tuli toisesta ketjusta mieleen.. luunapeista & tukistamisesta

  • Viestiketjun aloittaja "Lily"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26869772]Koska on kyse lasten pahoinpitelystä. Itse en hyväksy minkään näköistä luunappia "kasvatuksen" nimeen tehtynä. Se on väkivaltaa heikompaa kohtaan, usein vielä omaa lasta kohtaan, ja on aina täysin väärin. Muillakin keinoilla lapsia voi kasvattaa, joten lapsen fyysinen satuttaminen ei ole perusteltua. Järkevät ihmiset osaavatkin kasvattaa lapsensa ilman että lapsi joutuu väkivallan kohteeksi omassa kotonaan.[/QUOTE]

Juuri tätä tarkoitin. Ollaan niin lukkiutuneita siihen pahoinpitelyajatukseen, ettei päästä miettimään asiaa yhtään syvemmin.

Olisi joskus mielenkiintoista lukea aiheesta oikeaa keskustelua. Ei tällaista eipäs-juupas-vääntöä, vaan oikein oikeaa keskustelua, jossa molemmat osapuolet suostuisivat miettimään asiaa muutenkin kuin siitä omasta tiukasta mielipiteestään lähtien. Näissä keskusteluissa aina osapuolet ovat kaukana toisistaan kuin Pluto Maasta. Toiset pitävät kaikkea lapseen kohdistuvaa rangaistuskosketusta hirveänä pahoinpitelynä, toiset taas luunappeja sallittuna. Puuttuu kokonaan järkevä pohdinta aiheesta.

Mutta ehkä sitä kaipaan vain minä.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"Vieras"
Mun on nyt pakko pyytää että te jotka olette niin kovin hienosti puhumalla kasvattanut lapsenne niin voisitteko keskustella teinienne kanssa käytöstavoista. Ihan aloittaen siitä että tuntemattomille EI haistatella, tuntemattomia EI hakata, ihmisiä ei ole sopivaa käyttää häikäilemättä hyväksi ja että lopettaisivat koulukiusauksen.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
miksen olisi? jos lapsi ei tottele, eikä tunnu kuulevan mitään annan näpäytyksen sormille. se ei tee edes kunnolla kipeää.. mutta oppiipahan esim. että pyllyä ei ensin kaivella antaumuksella ja sitten hamuta uunituoreita sämpylöitä samoilla sormilla.. tai että vauvaa ei viskota legoilla. mistään vahingossa kaatuneesta mehulasista tms.
ei rangaista
No meillä ei tuosta peppu-jutusta eikä edes tahallaan kaadetusta mehusta saisi tukkapöllyä. Mutta pikkusisko ja kissa on monta kertaa päivässä tulilinjalla. Ja sellasta päähän potkimista en todellakaan hyväksy. Siitä seuraa rangaistus. Siihen ei auta puhe, ei harhautus, ei lelun poisotto. Se on tukkapölly tai istumaan syöttötuoliin. Syöttötuoli tehoaa yleensä parhaiten, siinä vähän aikaa istuu jäähyllä.
 
No meillä ei tuosta peppu-jutusta eikä edes tahallaan kaadetusta mehusta saisi tukkapöllyä. Mutta pikkusisko ja kissa on monta kertaa päivässä tulilinjalla. Ja sellasta päähän potkimista en todellakaan hyväksy. Siitä seuraa rangaistus. Siihen ei auta puhe, ei harhautus, ei lelun poisotto. Se on tukkapölly tai istumaan syöttötuoliin. Syöttötuoli tehoaa yleensä parhaiten, siinä vähän aikaa istuu jäähyllä.
Mä en taas tiedä onko paras keino opettaa lasta väkivallattomaksi satuttamalla sitä??? Vai toimiiko se just siinä esimerkkinä, että 'kato, tältä se tuntuu'?
 
Mä en taas tiedä onko paras keino opettaa lasta väkivallattomaksi satuttamalla sitä??? Vai toimiiko se just siinä esimerkkinä, että 'kato, tältä se tuntuu'?
No niin, viimeisenä keinona sitä käytän. Otan myös hyviä vinkkejä vastaan, mitä pitää tehdä. Kyllä se on kiinni pidettävä suojellakseni toista. Vai pitääkö toisen antaa olla nyrkkeilysäkkinä?
 
