Iltalehden synnytyskokemukset (turhake)!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Miia"

Vieras
Ote iltalehdestä:

"Ensimmäinen synnytys oli pitkä ja kivulias, hoitohenkilökunta ei tuntunut uskovan kipuihin, synnytys päättyi kivuliaaseen imukuppiin liian myöhään saadun epiduraalin jälkeen. Luomuna mentiin ja vauva oli 5 sekuntia rinnalla, minkä jälkeen hänet vietiin tehohoitoon kolmeksi päiväksi. Rankka kokemus, josta jäi pelot. Kävin pelkopolilla seuraavan synnytyksen lähestyessä, synnytys olikin ihana, kätilö oli osaava ja kivunlievitys meni nappiin. Ponnistushetkellä tuli edellisen synnytyksen deja vu. Hoitajat ja lääkäri jopa huusivat toisilleen. Hätäsektio, terve vauva syntyi. Edelleen ristiriitaista tietoa, oliko sektio tarpeellinen vai ei. Sain suolilaman, sektiohaava tulehtui yms. Meille ei enää tule lapsia ja jos vielä tulee, on ainoa vaihtoehto suunniteltu sektio. Olivat nämä niin pelottavia kokemuksia."

"synnytys päättyi kivuliaaseen imukuppiin liian myöhään saadun epiduraalin jälkeen. Luomuna mentiin ja vauva oli 5 sekuntia rinnalla" MIKÄ TÄSSÄ OLI LUOMUA??

Siis jos synnyttäjä kokee et epiduraalista ei ole apua tai että se se ei ole ehtinyt vaikuttaa tarpeeksi niin sillonko synnytys on luomu lääkityksestä huolimatta??

[QUOTE="minä";26888088]Se että kipulääkitys ei ehdi vaikuttaa on sama asia kun sitä ei olisi annettu ollenkaan. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?[/QUOTE]

Näinpä. Tuossa synnyttäjä kertoi omasta synnytyskokemuksistaan, joissa kaikki ei todellakaan ollut mennyt nappiin. Ap:n mielestä olennaisinta noissa on se, että onko nyt menty määritelmän mukaan luomuna vai ei. Voi hyvää päivää, eiköhän tässä ole kysymys siitä, kuinka synnyttäjä nämä asiat on kokenut.

[QUOTE="minä";26888088]Se että kipulääkitys ei ehdi vaikuttaa on sama asia kun sitä ei olisi annettu ollenkaan. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?[/QUOTE]

Eli otan buranaa päänsärkyyn, mut koska siitä ei ole apua, en ole periaatteessa ottanu lääkettä ollenkaan??

• Tykkää
Reactions: Saraella
Sanoinhan et on turhake, mut näin aamuisin, kahvipannullisen jälkeen, aivot vielä tyynyllä, on kiva takertua pikkuseikkoihin =D Enkä nyt arvuutellut oliko synnytys traumaattinen vai ei, vaan kysymys oli että oliko synnytys luomu??

[QUOTE="Miia";26888102]Eli otan buranaa päänsärkyyn, mut koska siitä ei ole apua, en ole periaatteessa ottanu lääkettä ollenkaan??[/QUOTE]

No sinä koet sen kivun silloin samanlaisena niin eikö silloin voida sanoa, että kärsit kipusi ilman lääkityksen tuomaa helpotusta?

Minä "sain" kolmannessa synnytyksessäni epiduduraalin ihan pyytämättäni ja oikeastaan jopa vastoin tahtoani.

Synnytys eteni nopeasti (20 min ehdin olla salissa kun vauva jo syntyi) eikä mieheni edes ehtinyt paikalle. Kuulostaa ehkä oudolle, mutta en pystynyt juurikaan kommentoimaan kätilöiden puheisiin, olin niin keskittynyt ottamaan vastaan supistukset - olin jotenkin "ulkopuolella".

No, kätilö sitten lähinnä ilmoitti että laittavat epiduraalin kun olen niin tuskainen - ei siinä vaiheessa edes tutkinut tilannetta, vaikka olen itse melko varma että jos en ihan täysin auki ollut vielä niin ainakin melkein.

