{Elokuun Epelit 2012} HEINÄKUU

Uusiäippä78 täälläkin tuntuu, että on kova kiire koko ajan mutta silti mulla ei oo hirveesti näistä menneistä viikoista jääny mieleen mitään erikoista. :D Oon vaan siivoillut kotona, hoitanut koiraa, nähnyt kavereita ja mun ja miehen perhettä yms. :D Mullakin mielialat vaihtelee, yllättävän tasainen oon kyllä ollut verrattuna alkuraskauteen, joka oli ihan yhtä helvettiä ainakin miehelle. Silloin raivosin ihan ihme asioista. Nyt loppuraskaudesta lähinnä jännittää, miten pärjään vauvan kanssa, miten koira sopeutuu vauvaan ja miten jaksaa univelkojen kanssa. On aika sulkeutunut ja epäsosiaalinen olo välillä, tekee mieli rauhoittua ja ajatella tulevaa synnytystä ja vauvaa. :)

Mirkku76 onneksi kaikki on nyt hyvin! Tsemppiä kovasti sinne vauva-arkeen! :)

Hetki sitten tuli pari tosi kivuliasta supparia tai jotain, en oikein osaa sanoa oliko suppareita. :D Säteili ilkeästi alaselkään ja alamahaan. Mietityttää, onkohan paikat noilla jokapäiväisillä supistuksilla yhtään kypsyny viime viikosta. Tosiaan viikko sitten synnytystapa-arviossa kohdunkaula oli lyhentynyt 3 cm:stä 1,5 cm:ään ja pehmentynyt. Jännä juttu, että vaikka mulla ei mitään ihmeempää vaivaa ole ja voin tosi hyvin, alkaa olla kärsimätön olo. Ois kivaa jo nähdä, millainen asukas tuolla masussa on :heart: Toki olis hyvä, että vauva vielä köllöttelis hetken mahassa vaikka periaattessa oliskin jo valmis tulemaan. Millaisena te kuvittelette vauvan? Onko se rauhallinen, vilkas ja minkä näköinen? Tuleeko enemmän isään vai äitiin? :)

Taas tuli höpötettyä kaikkea, nyt jos rupeais pian katsomaan Sydänääniä-ohjelmaa, se alkaa ihan just kakkoselta!

Minea ja maha-asukki 38+2
 
Päivitetty

Tervetuloa kaikki uudet!

Kisuliinan pojat olivat jo tulossa kotiin, mutta Kisuliinan perhe sairastui vatsatautiin, ja pojat jäivät vielä hetkeksi sairaalaan. Pojat voi hyvin ja pääsee tällä viikolla ilmeisesti kotiin:)

Olipahan turha polikäynti! :D Vauva on tällä hetkellä 4,1 kg, mutta ei sen isompi, joten mitään ei tehä, sano vaan että nähään sit yliaikakontrollissa jos sinne asti menee. Vauvan vatsanympärys kasvo yläkäyrän yläpuolella ja reisiluu keskikäyrällä, joka viittaa sokerilapseen, mutta tässä vaiheessa ei kannata kuulemma enää sokerirasitukseen mennä, no eipä siitä hyötyä tosiaan olisi. Sukupuolta ei yhä edelleenkään näkyny!!! Nii ja en tiiä mihin reikään se mun mies on työntäny sormensa mut kohdunsuu oli kyllä kiinni eikä edes lyhentyny kaula,kun mies sano että olisin sormelle auki mutta paikat on kuitenki pehmeät. Niinku oli jo 3vk sit nla lääkärissä. Joten siis saan ison sokerivauvan käynnistyksellä 3 viikon päästä toisin sanoen :DD Schaisse..

POKS 39+0
 
Tervetuloa uusille!!!

Itseäkin ehkä enemmän kiinnostaa täällä tuo jatko palsta. Neuvolassa eilen käyty ja vähän sieltä kuulumisia:

rv 35+1
paino: 63.6kg (+380/vko)
RR: 105/85
Pissa: -/-
Hb: 129
sf-mitta: 31,5cm
tarjonta: rt
syke: 155
liikkeet:+

Ja eipäs siellä ollut mitään ihmeempiä. Ensi viikolle sain lääkärineuvola-ajan. Sitä itse odotan eniten nyt. Saa tietää tuota kohdunsuun tilannetta. Ja samalla voivat sen GBS-testin ottaa. Itsellä kyllä sellainen olo että tuolta alhaalta löytyy varmaan kaikki bakteerit. Terkalle puhuin, niin ei oikein kommentoinut mitään. Niin ärsyttää kyllä jo nuo sijaiset tuolla! No jospa se lääkäri kahtois ja kertois mitä näkee:)

Devil: Mulla vauvat eivät ole kunnolla laskeutuneet kuin vasta synnytyksessä. Ja synnyttänyt olen itsekin jopa jo 38 viikolla. Että kyllä se synnytys voi käynnistyä ilman sitäkin. lapsi vain laskeutuu siinä synnytyksen aikana.

Miehellä kesäloma alkoi nyt viikon alusta:) Saa sitten ottaa itse vähän rennommin tämän loppuajan. Ennen la:ta kyllä aloittaa taas työt..siis jos vain loppuun asti mennään. Jos vauva syntyy laskettuna-aikana, niin täällä on silloin venetsialaiset. (mökkikauden päättäjäiset) toisaalta haluaisin olla kyllä mukana. Että syntyispä reilusti ennen tai sitten pian niiden jälkeen.

