tuli toisesta ketjusta mieleen.. luunapeista & tukistamisesta

  • Viestiketjun aloittaja "Lily"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";26872222]Ja taaskin, uein selkäänsä saaminen on täysin eri asia kuin pieni tukkapölly tai näpäytys.
Kukaan ei ole sanonut, että hyväskyisi lapsen pahoinpitelyn vaan ovat puhuneet pienestä sormille napsautuksesta, jota sitäkään ei tehdä kuin hyvin harvoin.

Paljon mielummin katselen lapsia, jokta kunniottavat vanhempiaan, eivät haistattele ja uhkailen, kun näitä " lässynlää- vanhempien" lapsia, jotka tekevät mitä lystäävät kun ei äiti ja isä mulle mitään voi tehdä.[/QUOTE]

Syyllistyt muuten tokassa kappaleessasi itse aivan samaan kärjistämiseen. Jos ei hyväksy ruumiillista kuritusta, ei mielestäsi kasvata lapsiaan ollenkaan ja lapset saavat tehdä, mitä lystäävät?

Ne, jotka eivät hyväksy ruumiillista kurittamista, nimenomaan EIVÄT ole ruusunpunaisilla laseilla kulkevia. He omaavat sen verran sivistystä ja/tai älykkyyttä, että tiedostavat toimintansa vaikutuksen lapsiinsa ja sen, mitä kasvatuksellaan viestittävät. He tietävät, miten ruumiillinen kuritus voi lapsiin vaikuttaa. Heillä on muita keinoja vaikuttaa lastensa käytökseen. Siihen tarvitaan kypsyyttä, mielikuvitusta ja älyä.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26872150:
Just. Aika jännä juttu, että esim minä ja veljeni emme ole koskaan olleet vankilassa ja ainoa ihminen jonka henkilökohtaisesti tunnen ja joka on ollut vankilassa on nimenomaan saanut lapsena aika usein selkäänsä.

Mutta nämähän ovat tietysti niitä poikkeuksia. :D
Niin, taas tätä ettei osata erotella mitenkään vaan pieni tukkapölly rinnastetaan hakkaamiseen. Mikä teitä oikeasti vaivaa??? Onko teidän vanhemmat sitten pieksäneet teidät sinisiksi, kun ette ole totelleet? Mulla todellakaan ei, vaan joskus on pitänyt antaa tukkapöllyä kun ei ole puhe tehonnut.

Ja minä ja sisarukseni olemme yliopiston käyneitä, kunnon kansalaisia, henkilökohtaisesti tunnen yhden vankilassa käyneen tyypin ja kas kun hän sattuikin olemaan se vapaan kasvatuksen saanut, joka harrasti luokassa lähinnä riehumista. Katsos kun koskeahan ei lapseen saa... Mutta tämä nyt varmaan on se suurin poikkeus kaikista! :D
 
Oo, vieläkö tää jatkuu :)
Täällä puhutaan kahdesta ihan eri asiasta, pahoinpitelystä ja rajojen/ sääntöjen opettamisesta.
Mä en pysty näkemään miten se, että esim. huitasen lasta sormille, kun kymmenien kieltojen jälkeen ja poisohjaamisten sun muiden päätteeksi yhä edelleen räveltää vaikka digiboxin nappeja, on mitenkään verrattavissa lapsen pahoinpitelyyn yms. Ainut mikä siinä saa kolauksen on pikkutaaperon ylpeys. Hyvinpä saattaa näyttää väärää kättä mihin se " suuri" pipi muka tuli, koska oikeasti ei kipeää tehnyt.

Haluan nyt painottaa, että en missään tapauksessa ikinä hyväksy lapsen pahoinpitelyä ja lievätkin " näpyt" on äärimmäisen harvoja. Viimeksi rakas kuopukseni puri minua n. viikko sitten. Puree todella kovaa, eikä päästä irti. Jouduin sitten ottamaan poskesta kiinni, koska leukaan en päässyt käsiksi ja kiellot on ihan turhia tuossa tilanteessa. Varmasti sattui enempi, kuin mikään sormille näpäytys mutta se olo ilmeisesti sitten salittua?
 
