Akaatti, haluan oikaista pari väärinkäsitystä mitä sulla tuntuu olevan! (Ja muut lisätkää jos jotain puuttuu)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26832075]Sinun pitää sitten tietää kiertosi aika hyvin, että raskaaksitulemisen mahdollisuus on hyvä, kun menet käymään. Missä vaiheessa menette naimisiin, ajatellen ihan kaikkia oikeusturva-asioita?[/QUOTE]

Silloin, kun on lapsi tulossa.

Kyllä huomioin nuo, itselläni nuo kulut ovat internet 15 euroa, sähkö noin 15 euroa, puhelinlasku muutaman euron. Eli montaa kymppiä ei noista omalla kohdallani tulisi.

Et sitten ajatellut, että lapsen myötä nuokin kulut paitsi netti nousevat reilusti? Lapsen myötä pitää pyykätä ja laittaa ruokaa paljon useammin kuin nyt. Kodinkoneet vievät yllättävän paljon sähköä.

Sinua ja siskoasi lukuun ottamatta en ole huomannut kenenkään muun sanovan, että lapsen myötä rahatilanne paranisi. Kuvitelmat ovat ihan eri asia kuin todellisuus.

Ihan sama jos minäkin ihmettelisin, miksi vuorikiipeilijät säästävät vuosia päästäkseen kapuamaan vuorelle Himalajalla. Eihän sitä tarvitse muuta kuin matkustaa junalla sinne, on halvempaa kuin lentäminen. Ruokakin siellä on halpaa. Mikä siinä muka maksaa?

[QUOTE="vieras";26832086]Okei, tuo kuulostaa järkevältä. Suomessa vai siellä miehen asuinmaassa?[/QUOTE]

Siellä hänen maassaan jossain maistraattia vastaavassa paikassa, eli jonkinlaisessa oikeustalossa.

Ihan mitä tahansa asuntoa, jossa on parempi hinta-laatusuhde ja elämisen laatu.

No mä varmaan sanon tän jo monetta kertaa, mutta sulla sentään on asunto. Onko veikkausta, kuinka paljon Kaupungilla on tällä hetkellä jonossa, kuinka monta kiireellistä (asunnoton lapsiperhe, avioeroperhe, terveyshaitta), ja paljonko asuntoja on vapaana tai vaihdossa?

Yksiön katsotaan olevan ihan hyvä äidille ja yhdelle lapselle, ketään ei kiinnosta ettei asunnossa ole "mukavuuksia" kuten parveke tai enemmän kuin 30m. Jos sieltä todetusti löydetään hometta tms. niin sitten ehkä.

Ja tosiaan, VVO ja SATO ei taida olla yksityisiä paljon halvempia, lisäksi he katsoo palkkakuittia usein.

Siis kotihoidontuki, reilut 300 euroa, en muista tarkkaa summaa, noin 350 euroa mahdollisesti. Lapsilisä 104 euroa ensimmäisestä lapsesta. Jos olisin yh, niin lisäksi yh-korotus noin 40 euroa ja elatustuki vähintään noin 150 euroa. Muut rahat tulisivat sitten mahdollisesta asumistuesta ja osa-aikaisesta työstä.

Kotihoidontuestakin lähtee verot. Jos teet työtä, et saa kotihoidontukea. Mietipä uudelleen.