Anestesialääkäri syöksyi pian paikalle ja jotenkin kummassa saivat minut käännettyä niin, että epiduraali laitettiin. "Alistuin" tilanteeseen ja oikeasti vain yritin pidätellä. Sain lopulta sanottua, että ponnistuttaa ihan kauheasti, johon anestesialääkäri suunnilleen vain taputti kankkuani ja sanoi, että "odota vähän", jotta lääke ehtii vaikuttaa.

Vauva syntyi suunnilleen samalla hetkellä kun lääkäri poistui huoneesta, kätilö sai juuri ja juuri napattua kopin.

Epiduraali ei tosiaankaan ehtinyt vaikuttaa, ja hölmöä kyllä, minua jopa vähän harmitti, että "luomusynnytykseni" meni pilalle. Jälkisupistuksia se kyllä lievensi mukavasti :)

Mutta tosiaan, tämän ap tarinan pointti ei varmaankaan ollut tuossa luomuilussa... ja olihan se tavallaan luomuna, kun lääkitys ei ehtinyt vaikuttaa.

[QUOTE="minä";26888117]No sinä koet sen kivun silloin samanlaisena niin eikö silloin voida sanoa, että kärsit kipusi ilman lääkityksen tuomaa helpotusta?[/QUOTE]

Totta, näin on. En vieläkään väittänyt etteikö tää nainen ois kokenu kipua, vaan haluan tietää että luokitellaanko se synnytys LUOMUKSI? =D

[QUOTE="Miia";26888127]Totta, näin on. En vieläkään väittänyt etteikö tää nainen ois kokenu kipua, vaan haluan tietää että luokitellaanko se synnytys LUOMUKSI? =D[/QUOTE]

Ei luokitella luomuna, mutta voidaan (KO?) sanoa että ilman kivunlievitystä, koska kipu ei ole lievittynyt. (?)

Pakko tähän todeta vielä että ymmärrän hyvin miksi moni haluaa synnyttää luomuna, mutta en vaan jaksa ymmärtää miksi monelle tuntuu olevan tärkeämpää se että pääsee sanomaan että synnytti luomuna, aivan kun silloin olisi jotenkin parempi synnyttäjä?

Viimeksi muokattu:
Ei luokitella luomuna, mutta voidaan sanoa että ilman kivunlievitystä, koska kipu ei ole lievittynyt. (?)

Pakko tähän todeta vielä että ymmärrän hyvin miksi moni haluaa synnyttää luomuna, mutta en vaan jaksa ymmärtää miksi monelle tuntuu olevan tärkeämpää se että pääsee sanomaan että synnytti luomuna, aivan kun silloin olisi jotenkin parempi synnyttäjä?

No en ole itse synnyttänyt luomuna.. ekassa sain paraservikaalin tai mikä lie kohdunsuunpuudutus kuitenkin, josta ei tosin myöskään ollut minkään sortin apua. Toisen synnytyksestä en ole varma että sainko silloin kohdunkaulapuudutteen, en muista kuin sen että kysyttiin että otanko ja jahkailin juupas eipäs juuri sen takia kun muistin ettei siitä edelliselläkään kerralla ollut apua. Eli se omalla luomukokemuksella pröystäilykään ei ollut tässä nyt tarkoitukseni =D

[QUOTE="Miia";26888194]No en ole itse synnyttänyt luomuna.. ekassa sain paraservikaalin tai mikä lie kohdunsuunpuudutus kuitenkin, josta ei tosin myöskään ollut minkään sortin apua. Toisen synnytyksestä en ole varma että sainko silloin kohdunkaulapuudutteen, en muista kuin sen että kysyttiin että otanko ja jahkailin juupas eipäs juuri sen takia kun muistin ettei siitä edelliselläkään kerralla ollut apua. Eli se omalla luomukokemuksella pröystäilykään ei ollut tässä nyt tarkoitukseni =D[/QUOTE]

Siis en viitannut sinuuun, ihan tälläinen yleinen kommentti luomu synnytyksistä.

Jos syöt pihvin, mutta oksennat sen heti ulos, niin voitko vielä sanoa olevasi kasvissyöjä?

Yhteistyössä