Itse olen imettänyt 3 kpl noin vuosikkaaksi. Aluksi jokaisen kanssa 1-2 kk oli yhtä taistelua, ensin maitoa ei tullut yhtään ja vauva imi rinnat rakkuloille. Sitten maitoa alkoi tulemaan ja liikaakin, rinnat olivat kivikovina ja tulehdusherkkinä. Lapsi halusi olla rinnalla puolen tunnin välein ja illalla 3 h putkeen. Yöllä heräilyä 2 h välein. Kyllä väsytti ja alkoi olla pinna kireällä. Heikoilla hetkillä ajattelin, että olis se saakeli helpompaa laittaa pullo suuhun ja vauva ukolle, mutta en halunnu luovuttaa. Lisäksi jokaisen kohdalla muistin, että kohta helpottaa ja niinhän se aina teki
Loppuaika sujui hyvin ja oli helppoa ku heinänteko. Vauva säätää itse tarvitsemansa ruokamäärän. Mekanismi on hyvin hieno ja herkkä, pienikin korvikemäärä sekoitti systeemit ihan täysin. Maito rinnoissa "ruuhkaantui" ja seuraavaksi väheni. Näin ainakin minulla. Siksi vältin korviketta yli kaiken.
Luin aikoinaan jutun http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/haku?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91010&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=haku&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_hakusana=Rintamaidon+immunologiaa
Sori pitkä linkki. Tuossa selviää hyvin miksi juuri ihmisen maito on ihmislapselle tärkeää.
Esim. "Rintamaidossa on runsaasti sellaisia aineosia, kuten proteiineja, oligosakkarideja ja lipidejä, jotka estävät taudinaiheuttajien lisääntymistä suolistossa tai niiden tarttumista suoliston limakalvoihin"
Ja "Rintamaidon T-solut tunnistavatkin erityisesti sellaisia antigeeneja, jotka äiti on aiemmin kohdannut limakalvoillaan, ja ne suojaavat siten lasta äidin elinympäristön tavallisimpia taudinaiheuttajia vastaan."
sekä vielä: "Sytokiinien, hormonien ja kasvutekijöiden pitoisuudet maidossa ovat tyypillisesti varsin pieniä, eikä niiden merkitystä imeväisikäisen lapsen kannalta ole vielä täysin selvitetty."
Eli voiko korvikemaidosta saada koostumukseltaan yhtä hyvää kuin rintamaito on? Ainakin se on riittävän hyvää, se me tiedetään. Mutta jos on mahdollista imettää, niin vaikeudet voittaa, kun ajattelee kuinka hyvää ravintoa rintamaito oikeasti lapselle on.