No niin, viimeisenä keinona sitä käytän. Otan myös hyviä vinkkejä vastaan, mitä pitää tehdä. Kyllä se on kiinni pidettävä suojellakseni toista. Vai pitääkö toisen antaa olla nyrkkeilysäkkinä?
No ei mulla ole, justhan mä sitä kyselin...en mä päästäis ketään toista lyömään, mutta jos joku on lyömässä niin jotenkin tuntuu absurdilta läpsästä lasta ja sanoa, että 'Älä lyö!'. Kai mä sitten vaan karjuisin ja lukisin lakia. Mutta jospa se onkin tehokkaampaa, että sitä lyöjää lyö, että se saa käsityksen miltä toisesta tuntuu? Tai joo, kyllä mä päiväkodissa kysyn aina siltä lyöjältä, että saako sinua lyödä, jos ei niin sinäkään et ketään lyö. Yleensä ne vastaa, ettei mua saa lyödä....mutta ei se välttämättä lopeta sitä lyömistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;26869521:
Sai sitä ennen pajauttaa vaimoakin jos se ei tehnyt niin kuin käsketään, ja piiskata työntekijöitä jotta oppisivat ahkerammiksi. Uusia keinoja on keksitty näihinkin, miksei siis lapsenkasvatukseen.

Vai päteekö tässä taas joku "on muakin mies vetäny kännissä lättyyn ja ihan ihminen minä olen, niin pitää kaikkien miesten saada pieksää vaimojaan" -logiikka, mikä menee multa aina yli hilseen?

Eihän ketään aikuista ihmistä saisi ojentaa väkivallalla eli fyysisen kivun tuottamisella. Miksi lapsi on vähemmän ihminen? Ei ymmärrä.

Mua saa mies vetää tukasta, jos puren häntä jalasta (en tarkoita fritsujen tekoa vaan kunnon hampaan jälkiä verivanoineen), mut saa mies vetää hupusta, jos meinaan tielle juosta suoraan auton alle yms. Mutta ei mies ei saa vetää mua turpiin, enkä minä saa vetää lapsiani turpaan.
 
Mä en pysty mitenkään näkemään (pientä) tukistamista tai luunappia pahoinpitelynä. Ei niitä meillä pahemmin käytetä (en edes muista milloin viimeksi), mut joskus on tullu otettua niskavilloista/nippastu sormille kun ei oo mikään puhe auttanu (ja varotettu monta kertaa et kohta tulee luunappi jos et lakkaa repimästä sitä kissaa tms.).

Itse koin lapsena "oikeaa" väkivaltaa (piiskattiin remmillä, revittiin hiuksista, lyötiin kasvoihin, heitettiin seinään..), ja kyllä se on aivan eri asia.
 
"Sara"
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;26869521:
Eihän ketään aikuista ihmistä saisi ojentaa väkivallalla eli fyysisen kivun tuottamisella. Miksi lapsi on vähemmän ihminen? Ei ymmärrä.
Tää on mun mielestä järjetön vertaus! Ei aikuisen tehtävä ole kasvattaa toista aikuista. Ja jos mä joskus olisin niin hölmö, että meinaisin koittaa, että olenko nopeampi kuin auto tai alkaisin tönimään tai lyömään muita täysin syyttä, niin kyllä, mua saa ja pitäiskin ottaa VÄHÄN niskavilloista kiinni tai näpäyttää sormille. Ei sillä, että pitäisin fyysistä kuritusta kovin fiksuna, mutta ei se nyt niin pahakaan asia ole.
 
Mua saa mies vetää tukasta, jos puren häntä jalasta (en tarkoita fritsujen tekoa vaan kunnon hampaan jälkiä verivanoineen), mut saa mies vetää hupusta, jos meinaan tielle juosta suoraan auton alle yms. Mutta ei mies ei saa vetää mua turpiin, enkä minä saa vetää lapsiani turpaan.
Mut saisko sua vetää tukasta kun sä puhut rumia? Tai lätkästä sormille jos sä leikit stendarilla?
 
