tuli toisesta ketjusta mieleen.. luunapeista & tukistamisesta

  • Viestiketjun aloittaja "Lily"
  • Ensimmäinen viesti
Ei välttämättä, samoin kun lapsista joita joskus on tukistettu ei välttämättä tule väkivaltaisia ja heidän psyykeensä ei tästä johtuen saa mittavia vahinkoja.
No ei välttämättä, mutta miksi ruumiillista kuritusta pitää käyttää, jos ilmankin voisi tulla toimeen? Ja jos ihan yleismaailmallisesti on vallalla käsitys, että toiselle ei saa tahallaan turhaan tehdä kipeää ja tätä yritetään lapsellekin jotenkin opettaa. Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä.
 
  • Tykkää
Reactions: tytsi-89
"vieras"
Meillä ohjataan lapsi jäähylle/arestiin, riittää itseasiassa pelkkä kysymys: "Haluatko arestiin vai rauhoitutko?" ja se on siinä. Aresti on siis omassa huoneessa hetken olemista. Mieluummin tuo kuin kipu.
Meillä tuohon kysymykseen ei vastattaisi ollenkaan, vaan raikuva kirkuna ja hakkaaminen jatkuisi. Roudaan sitten kirkujan sätkivänä jäähylle. Olis hienoa, jos lapsi kykenisi päättämään jotain raivokohtauksensa aikana. Tai edes keskustelemaan. Keskustelemme sitten, kun lapsi rauhottuu.
 
[QUOTE="vieras";26872659]Meillä tuohon kysymykseen ei vastattaisi ollenkaan, vaan raikuva kirkuna ja hakkaaminen jatkuisi. Roudaan sitten kirkujan sätkivänä jäähylle. Olis hienoa, jos lapsi kykenisi päättämään jotain raivokohtauksensa aikana. Tai edes keskustelemaan. Keskustelemme sitten, kun lapsi rauhottuu.[/QUOTE]

Pienemmällä ei viel kans tuo tehoa, joten sinne jäähylle mennään. Isommalle onneksi jo menee merkitys perille ja on selvitty näin vähällä viimeinen vuosi. Ainakin toistaseks asiat on näin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26872656:
No ei välttämättä, mutta miksi ruumiillista kuritusta pitää käyttää, jos ilmankin voisi tulla toimeen? Ja jos ihan yleismaailmallisesti on vallalla käsitys, että toiselle ei saa tahallaan turhaan tehdä kipeää ja tätä yritetään lapsellekin jotenkin opettaa. Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä.
No eihän sitä käytetäkään, jos ilman tullaan toimeen! Sehän se juju onkin, että ei se kenenkään ensisijainen kuritusmuoto ole ihan varmasti (tällä tarkoitan tervepäisiä vanhempia), mutta tuollainen ylenpalttinen syyllistäminen siitä että hyväksyy pienen tukkapöllyn äärimmäisessä tapauksessa kun mikään muu keino vaan ei ole tehonnut... niin, onko se teistä jotenkin järkevää?
 
[QUOTE="vieras";26872556]Nauran täälä tytsin vastauksille. :D Hän on päättänyt kasvattaa mammoille järkeä päähän tajuamatta, että tuosta ei ole tasan mitään hyötyä. Nuori on nuori. Päätä puuhun vaan niin kauan, ku jaksaa takoa.[/QUOTE]

Naura rauhassa vain. =) Kyllä ihan itsekin tiedän heitteleväni helmiä sioille. Ainoa perustelu omalle toiminnalle on tyyliä "en mäkään traumoja saanut". Ei tässä jaksa enää pysyä asiallisena, kun ihmiset nauravat sille, kun joku sanoo, ettei ole OK tukistaa lapsia. :O Sen pitäisi olla aivan täysin itsestäänselvää. Sekin on varmasti naurettavaa, lapsellista ja naiivia sanoa, ettei ole OK läpsiä puolisoaan? Pitäisikö siihenkin todeta, että sellaiset eivät vain ole nähneet todellista maailmaa ja olleet parisuhteessa tarpeeksi vaikean ihmisen kanssa, jotka tätä eivät hyväksy?

Minua on muutamia kertoja tukistettu lapsena. En ole saanut siitä mitään suuria traumoja, mutten todellakaan hyväksy sitä. Jos itse joskus menetän hermoni ja sorrun kurittamaan lastani fyysisesti, en todellakaan tule tänne sanomaan, että se oli ihan hyväksyttävää ja oikein. Se on vastuun pakoilua ja selkärangattomuutta.
 
