Palstan snobit? Kermaperseet esiin!

• Viestiketjun aloittaja gallub
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Nooooh, mie oon tehnyt vapaaehtoistyötä pienen ikäni. Min pitäs valmistua ensi vuonna kehityshallinnon maisteriksi ja työnantajani on hyväksynyt (tosin aviomieheni kanssa en oo vielä asiasta laajemmin keskustellut) vapepa:n piikkiin lyhyehköt erikoisreissut kentälle niissä hommissa.
Oletkin varmaan ensimmäinen täällä, joka on tehnyt vapaaehtoistyötä. No joo, minulla ei ole tähän enää mitään järkevää sanottavaa, sillä olen aivan leuka loksahtaneena siitä, millaisen asenteen olet ottanut viime aikoina. Viisainta siis suunnata toisille keskusteluketjuille :)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26756562:
Ei varsinaisesti mikään, mutta velvollisuus käsitetään usein sellaiseksi, mitä ei tekisi, mikäli sitä velvollisuutta ei olisi. Sitä ei siis tehdä vapaaehtoisesti ja siksi, että halutaan tehdä, vaan siksi, että velvollisuus vaatii tekemään. Mulla ei ole mitään velvollisuutta auttaa muita, mutta silti autan.
Entä jos se on oma moraali/omatunto/elämänkatsomus joka velvoittaa?

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"vieras"
Min koulutus on sellainen, jonka avulla ois tarkoitus mm. selvitellä konflikteja kriisialueilla (tämä voi olla mitä vain vaikka Suomen asunnottomien oloista pakolaisleirin perustustöihin sisällissodissa). Toki työhön pystyy varmasti myös aivan normaalilla älyllä, mutta haluaisin toivoa voivani antaa lisäpanosta rauhantyöhön sen potentiaalin avulla, joka minulle on suotu.
Koska ajattelit lähteä? :)

[QUOTE="vieras";26756609]Entä jos se on oma moraali/omatunto/elämänkatsomus joka velvoittaa?[/QUOTE]

Joillekin se on niin. Osa auttaa muita koska saa siitä hyvän mielen ja se on muutenkin hauskaa, kuten minä. Eli voisi sanoa että olen itsekäs auttaessani muita. Luterilaiseen käsitykseen muiden auttaminen velvollisuudesta käy paremmin.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";26756609]Entä jos se on oma moraali/omatunto/elämänkatsomus joka velvoittaa?[/QUOTE]
Tuo on vaikea kysymys. Velvollisuus -sanalla on kuitenkin kielessämme usein tietty negatiivinen kaiku, se liittyy enemmän pakkoon kuin vapaaehtoisuuteen. Verovelvollinen, elatusvelvollinen...asioita, joiden puitteissa joudut toimimaan riippumatta siitä, haluatko vai et.

• Tykkää
Reactions: metsänpeitto
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26756665:
Tuo on vaikea kysymys. Velvollisuus -sanalla on kuitenkin kielessämme usein tietty negatiivinen kaiku, se liittyy enemmän pakkoon kuin vapaaehtoisuuteen. Verovelvollinen, elatusvelvollinen...asioita, joiden puitteissa joudut toimimaan riippumatta siitä, haluatko vai et.
Totta tuokin. Mutta käytetäänhän sitä positiivisissakin yhteyksissä "Perinne velvoittaa", kun joku pitkään toiminut yritys luo mielikuvan siitä, että laatu on pysynyt hyvänä vuosikymmeniä ja siitä ei tingitä. Esim.

hhm
Min koulutus on sellainen, jonka avulla ois tarkoitus mm. selvitellä konflikteja kriisialueilla (tämä voi olla mitä vain vaikka Suomen asunnottomien oloista pakolaisleirin perustustöihin sisällissodissa). Toki työhön pystyy varmasti myös aivan normaalilla älyllä, mutta haluaisin toivoa voivani antaa lisäpanosta rauhantyöhön sen potentiaalin avulla, joka minulle on suotu.
Kiitos vastauksesta.

Minun on vaikea nähdä, että (ymmärtääkseni) lähinnä loogista päättelykykyä ja avaruudellista hahmottamista mittaavan äo.-testin huippupisteistä olisi kovinkaan suurta etua mainitsemissasi hommissa, mutta toivon toki parasta - ja toivotan onnea.

Etenkin epäilyttää se seikka, että olet itsekin maininnut tietynlaisen "kädettömyytesi" sosiaalisissa tilanteissa ja vaikeuden sopeutua "tavallisten" joukkoon. Kuinka nuo voisivat olla avuksi - eikö ennemminkin haitaksi?

