tuli toisesta ketjusta mieleen.. luunapeista & tukistamisesta

  • Viestiketjun aloittaja "Lily"
  • Ensimmäinen viesti
Ja sitten on aika tärkeää muistaa, että kun ruumiillinen kuritus on kielletty Suomessa. Eikä siinä ole poikkeuksia. Sitä ei voi lähteä määrittelemään sanomalla " ei lapseen edes sattunut kun vähän läppäsin! "
Se on väärin, piste. Siinä vaiheessa kun tuntuu ettei omat resurssit riitä pitää hakea apua, eikä ajatella että kyllä se pienellä tukistamisella ohi menee!!
 
"vieras"
Ja sitten on aika tärkeää muistaa, että kun ruumiillinen kuritus on kielletty Suomessa. Eikä siinä ole poikkeuksia. Sitä ei voi lähteä määrittelemään sanomalla " ei lapseen edes sattunut kun vähän läppäsin! "
Se on väärin, piste. Siinä vaiheessa kun tuntuu ettei omat resurssit riitä pitää hakea apua, eikä ajatella että kyllä se pienellä tukistamisella ohi menee!!
Jokuhan tuossa sen lainkohdan laittoikin, jossa määriteltiin mitä tuo ruumiillinen kuritus sisältää. Eli kaikkea muuta kuin sitä, mistä täällä porukka on puhunut "hyväksyvästi". Summa summarum: pieni hiuksisata kiinni otto ilman vetämistä ei mene ruumiillisen kurituksen piikkiin. Että näin.
 
[QUOTE="vieras";26877076]Jokuhan tuossa sen lainkohdan laittoikin, jossa määriteltiin mitä tuo ruumiillinen kuritus sisältää. Eli kaikkea muuta kuin sitä, mistä täällä porukka on puhunut "hyväksyvästi". Summa summarum: pieni hiuksisata kiinni otto ilman vetämistä ei mene ruumiillisen kurituksen piikkiin. Että näin.[/QUOTE]


Aivan, mutta miten sä määrittelet sen "pienen"? Sen tarkoitushan on tuottaa kipua lapselle?
 
"vieras"
Aivan, mutta miten sä määrittelet sen "pienen"? Sen tarkoitushan on tuottaa kipua lapselle?
No kun ei ole. Tarkoituksena on se, että lapsi pysähtyy. Kuka sitä nyt haluaa omaa lastaan satuttaa? Ei hiuksista tarvitse vetää, tarkoitus on, että lapsi pysyy paikallaan jolloin kipua ei tule. Luunappeja en hyväksy minäkään tai mitään läimäyttelyjä.
 
[QUOTE="vieras";26877188]No kun ei ole. Tarkoituksena on se, että lapsi pysähtyy. Kuka sitä nyt haluaa omaa lastaan satuttaa? Ei hiuksista tarvitse vetää, tarkoitus on, että lapsi pysyy paikallaan jolloin kipua ei tule. Luunappeja en hyväksy minäkään tai mitään läimäyttelyjä.[/QUOTE]

eli tarkoitat esim holding-otetta vai? Jos ottaa tukasta jne tottakai se sattuu.
 
"Vieras"
Kätevästi ohitit kaikki kommenttini ja perusteluni. :) Se on oma virheesi, jos et ole rajannut, mikä on mielestäsi hyväksyttävää ruumiillista kuritusta. Mikäli rajaat tukkapöllynkin pois niin aika vähän jää jäljelle. Ihmeen hyvin kouluissa, päiväkodeissa, lastenkodeissa, psykiatrisilla osastoilla ja vaikka missä pärjätään ilman ruumiillista kuritusta. Edelleen: toisten tai itsensä puolustaminen EI ole fyysiseksi kurittamiseksi laskettavaa. Tässä keskustelussa on kylläkin puhuttu lähinnä kotikasvatuksessa tapahtuvasta kurituksesta. Kasvatustaidoissa on pahasti vikaa, jos vanhempi ei kykene vaikuttamaan lapsiinsa ilman fyysistä kurittamista. Kiinnipitäminenkään ei muuten lukeudu tähän. Sekin voi joskus olla välttämätöntä turvallisuussyistä.

