Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
Ttppii
[QUOTE="vieras";26652836]Niin mitä sitten? Hame kuuluu kulttuuriin, ihan sama kuin muslimit pitää huntua, pitäiskö sekin sitten kieltää? Mikä vika on erilaisissa kulttuureissa, pitäiskö kaikki olla kuten sinä? Ei kai?? :LOL:

Ja myymälävarkaita löytyy ihan valtaväestöstäkin, eiköhän ne suomen nuoriso (romanit tai ei-romanit) tee niitäkin eniten.[/QUOTE]

No niinhän se huntu on kiellytty esim Ranskassa naisia sortavana.
Hameen kanssa on sama juttu, ei kai sellaista ilman lapsesta alkavaa aivopesua kukaan pitäisi.
 
Romaninainen...
mistä olet ylpeä kulttuurissanne?
No, meidän kulttuurihan oikeastaan kiteytyy vanhempien ihmisten kunnioittamiseen, senhän ympärillä kaikki tavat suurimmaksi osaksi pyörii. Ja se periaatteena onkin hyvä. Eli vanhempien ihmisten kunnioitus ja se ettei kaikkea tuoda esim. omien vanhempien eteen. Tietysti tuossa on omat ongelmansa ja puutteensa, ja kyllä niitä miettii vaikka on tässä itse kasvanutkin, ehkäpä juuri siksi.
 
"vieras"
oletko huomannut, että romaninaisten perä ja kintut turpoaa hameen käytön seurauksena? Ei se ole pelkkää aikuistumisen mukanaan tuomaa massaa, vaan turvotusta, koska hame haittaa verenkiertoa jaloissa. Olen nähnyt saunassa ja joka kaaleen akalla on tajuttoman turvonnut alapää, ihan kuin muurahaisilla. Nuorilla hameettomilla tytöillä ei ole.
 
Romaninainen...
[QUOTE="Vieras";26651851]Oletko uskossa, käytkö romaanijuhlilla?[/QUOTE]

Uskon, mutta kun en täysin sen uskon mukaan elä, niin en kaiketi voi sanoa että olisin uskossa. Romanijuhlilla olen aina välillä käynyt, nyt parina viimeisenä vuotena on jäänyt vähän vähemmälle kun täällä kotonakin on niin paljon puuhaa...
 
Hihhei
Harrastavatko romanit lainkaan liikuntaa ja jos, noin miten ihmeessä? Yhden kerran taisii nähdä romanin lenkillä ja joskus uimassa. Miten terveytenne kestää tämän oletetun liikkumattomuuden?
 
"sama"
Uskon, mutta kun en täysin sen uskon mukaan elä, niin en kaiketi voi sanoa että olisin uskossa. Romanijuhlilla olen aina välillä käynyt, nyt parina viimeisenä vuotena on jäänyt vähän vähemmälle kun täällä kotonakin on niin paljon puuhaa...
itse tunnen hyvinkin monta uskovaista romania. Mukavia ihmisiä.
Luen myös elämä ja valo lehteä, tiedätkö sen?
 
"vieras"
No niinhän se huntu on kiellytty esim Ranskassa naisia sortavana.
Hameen kanssa on sama juttu, ei kai sellaista ilman lapsesta alkavaa aivopesua kukaan pitäisi.
Olet ahdistava ihminen, kasva aikuiseksi. En minäkään hyväksy naisen alistamista, mutta käsittääkseni tähänkin ketjuun vastailee nainen, joka on onnellisessa suhteessa ja tyytyväinen elämäänsä. Miksi se on sinulta pois? Itse et taida ollakaan niin onnellisessa elämäntilanteessa, pitää sitten täällä purkautua?
 
"niinu"
Miksi kun jollekkin romanialaiselle tapahtuu jotain niin iso osa sairaalassa odottamassa?

Näin olen nähnyt useesti ja viimeksi kuukausi takaperin kaiken kaikkiaan 19 eri ikäistä naisia,miehiä,lapsia odottelivat sairaalan aulassa jotain ja kauhee tohina naiset ja lapset eri paikoissa kun miehet.