Ihmeen hyvin kouluissa, päiväkodeissa, lastenkodeissa, psykiatrisilla osastoilla ja vaikka missä pärjätään ilman ruumiillista kuritusta. Edelleen: toisten tai itsensä puolustaminen EI ole fyysiseksi kurittamiseksi laskettavaa. Tässä keskustelussa on kylläkin puhuttu lähinnä kotikasvatuksessa tapahtuvasta kurituksesta. Kasvatustaidoissa on pahasti vikaa, jos vanhempi ei kykene vaikuttamaan lapsiinsa ilman fyysistä kurittamista. .

Harvassa paikassa kukaan aikuinen on näiden lasten kanssa 24/7 tehden myös muitakin kotihommia kuin hoitaa lapsia. Näissä paikoissa keskitytään ainoastaan lasten hoitoon ja he ovat ammattilaisia siinä. On myös niin, että väsyneenä sitä ei ole hoksottimet aina kohdilllaan ja liian myöhään huomaa lapsen joutuneen vaaralliseen paikkaan (mitä kotona ja vanhempien kanssa kulkiessa on enemmän kuin laitoksissa) ja silloin helpommin joutuu tilanteisiin, joissa omat keinot käyvät vähiin.
 
[QUOTE="vieras";26872358]Niin, taas tätä ettei osata erotella mitenkään vaan pieni tukkapölly rinnastetaan hakkaamiseen. Mikä teitä oikeasti vaivaa??? Onko teidän vanhemmat sitten pieksäneet teidät sinisiksi, kun ette ole totelleet? Mulla todellakaan ei, vaan joskus on pitänyt antaa tukkapöllyä kun ei ole puhe tehonnut.

Ja minä ja sisarukseni olemme yliopiston käyneitä, kunnon kansalaisia, henkilökohtaisesti tunnen yhden vankilassa käyneen tyypin ja kas kun hän sattuikin olemaan se vapaan kasvatuksen saanut, joka harrasti luokassa lähinnä riehumista. Katsos kun koskeahan ei lapseen saa... Mutta tämä nyt varmaan on se suurin poikkeus kaikista! :D[/QUOTE]

Ja sinullekin sama kuin tuossa äsken jo kirjoitin. Tuo oli kommentti siihen, ketä siellä vankilassa minun kokemukseni mukaan istuu (vaikka minun ja veljenihän siellä pitäisi istua!).
 
"Pike"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26872266:
Riippuu vähän iästä. Pienelle lapselle riittäisi mielestäni suullinen nuhtelu, koululaiselle nuhtelu ja karkkipäivän kieltäminen, teinille kotiaresti tai viikkorahojen evääminen. Todennäköisesti se selkäsauna ei kuitenkaan parantanut sitä äitisi jalkaa tai estänyt sitä ennalta, eli mistään itsepuolustuksesta ei ollut kyse?
Ei pantanut, eikä estänyt ennalta tai ehkä estikin, ainakaan toista kertaa ei tullut. En tiedä olisiko nuhtelu ja puukenkien takavarikoiminen tuonut kohdallani samaa lopputulosta.
 
Missä tilanteessa? Jos lapsi satuttaa toista ja äiti nippaisee sormille tms. jotta se loppuisi niin ei, ei ole ruumiillista kuritusta. Mikään sellainen ei ole, mikä on ainoa keino itsensä tai toisen ihmisen puolustamiseksi.
tytsi hyvä, onko sinulla kokemusta uhmaikäisestä joka vain naureskelee vaikka miten sanoisi
sen kymmenen kertaa painokkaasti "lopeta. älä tunge niitä legoja sinne videoihin, älä nipistele pikkusiskoasi" ?
joskus vain paras tapa tapa saada tilanne laukemaan on kevyt, tuskin hipaisua kovempi
läpsäisy näpeille. lapsi lopettaa, lähinnä hämmästyksestä eikä kivusta. en ymmärrä rankaisua
vahingosta, kuten housuun pissaamisesta tai juomalasin kaatumista mutta tahallinen ilkeys on eri juttu.
varsinkin, jos kohteena on kotieläimet tai vauva
 
