Tänään monen kotihoidetun lapsen maailma romahti.

"Lissu"
Kannattaa kyllä muistaa se ilmiö, että kun yksi aloittaa sen ulinan, niin viisi muuta sillä rajalla ollutta yhtyy mukaan jotka muuten olisi luultavasti menneet leikkeihinsä ihan nätisti.

Mutta sitähän se on päiväkodeissa joka syksy joka ryhmässä, ei vaan eskareilla. Siis huutoa ja parkua. Asettuu kyllä siitä alle viikossa... :)

Meidän kotihoidettu (viimeisen puolen vuoden aikana teki syrjähypyn pph:lle) aloitti muuten viime syksynä eskarin suunnilleen riemusta kiljuen, ikinä ei tarvinut väkisin jättää. :D

Sfinda
Onko pointtisi se, että on parempi jos lapsi on ollut pk lapsi? Vai se että vanhemmat eivät tajunneet lähteä ns. kylmästi pois?

Jos tuo ensimmäinen, niin ihmettelen että miksi lapsi pitäisi ehdoin tahdoin totuttaa ns. kylmään meininkiin, ettei kaipaa hänelle tärkeimpiä ihmisiä.
Kylmää meininkiä siis sekö että lapset käyvät aamutoimiin jonka jälkeen menevät leikkimään? Siis tekemään sitä mitä lapsen kuuluukin tehdä?

---
Hehhee. Eli viekää kaikki ihmeessä jo 9kk ikäiset päiväkotiin ja pitäkää ihmeessä 7-17 hoidossa niin varmasti tottuu ;) ei sitten eskarissa itketä. Voi jeesus mikä aloitus taas...

Mitenköhän oman lapseni käy, kun kotona hoidan. Niin ja olen muuten perhepäivähoitaja. Eli maksan veroja mutta en myöskään vie kallista päivähoitopaikkaa ;) Monenkaan ihmisen verorahat ei riitä edes omien kullannuppujen hoitoon. Päiväkotihoito ei ole ilmaista. Se 250e ei riitä mihinkään. Eli aika turhaa jeesustelua "kun minä maksan veroja". Heh, totta tosiaan. Ne verorahat ei pienipalkkaisilla / monilapsisilla riitä edes sen oman lapsen hoitokuluihin sielllä päiväkodissa.

No, minust se on ihan normaalia jos lasta itkettää mennessään uuteen paikkaan uusien ihmisten pariin. Saa sitä hertsileidi 6-vuotiasta surettaa. Mutta ehkä äitien kannattaa siinä kohtaa piilottaa se oma heikko kohtansa eli lapsen itku ja lähinnä reippaasti kannustaa lasta jäämään päikkyyn, ihan niin että sanoo heipat ja menoksi. Kyllä se lapsi vielä eskarilaisena kykenee sosiaalistumaan ja tuskinpa moni ekaluokkalainen sitä itkua tihrustaa luokan nurkassa...

eripas
Joo, meidän kotihoidettu menee innoissaan eskariin, on kyllä mennyt aina innoissaan kerhoihin, toisin kuin jotkut päiväkotilapset!!! Voi ollakin että meillä ollut enemmän toimintaa ja menoa kuin joillakin päiväkodissa, ei olla jumiuduttu kotiin vaan olemme liikkuneet ja hyödyntäneet kerhot. VOI VOI NOITA PÄIVÄKODIN PILLITTÄJIÄ :)

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26898507:
Ja taaskaan ei ole olemassa mitään välimuotoa? Joko synnäriltä päikkyyn tai kotona kouluikään asti. Voi jeesus mikä kirjoitus taas...
No sinullahan tuossa aloituksessa oli niin välimuotoista tekstiä? :LOL:

"meriska"
Triplaisällä on tunnetusti pienet piirit ja mustavalkoinen ajattelutapa:D

Meidän kaikki kolme lasta ovat kotihoidettuja kouluikän asti ja ei ne vaan itkeneet yhtään. Hyvillä mielein jäivät kouluun ja intoa puhkuen tulivat sitten kotiin:) Koulussa pärjäävät siinä missä muutkin.
Eikä ole kyllä ikinä kuulunut mitään hirveää itkua koulun aloituspäivänä vaikka paljon kotihoidettuja lapsia on ollut....