Tyttärelläni on kaverina romani poika eikä siis mitään romaneja vastaan ja ainakin tämä 10v romani poika on toistaseks ollut ihan mukava (tyttö kutsui jopa synttäreilleenkin)
 
Saraldo
Olen sairaalassa töissä ja täytyy sanoa, että mä en ole vielä kertaakaan törmännyt "hankaliin" romaneihin. Mulla on kyllä melko lyhyet asiakaskontaktit, mutta kyllä siinäkin ajassa ehtii tapahtua yhtä sun toista, jos tapahtuakseen on. Kun romanilapsilta olen ottanut verikokeita, sinnä on huokunut sellainen vanhemman kunnioitus, että jos äiti tai isä sanoo että nyt ollaan paikallaan, siitä ei enää neuvotella. Toisin kuin monien valkolaisten kanssa...

Anyway, kysymys koskee juuri tuota sairaalaympäristöä, terveydenhuoltoa jne. Onko romaneilla noin yleisesti jotain "sääntöjä" tai toiveita sen suhteen? Jos vertaa esim. muslimeihin, niin heillähän toivotaan aina naiselle naislääkäriä ja mies on hyvin usein tilanteissa mukana. Jos mä olen oikein ymmärtänyt, niin romanit eivät oikein viihdy sairaalaympäristössä? Muistan joskus kuulleeni, että romanien mielestä sairaalaan joutuminen on jo vähän sama kuin lopun alku.
 
lol
1. On fakta, että romaaninaisten hame on hyvin tuoretta perinnettä.
2. On fakta, että hameen perusteella monet romaaninaiset kieltäytyvät töistä, joissa hametta ei voi pitää.
3. On fakta, että hameen alla on enemmän kuin usein kuskailtu tavaroita kaupoista. Etkö lue lehtiä?
Sä varmaan tiedätkin paljon romaneista kun et edes tajua että se ei tarkoita samaa kuin romaani ;D
 
Romaninainen...
[QUOTE="Myry vaan";26651857]Onko Suomessa romanisukuja jotka eivät enää halua jatkaa koston perinnettä jos tapahtuu henkirikos tai muu vääryys toisen suvun taholta? Vai onko sukujen välisiä erimielisyyksiä yhä paljon?

Pitääkö paikkaansa että romanit eivät voi laskea käsilaukkua eikä varsinkaan lautasta lattialle puhtausnormien vuoksi?

Kuinka tiukka on tänä päivänä sääntö että vanhempi romani ei voi asua nuoremman alakerrassa? Pitääkö paikkansa että mies ei voi siivota kotia eikä nainen oleilla yläkerrassa?

Kuinka paljon Suomessa on yliopistokoulutuksen saaneita romaneja ja miten tähän suhtaudutaan yhteisössä?

Miten suomalaiset romanit suhtautuvat kerjääviin Romanian romaneihin.

Mitkä ovat tärkeimmät kulttuuriin kuuluvat lastenkasvatusajatukset?[/QUOTE]


Romanisuvut on aika isoja, joten ei kai voi sanoa, että kokonaisia noin ajattelevia sukuja olisi. Mutta on vanhempia, jotka opettaa lapsilleen, että menneet on menneitä ja että ketään ei tarvi pitää sopimattomana. Tämähän onkin sinänsä hyvä, harmi vaan että näissä asioissa ei voi edetä yksin, vaan toisenkin osapuolen pitää olla asioista samaa mieltä ettei tule asioita. Kyllä näitä riitoja on paljon, hyvin vanhoistakin asioista.

Lautasta ei tietenkään voi laskea lattialle. Sehän on tavara, josta syödään, joten se on pidettävä puhtaana. Tai jos lautasen sitten laskee lattialle, niin sitä ei saisi enää sieltä pois nostaa. Käsilaukun voi myös laskea lattialle, mutta sitten on pidettävä huoli siitä, ettei sama käsilaukku loju pöydällä tms. puhtaassa paikassa jonne se ei enää lattialla makaamisen jälkeen kuulu... :)

Kyllä sanoisin, että asteikolla 1-10, tuon tavan kanssa ollaan edelleen kympissä, tosin tuo "päällekkäin" asuminen ei tule kysymykseen silloinkaan, vaikka ylhäällä sekä alhaalla asuvat olisivat keskenään samanikäisiä. Tällainen asuminen onnistuisi ainoastaan siinä tapauksessa, mikäli tuo alakerrassa asuva osapuoli ei eläisi (enää) romanielämää... ja tietysti, jos ylhäällä asuvat olisivat jo hyvin vanhoja, eikä heidän luonaan nuorempia kävisi, asian voisi _periaatteessa_ ajatella käyvän laatuun.