Viimeksi muokattu:
Kepsis
Kätevästi ohitit kaikki kommenttini ja perusteluni. :) Se on oma virheesi, jos et ole rajannut, mikä on mielestäsi hyväksyttävää ruumiillista kuritusta. Mikäli rajaat tukkapöllynkin pois niin aika vähän jää jäljelle. Ihmeen hyvin kouluissa, päiväkodeissa, lastenkodeissa, psykiatrisilla osastoilla ja vaikka missä pärjätään ilman ruumiillista kuritusta. Edelleen: toisten tai itsensä puolustaminen EI ole fyysiseksi kurittamiseksi laskettavaa. Tässä keskustelussa on kylläkin puhuttu lähinnä kotikasvatuksessa tapahtuvasta kurituksesta. Kasvatustaidoissa on pahasti vikaa, jos vanhempi ei kykene vaikuttamaan lapsiinsa ilman fyysistä kurittamista. Kiinnipitäminenkään ei muuten lukeudu tähän. Sekin voi joskus olla välttämätöntä turvallisuussyistä.

Miten yhtäkkiä keksit vouhkata jostain oppilaitosten häirikkönuorista, kun tässä ketjussa moni puolustelee kotona tapahtuvaa tukistamista ym.?
Sinänsä olen jo sen huomannut että sinulle on oikeasti turha mistään puhua. Jollei ole samaa mieltä kuin sinä. Pitäisikö minun puhua siis samasta mistä useimmat ketjussa, en saa sanoa näkemystäni jostain mitä ei edes otettu aiemmin huomioon asian tiimoilta?

Meinaatko että ongelmalapset / nuoret ei ole lain alaisuudessa eikä omaa samoja oikeuksia kuin mitä laki määrittelee kaikille ihmisille? sana ongelmanuori kun on aika laaja käsite. Ja ihan sivuhuomautuksena, hyvin näkyy asenteesi koulukoti lapsiin kun kutsut suoraan häirikkönuoriksi.

Kysehän ei ollut siitä että mitä on ruumiillinen kuritus yleisesti ottaen, vaan siitä että sinusta kaikki voimakeinot on sitä, johan sanoit sen selkeästi tuolla aiemmin ketjussa.

Kyllä ne voimakeinot mitä pitää joskus käyttää erinäisissä lasten- ja nuortenkodeissa, olisi vanhemmilta tulevana jo monen mielestä ls-ilmon arvoista tavaraa ja vähintäänkin lakia rikkovia.

Mutta eihän siinä senkun yleistät ihan rauhassa, et onneksi ole missään asemassa pätemään noista asioista niin että johonkin vaikuttaisit oikeasti.

Ja muuten, et sinä ole esittänyt yhtään mitään ihmeellistä tai tutkittua faktaa tässä sen kummemmin ja olet ihan hyvin vältellyt montakin asiaa ketjun kuluessa, joten aivan turha minulle siitä on ulista etten oikeasti jaksa joka hemmetin tikusta sinun kanssa vääntää.

Ei minua totta puhuen enää kiinnosta pätkääkään koska se tuli jo selville että mitkä on sinun avusi tässä asiassa, ne ei perustu mihinkään oikeaan kokemukseen erilaisista tilanteista mihin oikeassa elämässä joudutaan vaan niihin hiekkalaatikko / päivähoito tilanteisiin missä sitten lapsi käyttäytyy uhmaavasti.

Ne ei ole ainoita kasvatuksellisia tilanteita missä auktoriteetti kyseenalaistetaan, tai mennään huomattavasti pidemmälle kuin vain uhmataan. Lapsi on lapsi ennen täysi-ikää, ja lakia sovelletaan lasten kohdalta muutenkin kuin leikki-ikäisten kohdalla.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="Pike";26872389]Ei pantanut, eikä estänyt ennalta tai ehkä estikin, ainakaan toista kertaa ei tullut. En tiedä olisiko nuhtelu ja puukenkien takavarikoiminen tuonut kohdallani samaa lopputulosta.[/QUOTE]

Miksei olisi tuonut samaa lopputulosta? Etkö ymmärtänyt, että niin ei saa tehdä, koska se sattuu? Oliko ainoa este teon uusimiselle se, että voit saada uudelleen selkään?
 
[QUOTE="vieras";26872358]Niin, taas tätä ettei osata erotella mitenkään vaan pieni tukkapölly rinnastetaan hakkaamiseen. Mikä teitä oikeasti vaivaa??? Onko teidän vanhemmat sitten pieksäneet teidät sinisiksi, kun ette ole totelleet? Mulla todellakaan ei, vaan joskus on pitänyt antaa tukkapöllyä kun ei ole puhe tehonnut.