Mutta tulenpas kertomaan kuulumisia viimeistään ensiviikolla.

petite ja pieni 35+2
 
oho jenny aikamoinen vauveli on jo ! mikäs sitä maailmaan puskiessa :D auts..

aika menee tosiaan nopeasti, sunnuntaina just ajattelin et taasko yks viikko meni.. kohta varmaan taas havahdun sunnuntaina/seuraavana maanantaina että jaaha tässä sitä taas ollaan :D enkä tosiaan oo mitään erikoista puuhaillu, lähinnä siivoillut (kappas, nykyistä lempi puuhaani ..:kieh: ) ja rötväillyt. huomenna pitäis sitten helteistä päästä nauttimaan että jospa sitä lähtis johonki rannalle kahlailemaan pojan kanssa. tänään sitä alko taas miettimään että millaista se arki sitten olis kahden lapsen äitinä. ollaan leikkimielisesti arvuuteltu mitä mieltä samu on vauvasta. ei ole ymmärtäny kuitenkaan vaikka sanois että äidin masussa on vauva. jotenki silti se on alkanu hoivaamaan kahta sen rakkainta pehmolelua, esim "juottaa" niitä omalla nokkamukillaan ja haluis kovasti pukea niille omia vaatteitaan. joskus myös myyrä ja drontti antavat äidille pusuja. ajattelin et tollanen hoivailu juttu on enemmän tyttöjen kehityksessä nähtyä, mutta te poikien vanhemmat varmaan osaatte sanoa että onko ihan normi juttu kuitenki sitten pojillakin? :) noista hellimis hetkistä oon miettiny että ihan hyvin voi vauvaakin haluta helliä, koiria ym eläimiäki silittelee aina niin nätisti niin miksei sitten vauvaakin :D

minea ku kysyi että millasena ajattelen vauvan niin nään sen kokoajan samuel kakkosena. että sillä olis yhtä paljon tukkaa ja samanlaiset silmät kuin samulla ja isällään eli ruskeat.

ton näkösen mötkäleen uskon saavani =) (samu n.12h iässä)

[/URL][/IMG]

ja tässä itse masu !

[/URL][/IMG]

en viitti niitä isoja kuvia laittaa, noi voi tietty klikata isommaks muistaakseni..

jotenki pää lyö jo tyhjää, ehkä palailen huomenna vähän skarpimpana :D
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Mikähän joukko rauhoittuminen meidän vauvoilla nyt on kun minunki masussa on tänään ollut toosi rauhallista vaikka melkoinen vilipertti normaalisti on... :D Tänään on lähinnä supistellut niinkuin pari viikkoa nyt ihan joka päiväisesti... Jospa ne ois saanut jotain aikaan tuolla alakerrassa :p Mulla ois 7 päivä synnytystapa arvio, tämä siksi kun esikko oli sektio perätilan vuoksi. Käännöstä yrittivät silloin mut eihän se mihinkään liikkunut ja olihan se sellanen kokemus että jos tämä muksu ois perätilassa niin käännöstä en antaisi yrittää tehä... Kaksi hoitajaa oli polvillaan sängyllä molemmin puolin mua ja painoivat niin saakelin lujaa että olin mustelmilla pari viikkoa sen jälkeen... Eikä mua mihinkään seurantaan otettu, sanottiin vaan että kipitähän kotia.. :O Jäi vähän huonot muistot siitä sitte...

Oon itekin miettinyt että minkäslainen vauveli tuolla masussa majailee ja minkä näkönen on :D Toivon kyllä että tämä muksu ois rauhallinen tapaus kun esikko on oikeesti tosi vilkas että meinaa olla ite hermoromahduksen partaalla kokoajan... : /
4-vuotis neuvolassa olin varma että ne lyö jonku rauhoittavan lääkityksen sille kun meinas olla seinillä kiipeilemässä :D Oma rakashan se siltikin on ja jospa se siitä "tasottus" kun saa siskon (tai veljen, koskaanhan ei voi olla sata varma :D ) Huolettaa vaan tuo sisaruskateus mut jospa se siitä kun pääsee mukaan vauvanhoitoon :)

Onko teille tullut mitään outoja himoja? Mulla on aivan järkyttävä himo eucalyptos mynthoneihin :LOL: Mää saatan syödä 4-6 rasiaa päivässä ja voi kele jos ne loppuu kesken niin oon pahallapäällä ja on hirveät viekkarit :LOL: Ei kai tämä oo tervettä :LOL:

-AEA88 ja supisteleva masu-
 
Me ollaan mietitty miehen kanssa paljonkin sitä, että miltä tuleva vauveli näyttää. Lähinnä siltä kantilta, että onko ruskea vai sinisilmäinen. Mein esikoisella on ihan ruskeet nappisilmät ja muutenkin ihan isänsä näkönen ja tämä toinen on sitten taas minun pienoismalli sinisine silmineen ja vaalealla hipiällä. Mies on siis kyllä ihan suomalainen, mutta sillä on ruskeet silmät ja ruskeet hiukset ja mie taas sinisilmänen vaalea ihoinen. Hassua on sekin, että vaikka nää tytöt on esim. just silmien väriltä ja hiusten väriltä erilaiset, niin silti niissä on paljon samaakin näköä. =)

Outoja himoja. Ei nyt varsinaisesti, mutta kyllä toi makea maistuu ihan liian hyvälle! Normaalistikin oon kova syömään karkkia, mutta nyt ahdan kaksin käsin ja joka päivä!! Esim. eilen.. Söin mm. 3 brejk patukkaa :ashamed:

Olipas hassua tänään, kun leiksalla yks äiti kysyi, että milloin laskettuaika ja sai sanoa, että ens viikolla :)

mammako ja masutyyppi 38+5
 
Noista hoivahommista. Meidän nuorempi poika leikkii prinsessaa, keijua ja kaikkea ihanaa mikä liittyy tyttöihin. Omistaa mekoista, huiveihin ja kaikenlaisiin koruihin ja korkokengät vie heti huoneeseen, jos sattuu jäämään hollille. Tuhoaa usein minun meikit, koska ei voi vastustaa meikkaamista. Eli leikkii enimmäkseen tyttöjen juttuja, mutta välistä pojan rajuudella :D Kyse on enemmän persoonasta kuin sukupuolesta. Valitettavasti toisinaan vanhemmat säikähtää lapsen kiinnostusta vastakkaisen sukupuolen totuttuihin leikkeihin, niin että se halu leikkiä sitä voidaan tukahduttaa. Tämä mielestäni on sääli, koska avoimuus kasvattaa suvaitsevaisuutta ja sitä tässä maailmassa tarvitaan enemmän.

Minua on alkanut vaivaamaan pelko unenpuutteesta. Siis arki kun alkaa kolmen lapsen kanssa, vaatii se minua tod. näk. valvomaan öisin ja päivisin. Nyt kun saa päiväunet hyvällä omalla tunnolla ottaa, kun pistää pojat katselemaan viereen elokuvaa. Koulukuskaukset yms. kuitenkin sitten rytmittää niin hyvin päivän, ettei kauheasti kerkeä päiväunia ottaa. En siedä kovin hyvin unenpuutetta. Olen valitettavan äkäinen ja sietämätön ämmä suoraan sanottuna.

Vauvakuvitelmat. Meillä on nämä pojat aivan erinäköisiä olleet syntyessään (ja vieläkin) joten en osaa ajatella yhtään niin, että olisi samaa näköä kuin kummassakaan. Ja nyt kun alan pohtimaan asiaa, niin en yhtään osaa ajatella ulkonäöllisesti, että millainen tuleva vauva onkaan. Luonteeltaan odotan jotenkin sellaista vilperiä, joka vaatii paljon huomiota ja haluaisi olla paljon lähellä. Mahdollisesti saattaa olla alkuun kitisevä. Ja luulen, että tulisi minuun. Vanhempi on miehen kanssa aivan samanlainen ja nuorempi taas minun kanssa. Ja koska tämä kolmas muistuttaa vatsassa kahinoidessaan tätä nuorempaa siksi ajattelen, että tulisi enemmän minuun (ehkä vain pelkään koliikkia tms. joten siitä nämä kuvitelmat)

rv 35+2.. Ja minun aika kuluu todella hitaasti, eikä tunnu kiirettä. Turhautuminen uhkaakin jo vakavasti ja ajatus siitä että 6 viikkoakin voi hyvin vielä mennä saa minut epätoivon valtaan. Kateellinen muille jo noista isoista viikoistanne!
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
joskos mäkin välistä kirjottelisin tänne, melkein joka päivä on kyllä tullu käytyä lukemassa jutut mut ei vaan ole osan alkaa kirjottaan mitää.

Onnea kaikille vauvan jo saanneille!

FB:n jatko ryhmään haluaisin ,mitens se liittyminen onnistuikaan? Tulen täälläkin varmasti lukemaan milloin mitäkin joten ihan kiva jos täälläkin olisi ryhmä meille elokuisille :)

Liikkeistä: Tuntuu ja näkyy joka päivä, etten niistä osaa edes olla huolissani :)

ON: Mulle alkais riittää tää odotus jo, ja yrittän touhuta kaikkea mahdollista mustikan keräämisestä saunan siivoamiseen,et josko jotain alkais kohta tapahtumaan, supistuksia tulee joka päivä useaan otteeseen mutta ei mitään synnytystä enteilevää. Olen sitä mieltä että kun ei silloin saannut tulla ulos kun olisi halunnut niin nyt menee varmasti yliajalle :)


Laittelin vauvan vaatteita lipastoon valmiiksi ja huomasin että siellä on nyt 50-62 kokosia vaatteita,(eniten taitaaa olla 62) ja suurin osa 56-62 kokosista on aikalailla saman kokosia, mut eipähän nyt jää sit kertaakaan käyttämättä pieneksi kun on kaikki siinä saatavilla :)

sairaalakassi: Pakkailin tänään omat hygieniakamppeet : shampoon ja suihkusaippuan täyttelin sellasiin matkapulloihin, äp:n erisan:in rasvan, dödön sekä mini mallin hiusharjan :) Tietysti alusvaatteet itselleni ja liivin suojat ne äp: mukan tulleet.

Kuulin tutultani että meidän synnytysosastolla saa vain nykyään sen ihanan kaapu/mekon joten mietin josko ottaisin itselleni vielä jonkun löysän olo-asun mukaan. Kuulemma on paljon helpompaa sen mekon kanssa käydä wc:ssä ja ei hankaa muutekin arkoja paikkoja, omasta olotilastahan sen sitten huomaa mikä päällään tuntuu parhaimmalta.

lapselle kotiutumisvaatteet: 56 kokoa pitkähihainen body, collegehousut(ja collegetakki jos sattuu oleen viileempi ilma) sukat, tumput ja pipon. Turvakaukaloon laitoin sellaisen puuvillaisen,ohuen torkkupeiton varmuudeksi.

omat kotiutumisvaatteeni isäntä saa tuoda sitten mukanaan ohjeitteni mukaisesti, jos se olo-asu tulee käytettyä sairaalassa, jos ei niin sitten puen sen päälleni koti matkalle.


