Mitä 2,5-vuotiaan jo pitäis osata? Sain kommentin joka laitto miettimään :/

• Viestiketjun aloittaja hhhhhh
  • Ensimmäinen viesti
Nellien
No mun molemmat lapset on puhuneet ihan niinku isommatkin niin 2vuoden iästä lähtien! todellakin 2.5v kanssa voi keskustella, mä soittaisin neuvolaan ja pyytäisin lähetteen puheterapeutille, joka tekisi arvion että tarvitaanko esim.neurologisia tutkimuksia!

kyllähän näitä äitejä on nähty juu ei mun laste mikään voi vaivaa, ja muut silittää päätä juu kyllä se siittä oppii puhuu.. juu no yhenkin lapsen diagnoosiksi tuli kokonaiskehityksen viive ja on nyt 5,5vuotiaana, 3vuotiaan tasolla!

Ei sen kanssa ole hätää. Oma poika, nyt jo 4-vuotias, ei vieläkään puhu täydellisesti, puhuu kuitenkin niin, että ymmärrämme häntä. Neuvolassa ovat aina uhanneet puheterapialla, mutta joka käyntikerralla puhe on aina kuitenkin mennyt parempaan suuntaan. Myös kuinka kuvailet pojan touhuilua, kuulostaa tutulta. Oma poika oli reilusti yli 2v ennen kuin puhe alkoi luistaa. Hiljaa se hyväkin tulee. :heart:

Mun 2v 2kk ei sano mitään lauseita vielä, joskus on toistanut perässä pari kahdesta sanasta koostuvaa. Muutenkin aika samanlainen kuin teidän lapsi ja neuvolassa sanottiin että ihan normaali kehitys. Vasta 3v:n pitäisi ottaa puheessa kiinni ja jos ei ota on ehkä jo vähän syytä huolestua, jos silloinkaan kun on niin yksilöllistä.
Pojat muuten tulee tuossa jälkijunassa muutenkin.

opetan lapsiani
Kun omat lapsoset kehittyy hurjaa vauhtia, saattaa pitää vain sellaista vauhtia normaalina. Ja sitten muita vähän jälkeenjääneinä ;)

Olen jopa sitä mieltä, että silloin kun itsekin huomaa että lapsi voisi jossain kehittyä, niin sitten panostaa siihen osa-alueeseen. Kaikin puolin lasta helpottaa, kun oppii ilmaisemaan itseään. Puheenkehitys on tosi paljon vanhemmista kiinni!

Kun omat lapsoset kehittyy hurjaa vauhtia, saattaa pitää vain sellaista vauhtia normaalina. Ja sitten muita vähän jälkeenjääneinä ;)

Olen jopa sitä mieltä, että silloin kun itsekin huomaa että lapsi voisi jossain kehittyä, niin sitten panostaa siihen osa-alueeseen. Kaikin puolin lasta helpottaa, kun oppii ilmaisemaan itseään. Puheenkehitys on tosi paljon vanhemmista kiinni!
Ja lapsen luonteesta, sukupuolesta, kielistä ja muista asioista, mutta kyllä toki myös vanhemmista jos eivät esim ikinä juttele lapselle niin toki se on iso miinus.
Tuskin kukaan pitää jotain lasta jälkeenjääneenä puheen perusteella kuitenkaan?! (tai miten minä tuon sanan käsitän:D)Tai ehkä joku jälkeenjäänyt. :LOL:

"hmm"
Lapset kehittyy eri tahdissa, toiset oppii yhden jutun aikaisin joku muu taas toisen. Hyvinhän sun poika osaa jo laskea :) Monet ihmetteli kun meiän tyttö ei juuri sanonut mitään 1,5 vuotiaana, ihan vain muutamia sanoja. Saman ikäisenä oppi kuivaksi, eli edelle monia lapsia siinä suhteessa. Nyt tosin 3-vuotiaana puhetta tulee jo hyvin.

Tärkeintähän on se, että lapsi ylipäätään sanoo sanoja eikä ymmärryksessä ole vikaa. Tai se ettei kehitys jää johonkin tasolle etenemättä ollenkaan. Eli jos lapsesi ei oppisi uusia sanoja vaan tuntuisi jämähtäneen johonkin "tasolle", huolestuisin.

Yhteistyössä