"vieras"
Naura rauhassa vain. =) Kyllä ihan itsekin tiedän heitteleväni helmiä sioille. Ainoa perustelu omalle toiminnalle on tyyliä "en mäkään traumoja saanut". Ei tässä jaksa enää pysyä asiallisena, kun ihmiset nauravat sille, kun joku sanoo, ettei ole OK tukistaa lapsia. :O Sen pitäisi olla aivan täysin itsestäänselvää. Sekin on varmasti naurettavaa, lapsellista ja naiivia sanoa, ettei ole OK läpsiä puolisoaan? Pitäisikö siihenkin todeta, että sellaiset eivät vain ole nähneet todellista maailmaa ja olleet parisuhteessa tarpeeksi vaikean ihmisen kanssa, jotka tätä eivät hyväksy?

Minua on muutamia kertoja tukistettu lapsena. En ole saanut siitä mitään suuria traumoja, mutten todellakaan hyväksy sitä. Jos itse joskus menetän hermoni ja sorrun kurittamaan lastani fyysisesti, en todellakaan tule tänne sanomaan, että se oli ihan hyväksyttävää ja oikein. Se on vastuun pakoilua ja selkärangattomuutta.
Olet varmaan sanonut sitten vanhemmillesi, että he ovat vastuuntunnottomia, selkärangattomia ihmisiä?
 
Tytsi-89 on HELPPO puhua, kun ei ole omia lapsia!!!!

Niiin naurettavaa tulla antaa ohjeita, vaikkei ole äiti!!!! :D :D :D :D :D :D :D
Eli olisi ihan ok, jos huutelisin täällä, että lasten tukistaminen, nippailu ym. on ihan hyvä kasvatuskeino? :D

Sillä ei itse asiassa ole mitään merkitystä, onko minulla lapsia vai ei. En ole parisuhteessakaan ja silti tuomitsen parisuhdeväkivallan. Ajattele. :O
 
[QUOTE="vieras";26872617]Edelleenkin sanon vielä, etten ole kertaakaan lastani tukasta nykäissyt tähän päivään mennessä, eli todellakin äärimmäisenä keinona sitä pidän. Mutta tiedän sen, että jos kaikki omat keinoni menevät kuuroille korville ja lapselta puuttuu kaikenlainen kunnioitus vanhempiaan ja muita ihmisiä kohtaan ja riehunta vaan jatkuu kenties lyömisen tai muun satuttamisen merkeissä, niin saattaisin tukasta siinä tapauksessa ottaa.

Tämä tässä ärsyttääkin tässä ketjussa; jos itse hyväksyn pienen tukistuksen kuritusmuotona, niin mut leimataan heti väkivaltaiseksi hulluksi äidiksi, joka heittelee lastaan mennen tullen palatessa pitkin seiniä. ÄÄRIMMÄINEN keino on äärimmäinen keino, enkä ole vielä kertaakaan kirjoittanut, että tukkapölly on ensisijainen kuritusmuoto joka rikkeeseen. Kuinka paljon pitää vääntää rautalangasta?

Ja itseäni on lapsena joskus tukistettu, ei traumoja ja opin kyllä sen, ettei tiettyjä juttuja vaan saanut tehdä. Teidän suruksenne en oppinut pelkäämään vanhempiani, taidan olla tilastollinen ihme... :)[/QUOTE]

Mä en varsinaisesti kyllä ketään leimannut miksikään. Kunhan totesin, että tuota keinoa käyttäisin lähinnä niihin laboratoriorottiin, en ihmisiin.
 
[QUOTE="vieras";26872709]Olet varmaan sanonut sitten vanhemmillesi, että he ovat vastuuntunnottomia, selkärangattomia ihmisiä?[/QUOTE]

En, koska he eivät ole. =) Pyysivät anteeksi aina tehtyään väärin ja ovat myöntäneet, ettei se ollut oikein. Kumpikaan heistä ei todellakaan tulisi nettiin sanomaan, että lasten ruumiillinen kuritus on ihan ok.
 
[QUOTE="vieras";26872685]No eihän sitä käytetäkään, jos ilman tullaan toimeen! Sehän se juju onkin, että ei se kenenkään ensisijainen kuritusmuoto ole ihan varmasti (tällä tarkoitan tervepäisiä vanhempia), mutta tuollainen ylenpalttinen syyllistäminen siitä että hyväksyy pienen tukkapöllyn äärimmäisessä tapauksessa kun mikään muu keino vaan ei ole tehonnut... niin, onko se teistä jotenkin järkevää?[/QUOTE]

No täällä on yllättävän paljon mainittu tilanteita, joissa minä olen tullut toimeen ilman tukkapöllyjä ja näppäilyjä (pureminen, tavaroiden räpeltäminen, tappelut). Eli kai ne äärimmäisetkin tilanteet on toisilla aika matalan kynnyksen takana.
 