En ole Akaatin muita ketjuja lukenut kuin tätä ja sitä eilistä, mutta luulen että näissä on taustalla pelkästään kysymys siitä kuka saa esim Helsingin kaupungin "parhaita" vuokra-asuntoja ja onhan se todellisuus, että lapsi perheet ovat etusijalla, mikä on mielestäni aivan ymmärrettävää. On minulla ainakin tuttuja, jotka ovat saaneet raskausaikana vaihdettua pienen, vanhan asunnon uuteen ja tilavaan. Sikäli voi elämänlaatu nousta. Mutta siitä olen kyllä varma, että lapsi ei ratkaise YHTÄKÄÄN ongelmaa elämässä vaan LISÄÄ niitä. Eli jos elämän laatu ja mielekkyys ovat kateissa ja elämässä tuntuu olevan paljon epäoikeudenmukaisuutta niin yh:na nämä tunteet varmasti vain lisääntyvät. Tunteiden taustalla ei ole epämiellyttävä asunto, työ, työmatka vaan aivan jokin muu. Yh:na alat tuntemaan katkeruutta siitä, että muilla on kumppani rinnalla ja jos teet lapsen jonkun ulkomaalaisen kanssa niin siitä että muilla on suomalainen kumppani. Jos lapsi on sairas, olet katkera siitä että muilla on terve lapsi. Tulet aina tuntemaan, että muilla on jollain tapaa "helpompaa" elämää. Lapsi ei ole ratkaisu mihinkään, se vain lisää ongelmia ja kuormittaa, vaatii. En kyllä missään tapauksessa suosittele sinulle Akaatti lapsen hankkimista ainakaan yksin. Haet vain mielekkäämmän asunnon, parvekkeellisen kaksion (saat kyllä lainan, suosittelen omistusasuntoa tai asumisoikeusasuntoa) ja mielekkäämmän työn. Kun olet niihin tyytyväinen, niin sitten mietit, että mitäs nyt.

[QUOTE="nainen";26831614]Jos käyt osa-aikatyössä, et saa kodinhoidontukea. Kodinhoidontuki on kirjaimellisesti sitä, et hoidat kotia, etkä käy töissä.
Sen sijaan sulle tulee maksettavaksi päivähoitomaksut.[/QUOTE]

Eikä ole sitä että kirjaimellisesti hoitaa kotia vaan se on ratkaisevaa onko lapsi kunnallisessa hoidossa vai ei. Itsekin sain hyvät rahat kun tein 20-30h työviikkoa ja samalla sain kelalta kotihoidontuen + helsinkilisän, taisi olla yhteensä yli 500€ miinus verot 7,5%. Kelalle sopii vallan mainiosti se että lasta hoitaa osan ajasta isä,mummo tai vaikka naapurisi.

[QUOTE="vieras";26832202]En ole Akaatin muita ketjuja lukenut kuin tätä ja sitä eilistä, mutta luulen että näissä on taustalla pelkästään kysymys siitä kuka saa esim Helsingin kaupungin "parhaita" vuokra-asuntoja ja onhan se todellisuus, että lapsi perheet ovat etusijalla, mikä on mielestäni aivan ymmärrettävää. On minulla ainakin tuttuja, jotka ovat saaneet raskausaikana vaihdettua pienen, vanhan asunnon uuteen ja tilavaan.[/QUOTE]

Mutta kun se ei ole varmaa. On minulla ainakin tuttu, joka oli yksinhuoltajana pienen vauvan kanssa kuukausia asunnottomana eikä silti saanut asuntoa. Sen varaan ei todellakaan kannata laskea, että kyllä ihan varmasti saan paremman asunnon kun saan lapsen, vaan siihenkin pitää varautua, että joutuu itse etsimään sen paremman asunnon tai joutuu elämään lapsen kanssa siinä kamalassa asunnossa.

[QUOTE="vieras";26831239]No nyt on maailman nälkäongelma voitettu! Akaatille joku palkinto äkkiä :D :D Ihan totta, kaikki vaan kotiin, niin kellään ei ole nälkä, ainakaan samalla tavalla :D :D Anteeksi, olet kyllä hupsu.[/QUOTE]

En mä tiedä, mutta nyt kun itse olen kokopäiväisesti kotona niin en syö yhtä paljon, kun tein pitkää päivää töissä.

[QUOTE="vieras";26832202]En ole Akaatin muita ketjuja lukenut kuin tätä ja sitä eilistä, mutta luulen että näissä on taustalla pelkästään kysymys siitä kuka saa esim Helsingin kaupungin "parhaita" vuokra-asuntoja ja onhan se todellisuus, että lapsi perheet ovat etusijalla, mikä on mielestäni aivan ymmärrettävää. On minulla ainakin tuttuja, jotka ovat saaneet raskausaikana vaihdettua pienen, vanhan asunnon uuteen ja tilavaan. Sikäli voi elämänlaatu nousta.[/QUOTE]

Kopioin vain tämän osan, koska Akaattikaan ei varmasti huomioi viestisi loppuosaa. :D