Tulipas tekstiä :) Nyt siirryn kyllä tonne sängyn puolelle tuijottaan töllöä :)

Jenni* Ja Mini 37+4
 
Heips!
Tytöistä ja pojista olette jutelleet.. meillä kun on kummatkin niin ei ole mitään väliä kumpi tulee, vaikka kahdessa ultrassa sukupuolesta saatukin jo "varmuus". Molemmat lapset mitä meillä on, on niin omanlaisia ja ihania, ettei voi sanoa kumpi on ihanampaa - tytön vai pojan äitinä oleminen. Molempien!

Käväsin siellä kasvukontrollissa ja kaikki oli mitä parhaiten. Oli vähän kokeneempi lääkäri joka samantien tokaisi, että jaha minkähän takia sulle tämä kontrolli on määrätty, täällä ei kauniimman muotoista päätä olla ja mitat on juuri niinkuin pitääkin. Ja painoarvio oli 3,2 kg eli ei mikään iso, muttei sentään ihan herneen kokoinenkaan.
Ensi viikolla vika neuvola (edellinen ollu joskus hmm... 3,5 vkoa sitten muistaakseni) joten aika harvalukuisia nuo käynnit on meilläkin olleet. Toisaalta, miksipä siellä turhaan kävis...jos kaikki tuntuu olevan kunnossa.

Mä voisin antaa nämä supparit ja muut kivustukset jollekulle joka tarvii niitä! Nyt kun ei pitäis tulla supistuksia yms ja saan vain ja ainoastaan sektion kautta mennä, niin kyllä on jokapäiväinen riesa erinäköiset supistelut, kivuttomat ja kivuliaat.... toivon todella että ei synny tai vedet mene tai synnytys ala ilman että olen sielä lääkärin käsissä, koska tämä vauva saisi kasvaa vielä sen parisen viikkoa ihan kevyesti tuolla masussa. Eli jalat ristissä täällä koitetaan olla.

Täällä kans mietin et miten arki sitten sujuu kolmen pienen kanssa, sisarkateutta voi nuoremmalta olla, kun on saanut olla meidän "vauva", isompi taas jo odottaa että kohta vauva syntyy. Ja odottaa myös angry birds-pehmoja, joita vauva kuulemma tuo sitten mukana :LOL: Mutta siis kun on kuitenkin pieniä ja vaatii ja tarvii vielä huomiota ja sitten poika on.. noh, melkosen kova menijä ja saa hetkessä aina kotonakin paikat sen näköisiksi kuin olisi hurrikaani iskeny. Että miltähän meillä mahtaa syksyllä näyttää kun ei ehdi niin paljon vahtimaan ja järjestelemään yhden terminaattorin jälkiä... vaan eipähän se, pitää vaan totutella sitten sotkuisempan menoon.

Nyt pitänee mennä pötkölleen, öitä ja mukavaa viikkoa. Mitäs veikkaatte, kuka saa seuraavaksi vauvan? :D

runttis ja toukka 37+5
 
Täällä kärvisteltiin pari tuntia supistusten/kipujen kanssa mutta loppuivat joku aikaa sit. Kipeää otti, mutta ei sentään vielä niin kipeää ettei ois kotona pystyny olemaan. En vaan tienny miten päin oisin ollu ja mies oli jo sairaalaan lähdössä. :D Sanoin että äläpäs hätäile, ei tässä vielä mihinkään mennä. Mies kysyi, että mitäs sitte jos synnytän sohvalle, soittaako hän ambulanssin vai mitä. :D Tuskinpa ihan niin nopeaa touhua tulee olemaan, ei tainnut mies kuunnella synnytysvalmennuksessa sanaakaan :headwall:

Jännää ajatella, milloin lähtö oikeasti sitten koittaa, tuskin kuitenkaan tänään. :D Ymmärrän kyllä hyvin sen, että ne odottajat, joilla LA on lähellä tai mennyt jo ohi, ovat kärsimättömiä. Oisin minä jo voinut synnyttämään lähteä. :D Nyt vain jomottelee alamahaa vähän.

Minea ja maha-asukki 38+2
 
Hei kaikille!

Enpäs oo kirjottanut sitten... tammikuun?. Jotenkin tuo fb-ryhmä vei ihan mukanaan!!!
Jonku verran oon kuitenki teidän kuulumisia lukenut taustalla, keväällä en ehkä kuukauteen pariin käynyt ollenkaan, mutta nyt oon parisen kertaa viikossa lueskellut ja ajattelin, et olis varmaan myös ihan reilua kirjottaakin, eikä vaan taustailla!
Pian se elokuu jo on ja enemmän ja enemmän alkaa jakaantumisia tapahtumaan, ihanaa!
Onnea suuresti kaikille jo vauvan saaneille, eikös täällä niitäkin jo muutama ollut :)

SAIRAALAKASSI sieltä löytyy iteltä;
-vaatteet itelle kotiinlähtöö varten
- vauvalle vaatteet -II-
-liivinsuojia ja siteitä parit varmuudeks
-pari 1. koon vaippaa
-hammasharja&tahna
-sampoo ja hoitoaine
- meikinpoistoliinoja ja wetwipes
- dödö
- ponnareita
- kosteusvoide
- vauvakirja ja muutama hömppälehti ajankuluks
- keksejä ja karkkia+ trip-mehuja

Ei tuu tällähetkellä muuta mieleen, mutta kaikkea sieltä löytyy. Mies ottaa sit kameran!

