Vuorotyötä tekevät, mielipiteitä?

Lex
Jos henkilö pääsee töistä aamulla klo 06:00-07:00 välisenä aikana, mikä on kohtuullinen ja sopiva kellonaika olla hakemassa lapsi päiväkodista?

Siis toinen puolisoista vie, ja yötyötä tekevä hakee nukuttuaan.

"vieras"
No jonkun käsityksen mukaan mitään nukkuma-aikaa vuorotyöläiselle ei suotaisi. Itse hakisin iltapäivällä johonkin aikaan, niin että saa ihan normaaliunet nukuttua. Vuorotyö on niin epäterveellistä muutenkin, että ei pidä aiheuttaa itselleen lisähaittaa vähästä nukkumisesta.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26801551]No jonkun käsityksen mukaan mitään nukkuma-aikaa vuorotyöläiselle ei suotaisi. Itse hakisin iltapäivällä johonkin aikaan, niin että saa ihan normaaliunet nukuttua. Vuorotyö on niin epäterveellistä muutenkin, että ei pidä aiheuttaa itselleen lisähaittaa vähästä nukkumisesta.[/QUOTE]
Näin voi normaalipäiväkodeissa toimia. Sitä en käsitä miten vuoropäiväkodeissa toimitaan, jos oletetaan, että vuorotyöläinen tosiaan hoitaa lapsensa hoidon ja nukkumisen samalla.

Lex
[QUOTE="vieras";26801551]No jonkun käsityksen mukaan mitään nukkuma-aikaa vuorotyöläiselle ei suotaisi. Itse hakisin iltapäivällä johonkin aikaan, niin että saa ihan normaaliunet nukuttua. Vuorotyö on niin epäterveellistä muutenkin, että ei pidä aiheuttaa itselleen lisähaittaa vähästä nukkumisesta.[/QUOTE]

Todellakin meillä nukkuma-aika suodaan, ja lapsi on tasan tarkaan tarhassa silloin kun toinen nukkuu yövuorojen välissä.

Heitelkää sopivaa kellonaikaa, meillä on siitä vähän erimielisyyttä ja haluaisin kuulla muiden mielipiteitä.

Ja vuoropäiväkodissa on lapsi, sen suhteen ei ole rajoitteita.

"Toinen"
Ihan mielenkiintoinen kysymys. Meinaan meilläkin varmaan samanlainen tilanne edessä piakkoin. Olettaen, että mä päivätöitä saan. Mies pääsee töistä siinä 06:00-07:00 välillä, menee nukkumaan siinä 8:00 maissa ja nukkuu siihen 15:00. Tosin hän sitten lähteekin jälleen 17:00 maissa töihin. Varmaan meillä siis menisi siihen 15:30 paikkeille se lapsen haku, jos mies hakisi uniensa jälkeen. Paljon aikaisemmin en tohtisi edes ehdottaa, kun tiedän miten pitkiä työputkia tuo tekee ja unet muutenkin vähissä.

Mä haen lapsen hoidosta aika lailla heti herättyäni, mutta en laita herätystä. Ja nukun kyllä pitkälle iltapäivään. Pakkokin, koska valvon aina monta yötä (5) putkeen. Riippuu tietenkin siitä, minkä pitusilla unilla yötyöläinen pärjää :)

"vieras"
Todellakin meillä nukkuma-aika suodaan, ja lapsi on tasan tarkaan tarhassa silloin kun toinen nukkuu yövuorojen välissä.

Heitelkää sopivaa kellonaikaa, meillä on siitä vähän erimielisyyttä ja haluaisin kuulla muiden mielipiteitä.

Ja vuoropäiväkodissa on lapsi, sen suhteen ei ole rajoitteita.
Minä soisin itselleni ihan sen nukkuma-ajan kun tarvitsee ja jos on tosi lyhytuninen, niin vielä jäisi omaakin aikaa. Ihan normihoitopäivän lapset viettäisivät tarhassa.

Lex
Meillä tosiaankin on niin, että itse pidän takarajana tuota klo 16:00, siihen pitäisi jaksaa herätä yövuoron jälkeen. Ja kyllä olen itsekin tehnyt yötyötä, että kokemusta on =)

Mies siitä aina jaksaa nurista, ettei muka ennen klo 17 pysty millään, mutta minustakin se on aivan liian myöhään.

Klo 16:00 olkoon hyvä, sanokoon laiskiainen siihen mitä tahansa =)

"..."
no mä oon hakenu kello 15 jälkeen jos on monta yövuoroa putkeen. mut välillä kun on vaan yks niin en vie lasta ollenkkaan hoitoon vaan otan parin tunnin unet sohvalla kun lapsi kattoo vaik filmejä....

"hmh"
Kai siinä päiväunien jälkeen? Siis lapsen päiväunien jälkeen. Ei ainakaan ennen, siinähän sekoittaa sen lapsen hoitorytmin. Tai no, jos jollekin riittää kahden tunnen unet itselle. Mutta mitä järkeä siinä olis sitten hakea se lapsi kotiin nukkumaan???

"jenni"
No sanoisin että klo 15, ehkäpä vähän aikasemmin. Meillä mies tekee silloin tällöin yövuoroa 21-07 ja herää yleensä siinä klo 13. Ja ihan vaikka olisi neljäkin yötä putkeen töissä niin tuon pitempään ei nuku. Mutta jokainen nukkuu eri tyylillä,mutta klo 17 on aika paljon.

Vuorotyöläisen "virallinen" nukkumisaika on 8h siitä kun pääsee töistä. Näin siis vuoropäiväkodeissa esim. lapsi on yön hoidossa, äiti pääsee töistä klo 6.00 niin ennen klo 14 pitää lapsi hakea. Normaalipäiväkodilla ei ole niin tarkkaa kunhan ennen klo 16 haet

Lex
Vuorotyöläisen "virallinen" nukkumisaika on 8h siitä kun pääsee töistä. Näin siis vuoropäiväkodeissa esim. lapsi on yön hoidossa, äiti pääsee töistä klo 6.00 niin ennen klo 14 pitää lapsi hakea. Normaalipäiväkodilla ei ole niin tarkkaa kunhan ennen klo 16 haet
Meillä lapsi on ollut minun iltavuoroviikolla klo 10:00-16:00 (minä vien, isä hakee), tämä on sopinut myös päiväkodille hyvin.

Aamuvuoroviikolla hän on minun työaikani mukaisesti klo 8-17:30 (minä vien ja haen), silloin kun tarvetta hoitoon on.

Tämä siksikin, että meillä on käytössä vain yksi auto jonka iltavuoroon mennessäni jätän miehelle lapsen hakemista varten. Aamuvuoron jälkeen haen kuitenkin lapsen itse töistä päästessäni koska silloin mulla on autokin.

Ei ole tullut koskaan sanomista.

Yhteistyössä