Lapsen hankkiminen yksin/ilman parisuhdetta. Keskustelua, mielipiteitä kokemuksia. :)

Kepsis
jännä homma ettei kukaan ole tullut minulle selittämään kuinka minut olisi pitänyt abortoida kun äitini tiesi ettei isäni tule ottamaan isän / puolison roolia kun oli raskaana hänelle, vaikka isäni ehdottikin aborttia. tässä sitä silti ollaan.
 
[QUOTE="jeps";26882340]Kakkonen ei ole valhe. Koska kyse on juurin vain äidin tahdosta toteuttaa jotain. Lapsi ei synny ilman isää. [/QUOTE]

Jos lapsi syntyy vaikkapa hedelmöityshoidoilla, niin kyllä hän silloin syntyy ilman isää. Sukusolujen luovuttaja ei ole isä sanan varsinaisessa merkityksessä. Mutta on se kakkosvaihtoehto valhe siinäkin mielessä, että suurin osa lapsen yksin hankkineista olisi silti mieluiten halunnut lapsen parisuhteessa. Mutta kun se ei ollut mahdollista, niin seuraavaksi paras vaihtoehto oli hankkia lapsi yksin.

[QUOTE="jeps";26882340]Sinulla lienee huono isäsuhde. Minulla äitisuhde. Silti olen onnellisempi että minulla on kuitenkin ollut se äiti. Koska äidittömyys on ihan eri asia. Kannattaa miettiä.[/QUOTE]

Ei, vaan minulla on kyky ajatella asioita laajemmin kuin vain oman napani ympärillä, ja olen myös lukenut aiheesta, vaikkei se itseä millään lailla ole koskettanutkaan (en siis itse ole hankkinut lasta yksin tai edes harkinnut sitä, ja itselläni on aina ollut molemmat vanhemmat). Huonoimmat argumentit muodostetaan mutu-tuntumalta omien traumojen puristuksissa, niinkuin ilmeisesti sinä nyt teet.
 
"Vieras"
[QUOTE="kuha";26882321]Jopas olet ylhäiselle pallille itsesi nostanut. Kummarran sinne korkeuksiin.

ettäkö lapsen tulee olla oikein kiitollinen olemastaolostaa ja isättömyydestä äidille - joka valitsi sen vaikeimman tien. Siitäkö pitäisi kiittä että äiti on kokenut olevansa täysin oikeutettu poistamaan lapsensa elämästä yhden henkilön, eli isän. Joka noin biologisesti on aina olemassa oleva.

Kannataskohan vähän laskeutua sieltä äitipallilta alaspäin.[/QUOTE]

Öö...
No ensiksikin, mulla on kyllä ihan se mies, jonka kanssa olemme lapset tehneet ja joka asuu kansamme.

En tiiä kuinka huonosti kasvatuksessa pitää epäonnistua, jotta lapsi kokisi mielummin jäänensä syntymättä kuin kasvavansa ilman isää/äitiä? Missään en sanonut että se olisi se ideaalitilanne, mutta luulenpa kuitenkin että näistä isättöminä/äidittöminä kasvaneista lapsista valta-osa on kuitenkin iloisempia siitä että on olemassa kuin siitä ettei olisi?

Onko sulla jotain henkilökohtaista historiaa tässä asiassa! Vai miksi näin vahvasti reagoit?

Olisiko se lapsi kiitollisempi vaikka siitä, että äiti/isä valitsi jonkun random-tyypin olemaan vanhempi, vaikka tämä henkilö olisi millainen hirviö tahansa. -parempi kuitenkin että on ne molemmat vanhemmat, kun elämä on todella kamalaa ilman?

Tokihan näitä marttyyri-ihmisä löytyy, valitettavan paljon. " oikeestihan mun elämässä kaikki on ihan hyvin, mutta voinpa nyt tästäkin asiasta kerätähiukan sääliä"
 
"mur"
Minäkin olen sitä mieltä, että lapsen hankkiminen on aina itsekäs teko. Ja kyllä, jos en olisi itselleni parisuhdetta löytänyt, niin luultavasti olisin yrittänyt saada lasta yksin. Ja kyllä, olen jopa pysynyt huonossa parisuhteessa, koska toiveeni saada lapsi vaikka siinä suhteessa ylitti kaiken muun.

