Haluan nyt täälläkin tunnustaa julkisesti

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26806355:
Onnea :flower:

Minun isäni oli aikamoinen haihattelija enne kun kymmenisen vuotta sitten tuli uskoon. Jotenkin hän muuttui rauhallisemmaksi ja jopa vähemmän tuomitsevaksi muita kohtaan. On hän edelleenkin välillä aika hankala ihminen, mutta uskoontulo selvästi hioi tervimmät kulmat pois. Vaikuttaa tätä nykyä aika onnellsielta. Hän ei paasta ja saarnaa uskostaan, emmekä oikeastaan asiasta juurikaan puhu.

Isäni on kuitenkin saanut minut miettimään asioita. Minäkin haluaisin uskoa ja luottaa kuten hän. Jotenkin minusta tuntuu, että "uskon jotenkin väärin" tai että en osaa noudattaa sääntöjä, kuten Jumala haluaisi. Lisäksi kun tulkintoja Raamatusta on suurin piirtein niin monta kuin on uskojaakin, niin mistä sitä tietää mikä on oikein? Vaikea selittää, mitä ajan takaa, mutta haluaisin olla uskossa, mutta en tiedä miten toimia.
Älä ruoski itseäsi liikaa, koska kukaan meistä ei ole synnitön, kyllä Herra ja Pyhä henki sinua kasvattaa! Sinulle sopivaan tahtiin. Raamatun lukeminen on kuin Herran puhetta suoraan sydämmelle, Herra sitten elämäntilanteissa nostaa nämä raamatun opetukset esille. Minulle ainakin aina pompsahtaa jokin raamatunpaikka mieleen, kun ajaudun uuteen tilanteeseen, enkä oikein tiedä kuinka kuuluisi suhtautua/tehdä... Joskus ajattelen, että kuinka Jeesus toimisi tilanteessa ja millainen Jeesus oli. Mutta älä hanki tuota 92vuoden käännöstä, sinuna minä hankkisin jonkun vanhemman käännöksen.
Sinun pitää hankkiutua seurakuntaan, johonkiin pieneen ja lämminhenkiseen, ja rukoilet että Jumala johdattaisi.
Lainaan nyt yhden ihmisen sanoja ja sanon että ETENEMINEN uskossa on tärkeää, ettei jäädä seisomaan paikoilleen, vaan ensiksi tullaan uskoon, sitten kasteelle ja sen jälkeen halutaan täyttyä Pyhällä Hengellä. Eteneminen on siksi tärkeää, koska jos me ei sitä tehdä, niin silloin yleensä usko hiipuu.

Ja tuo uskovien yhteyteen ja seurakuntaan pääseminen on todella tärkeää, uskon kanssa ei kannata jäädä yksin.

Puhu isäsi kanssa? Käykö hän jossain seurakunnassa? Täällä olen todennut lähetysseurakunnan oikeaksi paikaksi... Ja Helluntaiseurakuntakin voi olla hyvä, mutta niissäkin on tapauksia joita en voi suositella.
 
  • Tykkää
Reactions: LauhkeaLehmä
Älä ruoski itseäsi liikaa, koska kukaan meistä ei ole synnitön, kyllä Herra ja Pyhä henki sinua kasvattaa! Sinulle sopivaan tahtiin. Raamatun lukeminen on kuin Herran puhetta suoraan sydämmelle, Herra sitten elämäntilanteissa nostaa nämä raamatun opetukset esille. Minulle ainakin aina pompsahtaa jokin raamatunpaikka mieleen, kun ajaudun uuteen tilanteeseen, enkä oikein tiedä kuinka kuuluisi suhtautua/tehdä... Joskus ajattelen, että kuinka Jeesus toimisi tilanteessa ja millainen Jeesus oli. Mutta älä hanki tuota 92vuoden käännöstä, sinuna minä hankkisin jonkun vanhemman käännöksen.
Sinun pitää hankkiutua seurakuntaan, johonkiin pieneen ja lämminhenkiseen, ja rukoilet että Jumala johdattaisi.
Lainaan nyt yhden ihmisen sanoja ja sanon että ETENEMINEN uskossa on tärkeää, ettei jäädä seisomaan paikoilleen, vaan ensiksi tullaan uskoon, sitten kasteelle ja sen jälkeen halutaan täyttyä Pyhällä Hengellä. Eteneminen on siksi tärkeää, koska jos me ei sitä tehdä, niin silloin yleensä usko hiipuu.

