Mä olen ihan hämmäntynyt..kun aina on toitotettu sitä, kuinka paljon helpompaa rintaruokinta on..

vyyhti
Mie kans ymmärrän, että siinä avaamattomassa purkissa joo korvike säilyy, mutta kun sen avaa ja laittaa pulloon, säilyvyys ei ole enää kuin mitä, pari tuntia?
Tätä minäkin olin tulossa ihmettelemään. Siis sitä, kun joku sanoi että korvikkeen voi laittaa valmiiksi pulloon ja anaa huoneenlämpöisenä yöllä vauvalle.

Korvike taitaa säilyä avattuna ehkä tunnin, pari. Itse pidin tuntia rajana.

Eli joko valmis tuttipullo jääkaappiin ja yöllä mikron kautta tai sitten huoneenlämmössä oleva avaamaton tetra auki vasta ruokailuhetkellä.

Keittiönoita
Saman totesin aikoinaan itsekin. Varsinkin talvisaikaan vauvan kanssa liikkuminen oli helpompaa, kun bussissakin saattoi vain kaivaa tuttipullon esiin ja syöttää vauvan vaunuissaan sen sijaan, että olisi ottanut vauvan pois vaunuista, etsinyt istumapaikan, vähentänyt omaa talvivaatetustaan ja ehtinyt pahimmassa tapauksessa imettää vain muutaman minuutin, kun olisi pitänyt jo alkaa pukemaan uudelleen päälle ja pakkaamaan vauva takaisin vaunuihin. Kanssamatkustajillekin mukavampaa, kun ei tarvinnut huudattaa nälkäistä vauvaa siihen asti, että päästään kotiin.

"vieras"
Täällä odotetaan kun kuuta nousevaa että millon se "helppo vaihe'" alkaa..

Vauva 2kk, tissit verillä 5vko, rintatulehdus kuumeineen ja ab-kuureineen 3 kertaa, tällä hetkellä sammas.. Puhumattakaan siitä että vauva roikkuu tississä monta kertaa tunnissa, mihinkään ei pääse edes vauvan kanssa kun tissiä syödään vartin välein, Iltapäivästä puoleen yöhön taukoamatta. Välillä maitoa tulee niin että vauva meinaa tukehtua ja välillä huutaa kun ei tule tarpeeksi..

Vaikka nannin kantaminen kaupasta on ehkä ärsyttävää niin tämä imetys vie kyllä minulta kirjaimellisesti kaikki "mehut".. Mut onhan tää ehkä sit halvempaa pitkällä juoksulla (jos ei lasketa liivinsuojille,imetysliiveille,vaatteille,pumpulle,maidonkerääjille ja tietysti niille antibioottikuureille hintaa)

"..."
Itse koin kyllä imetyksen paljon helpommaksi. Annoin alussa 3kk osin korviketta, osin tissiä, mutta sitten loppuvuoden vain tissiä, eikä kyllä tullut ikävä pulloaikoja.
Kyllä siinä aina sen verran vaivaa säästi, kun ei tarvinnut maitoa a) muistaa ostaa B) lämmittää c) steriloida pulloja jne. Ja etenkin kun reissasimme paljon, niin oli niin helppoa, kun maito oli tisseissä aina valmiina ja mukana.

"..."
[QUOTE="vieras";26700120]Täällä odotetaan kun kuuta nousevaa että millon se "helppo vaihe'" alkaa..

Vauva 2kk, tissit verillä 5vko, rintatulehdus kuumeineen ja ab-kuureineen 3 kertaa, tällä hetkellä sammas.. Puhumattakaan siitä että vauva roikkuu tississä monta kertaa tunnissa, mihinkään ei pääse edes vauvan kanssa kun tissiä syödään vartin välein, Iltapäivästä puoleen yöhön taukoamatta. Välillä maitoa tulee niin että vauva meinaa tukehtua ja välillä huutaa kun ei tule tarpeeksi..

Vaikka nannin kantaminen kaupasta on ehkä ärsyttävää niin tämä imetys vie kyllä minulta kirjaimellisesti kaikki "mehut".. Mut onhan tää ehkä sit halvempaa pitkällä juoksulla (jos ei lasketa liivinsuojille,imetysliiveille,vaatteille,pumpulle,maidonkerääjille ja tietysti niille antibioottikuureille hintaa)[/QUOTE]

Meillä meni se 3kk, sen jälkeen imetys muuttui helpoksi. Itselläni kanssa olivat ensimmäiset kuukaudet rinnat aivan verillä ja itkin vähän väliä imettäessä, kun sattui niin. Mutta vähitellen se siitä helpottui, kun lapsi oppi imemään oikein ja tehokkaammin, jolloin sai enemmän maitoa vähemmällä äidin rääkkäämisellä :)

Eli ei muuta kuin voimia sinne.