Minusta on todella typerää sanoa, että ei itse olisi hankkinut lapsia, jos ei olisi ollut parisuhdetta. Luulette vain.
 
"mies"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26882347:
Ei kun lapsen elämästä ei ole "poistettu" yhtään ketään. Sitä isää ei ole koskaan ollutkaan. Sukusolujen luovuttaja ei ole isä.

Ja ei, ei lapsen tarvitse olla "kiitollinen" äidille tai isällekään olemassaolostaan. Mutta elämästä voi silti nauttia ja veikkaan, että suurin osa näkee paljon positiivisia puolia siinä, että on olemassa - jos toinen vaihtoehto on se, että ei olisi olemassa. Ja siinä mielessä voi toki olla onnellinen siitä, että äiti halusi lapsen ja mahdollisti lapselle olemassaolon.

Eivät ydinperheessä kasvaneetkaan lapsen yleensä ole onnellisia siitä, että heillä on ollut YDINperhe, vaan siitä, että heillä on ollut PERHE. Okei, ydinperhefanaatikot ovat toki asia erikseen, mutta yleensä ihmiset eivät ajattele perhettään jonkin mallin mukaan, vaan perhe on läheiset ihmiset, joiden kanssa on hyvä elää. Ja se perhe voi olla kokoonpanoltaan erilainen.
Jos sinua ei ole tehty äidin itsekeskeisyyden jatkeeksi, sinua ei ole olemassa. Silloin et voi edes voivotella että voiku äiti olisi minut tehnyt vaikka ilman isää. Ja toisaalta isättömyys todellakin voi olla asia joka vaikuttaa siihen että haluaisiko olla syntynyt vai ei. Vallankin jos äidin maailmaan ajatus isästä ei ole edes mahtunut. On vaan ollut itsekäs halua lisääntyä.

Maailma on täynä lapsia jotka tulevat huonoista kodeista ja tarvisisivat hoivaa. Miten ideaalia olisikaan jos nämä pakkomielteisest vauvakuumeilijat suuntaisivat hellyyden anto tarpeensa niille lapsille jotka tässä maailmassa jo ovat ja sitä oikeasti tarvitsisivat.
 
Ken guru
[QUOTE="mies";26882392]Jos sinua ei ole tehty äidin itsekeskeisyyden jatkeeksi, sinua ei ole olemassa. Silloin et voi edes voivotella että voiku äiti olisi minut tehnyt vaikka ilman isää. Ja toisaalta isättömyys todellakin voi olla asia joka vaikuttaa siihen että haluaisiko olla syntynyt vai ei. Vallankin jos äidin maailmaan ajatus isästä ei ole edes mahtunut. On vaan ollut itsekäs halua lisääntyä.

Maailma on täynä lapsia jotka tulevat huonoista kodeista ja tarvisisivat hoivaa. Miten ideaalia olisikaan jos nämä pakkomielteisest vauvakuumeilijat suuntaisivat hellyyden anto tarpeensa niille lapsille jotka tässä maailmassa jo ovat ja sitä oikeasti tarvitsisivat.[/QUOTE]

Tuo koskee sitten yhtälailla kaikkia. Miksi kukaan hankkisi biologista lasta...
 
tuul
[QUOTE="mur";26882378]Minäkin olen sitä mieltä, että lapsen hankkiminen on aina itsekäs teko. Ja kyllä, jos en olisi itselleni parisuhdetta löytänyt, niin luultavasti olisin yrittänyt saada lasta yksin. Ja kyllä, olen jopa pysynyt huonossa parisuhteessa, koska toiveeni saada lapsi vaikka siinä suhteessa ylitti kaiken muun.