Ja tuo uskovien yhteyteen ja seurakuntaan pääseminen on todella tärkeää, uskon kanssa ei kannata jäädä yksin.

Puhu isäsi kanssa? Käykö hän jossain seurakunnassa? Täällä olen todennut lähetysseurakunnan oikeaksi paikaksi... Ja Helluntaiseurakuntakin voi olla hyvä, mutta niissäkin on tapauksia joita en voi suositella.
Hyllystä taitaa löytyä vanha rippiraamattu 15 vuoden takaa ja äidin hyllystä useampikin "vanha" Raamattu. Voisihan tuon tosiaan ottaa luettavaksi ja katsoa löytyikö sieltä ratkaisu :)

Isäni käy Helluntaiseurakunnassa. Tavallaan vaikuttaa ihan mukavalta, mutta jotenkin parin vuoden takainen seurakunnan sisäinen kränä sai vähän "perääntymään". En haluaisi kuulua yhteisöön jossa uskonasioista pitää kinastella : /
 
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26806496:
Hyllystä taitaa löytyä vanha rippiraamattu 15 vuoden takaa ja äidin hyllystä useampikin "vanha" Raamattu. Voisihan tuon tosiaan ottaa luettavaksi ja katsoa löytyikö sieltä ratkaisu :)

Isäni käy Helluntaiseurakunnassa. Tavallaan vaikuttaa ihan mukavalta, mutta jotenkin parin vuoden takainen seurakunnan sisäinen kränä sai vähän "perääntymään". En haluaisi kuulua yhteisöön jossa uskonasioista pitää kinastella : /
Täälläkin oli just jotain erimielisyyksiä, ne jotka ei hyväksyneet sitä ja sitä asiaa mistä oli erimielisyyttä, erosivat ja perustivat tuon lähetysseurakunnan :) Ja minun mielestä ihan oikein tekivät...
 
En minäkään tykkää niistä käännöksistä, mitkä alkaa olemaan ihan ihmisten "väännöksiä". Seurakunnassa sanoikin puhuja, että älkää ostako vuoden 1992 käännöstä!
Mikä käännös sitten on "oikein", ja mistä seurakunnan puhuja sen tietää? Miksi juuri 1992 on erityisen huono? Onko vanhempi aina parempi kuin uudempi? Mistä sinä tiedät että juuri joku tietty käännös on erityisen "väännös"?

Olen käsittänyt että uusia käännöksiä tehdään siksi, että kielentutkimuksen edetessä ja aikalaistekstejä tutkimalla ollaan alettu paremmin ymmärtää aiemmin ehkä hämäräksi jääneitä merkityksiä ja sävyjä Raamatun teksteissä.
 
"noh"
Mikä käännös sitten on "oikein", ja mistä seurakunnan puhuja sen tietää? Miksi juuri 1992 on erityisen huono? Onko vanhempi aina parempi kuin uudempi? Mistä sinä tiedät että juuri joku tietty käännös on erityisen "väännös"?

Olen käsittänyt että uusia käännöksiä tehdään siksi, että kielentutkimuksen edetessä ja aikalaistekstejä tutkimalla ollaan alettu paremmin ymmärtää aiemmin ehkä hämäräksi jääneitä merkityksiä ja sävyjä Raamatun teksteissä.
Mä olen kuullut selitykseksi että siinä vuoden 1992 käännöksessä ei noudateta tarkasti alkuperäisiä kirjoituksia vaan siinä on ajateltu enemmän että se on kielellisesti sujuvaa kuin ehdottomasti alkuperäisen mukainen teksti. Ja sen kääntäjät eivät olleet uskossa joten eivät he pitäneet Raamattua pyhänä, eli siksikään heidän käännöksensä ei ole luotettava.
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
"vieras"
Mikä käännös sitten on "oikein", ja mistä seurakunnan puhuja sen tietää? Miksi juuri 1992 on erityisen huono? Onko vanhempi aina parempi kuin uudempi? Mistä sinä tiedät että juuri joku tietty käännös on erityisen "väännös"?