Suosittelen myös, ettet astu noihin tilanteisiin täällä nähdyllä asenteellasi. "Velvoitettua jaloa" hedelmällisempi lähtökohta ihmisten kohtaamisiin kriisi- ja konfliktitilanteissa on varmasti tasa-arvoinen tarkkaileminen, rinnalla kulkeminen ja toisaalta laajojen kokonaisuuksien ymmärtäminen.

Myös se velvollisuudentunnon korostaminen tosiaan särähtää korvaan, tarkoitit sinä sen miten tahansa.

Uravalintasi on joka tapauksessa ihailtava ja varsin kiinnostava. :) En vain vastauksestasikaan ymmärtänyt, miksi siitä puhuessa olisi syytä korostaa älykkyyttään tai aatelisia sukujuuria.

Tai miten tämä kaikki liittyy kermaperseilyyn. :D

Kyllä se nyt vieläkin siltä näyttää, että kaivoit tuon kuoppasi tässä ketjussa ihan itse.

vi3rAS
Nooooh, mie oon tehnyt vapaaehtoistyötä pienen ikäni. Min pitäs valmistua ensi vuonna kehityshallinnon maisteriksi ja työnantajani on hyväksynyt (tosin aviomieheni kanssa en oo vielä asiasta laajemmin keskustellut) vapepa:n piikkiin lyhyehköt erikoisreissut kentälle niissä hommissa.
Mikä tämä vapepa on? Puhutaanko nyt vapaaehtoisesta pelastuspartiosta? Sehän toimii (kait) ihan Suomen sisällä viranomaisia auttaen?

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";26756708]Totta tuokin. Mutta käytetäänhän sitä positiivisissakin yhteyksissä "Perinne velvoittaa", kun joku pitkään toiminut yritys luo mielikuvan siitä, että laatu on pysynyt hyvänä vuosikymmeniä ja siitä ei tingitä. Esim.[/QUOTE]
No näinpä :) Toisaalta voisi sitten kysyä, että jos perinne ei velvottaisi, olisiko laatu silloin huonompaa? Eli yritys ei haluaisi tehdä hyvää laatua, mutta on pakko, koska perinne velvoittaa? Kyllä mä tässäkin yhteydessä näkisin, että velvollisuus poistaa valinnanmahdollisuuden.... on pakko toimia tietyllä tavalla, koska siihen on velvollisuus.

nnn
Tässä aiemmin ainakin data on viitannut autismiin/aspergeriin puhuttaessa imisen erilaisuudesta. Itse olin asperger-lapsi(nykyään siis asperger aikuinen) koulun käynti oli hankalaa, koska en ymmärtänyt asioita samalla tavoin kuin muut. kuitenkin äo testit todistivat minun(kin ) olevan jokseenkin älykäs jo lapsena. Aivojeni toiminta vain on erilaista, en ole kovinkaan sosiaalinen, ahdistun isoista väkijoukoista ja hajuaistini on ääri herkkä, kuten myös kuulo. En kuitenkaan koe sitä asiaa nin, että olisin jotenkin muiden yläpuolella pokkeavaisuuksineni. Normi elämä on aika samaa kuin muillakin, jos nyt erona voisin sanoa sen, että mielikuvitukseni on rikasta ja viihdyn itseni seurssa varmaan ns. "normia" paremmin. Pointti tässä oli se oli , että kaikki olemme erilaisia, ja en koe tuon äo:n korostamista mitenkään tarpeelliseksi, jokainen on yleensä lahjakas/hieno ihminen omalla tavallaan:) eikös?

[QUOTE="Nainen";26756723]Ei edes Google tunne kehityshallinnan maisteria? Mistä korkeakoulusta sellaisia valmistuu?[/QUOTE]

Oiskohan tämä nyt esim. yhteiskuntatieteiden maisteri pääaineenaan kehityshallinta. Ei tieto, vaan arvaus.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26756741:
No näinpä :) Toisaalta voisi sitten kysyä, että jos perinne ei velvottaisi, olisiko laatu silloin huonompaa? Eli yritys ei haluaisi tehdä hyvää laatua, mutta on pakko, koska perinne velvoittaa? Kyllä mä tässäkin yhteydessä näkisin, että velvollisuus poistaa valinnanmahdollisuuden.... on pakko toimia tietyllä tavalla, koska siihen on velvollisuus.
Mulla on velvollisuudesta samanlainen mielikuva - ei valita tehdä hyvää, vaan tehdään koska on pakko.