[QUOTE="vieras";26895454]Et kysynyt minulta, mutta tottahan se on, että lasta kannattaa hieman harjoittaa tuohon hoitoon jäämiseen ennen sitä pelottavan eskarin alkua. Pk lapsethan on tottuneet siihen, että iskä/äiskä nakkaa aamulla hoitoon ja TULEVAT HAKEMAAN ILTAPÄIVÄLLÄ pois, eli tietävät että kun vanhemmat lähtee, niin eivät hylkää. Siinä mielessä tuo sun heitto siitä, ettei pk-lapset kaipaa omia vanhempiaan on ihan schaissea. Tottakai kaipaavat, mutta kun tietävät että vanhemmat tulee takaisin niin osaavat ottaa rennolla kädellä ja nauttia päivän leikeistä. :)[/QUOTE]

Oliskohan tämä ehkä kuitenkin lapsikohtaista? Mun veli aloitti hoidon jo 10 kk:n iässä ja itki silti vielä 5-vuotiaana kerhoon jäädessä yms.

Siellä taitaa nyt olla kusta muroissa jollakin taas. Itse jo hiukan vanhempana mammana voin todeta, että lapset ovat hyvin erilaisia. Esikoiseni oli aina eturivissä innokkaana, pyyteli, voisiko mennä päiväkotiin yksin. En tietenkään antannut, eihän sitä lakikaan salli. Mutta esikoisen suurin huolenaihe oli, että en tule liian aikaisin hakemaan.

Pikkukakkonen sitten. Niin, aivan eri maata. Hiljainen, pohdiskeleva, ja tarvitsee aikaa kaiken suuren sanomiseen. Painostamalla, pakottamalla tai kiristämällä ei tuon pojan kanssa selviä. On hyväluontoinen, mutta patoaa sisäänsä pahaa oloa, jos ei aikuinen osaa luoda rauhallisia tilanteita keskustelulle ja tunteiden purkamiselle. On siinä ollut vanhemmillakin opettelua, nuorimmaisen luonne kun ei ainakaan äidiltä ole periytynyt.

No, yritin viedä poikaa kerhoon alle 3-vuotiaana, parina päivänä viikossa kolmeksi tunniksi kerrallaan. Alkoi sitten tulemaan näitä mystisiä pahoinvointeja ja päänsärkyjä ja huonovointisuutta, edellisinä iltoina ei tullut uni silmään, aamiaista ei syönyt lusikallistakaan. Kertoisitteko meitä kotona lapsemme hoitaneita äitejä arvostelevat veronmaksajat, miksi helvetissä tekisin lapselleni sen, että pakottaisin hänet isoon lapsiryhmään vastoin hänen luontaisia tarpeitaan, jos hän kaikin mahdollisin tavoin (jopa psykosomaattisin oirein) ilmaisee, ettei ole siihen valmis?

Itse tein ratkaisuni, ja olin pojan kanssa kotona eskari-ikään saakka. Puhuimme jo keväällä, hyvissä ajoin, että eskari alkaa syksyllä. Sitä jännitettiin ja puhuttiin ja puhuttiin. Nukuttiin vieressä ja nähtiin painajaisia. Itkettiin koko heinäkuu, ja elokuun alussa oli masu aamuisin sekaisin. Että sellaista.

Kaikki meni kuitenkin hyvin. Itkua ei sitten lopulta nähty. Nyt poika on reipas tokaluokkalainen, menee mielellään kouluun ja on saanut hyviä kavereita. Olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että jos olisin pakottanut pojan kolmivuotiaana kerhoon ja sitten kokopäiväiseksi tarhalaiseksi, olisi hänen sielussaan mennyt rikki jotakin perustavanlaatuista, joka liittyy perusturvallisuuteen. Luovuin itse rahasta ja työstä, koska lapseni oli siinä hetkessä tärkeämpi. En sure uraani päivääkään. Ehdin vielä. Ja tiedän, että poika on saanut sellaisen alun elämälleen kuin hän tarvitsi.

