SDP:n Vartiainen ehdottaa eläkeiäksi 78 vuotta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäs mieltä olette?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26868282:
Ihan järkevä esitys. Ei nykyistä ansiotuloihin perustuvaa eläkettä ole tarkoituskaan maksaa 20:ntä vuotta. Joko eläkeikä ylös tai eläkkeitä alas.

Hyvä keskustelun avaus Vartiaiselta.

Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;26868966:
Juu, mutta ennen ei myöskään ollut todennäköisesti samanlaista hoppua kuin nykyään.
Ennen oli kolme ihmistä tekemässä jotain hommaa, nyt saman työn tekee yksi ihminen.

Tutkimustieto työelämän rasittavuudesta on vähintääkin kaksijakoista. Mm. työtyytyväisyyskyselyissä saadaan jatkuvasti sen suuntaisia tuloksia, että tyytyväisyys ei ole ainakaan laskussa, pikemminkin nousussa. Toisaalta tilastot kertovat mm. sairauspäivien lisääntymisestä, joka _mahdollisesti_ kielii työn rasittavuuden kasvusta. Tai sitten jostain muusta, osannette päätellä...

Kannattaa muuten muistaa, että ("psykohistorioitsija") Juha Siltala, joka näissä keskusteluissa harvoin unohtuu mainita, ei ole itse tehnyt varsinaista empiiristä tutkimusta tällä alueella.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26869063:
Puhuin tuossa aiemmin henkisestä jaksamisesta ja se kuormittaa nykyään. Myös yksin tehty työ ja vastuun lisääntyminen (vastuu sinänsä + tulosvastuu) lisäävät henkistä kuormitusta. Mutta pakko sanoa, että sinulle henkiseen viittaavat asiat ovat usein olleet vaikeita.

Totta puhut. Ennen ei netissä surffailu rasittanut työntekijöiden henkistä kapasiteettia työaikana, vaan wanhaan hywään aikaan työntekijä saattoi keskittyä pelkästään työhön...

[QUOTE="vieras";26869123]Totta puhut. Ennen ei netissä surffailu rasittanut työntekijöiden henkistä kapasiteettia työaikana, vaan wanhaan hywään aikaan työntekijä saattoi keskittyä pelkästään työhön...[/QUOTE]

Minä olen lomalla! :stick:
(Jos nyt sellaista piikkiä yritit. Ai mutta, hyvä työläinenhän ei pidä lomaakaan.)

[QUOTE="vieras";26869123]Totta puhut. Ennen ei netissä surffailu rasittanut työntekijöiden henkistä kapasiteettia työaikana, vaan wanhaan hywään aikaan työntekijä saattoi keskittyä pelkästään työhön...[/QUOTE]

entiwanhaan luettiin konttoreissa kauppalehteä ja hesaria

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26869098:
Kappas. Tuore uutinen:

Tutkimus: Työuupumus voi nopeuttaa vanhenemista | Yle Uutiset | yle.fi

Työperäinen väsymys voi aiheuttaa muutoksia solutasolla, kertoo tuore suomalaistutkimus. Vastaavia muutoksia tapahtuu tavallisesti ikääntymisen, huonojen elintapojen tai pitkäaikaisten sairauksien myötä.

Työn tekeminen on heti kiellettävä lailla ja saatettava ankarasti rangaistavaksi, koska se saattaa aiheuttaa muutoksia solutasolla ja pahoja yöunia sekä haitata harrastuksia.:attn:

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26869142:
Minä olen lomalla! :stick:
(Jos nyt sellaista piikkiä yritit. Ai mutta, hyvä työläinenhän ei pidä lomaakaan.)

Enhä minä sinua voi enkä halua piikitellä.

Loma on kaiken pahan alku ja juuri: loma alkoholisoi lomalaisia, aiheuttaa avioeroja ja riitoja, altistaa lomalaiset kaikenlaisille onnettomuuksille ja alentaa bruttokansantuotetta.

[QUOTE="vieras";26869176]Enhä minä sinua voi enkä halua piikitellä.

Loma on kaiken pahan alku ja juuri: loma alkoholisoi lomalaisia, aiheuttaa avioeroja ja riitoja, altistaa lomalaiset kaikenlaisille onnettomuuksille ja alentaa bruttokansantuotetta.[/QUOTE]

Saitpas sanottu senkin. :D

Ja kyllä: :popcorn:

kai te nyt tajuutte, että vanhuksille tietenkin annettais vanhuksille sopivia hommia?

akoille siivoomista ja ruuanlaittoa ja sensellaista ja ukoille pomotushommia

No ei se kyllä noinkaan mene. Siivoushommat eivät ole kevyitä ja vanhuksille sopivia. Eikä kaikille ukoille riittäisi pomotushommia.