Minusta on todella typerää sanoa, että ei itse olisi hankkinut lapsia, jos ei olisi ollut parisuhdetta. Luulette vain.[/QUOTE]

Kieltämättä sinulla ei kuulosta olevan ollut edes ajatusta lapsen kantilta. Vaan itsesi. Etkä ole ainoa. Ja näistä huonoista parisuhteista hinnan maksavat ne lapset. Suosittelen pyörähtämään lastenpsykiatrisella. Näet mitä tuollainen itsekyys parhaimmillaan saa oikeasti aikaan. Ja sitten tähän oikein vielä kannustetaan. Keep ut the good work. Lapsen parhaaks ja sileee
 
"noh"
Tuo koskee sitten yhtälailla kaikkia. Miksi kukaan hankkisi biologista lasta...
Lapsen voi hankkia pohajlle josta ei ole jo valmiina olemassa asetelmaa jonka hyvin tiedetään aiheuttavan ongelmia tulevassa. Pään saa laittaa puskaan ja kuvitella että isättömyydellä, vallankin jos se alkaa yleistyä, ei ole mitää merkitystä. Täälläkin perustelu tuolle tuntuu oleva vaan subjektiivinen "mun isä oli ihan PASKA, niin olisin onnellisempi isättömänä". Niin, sinulla todellakin on isä. Et voi tietää mitään isättömyydestä.

Riski otetaa - eikä välitetä pätkääkään. Sitten kauhistellaan, herran jestas naapurin Martta vei vauvan päiväksi hoitoon mummolle. EI noin pientä saa jättää, tulee traumoja. Ja itse kuitenkin tehdään lapsi tietoisesti trauma-altiille pohjalle.

Miksi ihminen on onnettomampi ilman lasta? ei se ole sitä. Nykymaailmassa vaan ei osata luopua mistään vaan kaikki on pakkopakko saada. Oli hinta mikä tahansa.
 
sivusta
[QUOTE="mur";26882378]

Minusta on todella typerää sanoa, että ei itse olisi hankkinut lapsia, jos ei olisi ollut parisuhdetta. Luulette vain.[/QUOTE]

Tuo on sun mielipiteesi. Mä en olisi hankkinut lasta tietoisesti yksin, käsittääkseni juuri siitä ketjussa ainakin alunperin oli kyse (ei raiskauksista tai vahinkoraskauksista syntyneistä lapsista). Niinkuin joku sanoi, vanhempien hyvä parisuhde on lapsen koti. Mä uskon tuohon, enkä tietoisesti toimisi kyseistä periaatetta vastaan. Ovat ne vanhemmat sitten kaksi äitiä, kaksi isää tai isä ja äiti, niin uskon, että heidän välisensä hyvä parisuhde todella on se lapsen todellinen koti.
 
Ken guru
[QUOTE="noh";26882420]Lapsen voi hankkia pohajlle josta ei ole jo valmiina olemassa asetelmaa jonka hyvin tiedetään aiheuttavan ongelmia tulevassa. Pään saa laittaa puskaan ja kuvitella että isättömyydellä, vallankin jos se alkaa yleistyä, ei ole mitää merkitystä. Täälläkin perustelu tuolle tuntuu oleva vaan subjektiivinen "mun isä oli ihan PASKA, niin olisin onnellisempi isättömänä". Niin, sinulla todellakin on isä. Et voi tietää mitään isättömyydestä.

Riski otetaa - eikä välitetä pätkääkään. Sitten kauhistellaan, herran jestas naapurin Martta vei vauvan päiväksi hoitoon mummolle. EI noin pientä saa jättää, tulee traumoja. Ja itse kuitenkin tehdään lapsi tietoisesti trauma-altiille pohjalle.

Miksi ihminen on onnettomampi ilman lasta? ei se ole sitä. Nykymaailmassa vaan ei osata luopua mistään vaan kaikki on pakkopakko saada. Oli hinta mikä tahansa.[/QUOTE]

Muiden tunnetiloista ei oikein voi tehdä päätelmiä. Jotkut todella ovat onnettomampia ilman lapsia, toiset eivät. Samoin mitä tuohon huonoon isään tulee, niin todellakin olisin ollut onnellisempi ilman nykyistä isääni (kuten olisi moni muukin). Miten ihmeessä voit väittää puolestani jotain muuta tuntematta tilannetta?