Missä sanoin niin? Vastasin vieraalle, joka oli sitä mieltä, että vankilat ovat täynnä vapaan kasvatuksen saaneita ihmisiä. Ei, lapset eivät aina tottele, mutta se ei liene vaarallista. Silti ei ole hyväksyttävää käyttää ruumiillisia kurituskeinoja. Jos vanhemmalla on joskus mennyt hermot ja hän on tukistanut lastaan, pitäisi siitä ottaa opiksi eikä mainostaa hyväksyttävänä tapana. Sen sijaan, että puolustelee toimintaansa, voisi myöntää virheensä ja yrittää toimia jatkossa paremmin. On täysin mahdollista kasvattaa ilman niitä luunappeja ja tukistuksiakin. Miksi tyytyä yhtään vähempään kasvatuksessaan?
On mahdollista, ehkä. Lapsiakin on erilaisia, joihinkin tehoaa paremmin puhe kun toisiin.
Ymmärräthän nyt kuitenkin että kukaan tai ainakaan minä en nyt tarkoita että näitä keinoja käytettäisiin pääasiallisena kasvatuskeinona tai muutenkaan kovin usein. Ja että ne ei todellakaan ole tarkoitettu kipua tuottamaan vaan enempi luomaan hämmästystä ja käymään ylpeydelle.
Ja sen että, jos kenelläkään on epäilystä siitä etteikö osaisi vetää rajaa lapsen satuttamisen ja " opetuksen antamisen" väliin kannattaa pysyäkin ihan sillä nollatoleransilla. Mutta ei kuitenkaan niin kärkkäästi olla tuomitsemassa.

Ja pyydän nyt anteeksi jo etukäteen, kun joku kuitenkin ymmärtää tahallaan väärin ja takertuu johonkin, että väsymyksestä johtuen en nyt saa täysin tuotettua ajatuksiani sanoiksi.
 
"vieras"
En, koska he eivät ole. =) Pyysivät anteeksi aina tehtyään väärin ja ovat myöntäneet, ettei se ollut oikein. Kumpikaan heistä ei todellakaan tulisi nettiin sanomaan, että lasten ruumiillinen kuritus on ihan ok.
Eli he tukistivat, mutta he ovat niitä ainoita, joiden tekemänä se oli ok kun pyysivät anteeksi? :LOL:

Just, eiköhän sun tekstit olleet tässä. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Metsäpeikko
:LOL: huh huh... mahtaa olla hienoa siellä valtaistuimella ja vilkutella tälle typerälle rahvaalle joka ei lapsettoman kasvatuskoulua tahdo niellä sellaisenaan.
Ihan suoraan sanottuna tämä ketju on täynnä niitä kommentteja, joita kritisoitiin taannoin luennolla, jossa keskusteltiin ruumiillisesta kurittamisesta. Siellä puhuttiin siitä, onko olemassa tutkimuksia, jotka puolustavat sitä ja todettiin, että ainoat puolustajat nykypäivänä taitavat olla nettipalstojen "minuakin tukistettiin lapsena enkä saanut traumoja"-tokaisut. Hyvin harva on täällä mitenkään perustellut, miksi olisi hyväksyttävää esim. tukistaa lapsiaan. Sinä olet sentään jotain perusteluja esittänyt puhuessasi kodin ulkopuolella olevista nuorista.
 
Ei se vaarallista ole, jos lapsi tunkee banaania jo viidettä kertaa videolaitteeseen ja pitäähän lapsen voida kokeilla virkkuukoukkua pistorasiaan. Miksi joku antaisi luunappia, jos ei olisi ihan tosissaan ettei sitä asiaa voi tehdä? En ihan tajunnut tuota kommenttiasi.
Siis ihan oikeasti tällaisista annetaan luunappeja? :O Ei ole tullut mieleen laittaa virkkuukoukkua piiloon?
 
  • Tykkää
Reactions: idunnor ja tytsi-89
"vieras"
Minä en näe tukistamisessa ja nippaamisessa mitään väärää. En yhtään mitään väärää. Minusta ne on ihan normijuttu. En tosin ole itse käyttänyt noita konsteja ja lapsia meillä on neljä. Olen itse saanut tukkapöllyä, siis ihan kunnon pöllyä, jossa meikäpoikaa raijattiin tukasta pakastimen taa jäähylle. Ja täysin aiheesta. Muutaman kerran sain selkääni ja senkin täysin aiheesta.
 
hahha
[QUOTE="vieras";26872747]Eli he tukistivat, mutta he ovat niitä ainoita, joiden tekemänä se oli ok kun pyysivät anteeksi? :LOL:

Just, eiköhän sun tekstit olleet tässä. :D[/QUOTE]