Itse en ymmärrä niitä ihmisiä, jotka vievät alle vuoden ikäisen 10 tunniksi päiväkotiin ja sanovat, että se on hyväksi lapselle. Paskat, se on hyväksi vanhempien urahaaveille ja tilipussille. Olkaa edes rehellisiä. Tällaiset lapset eivät koskaan saa kokea kotihoitoa, mutta hiukan vanhempana he ehtivät kyllä ihan taatusti urautua ja elää 7-16 -elämää eläkeikäänsä saakka. Olen tuuminut tykönäni, että ihmisten, joiden pääasiallinen päivätyö on arvostella kotihoidettujen lasten vanhempia, on vaikeaa elää omien ratkaisuidensa kanssa. Ikävää, niin heille kuin heidän lapsilleen, jotka 100%;n varmuudella viettäisivät enemmän aikaansa omien vanhempiensa kuin vieraiden laitostyöntekijöiden seurassa. Sikäli tämä on vanhemmille helppoa, koska pienet eivät osaa toiveitaan ilmaista ja lopulta lapset eivät enää tiedä muusta. Onko sellainen onni kuin kotona äidin tai isän kanssa oleminen edes mahdollista? Ei lapsi kaipaa sitä mistä ei tiedä. Valintoja kaikki tyynni.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Tiina";26898682]Mun tyttö katsoi aamulla ihmeissään kun pari lasta jäi itkemään. Äidit vielä pitkittivät lähtötilanteita.[/QUOTE]
Varo vaan, kohta nämä muutamat luku- ja ymmärrystaidottomat mammat tulevat keuhkoamaan että "törkeää yleistämistä"! :D

"Henttu"
[QUOTE="vieras";26895413]Olen itse kotihoitolapsi, joka sit meni päiväkotiin ja eskariin samaan aikaan. Istuin ekan viikon hattuhyllyllä kaikki päivät ja itkin äitiä. Allekirjoitan aloituksen. Nyt olen suht tavallinen aikuinen, mutta omat lapset alkavat totuttelemaan äidistä erillään oloa pikkuhiljaa eikä kertarysäyksestä :)[/QUOTE]

Mulla olisi ollut tämänkaltainen koulunaloitus, jos olisin ollut kotihoidettu lapsi. Olin juuri sitä äidin lahkeissa lymyävää sorttia, ja hyödyin tooosi paljon pk-hoidosta. En ymmärrä, miten muka olisi ollut parempi mulle siirtää shokkia eskariin saati koulunalkuun asti, kun pienempänä sopeutuu nopsempaa.

Omilla lapsilla huomasin saman että 1 v 2 kk sopeutui hoitoon nopeammin kuin esikoinen 1 v 7 kk iässä. Samoin vauva-aikana pienemmältä on sujunut lyhyemmät hoidot hienosti, kun niitä tilanteita on ollut paljon.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26898711:
Varo vaan, kohta nämä muutamat luku- ja ymmärrystaidottomat mammat tulevat keuhkoamaan että "törkeää yleistämistä"! :D
Siis sinä ihan pokalla väität, ettet aloituksessa yleistänyt ja kärjistänyt? :D

"Pii"
Monille on niin iskostunut se ajatus, että sen oman ratkaisun on vaan OLTAVA se kaikkein paras, että sitä varten on kehiteltävä ihan referenssejä kans.väl. tutkimustietoohinkin. Itse asiassa kukin hoitaa hommansa tyylillään ja omien speksiensä mukaisesti ja elää sitten sen asian kanssa. Tämä pätee, uskokaa tai älkää, myös hoitokysymykseenkin. Tosi ujon ja epäsosiaalisen lapsen kanssa en tosin jäisi odottamaan eskaria, vaan hankkisin elämänkokemuksia kodin ulkopuolella ilman äitiä jo ennen 6 vuoden ikää..

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26898730:
Siis sinä ihan pokalla väität, ettet aloituksessa yleistänyt ja kärjistänyt? :D
Kyllä, ihan pokalla. Ehkä osoitat aloituksestani sen yleistyksen?
Jo otsikossa on "Tänään monen kotihoidetun...". Ei siis kaikkien. Vain 4 huutavaa lasta bongasin sillä aikaa kun itse siellä olin. Entä mistä oletan heidän olleen kotihoidettuja? Äitien käytöksestä. Päiväkodissa käyneet tietävät ettei lasta jäädä hyysäämään aina vain uudestaan ja uudestaan tällaisessa tilanteessa ja lapsi rauhoittuu yleensä heti aikuisen lähdettyä.
Eli siis, se yleistys? Provosoiva sävy oli valittu tarkoituksella.

"tieto"
Siis se ongelmlahan ei ole niissä LAPSISSA vaan niitten ÄIDEISSÄ. Ne ei voi laskea kultapuppeleitansa toiselle hoitoon tai yleensäottaen edes hoitoon kun eivät itse pysty olemaan erossa. Ne äidit sitten tartuttavat sen hysterian niihin lapsiinkin.

Yhteistyössä