellaisia aloituksia että "lapset pois niiltä, jotka ei niitä halua hoitaa ja vievät 9kk-ikäisenä helvetin esikartanoon" ja blaablaablaa...

Mun puolesta kaikensuuntaiset provoilut vois jo lopettaa, kuka näistä samoista edes jaksaa provosoitua vuodesta toiseen...?

[QUOTE="vieras";26895950]Niin, ihmeesti vain teikäläisten mielipiteet muuttuu lapsen täytettyä sen maagiset 3 vuotta. Sitten tarvitaan SOSIAALISIA kontakteja ja ehdottomasti VIRIKKEITÄ, joita ei kotoa saa. Mikä kumma lapsen aivoissa tapahtuukaan sitten kun 3 vuotta on täynnä... :LOL:[/QUOTE]

Missä kohtaa mä oon puhunu 3 vuoden rajasta? En missään. Aika outo kommentti suhteessa tekstiin jota kommentoit.

"vieras"
Missä kohtaa mä oon puhunu 3 vuoden rajasta? En missään. Aika outo kommentti suhteessa tekstiin jota kommentoit.
En ole tuo joka kommentoi tuon kolmen vuoden rajan, mutta tottahan tuo on. Ensin haukutaan ne, jotka laittaa lapsensa ylipäänsä päiväkotiin, mutta yllättäen 3-vuotiaaksi tulon jälkeen lapsi kaipaakin virikkeitä ja tupataan päiväkotiin, että voidaan jäädä nuorimmaisen kanssa kotiin. Monta esimerkkiä elävästä elämästä, yksikin laittoi 4-vuotiaan isoveljen hoitoon 5 päiväksi viikossa ja täysiksi päiviksi, kun pikkusisarus syntyi. Lapsi kuulemma yllättäen kaipasi kamalasti virikkeitä. Sama muija oli paasannut kotihoidon puolesta koko ajan, kun esikoista kotonaan hoiti.

Itse lasken nämä tälla tavalla toimijat ihan pelkiksi työtä vieroksujiksi. Kun ei huvita työt, niin vedetään lasten "hyvinvointi" siihen, ettei äiti voi milloinkaan mennä töihin. Just.

Yhteistyössä