Ja edelleen, vaikka minulla on ollut huono isä, niin pidän hyvin toimivaa ydinperhettä kaikille parhaana mahdollisena vaihtoehtona, ja esim. tämän tulevan lapseni isä jää hoitovapaalle mm. siitä syystä että pidän isä-lapsisuhdetta yhtä tärkeänä kuin äiti-lapsisuhdetta, kunhan vaan on kyse hyvistä vanhemmista.
 
tyyre
Ensin on kadonnut yhteisöllisyys, sen jälkeen perheistä on tullut pieniä yksiköitä (isovanhemmat tai sukulaiset ei juurikaan ole mukana elämässä). Ja nyt vielä pienennetään elämää siihen suuntaan että perhe on äiti ja lapsi. Samalla psyykkkiset ongelmat lapsilla kasvaa kasvamistaan. Mistähän johtus?
 
Ken guru
Ensin on kadonnut yhteisöllisyys, sen jälkeen perheistä on tullut pieniä yksiköitä (isovanhemmat tai sukulaiset ei juurikaan ole mukana elämässä). Ja nyt vielä pienennetään elämää siihen suuntaan että perhe on äiti ja lapsi. Samalla psyykkkiset ongelmat lapsilla kasvaa kasvamistaan. Mistähän johtus?
Psyykkisiä ongelmia on ollut ennenkin, niistä vaan ei ole puhuttu.

"Ennen oli maailma miesten, akka pantiin kuriin vaikka piesten"....
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26882508]Ei vedetä homokeskustelua nyt tähän, tässä on kyse pelkästään yksinäisen ihmisen halusta saada lapsi ilman sitä isää.

(itse hyväksyn myös homoparien vanhemmuuden, kyseessä kuitenkin parisuhde)[/QUOTE]

Lisään tähän vielä, etten hyväksyis yhden homonkaan lasten hankintaa, ilman sitä puolisoa. Kaksi vanhempaa + lapsi on se ideaalitilanne. :)
 
[QUOTE="mies";26882392]Jos sinua ei ole tehty äidin itsekeskeisyyden jatkeeksi, sinua ei ole olemassa. Silloin et voi edes voivotella että voiku äiti olisi minut tehnyt vaikka ilman isää. Ja toisaalta isättömyys todellakin voi olla asia joka vaikuttaa siihen että haluaisiko olla syntynyt vai ei. Vallankin jos äidin maailmaan ajatus isästä ei ole edes mahtunut. On vaan ollut itsekäs halua lisääntyä.[/QUOTE]

Niin no, suurimmalla osalla näistä äideistä ajatus isästä olisi varmaan ollut ihan varteenotettava, ehkä jopa ensisijainen vaihtoehto. Harva hankkii oikeasti lapsen siksi, ettei haluaisi lapselle isää (tuskin kukaan!). Mutta aina elämä mene niinkuin on etukäteen kuvitellut, ja aina sopivaa kumppania ei ole. Eli tällöinhän motiivi ei ole hankkia nimenomaan isätön lapsi, vaan hankkia lapsi. Asiasta toki kannattaa keskustella lapsen kanssa lapsen iän mukaisella tavalla niin, että lapsi ymmärtää äidin hankkineen hänet yksin, koska halusi lapsen, jota rakastaa ja jolle antaa onnellisen lapsuuden ja hyvän kodin. Ongelmia tulee varmasti, jos asiasta ei edes keskustella eikä äiti osaa auttaa lasta käsittelemään asiaa.

Ja miksi muuten "itsekäs halu lisääntyä" on jotenkin paha asia? Se pätee sitten kaikkiin vanhempiin, siis se, jos lisääntyminen on itsekäs valinta. Ja jokaisen ihmisen elämään tulee jotain ongelmia, kriisejä, prosessoitavia asioita. Ei niistä kuitenkaan voi ruveta syyttämään omia vanhempiaan tyyliin "mulla ei olis tätä-ja-tätä kriisiä, jos olisitte epäitsekkäästi luopuneet halustanne saada lapsi".