Keskipohjanmaan keskussairaala vaikutti oikeen mukavalta paikalta ja oli ihan uus myös, siellä meinaa vaan nyt olla kauhee ruuhka-aika, niinkun ilmeisesti aika monessa muussakin sairaalassa... harmi, jos joutuu käytävällä nukkumaan!

Jos yrittäis vielä vähän tarkemmin lukea teidän juttuja, kun aamu koittaa!
 
Sairaalakassista: Tosiaan hirveästi ei kannata tavaraa synnärille raahata, ei niitä kerkee siellä tarvitsemaan :) Kuten meikit ja föönit ym. kandee jättää kotiin. Lähinnä omat alusvaatteet, dötskä, mahdollinen ponnari, shamppoo ja hoitoaine sekä liivinsuojat kantsii itselle varata. Meidän synnärillä ainakin rintapumppuja oli sähköisenä ja käsikäyttöisenä saatavilla. Ja kun käyttää mahdollisimman paljon talon tavaraa, niin ei tarvitse miettiä niiden pesemisiä ym.

Jenny: Painoarviothan ovat arvioita, mutta toivottavasti tuo arvio ei ainakaan sitten synnyttäessä heitä sinne suurempaan suuntaan ;) Mutta en kadehdi yhtään tuota vauvan kokoa, kun itse pari vähän reilua 2 kg möhkälettä synnytin ja tuntu jo sillon ratkeevan kahtia... Yhtään suurempia en kyllä ois ulos saanu mahtumaan ;) Mutta en tiedä sitten millon tuo alakerta kerkee tuosta toipumaan...

Jälkitarkastuksesta: Kysyisin jo synnyttäneiltä, että mitä siinä jälkitarkastuksessa tehdään? Sattuuko se? Kauhulla ootan sitä tarkastusta, aion kyllä vitkuttaa sitä mahdollisimman myöhäiseen vaiheeseen. Ei tulis mieleenkään antaa kenenkään koskea tuonne alapäähän vielä moneen kuukauteen ;) Vaikka synnytyksestä on jo aikaa yli kuukausi... Onneksi itse vältyin niiltä loppuvaiheen sisätutkimuksilta, kun eivät oikein uskaltaneet koskea kohdunsuulle ennenaikaisen synnytysriskin vuoksi ;) Kun ilmeisesti nekään ei oo niitä mukavimpia tutkimuksia...

Onnea synnyttäneille ja tsemppiä synnytykseen menijöille!
 
NP
Ykkösen kohdalla jälkitarkastuksessa neuvolan th kurkkasi alaosastoon ja siinäpä se olikin. Ei siis sattunut, ei ainakaan minua (synnytyksen jälkeen sain pari tikkiä). Luulin, että jälkitarkastuksen tekee lääkäri, mutta ei kuulemma. Muistaakseni siellä jälkitarkastuksessa sai takaisin sairaalaan jätetyn (sairaalassa otetun) äitiysneuvolakortin. Mulle se jälkitarkastus oli oikeastaan pieni pettymys. :D
 
Huomenta!
Tervetuloa uudet mukaan vielä keskusteluun!

Täällä odotetaan into piukeena että synnytys alkaisi nyt itsestään koska muutoin todennäköisesti ensi Tiistaina käynnistetään (menee hilkulle tuleeko vauvasta heinäkuun syntyjä!).Ensin lääkärit olivat sitä mieltä että voidaan ootella laskettuun aikaan asti kun äiti ja vauva voivat hyvin, ja hepatoosin vuoksi tarkkailtavat maksa- ja sappiarvot ovat lääkityksellä kurissa. Nyt kuitenkin kahdella viime KTG käyrällä on ollut jotain pientä "häikkää" ja ultrassa vauva ei kauheasti liikkunut, joten nyt sitten kuitenkin käynnisteltäisiin viikolla 38+, eli ensi viikolla.

Vauva on jo kiinnittynyt, paikat on pehmenneet ja auki sormelle, mutta ei mikään ideaalitilanne käynnistellä vielä.. Lääkäri sitä kohdunsuuta "manipuloi" jonkin aikaa ja vinkkasi että mustikkametsälle nyt kykkimään ym. fyysistä aktiviteettia jotta paikat lähtisivät aukenemaan ennen käynnistystä, tai jopa että synnytys käynnistyisi itsestään.

Täällä muutkin ovat jutelleet huolistaan vauvan voinnin suhteen ja onhan tää aika stressaavaa kun jotakin häikkää nyt sitten on siellä voinnissa. Liikkeitä tulee kytättyä nyt tosi neuroottisesti. Olisi kauheaa jos jotain nyt viime metreillä tapahtuisi. Itse toivon että synnytykseni tosiaan ensi viikolla käynnistetään eikä jäädä odottelemaan paikkojen kypsymistä - hepatoositapauksissa kuitenkin on kohonnut kohtukuoleman riski lasketun ajan tienoilla ja erityisesti jälkeen.

Tsemppiä kaikille joilla h-hetki on koittamassa!