Ja minä ja sisarukseni olemme yliopiston käyneitä, kunnon kansalaisia, henkilökohtaisesti tunnen yhden vankilassa käyneen tyypin ja kas kun hän sattuikin olemaan se vapaan kasvatuksen saanut, joka harrasti luokassa lähinnä riehumista. Katsos kun koskeahan ei lapseen saa... Mutta tämä nyt varmaan on se suurin poikkeus kaikista! :D[/QUOTE]

Ylipistoa käyneenä sinun kyllä pitäisi tietää, että nimenomaan huonot olot, turvaton lapsuus ja väkivaltainen tausta ajavat monet rikosten poluille ja vankilaan.
 
tytsi hyvä, onko sinulla kokemusta uhmaikäisestä joka vain naureskelee vaikka miten sanoisi
sen kymmenen kertaa painokkaasti "lopeta. älä heitä sitä, älä koske tuohon" ?
joskus vain paras tapa tapa saada tilanne laukemaan on kevyt, tuskin hipaisua kovempi
läpsäisy näpeille. lapsi lopettaa, lähinnä hämmästyksestä eikä kivusta. en ymmärrä rankaisua
vahingosta, kuten housuun pissaamisesta tai juomalasin kaatumista mutta tahallinen ilkeys on eri juttu.
varsinkin, jos kohteena on kotieläimet tai vauva
Ah, järjen ääni! Juuri näin!

Se on helppoa sanoa että " minä en ikinä" ja " ei ne opettajat/hoitajat/ muutkaan" niin tee, kun itsellä ei ole kokemusta ja toisaalta kun ne lapset nyt sattuu kiukuttelemaan ja kokeilemaan rajojaan hiukan erilailla omiin vanhempiinsa kun vaikka esim. hoitajiin.

Tunnen montakin lastentarhanopettaa/hoitajaa, jotka eivät tietenkään töissään niin tee, mutta omia lapsiaan voivat tarpeen tullen hyvinkin " näpäyttää" . Katos kun se lastenkasvatus on kuitenkin niiden vanhempien homma, hoitajilla/opetajilla ei siihen ole samanlaisia mahdollisuuksia.
 
"vieras"
Ylipistoa käyneenä sinun kyllä pitäisi tietää, että nimenomaan huonot olot, turvaton lapsuus ja väkivaltainen tausta ajavat monet rikosten poluille ja vankilaan.
Ei tuohon tarvita kyllä mitään yliopistoa, että tietää sen. En ymmärrä, mitä tällä tarkoitat. Siis sitä vankila-heittoako? Minkä helvetin takia joka asia pitää ottaa kirjaimellisesti?! Pointti oli se, että vapaan kasvatuksen tulokset riehuu kasvaessaan enemmän kuin sellainen, jolla on ollut kotona rajat, joita tarvittaessa on noudatettu pienellä tukkapöllyllä. Prkl lopeta jo, miksi edes vastailet kun sulla ei mitään kokemusta arjen kasvatuksesta tai ongelmanuorista ole?!
 
En saanut tukkapöllyä tms. saippualla suu kyllä pestiin, ainakin kerran. Ja ei, mitään noista en lapsilleni tee, ikinä. En nää järkeä kurituksen fyysisessä puolessa, eikä sitä ole tarvittu.

Puran kiukun ja turhautumisen jotenkin muuten, harva kuitenkaan fyysistä rangaistusta antaa kuin pikaistuksissaan, ajattelematta sen pidemmälle.
 
Sinänsä olen jo sen huomannut että sinulle on oikeasti turha mistään puhua. Jollei ole samaa mieltä kuin sinä. Pitäisikö minun puhua siis samasta mistä useimmat ketjussa, en saa sanoa näkemystäni jostain mitä ei edes otettu aiemmin huomioon asian tiimoilta?

Meinaatko että ongelmalapset / nuoret ei ole lain alaisuudessa eikä omaa samoja oikeuksia kuin mitä laki määrittelee kaikille ihmisille? sana ongelmanuori kun on aika laaja käsite. Ja ihan sivuhuomautuksena, hyvin näkyy asenteesi koulukoti lapsiin kun kutsut suoraan häirikkönuoriksi.

