Miten joku voi päätyä pienipalkkaiseen työhön?

• Viestiketjun aloittaja Ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
Ei ymmärrä
Mikä työ on huonosti palkattua?
Kuinka pitkiä työpäivät ovat? Onko vuorotyötä?
Paljonko tuossa on brutto ja paljonko suunnilleen tienaa päivässä rahaa?

Itse tienaan bruttona n. 2300 riippuen valitsemistani vuoroista, päivässä karkeasti tienaan vähintään satasen käteen. Töitä teen noin 16-22 päivää kuukaudessa. Työhöni pääsin helposti, en ole joutunut koskaan taistelemaan työpaikasta. En tietenkään ole millään suurella palkalla, mutta täällä on näemmä niitäkin jotka tienaavat puolet vähemmän?

ffffffff
Itse olen filosofian tohtori, eli väitöskirja tehnyt ja tutkijana työskentelen. Palkka just 2000 euroa kuussa ja teen täyttä normaalia työviikkoa. Mielestäni tosi pieni palkka ja vieläpä tohtorille.

..
brutto 1500, 40,5h viikossa..päivä duuni. alan vaihdosta omalle suunnittelin kunnes laskin että vuoron tekeminen ei kannata koska asumistuen tippuessa käteen jäisi yhtä paljon rahaa kuin nyt ja kaksi ala-asteikäistä lasta joutuisi viettämään ilta ja mahdolliset yö vuorot itsekseen...eli näin minä päädyin tähän ratkaisuun.

"mievaan"
Saan jotain 1300e+lisät, teen osa-aikaa, about 96h/3vk kun normi on se 115,15/3vk. Olen tyytyväinen, koska saan olla koulussa aloittelevien lapseni tukena, ainakin syksyn. Tammikuussa meinasin nostaa osa-aikaisen työtunnit maksimiin, joka on 115h/3vk.

No mä olin viime kesänä laitospesulassa tuuraajana ja sain samaa palkkaa kun ne "oikeatkin" työntekijät. Työ oli kolmivuorotyötä, peruspalkka alle 9e/h. iltalisät himpun yli 1e/h ja yölisä himpun alle 2e/h.

Voit ihan itsekin laskea, ettei siellä päässyt kummosellikaan palkoille. Silti siellä akat niskalimassa väänsi hotellien/sairaaloiden tekstiilejä pesuun ja mankelii, jotta ko paikoissa ihmiset voisi sitten nukkua yms puhtaissa tekstiileissä.

..
brutto 1500, 40,5h viikossa..päivä duuni. alan vaihdosta omalle suunnittelin kunnes laskin että vuoron tekeminen ei kannata koska asumistuen tippuessa käteen jäisi yhtä paljon rahaa kuin nyt ja kaksi ala-asteikäistä lasta joutuisi viettämään ilta ja mahdolliset yö vuorot itsekseen...eli näin minä päädyin tähän ratkaisuun.

ja siis käteen tullee n. 50 netto per päivä.

Itse olen filosofian tohtori, eli väitöskirja tehnyt ja tutkijana työskentelen. Palkka just 2000 euroa kuussa ja teen täyttä normaalia työviikkoa. Mielestäni tosi pieni palkka ja vieläpä tohtorille.
Itse en näkisi, että palkkaa pitäisi maksaa koulutustaustan mukaan vaan enemmänkin työtehtävä kohtaisesti. Miten keksien pakkaaminen linjalla nopeuttuisi jos linjalla pakkaa tohtori peruskoulun käynneen sijasta?

sanna-vaan
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26883769:
No vaikka ihan yksinkertaisesti siksi, että joillakin aloilla on vain huono palkka? Voitko kuvitella? Meinaatko, että jotkut robotit sitten esimerkiksi istuvat kassalla, ei kukaan oikeasti voi sinne päätyä?
Pikemminkin kysymys on miksi joku on niin tyhmä ettei mene kouluun ja opiskele parempaa ammattia.

säpäle harmaana
Pikemminkin kysymys on miksi joku on niin tyhmä ettei mene kouluun ja opiskele parempaa ammattia.
a) edelleen kuka siellä kaupan kassalla sitten istuisi, jos siellä ei olisi ketään ihmistä

b) hyvä koulutus ei takaa hyvää työpaikkaa esim pienemmillä paikkakunnilla

c) jotkut kyllä menevät useampaankin kouluun, mutta eivät silti saa koulutustaan vastaavaa työtä

..
kuka hoitaisi kaikki nykyiset matalapalkka alan työt ?..tähän kun saisi joskus vastauksen ainaisen mene parempan duuniin läpän sijaan..maailma pysähtyisi aika äkkiä jos kaikki puhtaanapito -alan, kaupan alan ym ihmiset yhtäkkiä päättäisivät että nyt loppui...kaikki kallistusisi , työttömyys lisääntyisi, maahanmuuttajia otettaisiin töihin ilman minkäännäköistä kielitaitoa tai tohtorit pakotettisiin mököttämään muita palvelemaan..

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
sanna-vaan
kuka hoitaisi kaikki nykyiset matalapalkka alan työt ?..tähän kun saisi joskus vastauksen ainaisen mene parempan duuniin läpän sijaan..maailma pysähtyisi aika äkkiä jos kaikki puhtaanapito -alan, kaupan alan ym ihmiset yhtäkkiä päättäisivät että nyt loppui...kaikki kallistusisi , työttömyys lisääntyisi, maahanmuuttajia otettaisiin töihin ilman minkäännäköistä kielitaitoa tai tohtorit pakotettisiin mököttämään muita palvelemaan..
Ulkomaalaiset, kuten isossa maailmassa.

"Nipsu"
[QUOTE="Nipsu";26883772]Päädyin koska pidän työstäni ja pääsen siinä toteuttamaan itseäni :)
Palkka bruttona n.1400€, töitä n. 32h/vko ja n. 16pvä/kk.[/QUOTE]

Niin ja kyseessä on taide-ja käsityöala.

sanna-vaan
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26883796:
a) edelleen kuka siellä kaupan kassalla sitten istuisi, jos siellä ei olisi ketään ihmistä

b) hyvä koulutus ei takaa hyvää työpaikkaa esim pienemmillä paikkakunnilla

c) jotkut kyllä menevät useampaankin kouluun, mutta eivät silti saa koulutustaan vastaavaa työtä
a) esim. maahanmuuttajat ja opiskelijat
b) silloin pitää olla päässä vikaa kun ei tajua muuttaa pois -> jos ei halua niin turha vinkua palkasta
c) on koulutusta ja koulutusta...jos sinusta tulee joku homeopatisen paskarohtojen erikoisasiantuntija takahikiältä niin ei varmasti töitä tule. Sen sijaan hyvästä koulutuksesta varmasti saa työtä (humanistinen lässytys ei sitä ole)

sanna-vaan
[QUOTE="vieras";26883846]Olipa huono provo tai sitten tyhmä ihmislajin edustaja.[/QUOTE]

Eikö typerämpää ole alistua siihen köyhyyteen kun koulutus kuitenkin on ilmaista.

Yhteistyössä