Penni ja pikkunen 37+4
 
nippe82 jälkitarkastuksessa painelivat kohtua tosta mahan päältä ja kyseltiin jälkivuodosta. ei sisä tutkimusta siis :) sitten kyselivät muutenkin omaa vointia ja arjesta, puhuttiin ehkäisystä. et enemmän oli sellasta pölötystä ja se tutkimus vaihe oli nopeasti ohi. mittaavat mun muistaakseni vauvankin tai no sun tapauksessa vauvat. että ei mun mielestä tarvi peljätä sen kummemin asiaa. kahen kuukauden tienoillahan se on se jälkitarkastus.

mullaki noita supistuksia on, enemmän iltaisin ja seksin jälkeen.. ovat suht kivuttomia mutta yritän kyllä vältellä niitäkin, että noi vähäiset mä voin kans lahjottaa jollekin! nytki ku oon suht tyhjästä vähän avautunut ja kk lyhentynyt niin eiköhän noil miedoil sit joku saa aikaseks jotain :D ja tää kipeily senkun jatkuu. onneks ei oo mies viel sairastunut tähän, se vielä tästä puuttuis ku se heittäytyis tohon sohvalle uikuttamaan vaivojaan. riitttää kun talossa on jo kaksi uikuttajaa :D

pumppa kiitos pojan hoivakommentista, oon kyllä ihan samaa mieltä että kyllä pojatki voi niitä "koristautumis"leikkejä leikkiä, se on kuitenki yleensä aika lyhyt vaihe ilmeisesti koska en oo hirveän monen esim. 7vuotiaan tekevän enään sitä. muistaakseni siskon poika silloin 2-3vuoden iässä tykkäsi kauheasti pienistä käsilaukuista ja niitä sitten kanniskeltiin ainaki 3 per olkapää :) ja anoppi on kertonut että jotkut pojat ovat olleet harmissaan että kun kaunistautuminen on vain muka tyttöjen juttu (anoppi on pkssa töissä) ! että kyllähän se varmaan tulee sitten pojillekin mutta jotenki silti yllätti toi oman pojan hoivailut. sulosta se ehkä enemmän on, välillä joudun neuvottelemaan näiden pehmolelujen kanssa esim. kynsien leikkuusta, niitä kun ei voi pojalta leikata ellei mr. myyrän kynsiä ole myös ;) ja lapsen kehityksessä uudet vaiheet on aina tosi jännää seurattavaa, ainaki tää vaihe on tosi ihana ja sydän pakahtuu mutta se uhman tietysti vois jättää väliin :D on toi kaveri välistä sellanen uhmailijaki jo..

sairaalakassi joo muistaakseni ekalla kerralla otin yhden kirjan mukaan synnärille. voin kertoa ettei tullut avattua kertaakaan sitä :D mulla ei ollut mitäänn evästä mukana, mulle kyllä tuotiin sitä suklaata kilokaupalla niin sitä sitten mussuttelin.. ja ainaki kätilöopistolla oli huoneessa kokoajan oma mehukannu josta sitten sai mielensä mukaan juoda. muutenki ruokatarjoilu oli ihan hyvään tahtiin tapahtuvaa ettei sitä oikein missään välissä kerenny kunnon nälkä tulemaan. luultavasti ainut "outo" tavara mun skassissa on mun kalenteri mut en pärjää sitä ilman missään, se toimii samalla mun päiväkirjana ja viime sairaala reissun aikana kyllä sinne tuli kirjoteltua ja nyt se on sitten ihana muisto, välillä tulee selailtua noita ja katsottua omia fiiliksiä :)

nyt lääkitsemään itseni ja poika, tänään pitäis olla kuulemma joku hyväki sää mutta harmaalta tuolla vielä näyttää, katsotaan pääseekö sitä rantaan vai ei.

samunäiti&alex 37+1
 
Vielä jälkitarkastuksen pitäisi tehdä lääkäri, siis tämän kliinisen osuuden. Nyt ollaan vasta kouluttamassa terveydenhoitajia ja kätilöitä siihen. On ollut joku outo kunnan oma käytäntö ja väärä sellainen, että th on tehnyt jälkitarkastuksen, vailla koulutusta tai on jätetty siis tekemättä kokonaan lääkärin osuus.
Siellä siis painellaan vatsan päältä kohtu ja sivuelimet, jotta nähdään niiden palautuminen ja aristukset. Mahdolliset repeämät ja eppari tarkastetaan, miten ovat lähteneet paranemaan. Itseasiassa kohdunsuun ja limakalvojen tarkastus kuuluisi kyllä jälkitarkastuksessa suorittaa, mutta tutkimuksista SAA aina kieltäytyä. Kelan kannalta täytyy vain käydä lääkärillä jälkitarkastuksessa, mutta merkitystä ei ole sillä, mitä se lääkäri sieltä tutkii. Multa otettiin vielä siis pvk, kolesterolit ja sokerit. sekä pissa ennen käyntiä lääkärillä, mutta en tiedä onko tämä vain meidän kunnan käytäntö ottaa pieni verenkuva + muut roippeet pelkän hb:n sijaan.

Alavatsakivut senkun jatkuu, ne on olleet on/off -tilassa jo 8 vkoa. Ja nyt kun tuo pissailukin on hankalaa herättää se epäilyksen tulehduksesta, mutta toisaalta kirvele ei. Vain ulostulo sille pissalle on hankalaa, joka kyllä selittyis pään tulolla alaspäin. Hmh, mikä dilemma.

rv 35+3
 
Heippa taas!