"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26700009:
Saman totesin aikoinaan itsekin. Varsinkin talvisaikaan vauvan kanssa liikkuminen oli helpompaa, kun bussissakin saattoi vain kaivaa tuttipullon esiin ja syöttää vauvan vaunuissaan sen sijaan, että olisi ottanut vauvan pois vaunuista, etsinyt istumapaikan, vähentänyt omaa talvivaatetustaan ja ehtinyt pahimmassa tapauksessa imettää vain muutaman minuutin, kun olisi pitänyt jo alkaa pukemaan uudelleen päälle ja pakkaamaan vauva takaisin vaunuihin. Kanssamatkustajillekin mukavampaa, kun ei tarvinnut huudattaa nälkäistä vauvaa siihen asti, että päästään kotiin.
Itse osasin ilmeisesti ennakoida tuon vauva-ajan sen verran hyvin, että ei tullut tuollaisia ongelmia. Esim. jos menin bussilla johonkin, niin annoin maitoa, ennen bussimatkaa. Ei sen kummempaa rakettitiedettä tuohonkaan vaadittu.

"..."
Tätä minäkin olin tulossa ihmettelemään. Siis sitä, kun joku sanoi että korvikkeen voi laittaa valmiiksi pulloon ja anaa huoneenlämpöisenä yöllä vauvalle.

Korvike taitaa säilyä avattuna ehkä tunnin, pari. Itse pidin tuntia rajana.

Eli joko valmis tuttipullo jääkaappiin ja yöllä mikron kautta tai sitten huoneenlämmössä oleva avaamaton tetra auki vasta ruokailuhetkellä.
Naistenklinikalla sanoivat, että tunnin säilyy avattuna huoneenlämmössä. Hoitaja käski itse miettimään, joisiko itse yli tunnin pöydällä seissyttä maitoa.

Keittiönoita
[QUOTE="...";26700211]Itse osasin ilmeisesti ennakoida tuon vauva-ajan sen verran hyvin, että ei tullut tuollaisia ongelmia. Esim. jos menin bussilla johonkin, niin annoin maitoa, ennen bussimatkaa. Ei sen kummempaa rakettitiedettä tuohonkaan vaadittu.[/QUOTE]
Noh, meillä ei aina esikoisen käynnit Lastenklinikalla tai Proteesisäätiöllä sujuneet kuopuksen ruoka-aikojen mukaan, joten ennakointi ei ollut läheskään aina mahdollista. Tosin nykyisin kai imetykseen suhtaudutaan toisin kuin 20 vuotta sitten eikä esim labraan tai röntgeniin tarvitse odotustilasta mennä silloin, kun hoitaja kutsuu, vaan voi mennä vasta sitten, kun se itselleen sopii. Ts jos on juuri silloin imettämässä, hoitaja kutsuu jonkun toisen ensin.

"..."
Miksi korvikepurkkia (avaamattomana) ei voisi säilyttää valmiiksi laitetun (steriloidun) tuttipullon vieressä yöpöydällä? Ravistaa, avaa, kaataa pulloon ja sitten vauvalle?
Meillä olisi ainakin tullut kamala määrä hukkamaitoa. Lapsi saattoi juoda vain muutaman huikan silloin alkuaikoina ja nukahtaa. Ja näitä kertoja oli lukemattomia yössä. Kyllä kai lapsen olisi voinut opettaa siihen, että ruokaa ei saa kun pari kertaa yössä, mutta en tajua, miksi pitäisi näin tehdä, jos siihen ei ole muuta tarvetta kuin se, että muka pääsisi vähemmällä.
Harva eläinvauvakaan hoidetaan emon toimesta siten, että yöllä kieltäydyttäisiin imettämästä, eli kaipa tuo on kaikille nisäkkäille tyypillistä, että kaipaavat myös yöllä siihen tissille.

rietas
Edelleen mua hirvittää tuo tuttipullojuttu... siis pulloa ei pestä ollenkaan, huuhdellaan vain ja sitten steriloidaan..? Eikö sinne oikeasti jää jotain maidonjäämiä? Siis jos lämpimällä vedellä vain huuhtelee, niin eikö siitä maidosta tartu pulloon jotain... muistelen kuulleeni että pitäisi ensin huuhdella kylmällä kuitenkin, vai onko tämä joku vanha väärä ohje?

rietas
Miksi korvikepurkkia (avaamattomana) ei voisi säilyttää valmiiksi laitetun (steriloidun) tuttipullon vieressä yöpöydällä? Ravistaa, avaa, kaataa pulloon ja sitten vauvalle?
Avaamattomanahan se säilyykin huoneenlämmössä, mutta tuskin noin, kuten joku teki, että annostelee tuttipulloihin valmiiksi odottamaan yön maitosatsit jonnekin yöpöydälle...