  • Tykkää
Reactions: Dongxi
"hippunen"
Kyllä lapsi pitää saada tottelemaan ilman että sen pitää pelätä vanhempiaan (kivun tuottaminen aiheuttaa pelkoa vanhempia kohtaan). Tukistamisella, läpsäisyllä, luunapilla jne. lapsi ei opi mitään muuta kuin että äiti/isä satuttaa, ei sitä miksi niin tapahtuu.
toki pitää.

Mutta tiedätkö että kun nää meidän 50v-70v on olleet koulussa on opettajat antaneet karttakepistä yms eikä tuossa ikäluokassa ole yhtään enempää hulluja/masentuneita tms.
 
No ei mulla ole, justhan mä sitä kyselin...en mä päästäis ketään toista lyömään, mutta jos joku on lyömässä niin jotenkin tuntuu absurdilta läpsästä lasta ja sanoa, että 'Älä lyö!'. Kai mä sitten vaan karjuisin ja lukisin lakia. Mutta jospa se onkin tehokkaampaa, että sitä lyöjää lyö, että se saa käsityksen miltä toisesta tuntuu? Tai joo, kyllä mä päiväkodissa kysyn aina siltä lyöjältä, että saako sinua lyödä, jos ei niin sinäkään et ketään lyö. Yleensä ne vastaa, ettei mua saa lyödä....mutta ei se välttämättä lopeta sitä lyömistä.
Ok, no minä en siis lyö tai läpsi. Tukistan, minusta se on eri asia ja kivuttomampaa. Ja harvoin tulee niinkään tehtyä sillä se ei auta läheskään niin hyvin kuin syöttötuoliin istuttaminen ja siinä huudattaminen. Ja se tuntuu kyllä brutaalimmalta kuin tukistus. Mutta tällaisissa tapauksissa tukistamisen hyväksyn. Esim. Läppäisyä päähän en hyväksy. Vanhimmalla lapsella tuota muiden pahoinpitelyä esiintyy niin usein että siihen on pakko puuttua muutenkin kuin sanomalla, että toista ei saa lyödä, tulee pipi. Puolen minuutin päästä se käy uudestaan läppäsemässä kissaa kenkälusikalla tai potkasee pikkusiskoa päähän.
 
"vieras"
jos pieni lapsi on juoksemassa tiele, otan kyll kiini hupusta, kädest ihan mistä vaan saan, koska pelkkä EI sana on joskus tehoton. siinä voi sattua, mutta mieluummin se että lapseen sattuu, ku huppu kiristaa tai käten sattu ku otan lujaa kinni, kui että jäisi auton alle.
Ja jos melkein täysi-ikäinen lapsesi ei halua lähteä tylsiin sukujuhliin, otat tietokoneen johdon että ei pääse sillä aikaa koneelle.
 
"vieras"
Mun mielestä tuo aikuinen-lapsi vertaus pätee siinä vaiheessa kun aikuinen on vaikka hyppäämässä ikkunasta, silloin saa mun mielestä vaikka repästä sen tukasta pois. Lapsi kun ei tajua mikä oikeasti on vaarallista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26870500:
Voimaa käyttäen pois ottaminen on eri asia kuin luunappi tai tukistaminen.
Mä luulen, ettei muhun luunapit auttaisi, joten joutuisi satuttamaan paljon enemmän, mutta jos mä luunapista irrottaisin, niin hyvä niin. Pahempi paha olisi se, että ehtisin hajoittamaan koko vempeleen.
 
jooho
[QUOTE="vieras";26869622]Täysin eri mieltä aloittajan kanssa. Kuten on kaikki kasvatusekspertitkin. Lasten ruumiillisen kurittamisen hyväksyminen on barbaarista, ja aina väärin. Se kertoo vain kurittajan yksinkertaisuudesta kun ei kyetä keksimään parempaa keinoa kasvattaa lasta kuin väkivallalla alistamisella.[/QUOTE]

Joo, kiitos näiden "eksperttien", meillä on kasvamassa sukupolvi johon ei saada mitään otetta koska kuritus on kielletty ja joukossa on useampi, jotka tokenisivat vain selkäsaunalla. :( Mites puhut esim. lapselle, jolla on heikonlainen ymmärtäminen kielellisellä puolella tai joka ärsyyntyy keskusteluista? Jotenkin pitäisi kuitenkin saada menemään päähän se, että väärin on tehty.