[QUOTE="mies";26882392]Maailma on täynä lapsia jotka tulevat huonoista kodeista ja tarvisisivat hoivaa. Miten ideaalia olisikaan jos nämä pakkomielteisest vauvakuumeilijat suuntaisivat hellyyden anto tarpeensa niille lapsille jotka tässä maailmassa jo ovat ja sitä oikeasti tarvitsisivat.[/QUOTE]

Osa adoptoikin. Mutta adoptio ei ole mikään lapsi-supermarketti, josta jokainen vauvakuumeinen voi käydä tilaamassa itselleen lapsen. Adoption tarkoitus ei olekaan olla vastaus kenenkään vauvakuumeiseen tai lapsenkaipuuseen, vaan sillä etsitään lapselle sopivaa kotia. Adoption kriteerit ovat lisäksi niin tiukat ja maasta riippuen vaihtelevat, että moni hyväkään vanhempi ei kelpaa. Uskon, että jos kriteerit olisivat väljemmät/joustavammat, adoptioitakin olisi enemmän.

Mutta toisaalta adoptiohan ei ratkaisisi sitä ongelmaa, jota sinäkin pidät ylipääsemättömänä, eli isättömyyttä ;) Paitsi, että näillä lapsilla olisi mukana myös kulttuurin vaihto ja sitä kautta ihan uusia identiteettiin liittyviä kysymyksiä. Mutta esimerkkinä oikeastaan aika hyvä tähänkin ketjuun, koska adoptiolapsikin kokee kuuluvansa adoptioperheeseen ja kokee olevansa suomalainen, vaikka omat juuret olisivatkin jossain muualla. Jos hänelle ei ole tullut ylipääsemätöntä kriisiä siitä, että sekä biologinen äiti että isä puuttuvat (ja taustalla saattaa olla rankka tarina miten ovat hylänneet lapsensa vaikka roskikseen) ja lisäksi hänet on repäisty irti synnyinkulttuuristaan - niin miksi sitten se olisi suurempi trauman aihe, että itse on syntynyt hedelmöityshoidon seurauksena lapsen haluavalle äidille? Silloin hän ei ole menettänyt mitään vaan syntynyt olemassaolevaan tilanteeseen toisin kuin adoptiotilanteessa.
 
[QUOTE="vieras";26882514]Lisään tähän vielä, etten hyväksyis yhden homonkaan lasten hankintaa, ilman sitä puolisoa. Kaksi vanhempaa + lapsi on se ideaalitilanne. :)[/QUOTE]

Miksi kaksi vanhempaa on parempi kuin vaikkapa kolme vanhempaa?
 
Ken guru
[QUOTE="vieras";26882523]Siksi, koska he voivat.[/QUOTE]

Samoin voi moni yksineläjäkin. Eihän kyse ole lapsettomista. Vaikka yhtä vähän kyllä lapsettomienkin niskaan pitäisi yrittää sysätä vastuuta vieraiden lapsista.
 
Kepsis
[QUOTE="vieras";26882533]Millainen pitää naisen olla, ettei löydä itselleen puolisoa koko hedelmällisenä aikanaan (n.30vuotta)? Kysympä vaan.[/QUOTE]

Sellainen jota ei parisuhde kiinnosta.
 
Tämä on todella mielenkiintoinen aihe, johon en kuitenkaan osaa sanoa mielipidettä. Syystä että "ongelma" on liian lähellä omaa elämääni. Haluaisin suuren perheen, olen aina halunnut, mutta parisuhde on menossa puihin. Minulle ei olisi ongelma hankkia lasta yksin, mutta olisiko se sitten oikein sitä lasta kohtaan? Pelkään että omat itsekkäät haluni hämärtävät kokonaiskuvan, ja yritän selitellä itselleni että isättömänä kasvaminen ei ole niin paha asia. Eli en niinkusta osaa nähdä tätä asiaa objektiivisesti.
 

Yhteistyössä