"vieras"
Itse olen imettänyt 3 kpl noin vuosikkaaksi. Aluksi jokaisen kanssa 1-2 kk oli yhtä taistelua, ensin maitoa ei tullut yhtään ja vauva imi rinnat rakkuloille. Sitten maitoa alkoi tulemaan ja liikaakin, rinnat olivat kivikovina ja tulehdusherkkinä. Lapsi halusi olla rinnalla puolen tunnin välein ja illalla 3 h putkeen. Yöllä heräilyä 2 h välein. Kyllä väsytti ja alkoi olla pinna kireällä. Heikoilla hetkillä ajattelin, että olis se saakeli helpompaa laittaa pullo suuhun ja vauva ukolle, mutta en halunnu luovuttaa. Lisäksi jokaisen kohdalla muistin, että kohta helpottaa ja niinhän se aina teki :) Loppuaika sujui hyvin ja oli helppoa ku heinänteko. Vauva säätää itse tarvitsemansa ruokamäärän. Mekanismi on hyvin hieno ja herkkä, pienikin korvikemäärä sekoitti systeemit ihan täysin. Maito rinnoissa "ruuhkaantui" ja seuraavaksi väheni. Näin ainakin minulla. Siksi vältin korviketta yli kaiken.

Luin aikoinaan jutun http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/haku?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91010&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=haku&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_hakusana=Rintamaidon+immunologiaa

Sori pitkä linkki. Tuossa selviää hyvin miksi juuri ihmisen maito on ihmislapselle tärkeää.

Esim. "Rintamaidossa on runsaasti sellaisia aineosia, kuten proteiineja, oligosakkarideja ja lipidejä, jotka estävät taudinaiheuttajien lisääntymistä suolistossa tai niiden tarttumista suoliston limakalvoihin"

Ja "Rintamaidon T-solut tunnistavatkin erityisesti sellaisia antigeeneja, jotka äiti on aiemmin kohdannut limakalvoillaan, ja ne suojaavat siten lasta äidin elinympäristön tavallisimpia taudinaiheuttajia vastaan."

sekä vielä: "Sytokiinien, hormonien ja kasvutekijöiden pitoisuudet maidossa ovat tyypillisesti varsin pieniä, eikä niiden merkitystä imeväisikäisen lapsen kannalta ole vielä täysin selvitetty."

Eli voiko korvikemaidosta saada koostumukseltaan yhtä hyvää kuin rintamaito on? Ainakin se on riittävän hyvää, se me tiedetään. Mutta jos on mahdollista imettää, niin vaikeudet voittaa, kun ajattelee kuinka hyvää ravintoa rintamaito oikeasti lapselle on.

[QUOTE="vieras";26701076]
Eli voiko korvikemaidosta saada koostumukseltaan yhtä hyvää kuin rintamaito on? Ainakin se on riittävän hyvää, se me tiedetään. Mutta jos on mahdollista imettää, niin vaikeudet voittaa, kun ajattelee kuinka hyvää ravintoa rintamaito oikeasti lapselle on.[/QUOTE]

Mä oon vaan sitten helvetin laiska ja saamaton, kun ei mua kiinnostanu ruveta tappelemaan vauvan kanssa, että hei nyt me ihanasti imetetään. Kaveri kasvaa hyvin, pääasia.

• Tykkää
Reactions: A-H ja Littledeath
Edelleen mua hirvittää tuo tuttipullojuttu... siis pulloa ei pestä ollenkaan, huuhdellaan vain ja sitten steriloidaan..? Eikö sinne oikeasti jää jotain maidonjäämiä? Siis jos lämpimällä vedellä vain huuhtelee, niin eikö siitä maidosta tartu pulloon jotain... muistelen kuulleeni että pitäisi ensin huuhdella kylmällä kuitenkin, vai onko tämä joku vanha väärä ohje?
Mitä siitä sinne tarttuis, ja kyllähän sen nyt silmällä huomaa, jos siinä maitopullossa killittää joku hapantunu klöntti.

En mä ainakaa uskalla jättää tuttipulloa pesemättä, alkukuukaudet pesin käsi jokaikisen käyttökerran jälkeen ja keitin, nyt kun tyttö on 6kk oon pessy sillointällöin koneessa mut aika usein edelleen käsin ja ihan kuumassa vedessä missä on tilkka fairya..