Miten yhtäkkiä keksit vouhkata jostain oppilaitosten häirikkönuorista, kun tässä ketjussa moni puolustelee kotona tapahtuvaa tukistamista ym.?
Asiaan muuten kantaa ottamatta, etkö sä ole kuullut mitä nämä opettajat, pk hoitajat ym. saavat kestää päivästä toiseen. Esim. koulussa teinit riehuu, soittaa suutaan ja jopa lyö opettajia ja opettajat ei voi tehdä mitään. Nämä nico-petterien vanhemmat nostaa kauheen haloon jos Heidän Teini on poistettu luokasta tai rikossyytteen jos esim. Heidän lapsi on jouduttu poistamaan luokasta tai lopettamaan lyöminen fyysisesti. Juu ei näissä laitoksissa varmasti uskalleta juuri mitään näille tapauksille tehdä kun muuten saat syytteen. Lasta voi sitten vanhdmpana käydä moikkaamassa linnassa. Se on se rangaistus minkä aikuinen saa kun tekee typeryyksiä.
 
[QUOTE="vieras";26877616]Ei satu, jos lapsi pysyy paikallaan. Hiukset ei kipua tunne.[/QUOTE]

Mitäs järkeä on sitten tarttua siihen tukkaan? Noin yleensäkään? Eikö ole tarkoitus opettaa lapselle ettei hänen tekoaan suvaita? Mitä se hiuksiin tarttuminen opettaa? ( jos muka ei kipua mitä en usko )
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";26877003]No onhan se järkyttävää, jos päiväkodin hoitajien ammattitaito ei riitä vaan joutuu turvautumaan tukistukseen. Jos taas oma lapseni olis täysin kuriton sekopää, joka ei puhetta usko ja on muille tai itselleen vaaraksi, niin sallin hänen tukistamisen myös päiväkodissa jos niikseen tulee. Nih. Mitä vielä?[/QUOTE]

No eikö tässä nyt ole näitä läpsyjä ja tukistamisia perusteltu nimenomaan sillä, että ne muut keinot eivät riitä ja vanhemmat joutuvat turvautumaan tukistamiseen. Mitä keinoja niillä hoitajilla on, joita vanhemmat eivät pysty käyttämään? Mitä mystistä se ammattitaito sitten on, mitä ei voi kotona käyttää?
 
"Vieras"
Entä jos lapsi karkailee vaikkapa kaupassa ja tämän johdosta häntä pidetään kädestä kiinni, jotta ei karkaisi siis. Mutta jos tämä lapsi sitten alkaakin roikkua ja riuhtoa, aikuisen pitäen tiukasti kiinni, ja tämän takia hänen käteen sattuu. Onko se pahoinpitelyä?
 
"vieras"
Mitäs järkeä on sitten tarttua siihen tukkaan? Noin yleensäkään? Eikö ole tarkoitus opettaa lapselle ettei hänen tekoaan suvaita? Mitä se hiuksiin tarttuminen opettaa? ( jos muka ei kipua mitä en usko )
En ole koskaan tarttunut, mutta luulisin että jos lapsi pyrkisi esim. toistuvasti kielloista huolimatta autotielle ja itse olisin hänen ja pienemmän lapsen kanssa yksin liikenteessä, niin en jäisi pitelemään vaan kiinni vaan voisin tuossa tilanteessa ottaa hiuksista, jolloin lapsi varmaan syöksyisi eteenpäin, jolloin varmaan jonkun verran kipua tulisi.

Mutta nämä nyt on tällaisia hypoteettisia tilanteita. Itse olin lapsena (4v) juossut autotielle (rajoitus) kielloista huolimatta kunnes isäni oli asian nähnyt ja haki minut tukkapöllyn kera tieltä pois. Enpä juossut sen jälkeen. Tuossa tilanteessa näen, että pienempi paha on pieni kipu niskassa kuin kuollut lapsi. Mutta jokainen voi tehdä itse sen valinnan.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="Vieras";26877623]Asiaan muuten kantaa ottamatta, etkö sä ole kuullut mitä nämä opettajat, pk hoitajat ym. saavat kestää päivästä toiseen. Esim. koulussa teinit riehuu, soittaa suutaan ja jopa lyö opettajia ja opettajat ei voi tehdä mitään. Nämä nico-petterien vanhemmat nostaa kauheen haloon jos Heidän Teini on poistettu luokasta tai rikossyytteen jos esim. Heidän lapsi on jouduttu poistamaan luokasta tai lopettamaan lyöminen fyysisesti. Juu ei näissä laitoksissa varmasti uskalleta juuri mitään näille tapauksille tehdä kun muuten saat syytteen. Lasta voi sitten vanhdmpana käydä moikkaamassa linnassa. Se on se rangaistus minkä aikuinen saa kun tekee typeryyksiä.[/QUOTE]

