Miksi arvostelet muita?

• Viestiketjun aloittaja hmm..
  • Ensimmäinen viesti
Mikä tekee sinusta niin paljon paremman ihmisen , että koet oikeudeksesi arvostella ja haukkua muita ?
Koen joskus tosiaan oikeudekseni arvostella muita, liittyy siihen, että koen arvostelun kohteen tehneen vääryyttä tavalla tai toisella. Yritän tosin olla haukkumatta. En liitä arvostelua kuitenkaan siihen, että olisin itse jotenkin parempi ihminen.

Kiertää kaartaa...

No kuuluu varmaan ihan ihmisluontoon...
Mä olen OMASTA mielestäni tosi ymmärtäväinen ja kaikkee mutta aika ajoin sitä kuulee sanovansa "en mä vaan ymmärrä, en mä vaan tekis sillee.."
Ja mitä pahaa siinä ees on? En mä edes odota, että kaikki ymmärtää mun tekoja ja valintoja.
Eri asia taas sitten ääripää, että ollaan kaikille avautumassa siitä miten asiat pitäs hoitaa.

Tässä niputetaan nyt niin monta asiaa yhteen, että on vaikea lähteä purkamaan aloituksen neutraalia kysymystä vastaukseksi.

1.
Miksi arvostelet muita?
Arvostelen muita (ja itseäni) tekojen perusteella. Koen arvostelemisen olevan yksi tapa asettaa toimintatavat jonkinlaiseen arvojärjestykseen, jonka avulla pystyy löytämään mielestään hyvät, toimivat ja toivottavat toimintatavat. Lisäksi arvostelun avulla pystyy mittaamaan oppimista.

2.
Mikä tekee sinusta niin paljon paremman ihmisen...
Tulen paremmaksi ihmiseksi tiedostamalla oman vajavaisuuteni ja pyrkimällä muutokseen. Yhtenä välineenä tähän näen toiminnan arvostelun, kts yllä.

3.
...että koet oikeudeksesi arvostella -- muita?
Koen oikeudekseni havainnoida ja analysoida ympäröivää maailmaa siinä, missä muillakin kanssamatkustajilla on siihen oikeus. Ihminen on hierarkkinen olento, joten asioiden järjestely ja arvottaminen on meille luonteenomaista toimintaa. Oikeuteni on arvostella muita, mutta tahallinen loukkaaminen ja omien arvioiden arvottaminen ainoaksi totuudeksi ovat mielestäni huonoja toimintamalleja (sen perusteella, mitä olen havainnoinut ja arvioinut omasta ja muiden toiminnasta).

4.
... ja haukkua...
Kenelläkään ei ole oikeutta haukkua muita, se on valta, joka otetaan väkisin. Joskus näen velvollisuudekseni huomauttaa muita haittaavasta tai puhtaasti vahingollisesta toiminnasta. Toisinaan lipsun tästä säännöstäni ja haukun (omasta mielestäni aiheellisesti) idiootteja idiooteiksi. Toisinaan luulen olevani hauska&humoristinen, mutta päädynkin sanomaan/kirjoittamaan jotain loukkaavaa. Tällöin arvostelukykyni on pettänyt ja arvioin tilanteen väärin.

Oletko sitä mieltä, että aloituksesi oli neutraali, arvostelusta vapaa kysymys?

Itseasiassa en arvostele, vaan kysyn.

Mikä tekee sinusta niin paljon paremman ihmisen , että koet oikeudeksesi arvostella ja haukkua muita ?

hmm..
Tässä niputetaan nyt niin monta asiaa yhteen, että on vaikea lähteä purkamaan aloituksen neutraalia kysymystä vastaukseksi.

1. Arvostelen muita (ja itseäni) tekojen perusteella. Koen arvostelemisen olevan yksi tapa asettaa toimintatavat jonkinlaiseen arvojärjestykseen, jonka avulla pystyy löytämään mielestään hyvät, toimivat ja toivottavat toimintatavat. Lisäksi arvostelun avulla pystyy mittaamaan oppimista.

Niin mutta tämähän kertoo vain mitä sinä pidät hyvänä ja oikeana. Muille muut asiat ovat hyviä ja oikeita.

2. Tulen paremmaksi ihmiseksi tiedostamalla oman vajavaisuuteni ja pyrkimällä muutokseen. Yhtenä välineenä tähän näen toiminnan arvostelun, kts yllä.

Se on ok. jos pyrit kehittämään itseäsi paremmaksi ihmiseksi, mutta se että pitää muiden tekoja huonompana .... kehittääkö se sinua paljon.. ?

3. Koen oikeudekseni havainnoida ja analysoida ympäröivää maailmaa siinä, missä muillakin kanssamatkustajilla on siihen oikeus. Ihminen on hierarkkinen olento, joten asioiden järjestely ja arvottaminen on meille luonteenomaista toimintaa. Oikeuteni on arvostella muita, mutta tahallinen loukkaaminen ja omien arvioiden arvottaminen ainoaksi totuudeksi ovat mielestäni huonoja toimintamalleja (sen perusteella, mitä olen havainnoinut ja arvioinut omasta ja muiden toiminnasta).

Voiko arvostella muita , muuten kuin pitämällä sitä omaa tekoaan parempana kuin muiden?

4. Kenelläkään ei ole oikeutta haukkua muita, se on valta, joka otetaan väkisin. Joskus näen velvollisuudekseni huomauttaa muita haittaavasta tai puhtaasti vahingollisesta toiminnasta. Toisinaan lipsun tästä säännöstäni ja haukun (omasta mielestäni aiheellisesti) idiootteja idiooteiksi. Toisinaan luulen olevani hauska&humoristinen, mutta päädynkin sanomaan/kirjoittamaan jotain loukkaavaa. Tällöin arvostelukykyni on pettänyt ja arvioin tilanteen väärin.

Oletko sitä mieltä, että aloituksesi oli neutraali, arvostelusta vapaa kysymys?

Tarkoitus oli olla ihan vain kysymys, mutta kuten jo edellä huomautin: Itsekkin lipsun arvostelemaan joskus muita. Ja häpeän sitä syvästi . ( ja varsinkin , jos lapseni ottavat siitä mallia..)
?

Yhteistyössä