Taisi puhua itsensä pussiin nyt! :D :D

Luulen kanssa, että nyt olisi parempi olla ihan hiljaa tämän tekstin jälkeen! :D
Voi luoja! ;) :D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26872726:
No täällä on yllättävän paljon mainittu tilanteita, joissa minä olen tullut toimeen ilman tukkapöllyjä ja näppäilyjä (pureminen, tavaroiden räpeltäminen, tappelut). Eli kai ne äärimmäisetkin tilanteet on toisilla aika matalan kynnyksen takana.
Lueppas tuo Goddes Heran vastaus, pätee tähän aika hyvin. Jos ei tiedä omia rajojaan tai voimiaan, niin kannattaa ottaa se nollatoleranssi. Ja tukkapöllyä en itsekään hyväksy siten, että haluttaisiin lapselle tuottaa kovaa kipua, vaan lähinnä pysäyttämään lapsen toiminta ja näpäyttämään. Hankala selittää, toivottavasti ymmärrät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26872726:
No täällä on yllättävän paljon mainittu tilanteita, joissa minä olen tullut toimeen ilman tukkapöllyjä ja näppäilyjä (pureminen, tavaroiden räpeltäminen, tappelut). Eli kai ne äärimmäisetkin tilanteet on toisilla aika matalan kynnyksen takana.
Mutta sehän riippuu ihan lapsesta, millä keinoilla hänen kanssaan pärjää. Toki kasvattajastakin, mutta paljon enemmän lapsen luonteesta.

Minäkin pärjäsin esikoiseni kanssa aivan loistavasti kaikilla hienoilla kasvatuksellisilla keinoilla. Onneksi sitten tulivat nämä jälkimmäiset, jotka pudottivat minut sieltä valtaistuimeltani, jolta oli niin helppo arvostella toisia... Nykyään en enää oikein uskalla sanoa juuta enkä jaata näihin keskusteluihin. Elämä opettaa, jos ei muuta, niin olemaan välillä hiljaa. :D
 
[QUOTE="vieras";26872780]Lueppas tuo Goddes Heran vastaus, pätee tähän aika hyvin. Jos ei tiedä omia rajojaan tai voimiaan, niin kannattaa ottaa se nollatoleranssi. Ja tukkapöllyä en itsekään hyväksy siten, että haluttaisiin lapselle tuottaa kovaa kipua, vaan lähinnä pysäyttämään lapsen toiminta ja näpäyttämään. Hankala selittää, toivottavasti ymmärrät.[/QUOTE]

No miten se nollatoleranssi on mahdollista sellaisille, jotka eivät tiedä omia rajojaan, mutta mahdotonta kaikille muille?
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26872656:
No ei välttämättä, mutta miksi ruumiillista kuritusta pitää käyttää, jos ilmankin voisi tulla toimeen? Ja jos ihan yleismaailmallisesti on vallalla käsitys, että toiselle ei saa tahallaan turhaan tehdä kipeää ja tätä yritetään lapsellekin jotenkin opettaa. Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä.
Mutta kun sitä nimenomaan ei käytetä jos muuetnkin tulee toimeen. Vaan vasta siiten saatan napsasta sormille kun kiellot, harhautukset yms. Ei toimi ja se lapsi yhä edelleen renkkaa ovea, läpsii veljeään, repii koiraa, hakkaa telkkaria tai mitä se nyt milloinkin on. Lähes aina, kielto auttaa tai sitten harhautus, mutta ei aina.
Ehkä mun lapset sitten on tavallista kovapäisempiä kun sille päälle sattuvat, en tiedä.
 
[QUOTE="vieras";26872747]Eli he tukistivat, mutta he ovat niitä ainoita, joiden tekemänä se oli ok kun pyysivät anteeksi? :LOL:

Just, eiköhän sun tekstit olleet tässä. :D[/QUOTE]

Täh? :O Olisiko siis ollut fiksumpaa, jos he olisivat puolustelleet virheitään? Onko haukkuminenkin ok, jos siihen on joskus itse sortunut? Luetko ollenkaan näitä viestejäni? EI, ruumiillinen kuritus EI ole koskaan hyväksyttävää. Ei vanhempieni eikä kenenkään muunkaan tekemänä. Vanhempani ovat oppineet virheistään eivätkä todellakaan sanoisi, että se oli ihan hyväksyttävää. SE on vastuun kantamista. Virheidensä myöntäminen. Kepsiskin tykkäsi tuosta kommentista. :O Ihan oikeasti, luetteko te yhtään viestejäni, ennen kuin tette päätelmiä?

Sitäpaitsi, olen itsekin joskus nuoruudessani tapellut fyysisesti veljeni kanssa. En silti tosiaankaan tulisi tänne sanomaan, että pahoinpitely on hyväksyttävää vain siksi, että minä ja veljenikin tukistimme joskus toisiamme.
 

Yhteistyössä