Mies voi tietysti siivota kotia, mutta perinteinen käsitys on se, että siivoaminen ja kotityöt on naisten hommia. Mun mies kyllä siivoilee ja tekee paljon muutakin joka periaatteessa kuuluisi pelkästään minulle, mutta näistä emme puhu muille mustalaisille. Sama monessa muussakin taloudessa. Mielletään noloksi, jos mies joutuu tekemään näitä kotihommia, kun kerran on akka talossa. Eri asia silloin, jos mies on yksineläjä, vaikka monella saattaakin käydä joku sukulainen tai sukulaisen vaimo siivoilemassa.

En tiedä yhtään, montako yliopistokoulutuksen suorittanutta romania Suomessa on. Sanoisin kuitenkin, että vähän, ja että varmasti moni elää enimmäkseen valtakulttuurin mukaan. Ei koulutus ole huono asia, vaikka ilkeät kielet voisivatkin nimitellä kovin korkean koulutuksen itselleen hankkinutta "kaajeenmoiseksi" eli valkolaismaiseksi (jonka taas moni kokee alentavan omaa mustalaisuuttaan).

Suhtautuminen vaihtelee. Moni on heidän puolellaan, yksi tietämäni mies koettaa sitkeästi ajaa Romanian romanien asioita ja saada enemmänkin ihmisiä omalle kannalleen, jotta heidän asioita saataisiin jollain konstilla eteenpäin. Itse en tiedä, mitä ajattelisin; mietityttää, käy sääliksi.

Suurelta osin pyritään siihen, että lapsi olisi onnellinen ja rakastettu. Kun lapsi kasvaa, oppii hän tietysti sitten toimimaan romanitapojen mukaan, vanhempien kunnioittamisen oppiminen on ihan ykkösjuttu - kuten sanottu, siihenhän meidän kulttuuri aika pitkälti perustuu. Itse haluan, että lapset sisäistää romanikulttuurin ja osaavat sen mukaan myös toimia, mutta haluan myös opettaa lapsilleni muutakin kuin mustalaisuutta, sillä kulttuuri ei saa todellakaan mennä kaiken edelle eikä elämässä pärjää pelkän romanikulttuurin voimin.
 
"minä"
Anyway, kysymys koskee juuri tuota sairaalaympäristöä, terveydenhuoltoa jne. Onko romaneilla noin yleisesti jotain "sääntöjä" tai toiveita sen suhteen? Jos vertaa esim. muslimeihin, niin heillähän toivotaan aina naiselle naislääkäriä ja mies on hyvin usein tilanteissa mukana. Jos mä olen oikein ymmärtänyt, niin romanit eivät oikein viihdy sairaalaympäristössä? Muistan joskus kuulleeni, että romanien mielestä sairaalaan joutuminen on jo vähän sama kuin lopun alku.
Törmäsin kerran sairaalassa vieraileviin romaneihin ja he ainakin tuntuivat viihtyvän. Toistakymmentä romania lappasi itselleen ruokakärrystä ruokaa ja söivät oikein hyvällä ruokahalulla :LOL:
 
"bruno"
Kiitos ketjun aloittajalle, kun vastaat näihin kysymyksiin! :) Olen itse oman maan romaneihin hieman... välttelevästi suhtautuva, mitä tulee noin arkipäiväisyyksiin (kiitos niiden huonotapaisten, valkolaisiin omanikäisiinsä tjsp. huonosti suhtautuviin romaneihin), ja ulkomaiden - anteeksi yleistys - rikollisiin mustalaisiin täysin negatiivisesti suhtautuva valkolainen. Kun olin itse seitsemännellä luokalla, otti luokallemme juuri tullut romanipoika miut jotenkin positiivisella tavalla silmätikukseen (liekö ollut ihastunut miuun, näin retrospektiivisesti), mutta kun sitten muutaman kuukauden päästä kyllästyin siihen tuijotteluun ja kutsuin poikaa mustalaiseksi, kävi tämä väkivaltaisesti kimppuuni kesken oppitunnin. No, aika parantaa haavat, mutta yhä muistan tuon muuten niin hiljaisen pojan tyttöön/naiseen kiinnikäyneenä ihmisenä, yksilönä.
 