Joo, varmasti on mahdollista. Mulla tuttu alkoi PK-seudulla hakea uutta kämppää pienen huonon yksiönsä tilalle siinä vaiheessa kun raskautui. Asuu edelleen siinä samassa yksiössä ja lapsi on jotain puolitoistavuotias.
Eli toki lapsiperheet (jne) ovat varmasti etusijalla, ainakin ennen yksinasuvia ok-tuloisia terveitä aikuisia, mutta myös niitä lapsiperheitä on niin paljon että kun hakijalla tässä tapauksessa kuitenkin on jo katto pään päällä, ei hän varmastikaan monessa kaupungissa saa uutta kämppää nopeasti.

[QUOTE="vieras";26832283]Oletko Akaatti tutustunut asumisoikeusasuntoihin?[/QUOTE]

Niitä en oikein ymmärrä. Kun joskus joku tuttu asui tuollaisessa, niin hänellä oli mielestäni se kuukausittain maksettava summa mielestäni todella iso, siis mielestäni oli ihan samaa tasoa kuin kuukausivuokra. Sitten on se summa mikä pitää maksaa pantiksi ja sekin on mielestäni aina ollut mielestäni hyvin iso. Itse en ole siis ymmärtänyt tuon asumisoikeusasunnon ajatusta.

Niitä en oikein ymmärrä. Kun joskus joku tuttu asui tuollaisessa, niin hänellä oli mielestäni se kuukausittain maksettava summa mielestäni todella iso, siis mielestäni oli ihan samaa tasoa kuin kuukausivuokra. Sitten on se summa mikä pitää maksaa pantiksi ja sekin on mielestäni aina ollut mielestäni hyvin iso. Itse en ole siis ymmärtänyt tuon asumisoikeusasunnon ajatusta.
Asumisoikeusasunto ei tosiaankaan ole se, mitä etsit. Siis sen perusteella, mitä olet kertonut haluavasi.

Kannattanee ajatus tai pari uhrata sille, että mitä jos sillä lapsella on vaikka sairaus tai vamma, joka aiheuttaa rahanmenoa, huolta ja vaivaa?

Ja mitä jos. Kaikesta huolimatta. Ette saakaan halpaa asutoa kunnalta. Ystäväpariskuntani Helsingissä asui YKSIÖSSÄ kaksi vuotta lapsen kanssa.

Ihan oikeasti.

Kannattanee ajatus tai pari uhrata sille, että mitä jos sillä lapsella on vaikka sairaus tai vamma, joka aiheuttaa rahanmenoa, huolta ja vaivaa?

Ja mitä jos. Kaikesta huolimatta. Ette saakaan halpaa asutoa kunnalta. Ystäväpariskuntani Helsingissä asui YKSIÖSSÄ kaksi vuotta lapsen kanssa.

Ihan oikeasti.

Samoin minun ystäväni, jo 1,5v 1h+makuualkovi kahden lapsen kanssa, ei näy eikä kuulu isompaa asuntoa.

Ihan oikeasti.
Sinällään ihan järkevää mietintää, mutta kuinka monella ihan oikeasti raskautta suunnitellessaan on se tilanne, että asuu asunnossa, jossa pyörätuolilla liikkuminen on mahdollista, jossa kaikki vammaispalvelut ovat sopivan matkan päässä, jossa on henkisesti ja työnkin puolesta varauduttu siihen, että ei ehkä voikaan palata takaisin työelämään jne jne. Mä en ainakaan ajatellut saavani vammaista lasta ja hyvä niin. Vielä parempi, etten etukäteen tiennyt saavani vammaista lasta. Mun mielestä jotkut asiat voi ottaa vastaan sitten, jos ne eteen tulee eikä surra ja murehtia etukäteen asioita, joita ei ehkä tapahdukaan.

Ihan oikeasti.

Minä uskon, ettei juuri kukaan varaudu tai valmistaudu esimerkiksi vammaisen lapsen saamiseen. Aika harva tuntuu sille ajatukselle uhraavan edes muutamaa sekuntia. Toisaalta eipä kukaan ajattele jäävänsä auton alle matkalla lähikauppaan.

Yhteistyössä