Olen käsittänyt että uusia käännöksiä tehdään siksi, että kielentutkimuksen edetessä ja aikalaistekstejä tutkimalla ollaan alettu paremmin ymmärtää aiemmin ehkä hämäräksi jääneitä merkityksiä ja sävyjä Raamatun teksteissä.
Silloin ollaan vaarallisilla vesillä, kun käännös menettää kokonaan alkuperäisen tarkoituksen. Tästähän Raamatussakin varoitellaan!
 
pohjantähdenalla
Itse olen entinen hellari. Teini-iässä katkeroideuin vuosiksi useammastakin syystä ja aloin elämään holtitonta elämää.
Nyt sitten vanhemmalla iällä olen alkanut miettimään enemmän mun elämää ja asioita mitä lapsuudessa oli mulle ihan jokapäiväisiä asioita.
Ja nykyään pidän lähempänä kirkon uskontoa.
 
[QUOTE="noh";26808055]Mä olen kuullut selitykseksi että siinä vuoden 1992 käännöksessä ei noudateta tarkasti alkuperäisiä kirjoituksia vaan siinä on ajateltu enemmän että se on kielellisesti sujuvaa kuin ehdottomasti alkuperäisen mukainen teksti. Ja sen kääntäjät eivät olleet uskossa joten eivät he pitäneet Raamattua pyhänä, eli siksikään heidän käännöksensä ei ole luotettava.[/QUOTE]


Mitä tarkoittaa "noudattaa tarkasti alkuperäisiä kirjoituksia" tai "ehdottomasti alkuperäisen mukainen teksti"?

Uskonnollisten tekstien kääntämisen vaikeus on eräs laajalti ja kauan tutkittu kääntämisen alue, ja Raamatun käännöksiä on olemassa valtava, satoja vuosia käännöshistoriaa kattava aineisto.

Erään kiistakohdan mainitakseni: tulisiko alkukielen idiomit kääntää sanasanaisesti, jolloin ne usein muuttuvat käsittämättömiksi kohdekielen lukijalle, vai pitäisikö pyrkiä löytämään vastaava idiomi kohdekielestä?

Eli kumpi tapa näistä on "alkuperäisen kirjoituksen tarkkaa noudattamista"?
 
hmm,mulla on ristiriitaisia ajatuksia asiasta...jos jumala on niin hyvä ja kaikkivoipa niin miks ihmeessä melkeen kaikki maailman sodat on aiheutunut just uskon asioista.ja mikä on oikea usko,kenen usko on oikea.ja ihan kristinuskokin on aika ilkeämieleinen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja MIRKAMÖRKÖ;26808186:
hmm,mulla on ristiriitaisia ajatuksia asiasta...jos jumala on niin hyvä ja kaikkivoipa niin miks ihmeessä melkeen kaikki maailman sodat on aiheutunut just uskon asioista.ja mikä on oikea usko,kenen usko on oikea.ja ihan kristinuskokin on aika ilkeämieleinen...
Maailma on annettu pahan hallittavaksi, siinä yksinkertainen ja simppeli syy.
 
[QUOTE="öö";26808066]Mikä asia? Onko niin' että halutaan tehdä itselle mieluinen seurakunta, mieluisine sääntöineen. Eikä taipua Jumalan tahtoon?[/QUOTE]

siellä helluntaiseurakunnassa alettiin just ihmisten mieltymysten ja valintojen mukaan elämään ja päättämään asioista... Pastorinkin halusivat erottaa seurakunnasta ja virasta, koska oli liian mukava... aika mielenkiintonen syy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MIRKAMÖRKÖ;26808186:
hmm,mulla on ristiriitaisia ajatuksia asiasta...jos jumala on niin hyvä ja kaikkivoipa niin miks ihmeessä melkeen kaikki maailman sodat on aiheutunut just uskon asioista.ja mikä on oikea usko,kenen usko on oikea.ja ihan kristinuskokin on aika ilkeämieleinen...
ilkeämieleinen? :( Voisitko sanoa esimerkkejä?
 
[QUOTE="voi elämä";26808147]:LOL: :LOL: ajatteleeko joku oikeasti näin? :eek:[/QUOTE]

No ei se tarkoita, että olisi vastuuntunnoton. Rajansa myös kaikella, eli jos tuhlaa rahaa ihan holtittomasti ja luottaa vaan että "Kyllä se Jumala hoitaa mun raha ongelmat" niin ihan metsässä on kyllä ajatukset.
Mutta kun antaa elämän Jumalan käsiin, niin asiat tuppaa järjestymään hyvällä tavalla, mutta aina ei voi ymmärtää (ainakaan heti), mikä oli Jumalan "taka ajatus" jossakin asiassa...
 

Yhteistyössä