Suurin osa tavaroista on jo uudessa asunnossa, osa vielä äidin autotallissa. Lähinnä jotain varastorompetta ja hevosjuttuja. Mua vaan ei yhtään kiinnosta järjestellä niitä siellä.. Jotenkin tuntuu että tossa asunnossa on säilytystilat ihan päin *** eikä mitään saa mitenkään järkevästi ja kivasti niinkuin minä haluan... Kissatkin siellä jo on, itse en tosin ole viettänyt siellä vielä ainuttakaan yötä, päivisin käyn hengailemassa, yritän vähän jotain tehdä mut iskee ihan totaalinen kyrpiintyminen koko p*skaan, joten täytän kissojen vesikupit, ruokakupit siivoan niiden vessat ja totean että tulen illemmalla vielä tai viimeistään seuraavana päivänä ja vietän lähes kaiken ajan täällä äidin luona vain.

Että joo-o, pesänrakennusvietit ja kaikki... Mulla ei oo sairaalakassiakaan valmiina, ei oo vaatteita vauvalle pestynä koska päätin että pesen ne vasta kun olen muuttanut. Säilytystiloista kuitenkin on tarttunut tekstiilehin hajuja joten pesuun ne olisi joka tapauksessa joutunut. Pinniksen sain vasta, siihenkään ei ole vielä patjaa tai muitakaan petivaatteita. Suoraan sanottuna v*tuttaa vaan kaikki, ei ole minkäänlaista kiinnostusta tehdä yhtään mitään tuon asunnon eteen että sinne ois kiva jäädä. Että tervetuloa vaan vauva :(

Kertomus & Minimörkö 34+5
 
Jenni* Laita mulle tai Jenny90:lle yksityisviestinä fb profiilisi osoite niin saat kaverikutsun ja sitä myöten liitetään tuonne jatkoketjuun :)

Mie voisin ja ottaa runttipullan supparit !!! ;) Täällä ei ole olut mitään, en ees tiedä miltä harkkarit tuntuu... :stick:

Ihana kuulla että Kisuliinan pienet pääsevät jo kotiin :heart:

Kertomukselle tsemppiä ja jaksuja muuton/järjestelyn keskelle. :hug:

ON: Kaikki normaalisti. Ei tuntemuksia mihinkään suuntaan. Välillä epeli pitää hiljaisia hetkiä masussa ja päättää sillä tavalla huolestuttaa äitinsä. Ei auta kun tökkiä että saa vastauksen masusta. Eli kyllä täälläkin noita liikkeitä aikalailla vahdataan ja sitten huolestutaan jos ei hetkeen ole mitään tuntunut. Mahaa tuijotellessa kyllä huomaa välillä, että liikkeitä ei tunne vaan näkee...
Huomenna poksuu ja olisi aamusta neuvola. Sieltä sitten huomenna kuulumiset :)

Ninzi & Tyllerö 37+6
 
Voivoi tätä väsymystä... viime yönä nukuin ehkä 3 tuntia, kun oli niiiiiiiin tuskalliset alavatsa kivut ettei oo koskaan ollut ! Tuntu niinkun ois puukkoa kääntäny mahassa ja tuskahiki vaan valu. Huhhuh... mistähän lie johtui. Nyt ei onneks koske, mutta ei nyt enää kehtaa nukkumaankaan käydä :D Onks muilla ollut tollasia viiltäviä alavatsakipuja ?

Kohta meen ostamaan vauvalle toppahaalaria :D Löytyi kaupasta yks kiva malli ja hintaa oli vaan 39 euroa niin pitää ostaa nyt enneko ne kerkee mennä. Olivat kuulemma kauppaan saaneet just toisen erän niitä kun se eka satsi oli myyty hetkessä. Ja pakkohan se on ostaa muutenkin kun ei sitä äitiyspakkauksen pukua voi vielä ens talvena käyttää kun on niin reilua kokoa.

Name It haalari Muton New Born - Ozbaby.fi

Miusta tuo on ihana, luonnossa vielä paremman värinen. Eilen kävin ihastelemassa ja sanoin miettiväni yön yli... kohta siis takas sinne kauppaan :D Tohon voi sit yhdistellä kaikenvärisiä pipoja ja lapasia. Niin ja nuo pallokuviot on sitten tähtiä, mut ei oikein näy tuossa kuvassa.

Tii ja masukki 38+3
 
Viimeksi muokattu:
Jälkitarkastus meillä sen tekee neuvolalääkäri. Sehän pitää tehdä muistaakseni viimeistään 12vko synnytyksestä ja siitä todistus toimittaa Kelalle että saa oikeuden vanhempainpäivärahan jatkoon. Meillä muistaakseni lääkäri kattoo alapään että onko parantunut mahdolliset haavat ja näyttääkö siistiltä, en muista kattokohan se ultrallakin että onhan kohtu varmasti supistunut ennalleen ja tyhjä. Sit jutellaan voinnista ja ehkäisystä jne. Ja vähän niinku äitiysneuvolassakin terkka ottaa verenpaineet, hemoglobiinin, painon jne.

Vauvan ulkonäöstä: Mä en oo oikeastaan ollenkaan ajatellut miltä vauva näyttää. En jotenkin osaa yhtään kuvitella minkä näköinen vois olla. Esikoisella on ruskeat silmät niinku mullakin ja toista odottaessa odotin toisen näyttävän samalta. Onhan noilla pojilla samoja piirteitä, mut nuoremmalla on siniset silmät ja ihan itsensä näkösiä on molemmat. En sitten osaa yhtään nyt ajatella minkä väriset silmät tälle tulokkaalle tulee tai muistuttaako veljiään.

