Palstan snobit? Kermaperseet esiin!

• Viestiketjun aloittaja gallub
  • Ensimmäinen viesti
Minulle se on tietoisuus siitä, että minua on siunattu jollain mikä erottaa minut valtaväestöstä. Koen velvollisuudekseni laittaa lahjan toimimaan ihmiskunnan hyödyksi vaivojani säästelemättä. Toisaalta otan vastaan myös ne pienet nautinnot, joita tämä lahja minulle itselleni antaa.
Tää meni vouhuen ohi. Kerroppas niin että tyhmäkin ymmärtää :D Siunattu siis millä?

Me asutaan Espoossa, neliöitä on tosin 200 ja omaa rantaviivaa vain hitunen. Autoja on kaksi, käytännön syistä. En pidä itseäni kermaperseenä. Molemmat ollaan opiskeltu ja tehty paljon töitä, että tullaan toimeen näin hyvin. Yksi lapsi on, sekin 4 vuoden lapsettomuushoitojen jälkeen, ei meillä kermiksilläkään kaikki mene kuin Strömsössä.
Mmmh. Sattuu mulla, itä-Helsingissä kaupungin vuokrakämpässä asuvalla, olemaan ystäviä joilla on elämäntilanne erilainen, joten en mä sitä sillä. Itse asiassa mun "varakkaammat" ystävät ovat todella nöyriä, eivätkä mässäile omaisuudellansa.

Mutta, kuten on tullut joskus aiemminkin todettua: tasan ei mene nallekarkit. (Että mä inhoan tota lausahdusta, mutta se vaan on niin tosi.)

Ja niin, rahojani olen käyttänyt mm. alkoholisoituneen äitini velkojen makseluun, maksanut hänet Yhdysvalloissa olevalle klinikalle vieroitukseen, juuri viimeksi eilen äiti kännissä toivotti minut ja 2kk:tta vanhan lapseni alimpaan helvettiin. Josko saisin valita, rahat tai äiti ja mummi, eipä olisi vaikeaa.
Emmä vaan antais penniäkään. Oman aikani autoin omaa äitiäni, silti joi itsensä hengiltä vuosi isoäidin kuoleman jälkeen, viime maaliskuussa. Koskaan oo saanut äidiltäni mitään muuta paitsi aivopesua ja pahaa mieltä sekä alkogeenit. Mulla ei ole kumpaakaan enää, ei mummoa, ei äitiä -- eikä rahaa. *olan kohautus*

voi ei
Mua naurattaa kamalasti, kun aina vastaavissa ketjuissa Astrolabe tulee huutelemaan, kuinka muorivainaa 1600-luvulla vapautettiin veroista, ikään kuin se Astrolaben arkeen vaikuttaisi. Stockmannia se pitää jonain huippukauppana, mutta on kuitenkin sen verran nöyrä, että voi ostaa sapuskansa myös kurvin Liiteristä. ....

"vieras"
Jos yksi snobi pitäisi nimetä, niin sanoisin että Björn. Asuu ihan makeassa kämpässä Arabianrannassa, rahaa kuin roskaa (tosin ilmeisesti miehen ansiosta?), opiskelee huvikseen Hankenissa, pukeutuu merkkivaatteisiin, ajelee jollain jumalattoman kalliilla Volvolla, matkustelee yms yms.

Mua naurattaa kamalasti, kun aina vastaavissa ketjuissa Astrolabe tulee huutelemaan, kuinka muorivainaa 1600-luvulla vapautettiin veroista, ikään kuin se Astrolaben arkeen vaikuttaisi. Stockmannia se pitää jonain huippukauppana, mutta on kuitenkin sen verran nöyrä, että voi ostaa sapuskansa myös kurvin Liiteristä. ....
Vaikuttaahan se toki, eikä siitä ole noin montaa sataa vuottakaan. Ei edes sataa. Nöyryys on jotain hieman toista, se on nöyryyttä laittaa elämänsä toisten eteen alttiiksi ja käyttää koko oma potentiaali toisten elämän parantamiseen tietäen, ettei kiitosta siitä tule koskaan keneltäkään saamaan. Sisäinen palo ja velvoite, mihin jo alussa viittasin.

Kyllä ne käytöstavat ja tapa elää jatkavat suvussa kulkuaan hemofilian lailla.

• Tykkää
Reactions: Data
rietas
Anteeksi vain, mutta jotenkin Astrolabe sun juttus tässä ketjussa kuulostaa ihan muulta kuin nöyrältä. Kovin ylimieliseltä ennemminkin. Ja olen yllättynyt, kun sellaista en aiemmin ole sinussa huomannut.

rietas
Hmm, mun on pakko kommentoida sen verran vielä...

Mulla on suvussa fiksuja, kovasti työtä tehneitä, yleissivistystä omaavia ihmisiä. En kuitenkaan voi suoriltaan vedota tähän, koska itse olen tyhmä ja laiska.

Sukujuuret ja kasvatus ovat vain osa meitä jokaista. Kyllä me voimme omilla tekemisillämme ja valinnoillamme vaikuttaa siihen, mitä olemme. Hyvässä ja pahassa.

"Joku vaan"
Tavallaan olen kermaperseinen snobi. "Vanhaa" sukua, kasvatettu taiteiden ja tieteen keskellä (lapsena huomasi eron kavereihin), meillä on talo järven rannalla, huvila meren rannalla, metsää, asunto myös toisella paikkakunnalla. Jos matkustamme, menemme aina paremmassa luokassa. Työskentelemme mieheni kanssa molemmat johtajina.

En kuitenkaan halua kertoa tästä kaikille. Osa ystävistämme ei tiedä kaikesta omaisuudestamme, emmekä kerrokaan. En koe tarvetta tuoda omaisuutta tai yhteiskunnallista asemaamme koko ajan esiin. Joskus on fiksumpaa olla hiljaa kuin toitottaa kaikille, että katsokaa minua, minä olen paremmassa asemassa kuin sinä.

"vieras"
Anteeksi vain, mutta jotenkin Astrolabe sun juttus tässä ketjussa kuulostaa ihan muulta kuin nöyrältä. Kovin ylimieliseltä ennemminkin. Ja olen yllättynyt, kun sellaista en aiemmin ole sinussa huomannut.
No hieman nousukasmaista paukutteluahan tuo on. Hieman huvittaa, mutta tunnistan samanlaisia piirteitä itsessäni, joten menkööt. Ettei pata kattilaa soimaa. :D

Hyvätuloinen
Euhän snobi ole sama asia kuin varakas tai hyvätuloiöen. Se on kaut se rahankulutus, asenne ja life style. Monia voi luulla varakkaaksi, kun rahaa palaa, mutta se onkin kaikki rahoitertu pankkilainalla.

Muelestäni snobeja ob varsinkib venäläiset, jotka haluaa aina pröystäillä.

"huh"
Vaikuttaahan se toki, eikä siitä ole noin montaa sataa vuottakaan. Ei edes sataa. Nöyryys on jotain hieman toista, se on nöyryyttä laittaa elämänsä toisten eteen alttiiksi ja käyttää koko oma potentiaali toisten elämän parantamiseen tietäen, ettei kiitosta siitä tule koskaan keneltäkään saamaan. Sisäinen palo ja velvoite, mihin jo alussa viittasin.

Kyllä ne käytöstavat ja tapa elää jatkavat suvussa kulkuaan hemofilian lailla.
:O

Yhteistyössä