Luonnossa jos eläimen pentu yrittää isotella, siltä otetaan luulot pois nimenomaan fyysisesti. Aikuisten pitäisi uskaltaa kurittaa lapsiaan aiheesta: minä lopetin kiroilun vasta sillä, kun äitini pesi suuni saippualla. Ei tuosta mitään traumaa jäänyt, mielestäni täysin looginen veto 4-vuotiaalle. Enkä nykyäänkään juuri kiroile, muuten. Omaa lastani olen kasvattanut enimmäkseen puhumislinjalla, mutta luunapit, kädelle läpsäisyt ym. eivät ole vieraita olleet nekään.
 
Mites puhut esim. lapselle, jolla on heikonlainen ymmärtäminen kielellisellä puolella tai joka ärsyyntyy keskusteluista? Jotenkin pitäisi kuitenkin saada menemään päähän se, että väärin on tehty.

.
Tuota minäkin olen miettinyt viime aikoina paljon. Toistaiseksi ei ole vielä iso ongelma, mutta jatkossa voi ollakin. Jos lapsi ymmärtää vain pari sanaa, on erittäin omatahtoinen ja kiukkuinen, miten hänet saa opetettua siedettäville tavoille? Puhuminen on ainakin tyystin turhaa, sahapukkikin ymmärtää yhtä paljon...

Ja ei, en harrasta läpsimistä, mutta mietin silti tuota asiaa.
 
Soher
Se laki on juuri siitä syystä asetettu, että tukistamisen/läppäisyn voima on suhteellista. Toinen nykäsee juuresta vähän ja toinen riepottaa latvasta pitäen pari kierrosta. Viranomaisena en osaa ottaa objektiivista kantaa siihen onko tuo laki nyt alytön vai ei. Ja tuskin kukaan muutenkaan lapsiaan kasvattaa lain mukaisesti ihan kaikessa.
 
No on se parempi olla kokonaan kielletty koska niiden mammojen jotka täysin hallitsemattomasti vihassa ja kostonhalussa repii lasta tukasta raivoissaan selitys olisi sallitustu "saahan tukistaa".

Ja mulle on henk koht ihan sama käyttääkö joku jotain pientä näpäytyuskeinoa (ei siis mitään kipua) itse en kuitenkaan halua moista käyttää.
Tiedän todellakin henk koht noiden kahden tavan eron, kahdelta ihmiseltä olen saanut tukkapöllyä. Toiselta hallittomasti kostonhimoisia repimisiä selityksenä "tukkapölly"
ja toiselta ansaitusti vain pelästyttääkseen minut hyvällä tavalla jos jotain tosi pahaa olen tehnyt ja ei sattunut lainkaan.
 
"vieras"
Kyllä lapsi pitää saada tottelemaan ilman että sen pitää pelätä vanhempiaan (kivun tuottaminen aiheuttaa pelkoa vanhempia kohtaan). Tukistamisella, läpsäisyllä, luunapilla jne. lapsi ei opi mitään muuta kuin että äiti/isä satuttaa, ei sitä miksi niin tapahtuu.
No itse vain opin, en tehnyt enää sitä, minkä vuoksi tukkapöllyä sain. Ja syynkin tiesin joka kerta (esim. juoksin autotielle, jossa nopeusrajoitus 80km/h, koska halusin nähdä kun autot pysähtyy ja muuta yhtä idioottimaista). Ikinä en vanhempiani pelännyt silloin, enkä pelkää tänäänkään. Että hieman syteen menee tuo sun teorias ainakin mun ja sisarusteni kohdalta ja varmaan aika monen muunkin.
 

Yhteistyössä