Kysehän ei ollut siitä että mitä on ruumiillinen kuritus yleisesti ottaen, vaan siitä että sinusta kaikki voimakeinot on sitä, johan sanoit sen selkeästi tuolla aiemmin ketjussa.

Kyllä ne voimakeinot mitä pitää joskus käyttää erinäisissä lasten- ja nuortenkodeissa, olisi vanhemmilta tulevana jo monen mielestä ls-ilmon arvoista tavaraa ja vähintäänkin lakia rikkovia.

Mutta eihän siinä senkun yleistät ihan rauhassa, et onneksi ole missään asemassa pätemään noista asioista niin että johonkin vaikuttaisit oikeasti.

Ja muuten, et sinä ole esittänyt yhtään mitään ihmeellistä tai tutkittua faktaa tässä sen kummemmin ja olet ihan hyvin vältellyt montakin asiaa ketjun kuluessa, joten aivan turha minulle siitä on ulista etten oikeasti jaksa joka hemmetin tikusta sinun kanssa vääntää.

Ei minua totta puhuen enää kiinnosta pätkääkään koska se tuli jo selville että mitkä on sinun avusi tässä asiassa, ne ei perustu mihinkään oikeaan kokemukseen erilaisista tilanteista mihin oikeassa elämässä joudutaan vaan niihin hiekkalaatikko / päivähoito tilanteisiin missä sitten lapsi käyttäytyy uhmaavasti.

Ne ei ole ainoa kasvatuksellisia tilanteita missä auktoriteetti kyseenalaistetaan, tai mennään huomattavasti pidemmälle kuin vain uhmataan. Lapsi on lapsi ennen täysi-ikää, ja lakia sovelletaan lasten kohdalta muutenkin kuin leikki-ikäisten kohdalla.
Sinäkö hyväksyt muiden mielipiteet? Alat välittömästi nimittelemään ja menemään henkilökohtaisuuksiin, jos joku on kanssasi eri mieltä. Toki on ihan totta, että on hyvin vaikea väitellä rauhallisesti ihmisten kanssa, jotka hyväksyvät lasten pahoinpitelyn, kuten monet tässä ketjussa. Miksi ihmeessä tulet ketjuun, jos et ole edes valmis kertomaan, mikä on mielestäsi ruumiillista kuritusta ja minkä osan siitä hyväksyt? Keskustelu olisi huomattavasti selkeämpää. Johan tässä menee sekaisin, kun tykkäilet monien tukistuskommenteista.

Ei, en leimaa ketään "häirikkönuoreksi". Aloit puhumaan 14-vuotiaista, jotka suorastaan käyvät kimppuun ja joihin ei mikään puhe tehoa. Voisitko nyt sitten kertoa, millaisia keinoja heihin pitäisi käyttää? Sellaisia, jotka luokitellaan laittomiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ah, järjen ääni! Juuri näin!

Se on helppoa sanoa että " minä en ikinä" ja " ei ne opettajat/hoitajat/ muutkaan" niin tee, kun itsellä ei ole kokemusta ja toisaalta kun ne lapset nyt sattuu kiukuttelemaan ja kokeilemaan rajojaan hiukan erilailla omiin vanhempiinsa kun vaikka esim. hoitajiin.

Tunnen montakin lastentarhanopettaa/hoitajaa, jotka eivät tietenkään töissään niin tee, mutta omia lapsiaan voivat tarpeen tullen hyvinkin " näpäyttää" . Katos kun se lastenkasvatus on kuitenkin niiden vanhempien homma, hoitajilla/opetajilla ei siihen ole samanlaisia mahdollisuuksia.
No entäs me, joilla on jo lapsia? Meidän lapsista tulee niitä häirikköjä?
 