Mä tässä parina päivänä tehnyt kalorilaskentaa ihan mielenkiinnon vuoksi että paljon sitä saa mätettyä ruokaa naamaansa. Toissapäivänä en saanut ku 1500kcal kasaan, ei tuonne mahaan vaan mahdu, mut eilen sit kyllä herkuttelin ja heittäen meni 2300kcal. Mut luulen että tänään taas vähemmän. Että ei tuo painonnousu kyllä kaloreista johdu, tosin ei mulle oo tullutkaan ku 8kg mutta luulen että loppuviikoilla rupee nousemaan kilon viikkotahtia niin eipä oo syömisten takia terkalla valittamista. Tosin eipä tuo oma terkka ikinä oo valittanutkaan mut ens viikolla sijainen niin tiiä siitä sitten.

Mulla on vauvaa odottamassa isoveljen vanha Reimatecin toppapuku/pussi. Tuo on tosi kätevä vaunuissa, ei haittaa jos on hieman isokin ja tosiaan tuolta lahkeista saa pussiksi. Autoillessa käytetään kaukaloon tarkoitettua lämpöpussia. Esikoisen aikaan päätin että toppahaalarissa en enää ahtaa kaukaloon ja toiselle hommasin tuon lämpöpussin. Suosittelen todellakin talvikuukausiksi. Tietty meijän vauvat nyt kerkee kasvaa ja jäntevöityä jo talveksi mutta talvivauvalla joka oli ihan toukka vielä toi lämpöpussi oli kyllä pelastus.

Sanle 36+6
 
Vitsit että pää lyö nyt tyhjää. Mulla oli jotain kommentoitavaa tänne jostain asiasta, mutta kerkesin jo unohtaa mistä. :D Tuli nukuttua pitkästä aikaa huonosti, oli kuuma ja maha kipuili. Nytkin jomottelee kivasti. Vauva onneks liikkuu nyt, illalla tuntui parin tunnin supisteluiden jälkeen, ettei vauvaa saa millään liikkeelle.

Kai se pitää lähteä kauppaan ja sit hakemaan pinnasängyn patjaa, jonka tilasin. Kyllä siinä kestikin tulla!

Myöhemmin lisää, hyviä vointeja mammat! :)

Minea ja maha-asukki 38+3
 
Pakko tulla jakamaan teidän siskojen kanssa näinkin ihana asia, kun se että eilen ja tänään on valunut limatulppaa oikein kunnolla.. Varmaan halusittekin juuri tämän kuulla, mutta kerronpa silti :D

Supistele ei, mutta tosiaan illalla plumpsahti pönttöön isompi pala ja tänään aamulla valahti kans reilummin ja joka kerta kun vessassa käy niin paperiin jää limaa. Kirkasta/vaaleeta, ei veriviiruja tms. Että saas nähä.. Aiemmista kerroista en oo huomannu limatulpan menoa edes.

Mies aamulla mahalle esitti toiveen, että tänään voitais illal lähteä tositoimiin.. Värjäsin tossa sit ripset ja kulmatkin, jos vaikka sattuis isäänsä tottelevan ;)

Ei kyllä oo omia tuntemuksia siihen suuntaan ja nauroinkin miehelle, että kun oon koko ajan sanonu, että tää syntyy heinäkuun puolella niin todennäkösesti roikun täällä sit viel elokuun puolessa välissäkin :LOL:

Josko sitä tänään sit vaikka imurois vähän vielä..

malttamaton mammako 38+6
 
vauvan ulkonäöstä/luonteesta jotenkin oon ajatellut että vauva tulisi enemmän mun mieheen. Me ollaan ihan siis ihan erilaisia luonteeltamme ja ulkonäöltämme :D Miehellä ruskeat silmät ja jostain syystä ajattelen että vauvallakin olisi. Mies on kylläkin sitä mieltä että vauvalle tulee mun siniset silmät.. :D Tää kuulostaa varmaan vähän hömelöltä mutta kun uskon horoskooppeihin ja meidän vauva todennäköisesti syntyy leijonan merkissä nii siks oon ajatelllut että vauva tulisi enemmän mieheeni luonteeltaan. Mies ollut lapsena hyvin vilkas ja itse taas olin ujo lapsi. Mutta en nyt kauhean vakavasti ole näitä pohtimisia ottanut ja tuskin niillä on sit enää edes väliä kun oman lapsen saa syliin :)

vauvan liikkeistä itsekin huolestuin yksi ilta kun ei liikkeitä ruvennut tuntumaan ja en muistanut milloin olisi sinä päivänäkään kunnolla tuntunut. Yritin syödä jäätelöä ja olla kyljellään jolloin yleinsä vauva alkaa möyrimään mutta ei auttanut. Vihdoin sain sen kymmenen liikettä tunnissa ja seuraavana päivänä vauva sit liikkuikin ihan normaalisti.

syömisestä mulla ei ole ainakaan ruoka halut kadonneet minnekään ja herkkujakin tekee jatkuvasti mieli.. Voisi kyllä tulla joku ähky ettei toi paino enää hirveästi nousisi.

Onko teillä muilla sellaista oiretta että makuu asennossa veri pakkautuu päähän? Ei siis pelkästään selin makuulla vaan kyljellään myös? Pitäisikö tästä olla jotenkin huolissaan?

Scarlett ja sissi 37+5
 

Yhteistyössä