Lisäksi mun mielessä noihin Aateluus (tms yms tjsp) velvoittaa -lausahduksissa on sellainen kovin imperialistinen kaiku.

"Take up the White Man's burden--
Send forth the best ye breed--
Go, bind your sons to exile
To serve your captives' need;
To wait, in heavy harness,
On fluttered folk and wild--
Your new-caught sullen peoples,
Half devil and half child.

Take up the White Man's burden--
In patience to abide,
To veil the threat of terror
And check the show of pride;
By open speech and simple,
An hundred times made plain,
To seek another's profit
And work another's gain.

The savage wars of peace--
Fill full the mouth of Famine,
And bid the sickness cease;
And when your goal is nearest
(The end for others sought)
Watch sloth and heathen folly
Bring all your hope to nought.

No iron rule of kings,
But toil of serf and sweeper--
The tale of common things.
The ports ye shall not enter,
The roads ye shall not tread,
Go, make them with your living
And mark them with your dead.

Take up the White Man's burden,
And reap his old reward--
The blame of those ye better
The hate of those ye guard--
The cry of hosts ye humour
(Ah, slowly!) toward the light:--
"Why brought ye us from bondage,
Our loved Egyptian night?"

Ye dare not stoop to less--
Nor call too loud on Freedom
To cloak your weariness.
By all ye will or whisper,
By all ye leave or do,
The silent sullen peoples
Shall weigh your God and you.

Take up the White Man's burden!
Have done with childish days--
The lightly-proffered laurel,
The easy ungrudged praise:
Comes now, to search your manhood
Through all the thankless years,
Cold, edged with dear-bought wisdom,
The judgment of your peers."

(http://www.online-literature.com/keats/922/)

• Tykkää
Reactions: Data ja Mythago
"vieras"
[QUOTE="vieras";26755949]Voi tiisus! :D Tästä olis voinu tulla hauska ja humoristinen ketju mut jotku Äääliö Öttiäiset alkaa mesoomaan älykkyytensä vaikutuksista koko ihmiskuntaan ja laupeudentöistään.[/QUOTE]

Peesi. Olen varmaan tyhmä tai jotain mutta äkkiseltään on kovin vaikea hahmottaa mikä yhteys älykkyydellä tai sen määrällä on ketjun otsikossa peräänkuulutettuun kermaperseilyyn, pitääkö siis olla huippuälykäs ollakseen kermaperse?

"Nainen"
Kerro, mitä työtä sä sit olet tehnyt ja missä? Mikä sun titteli työpaikalla on? The ultimate rauhansaattaja? Oletko töissä UN:ssä?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26756741:
Kai se sitten riippuu viestin vastaanottajasta. Mä olen niin helppo, että mulle tuo Perinne Velvoittaa-mainoslause toisi positiivisia mielikuvia tuotteesta/yrityksestä. Motiivit siellä taustalla ei niinkään kiinnosta, vaan se, että tuote on hyväksi havaittu ja todettu vuosikymmenien ajan, joten saan rahoilleni vastinetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26756665:
Ja minusta moraalin, omatunnon tai elämänkatsomuksen tuomaan velvollisuuteen auttaa liittyy aina myös halu auttaa. Ei kai kyse muuten olisi omatunnon ja moraalin tuomasta velvollisuudesta.

Tosin aina tietysti itse kullakin voi olla puhtaan hedonistisia hetkiä, jolloin ei tahdo tehdä niin kuin itse ajattelee olevan oikein :D

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;26757404:
Ja minusta moraalin, omatunnon tai elämänkatsomuksen tuomaan velvollisuuteen auttaa liittyy aina myös halu auttaa. Ei kai kyse muuten olisi omatunnon ja moraalin tuomasta velvollisuudesta.

Tosin aina tietysti itse kullakin voi olla puhtaan hedonistisia hetkiä, jolloin ei tahdo tehdä niin kuin itse ajattelee olevan oikein :D
Ja tässä varmaan tuleekin esiin se velvollisuus tai sen puuttuminen: onks pakko jos ei haluu? Mä en itse pidä velvollisuuksina sellaisia asioita, joita mun ei tarvitse tehdä, jos en halua tehdä. Vaikka siis ajattelisinkin, että sen tekeminen olisi oikein, voin silti halutessani päättää, että en tee.

Yhteistyössä