.,.
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;26698189:
Kyllä täällä oli siisteys kaukana tän viimeisen imetyksessä, maitoa kirjaimellisesti lensi pitkin seiniä. Kevyesti olis voinu imettää koko kylän tenavat, ja itselle toooosi epämukava olo, kun tissit on kuin kaks kovaa meloonia 24/7.
Jos sulta tulee tuohon malliin maitoa, lypsätkö tissimaitoa niihin pulloihin, vai ostatko kaupasta korviketta?
Minä oon imettänyt kaikki lapseni, joskus oli vaan houkutuksena alkaa syöttämään pullosta, ajattelin itse lypsää...

rietas
Pullonpyörittäjän opas, sivu 37:

Hyvä pullohygienia on tärkeää!
Vauvan terveyden kannalta on ehdottoman tärkeää, että tuttipullojen hygieniasta pidetään hyvää huolta. Maito on helposti pilaantuva elintarvike, joten tuttipullon pohjalla maitojäämissä alkaa nopeasti kasvaa monenlaisia mikrobeja, jotka voivat pahimmillaan aiheuttaa vauvalle vakavan mahataudin, ellei pulloja puhdisteta huolellisesti.
Uudet, käyttämättömät tuttipullot pestään huolellisesti ja keitetään kiehuvassa vedessä noin viiden minuutin ajan ennen käyttöönottoa. Pulloja säilytetään valmiiksi koottuina kuivassa, niille varatussa paikassa.
Vauvan juotua maitoannoksensa pullon osat kannattaa ensin huuhdella kylmällä hanavedellä, jotta maidon proteiini irtoaa niistä.
Huuhtelun jälkeen pullot pestään normaalisti lämpimällä vedellä ja tiskiaineella käsin tai astianpesukoneessa. Jos peset pullot koneessa, ne voi vielä huuhdella puhtaalla hanavedellä pesun jälkeen, jotta varmistuu, ettei pulloihin ole jäänyt pesuainejäämiä.
Pullotutteja ei koskaan pitäisi pestä pesukoneessa, koska ne saattavat imeä konetiskiainetta itseensä. Tutit saa parhaiten puhdistettua käsin tiskiharjaa apuna käyttäen, ja on tärkeää kääntää ne myös nurinpäin pesun aikana.
Pesun jälkeen kaikki pullon osat keitetään kiehuvassa vedessä 5-10 minuuttia tai steriloidaan pullosterilointilaitteella laitteen ohjeen mukaan. Pullojen päivittäisestä keittämisestä voidaan luopua, kun vauva on alkanut syödä kiinteitä ruokia.
Vinkki: Jos pestyt ja keitetyt pullot eivät mahdu astioiden kuivauskaappiin, sopiva alusta kuivattaa ja jäähdyttää pullot on esimerkiksi talous- tai leivinpaperin päällä.

Linkki:
http://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/6407ff0f4583a9daf3084060b0ff97de/1342444530/application/pdf/214159/PULLONPYORITTAJAT-3.pdf

Mikrobeja ei ihan paljaalla silmällä näe.

Kannattaisko kuitenkin sen verran jaksaa, että putsaa ne pullot huolella?

rietas
Ja vielä: ihan ok että äiti huomioi oman jaksamisensa ja esim. pulloruokkii ihan vain siksi että kokee sen helpommaksi. Mutta minusta ei ole enää viisasta oikoa asioissa niin paljon, että se on jo vauvan terveydelle kyseenalaista.

Minä imetin 1,5v ja minusta se oli niin helppoa, kun aina oli eväät mukana ja sopivan lämpösenä. Me oltiin liikkuvaa sorttia joten oli helppoa kun ei tarvinnut ottaa korvikepurkkeja ja pulloja laukun täytteeksi, kun se oli muutenkin aina niin täynnä :D
Yöt oli helppoja kun nappas vaan vauvan kainaloon ja lykkäs tissin suuhun ja sai jatkaa unia. Ja minä oon kyllä imettäny millon missäkin. Yleensä oli aina isohuivi tai harso suojana niin ei kellekkään tissitkään päässy vilkkumaan :D

silakkapiknik
Rintaruokinta ei tosiaan ole helpompaa. Elimistö ja hormonitoiminta on ihan vaihdevuosivaiheessa. Univajetta on kun lapsi ei pysty nukkumaan rintojen tuoksussa. Hiukset lähtee ja mustelmia tulee. Ruokaa saa mättää jatkuvalla syötöllä naamaansa. Hormonit laittaa pään ihan sekaisin.

Mutta silti kun se on paras ravinto lapselle niin minä rintaruokin. Jos joku haluaa ruokkia pullolla niin sen hän tekee. Kasvaa lapsi silläkin ja pysyy hengissä. Turha vetää kenenkään herneitä nenään toisten tai omistaan valinnoista. Valitsee sen tavan mikä itselleen, omalletunnolle ja perheelle parhaiten sopii.

"vieras"
Tottakai pulloruokinta on ÄIDILLE helpompaa..

Ja samapa tuo miten sen lapsen ruokkii. Ihmettelen vaan toisaalta, että miksi kaiken täytyy olla niin helppoa ITSELLE. Minä, minä,minä vaan..

Yhteistyössä