Siis ihan oikeasti porukka luulee, että tämä käytös johtuu vain siitä, ettei ole käytetty tukkapöllyjä tai luunappeja? :O
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26877740]En ole koskaan tarttunut, mutta luulisin että jos lapsi pyrkisi esim. toistuvasti kielloista huolimatta autotielle ja itse olisin hänen ja pienemmän lapsen kanssa yksin liikenteessä, niin en jäisi pitelemään vaan kiinni vaan voisin tuossa tilanteessa ottaa hiuksista, jolloin lapsi varmaan syöksyisi eteenpäin, jolloin varmaan jonkun verran kipua tulisi.

Mutta nämä nyt on tällaisia hypoteettisia tilanteita. Itse olin lapsena (4v) juossut autotielle (rajoitus) kielloista huolimatta kunnes isäni oli asian nähnyt ja haki minut tukkapöllyn kera tieltä pois. Enpä juossut sen jälkeen. Tuossa tilanteessa näen, että pienempi paha on pieni kipu niskassa kuin kuollut lapsi. Mutta jokainen voi tehdä itse sen valinnan.[/QUOTE]

Muoks. että autotien rajoitus 80km/h, asuttiin ihan tien vieressä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26877715:
No eikö tässä nyt ole näitä läpsyjä ja tukistamisia perusteltu nimenomaan sillä, että ne muut keinot eivät riitä ja vanhemmat joutuvat turvautumaan tukistamiseen. Mitä keinoja niillä hoitajilla on, joita vanhemmat eivät pysty käyttämään? Mitä mystistä se ammattitaito sitten on, mitä ei voi kotona käyttää?
Opettele lukemaan viesti loppuun; jos lapsi käyttäytyy sekopäisesti, hyväksyn tukistuksen myös hoitajilta. Ja jos hoitajilta ei vaadita ammattitaitoa käsitellä kaikenlaisia tilanteita, niin onko ihan jokaisesta lastenhoitajaksi päiväkotiin? Eikö tuo ole aika räikeää ammattiryhmän aliarviointia?
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26877747:
Siis ihan oikeasti porukka luulee, että tämä käytös johtuu vain siitä, ettei ole käytetty tukkapöllyjä tai luunappeja? :O
En minä sanonut että käytös johtuu siitä! Luulen toki että käytös johtuu siitä että teinit tietää ettei kukaan voi niille mitään.
 
[QUOTE="Vieras";26877732]Entä jos lapsi karkailee vaikkapa kaupassa ja tämän johdosta häntä pidetään kädestä kiinni, jotta ei karkaisi siis. Mutta jos tämä lapsi sitten alkaakin roikkua ja riuhtoa, aikuisen pitäen tiukasti kiinni, ja tämän takia hänen käteen sattuu. Onko se pahoinpitelyä?[/QUOTE]

Ei ole, paitsi ehkä jossain pienessä kaupassa ;) No joo, vaikeaa sanoa ellei näe tilannetta.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";26877740]En ole koskaan tarttunut, mutta luulisin että jos lapsi pyrkisi esim. toistuvasti kielloista huolimatta autotielle ja itse olisin hänen ja pienemmän lapsen kanssa yksin liikenteessä, niin en jäisi pitelemään vaan kiinni vaan voisin tuossa tilanteessa ottaa hiuksista, jolloin lapsi varmaan syöksyisi eteenpäin, jolloin varmaan jonkun verran kipua tulisi.