Ylipistoa käyneenä sinun kyllä pitäisi tietää, että nimenomaan huonot olot, turvaton lapsuus ja väkivaltainen tausta ajavat monet rikosten poluille ja vankilaan.
Ja tukistus tai sormille läpäytyskö, tekevät lapselle huonot olt, turvattoman lapsuuden ja hänellä on väkivaltainen tausta?
Mä oon joskus/välillä pitänyt sua ihan fiksunakin, mutta nyt sulla menee kullä todellisuus ja ne kotileikit pahasti sekaisin. Olisihan se kiva kun lapset aina uskoisi kieltoja ja käskyjä, ja sitten voitaisiin yhdessä laulaa " do-re-mi-fa-so-la-di" ja juosta pelloilla eväskorin kanssa. Pelkkä nuhteleva katse riittäisi ja lapsi sulaisi hymyyn ja pussailisi sisaruksiaan.
No, ehkä sä huomaat jos omia lapsia saat, ettei se niin mene ainakaan yleensä, tuskin koskaan.
 
"vieras"
Nauran täälä tytsin vastauksille. :D Hän on päättänyt kasvattaa mammoille järkeä päähän tajuamatta, että tuosta ei ole tasan mitään hyötyä. Nuori on nuori. Päätä puuhun vaan niin kauan, ku jaksaa takoa.
 
"vieras"
Sinäkö hyväksyt muiden mielipiteet? Alat välittömästi nimittelemään ja menemään henkilökohtaisuuksiin, jos joku on kanssasi eri mieltä. Toki on ihan totta, että on hyvin vaikea väitellä rauhallisesti ihmisten kanssa, jotka hyväksyvät lasten pahoinpitelyn, kuten mone tässä ketjussa. Miksi ihmeessä tulet ketjuun, jos et ole edes valmis kertomaan, mikä on mielestäsi ruumiillista kuritusta ja minkä osan siitä hyväksyt? Keskustelu olisi huomattavasti selkeämpää. Johan tässä menee sekaisin, kun tykkäilet monien tukistuskommenteista.

Ei, en leimaa ketään "häirikkönuoreksi". Aloit puhumaan 14-vuotiaista, jotka suorastaan käyvät kimppuun ja joihin ei mikään puhe tehoa. Voisitko nyt sitten kertoa, millaisia keinoja heihin pitäisi käyttää? Sellaisia, jotka luokitellaan laittomiksi.
Kyllä Kepsis on se, joka tässä ketjussa on kirjoittanut asiallisesti ja hyvin. Sinä taas haukut ihmisiä NOLOIKSI ja sivistymättömäksi, sekö on sitten asiallista tekstiä? Kasva sinäkin aikuiseksi, mene elämään sitä elämää ja tule sitten kirjoittelemaan tänne, kokemuksen kera. Kukaan ei jaksa näitä sinun kommentteja loppuun edes lukea.
 
[QUOTE="vieras";26872519]Ei tuohon tarvita kyllä mitään yliopistoa, että tietää sen. En ymmärrä, mitä tällä tarkoitat. Siis sitä vankila-heittoako? Minkä helvetin takia joka asia pitää ottaa kirjaimellisesti?! Pointti oli se, että vapaan kasvatuksen tulokset riehuu kasvaessaan enemmän kuin sellainen, jolla on ollut kotona rajat, joita tarvittaessa on noudatettu pienellä tukkapöllyllä. Prkl lopeta jo, miksi edes vastailet kun sulla ei mitään kokemusta arjen kasvatuksesta tai ongelmanuorista ole?![/QUOTE]

Mun veli on joskus tukkapöllyä saanut ja siinä sitä oli ongelmalasta ja nuorta kerrakseen...... Ei mitään positiivista vaikutusta häneen
Eikä muuten käsittääkseni myöskään liputa fyysisen kurituksen puolesta, lapsille rajoja asettaessa, eikä äitinikään joka on saanut piiskaa ym.


Mitä sä lapselle opetat kivulla, edes sillä pienimmällä mahdollisella kivulla; Teet tuhmasti, niin äiti/isä satuttaa? Jepjep...

Vähän kuin rottien valintojen ohjaamista sähköiskuilla....
 