Tämän lisäksi jo nyt työmarkkinat ovat kireät ja voittoa maksimoivat, avustavat työtehtävät ovat osin kadonneet ja näitä töitä tehneet ovat syrjäytyneet. Nytkin kun irtisanomisista neuvotellaan, ekaksi lähtevien joukaossa on firman vanhimmat työntekijät, jotka eivät sitten mihinkään muuallekaan työllisty.

Mun mielestä tulevaisuuden eläkkeitä mietittäessä olisi hyvä muistaa, että meillä oli vuosikymmeniä hyvin tyypillistä se, että naisille ei juurikaan eläkettä kertynyt. Naiset olivat kotona hoitamassa lapsiaan ja siinä ohessa tietysti tekivät pitkää päivää maatilan töissä. Niistä töistä ei kuitenkaan kertynyt eläkettä, joten kun nämä naiset pääsivät eläkkeelle, he saivat vain pienen kansaneläkkeen.

Suurilla ikäluokilla ei vielä ollut pitkiä äitiyslomia eikä hoitovapaita. Suurten ikäluokkien naisista suurin osa on ollut työelämässä muutamaa lyhyttä (=äitiysloma) katkoa lukuunottamatta. He tulevat saamaan ansiotulojensa perusteella määräytyvän eläkkeen. Eläkkeet, mitä nykyisellä systeemillä maksetaan, ovat aiempaan verrattuna sekä suurempia että niitä maksetaan pidempään.

[QUOTE="poikia3";26869217] Nytkin kun irtisanomisista neuvotellaan, ekaksi lähtevien joukaossa on firman vanhimmat työntekijät, jotka eivät sitten mihinkään muuallekaan työllisty.[/QUOTE]

Tämä on jotenkin koomista. Työnantajajärjestöt haluavat nostaa eläkeikää, vanhukset töihin, mutta yritykset potkivat aina pihalle vanhimmasta päästä.

[QUOTE="vieras";26869262]Tämä on jotenkin koomista. Työnantajajärjestöt haluavat nostaa eläkeikää, vanhukset töihin, mutta yritykset potkivat aina pihalle vanhimmasta päästä.[/QUOTE]
Aivan. Joten millä järki tuohon systeemiin? Toisaalta kun ei olisi reilua sekään, että nuoret aina ensinnä ulos (onhan sekin monessa paikassa tyyli, että uusimmat ulos ensin) - ovathan ne vanhat sentään saaneet tehdä jo 30-40 vuotta töitä.

[QUOTE="vieras";26868941]Se on siis jonkun muun KEKSIMÄ juttu. Ei ennen ollut vuorotteluvapaita, pekkasia, liukuvaa työaikaa, kesätyöaikoja, jne, on tämä nykyajan työelämä vaan niin hirveän stressaavaa...[/QUOTE]

Minä olen aloittanut säännöllisessä työelämässä vuonna -92, ja tuota ennen on tullut tehtyä aika monta vuotta kesätöitä ja iltatöitä opiskelujen ohella.

Ja voin todellakin sanoa, että tänä aikana, kun olen töissä ollut, ovat työmarkkinat vain kiristyneet ja työn ja kiireen määrä lisääntynyt. Olen tehnyt 20 vuotta töitä it-alalla, tällä alalla työtahdin kiristymiseen on vaikuttanut myös koneiden nopeutuminen. Kun aloitin työni, pc:llä ohjelman ajamiseen meni 15 minuuttia, koneella ei sen aikana voinut tehdä yhtään mitään muuta. Ja auta armias, jos koodissa oli joku virhe. Se korjattiin, ja odotettiin uudet 15 minuuttia, josko tulos oli sopiva. Tämä silloin, kun käsiteltiin dataa, jossa oli 400 riviä.

Isokone ympäristöissä ohjelmat käännettiin, luppoaikaa tuntui olevan miltei joka välissä. Harvoin oli sovelluskehityksessä enempää kuin yksi ohjelma kerrallaan.

Nykyään tehdään montaa hommaa yhtä aikaa, koneet on tehokkaampia, ajot valmistuvat nopeammin ja pyöritetään aivan valtavan suuria datoja. Kaiken odotetaan valmistuvan heti, ja sovelluskehityksen olevan valtavan nopeaa.

Jos nyt palaisin sinne 90-luvun alkuun, tuntisin olevani lomalla töissä.

[QUOTE="vieras";26869262]Tämä on jotenkin koomista. Työnantajajärjestöt haluavat nostaa eläkeikää, vanhukset töihin, mutta yritykset potkivat aina pihalle vanhimmasta päästä.[/QUOTE]

... ja isot pomot jää eläkkeelle kuuskymppisinä ....

59v iässä ne vielä vaatii että pitää jaksaa työssä kauemmin

Yhteistyössä