Mutta nämä nyt on tällaisia hypoteettisia tilanteita. Itse olin lapsena (4v) juossut autotielle (rajoitus) kielloista huolimatta kunnes isäni oli asian nähnyt ja haki minut tukkapöllyn kera tieltä pois. Enpä juossut sen jälkeen. Tuossa tilanteessa näen, että pienempi paha on pieni kipu niskassa kuin kuollut lapsi. Mutta jokainen voi tehdä itse sen valinnan.[/QUOTE]

Ja tuota ei voi tehdä kädestä kiinni ottamalla, koska..? Meillä suurimman osan vuodesta lapsilla on ulkona pipo tai muu hattu, joten se ei todellakaan olisi edes se nopein paikka ottaa hätätilanteessa kiinni. Ja jos joku joskus noin tekisikin, en laskisi sitä tässä puhuttavaan tukistamiseen.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="Vieras";26877767]En minä sanonut että käytös johtuu siitä! Luulen toki että käytös johtuu siitä että teinit tietää ettei kukaan voi niille mitään.[/QUOTE]

Mutta tässähän on juuri selitetty, että monet tulee hyvinkin toimeen ilman tukistamista. Eikö se mene pikemminkin päinvastoin. Kun poika kasvaa teiniksi, ei äiti välttämättä fyysisesti enää oikein voi omalle pojalleen mitään.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26877792:
Mutta tässähän on juuri selitetty, että monet tulee hyvinkin toimeen ilman tukistamista. Eikö se mene pikemminkin päinvastoin. Kun poika kasvaa teiniksi, ei äiti välttämättä fyysisesti enää oikein voi omalle pojalleen mitään.
Ei kukaan voi. Ellei mene aukomaan päätään kadulla väärälle ihmiselle, niin tai poliisisedälle.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";26877758]Opettele lukemaan viesti loppuun; jos lapsi käyttäytyy sekopäisesti, hyväksyn tukistuksen myös hoitajilta. Ja jos hoitajilta ei vaadita ammattitaitoa käsitellä kaikenlaisia tilanteita, niin onko ihan jokaisesta lastenhoitajaksi päiväkotiin? Eikö tuo ole aika räikeää ammattiryhmän aliarviointia?[/QUOTE]

Hoitajan ammattitaidolla käsitän kyllä jotain ihan muuta, kuin sen, että saa lapsen kuriin ilman fyysistä kurittamista. Se on kai aika pieni osa hoitajan työtä.
 
  • Tykkää
Reactions: WhiteSnow
"vieras"
[QUOTE="vieras";26877758]Opettele lukemaan viesti loppuun; jos lapsi käyttäytyy sekopäisesti, hyväksyn tukistuksen myös hoitajilta. Ja jos hoitajilta ei vaadita ammattitaitoa käsitellä kaikenlaisia tilanteita, niin onko ihan jokaisesta lastenhoitajaksi päiväkotiin? Eikö tuo ole aika räikeää ammattiryhmän aliarviointia?[/QUOTE]

Miksi niiden hoitajien olisi oltava jotenkin parempia käsittelemään sun lastasi kuin sinä itse? Luulin että ammattimaisuus tuolla alalla tarkoittaa sitä että osaa ottaa vastuun lapsen kasvatuksesta vanhemman rinnalla ja teoriaa hyödyntäen,ei sitä että lastenhoitaja on joku ylijumala joka selättää kenet tahansa ongelmapennun jos ei omat vanhemmatkaan sille pärjää. Aika surullista jos joku randomhoitaja pärjää lapsesi kanssa paremmin kuin sinä ihan vaan siks koska on ammattilainen.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="Vieras";26877808]Ei kukaan voi. Ellei mene aukomaan päätään kadulla väärälle ihmiselle, niin tai poliisisedälle.[/QUOTE]

Nimenomaan, jos ainoa keino "voida" on fyysinen kuri.
 
"Mariska"
kuulin kerran, kun naapurin rouva huusi lapselleen " rauhoitu tai saat tukkapöllyä" johon lapsi
(noin 10v poika) iloisesti "etkä anna, tai soitan poliisille että hakkaat"
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26877817:
Nimenomaan, jos ainoa keino "voida" on fyysinen kuri.
Noh, mitäpä teini oppii kun ensin aukoo päätään ja saakin sitten tuhdisti turpaan? Ei auo enää. Toki toinen vaihtoehto on alkaa karatekaksi ja aukoa päätään ja antaa kaupan päälle turpaan. Kunnes poliisisetä saa sitten kiinni ja voi tämä kokeilla vankilassa toimiiko tekniikka.
 

Yhteistyössä