Ja tukistus tai sormille läpäytyskö, tekevät lapselle huonot olt, turvattoman lapsuuden ja hänellä on väkivaltainen tausta?
Mä oon joskus/välillä pitänyt sua ihan fiksunakin, mutta nyt sulla menee kullä todellisuus ja ne kotileikit pahasti sekaisin. Olisihan se kiva kun lapset aina uskoisi kieltoja ja käskyjä, ja sitten voitaisiin yhdessä laulaa " do-re-mi-fa-so-la-di" ja juosta pelloilla eväskorin kanssa. Pelkkä nuhteleva katse riittäisi ja lapsi sulaisi hymyyn ja pussailisi sisaruksiaan.
No, ehkä sä huomaat jos omia lapsia saat, ettei se niin mene ainakaan yleensä, tuskin koskaan.
Meillä ohjataan lapsi jäähylle/arestiin, riittää itseasiassa pelkkä kysymys: "Haluatko arestiin vai rauhoitutko?" ja se on siinä. Aresti on siis omassa huoneessa hetken olemista. Mieluummin tuo kuin kipu.
 
Ja tukistus tai sormille läpäytyskö, tekevät lapselle huonot olt, turvattoman lapsuuden ja hänellä on väkivaltainen tausta?
Mä oon joskus/välillä pitänyt sua ihan fiksunakin, mutta nyt sulla menee kullä todellisuus ja ne kotileikit pahasti sekaisin. Olisihan se kiva kun lapset aina uskoisi kieltoja ja käskyjä, ja sitten voitaisiin yhdessä laulaa " do-re-mi-fa-so-la-di" ja juosta pelloilla eväskorin kanssa. Pelkkä nuhteleva katse riittäisi ja lapsi sulaisi hymyyn ja pussailisi sisaruksiaan.
No, ehkä sä huomaat jos omia lapsia saat, ettei se niin mene ainakaan yleensä, tuskin koskaan.
Missä sanoin niin? Vastasin vieraalle, joka oli sitä mieltä, että vankilat ovat täynnä vapaan kasvatuksen saaneita ihmisiä. Ei, lapset eivät aina tottele, mutta se ei liene vaarallista. Silti ei ole hyväksyttävää käyttää ruumiillisia kurituskeinoja. Jos vanhemmalla on joskus mennyt hermot ja hän on tukistanut lastaan, pitäisi siitä ottaa opiksi eikä mainostaa hyväksyttävänä tapana. Sen sijaan, että puolustelee toimintaansa, voisi myöntää virheensä ja yrittää toimia jatkossa paremmin. On täysin mahdollista kasvattaa ilman niitä luunappeja ja tukistuksiakin. Miksi tyytyä yhtään vähempään kasvatuksessaan?
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Mun veli on joskus tukkapöllyä saanut ja siinä sitä oli ongelmalasta ja nuorta kerrakseen...... Ei mitään positiivista vaikutusta häneen
Eikä muuten käsittääkseni myöskään liputa fyysisen kurituksen puolesta, lapsille rajoja asettaessa, eikä äitinikään joka on saanut piiskaa ym.


Mitä sä lapselle opetat kivulla, edes sillä pienimmällä mahdollisella kivulla; Teet tuhmasti, niin äiti/isä satuttaa? Jepjep...

Vähän kuin rottien valintojen ohjaamista sähköiskuilla....
Edelleenkin sanon vielä, etten ole kertaakaan lastani tukasta nykäissyt tähän päivään mennessä, eli todellakin äärimmäisenä keinona sitä pidän. Mutta tiedän sen, että jos kaikki omat keinoni menevät kuuroille korville ja lapselta puuttuu kaikenlainen kunnioitus vanhempiaan ja muita ihmisiä kohtaan ja riehunta vaan jatkuu kenties lyömisen tai muun satuttamisen merkeissä, niin saattaisin tukasta siinä tapauksessa ottaa.

Tämä tässä ärsyttääkin tässä ketjussa; jos itse hyväksyn pienen tukistuksen kuritusmuotona, niin mut leimataan heti väkivaltaiseksi hulluksi äidiksi, joka heittelee lastaan mennen tullen palatessa pitkin seiniä. ÄÄRIMMÄINEN keino on äärimmäinen keino, enkä ole vielä kertaakaan kirjoittanut, että tukkapölly on ensisijainen kuritusmuoto joka rikkeeseen. Kuinka paljon pitää vääntää rautalangasta?

Ja itseäni on lapsena joskus tukistettu, ei traumoja ja opin kyllä sen, ettei tiettyjä juttuja vaan saanut tehdä. Teidän suruksenne en oppinut pelkäämään vanhempiani, taidan olla tilastollinen ihme... :)
 

Yhteistyössä