Romaninainen...
Mistä erikoinen puhetapanne tulee? Miksi pidätte automerkeistä juuri Mersuista?

ps. onko se niin vaikeaa pysytellä asiallisena?
En minä tiedä :D Kaipa se on vain meille jotenkin ominaista, tai totuttu asia. Moni tosin liioittelee tuolla ihmisten ilmoilla puhetyyliään, itsekorostusta, jälleen...

Mersuhan on varsin tyylikäs auto, tai ainakin nuo uudemmat on. Kai se edustaa monelle ylellisyyttä tai rahaa tai jotain tällaista, materia ja se, ettei näytetä köyhiltä ja kurjilta muiden romanien silmissä, on monelle tärkeä asia. Kyllä me muistakin autoista tykätään ;)
 
Romaninainen...
Koetteko mustalaisvitsit loukkaavina vai riittääkö huumorintajunne niihin?
Yleensä hyväntahtoisen ihmisen tunnistaa, vaikka hän laukoisikin mustalaisvitsejä. Minua ne ei ainakaan haittaa, pitäähän sitä itseironiaakin olla ja itselleen pitää pystyä nauramaan. Joitakin ne kenties loukkaavat, jos joku tuntematon niitä tulee kertomaan - vaikka hyvällä asialla oliskin.

Mies muuten kertoilee mustalaisvitsejä muutamille ystävilleen, yhdessä sitten höröttelevät näille. Nämä ystävät siis valkolaisia. :)
 
"bruno"
Tuo vanhempien kunnioittava kohtelu on tosiaankin teidän kulttuurissanne ihailtavaa, mutta mitä niihin muihin tapoihin tulee... Sitä symbolista puhtautta ei tosiaan voi järki-ihmisenä ymmärtää; siis jos lusikka tai muu tippuu lattialle, on se saastainen ja se on heitettävä roskiin (toivon mukaan tämä on vain enemmistön mielikuva, eikä teidän todellisuutenne?...), saati sitten se, etteivät lapset voi käydä samassa vessassa kuin vanhempansa... Totta kai olettaa, että teidänkin mielestänne kyseiset tavat ovat järjettömyyttä?? Miksette siis luovu niistä kaikkein pöhlimmistä tavoistanne ("puhtaus") ja säilytä ne mielekkäimmät (vanhempien kunnioitus)?... Emmie tiedä, niin kauan kuin teillä yhteisönä on tuollaisia jonninjoutavia sääntöjä, suurin osa valtaväestöstä kuitenkin tulee suhtautumaan teihin... sanotaanko nyt, että kuten "erikoisiin", mutta huonolla tavalla.
 
Romaninainen...
No katsovatko romanit asian niin, että kun on jotain velaksi saatu, se on saatu ilmaiseksi, eikä sitä tarvitse maksaa?

Mulle on pari kertaa käynyt näin kun hyvää hyvyyttäni annoin lapsen maidon velaksi, ei maksu tullut koskaan?
En mun lapsuudenkodissa ainakaan näin asiaa ajateltu, enkä siten itsekään ole siihen oppinut. Jotkut ajattelee niin, että kun kyse on valkolaisesta, niin velanmaksu ei ole niin tarkkaa. Tosi ikävää :( Ei kannata velaksi kyllä myydä kellekään, jos et tunne henkilöä niin tarkkaan että tiedät varmaan rahat saavasi :)
 
Romaninainen...
[QUOTE="Vieras";26652375]Oletko onnellinen ja ylpeä asustasi kesä helteellä?
Mietitkö et mielummin muut vaatteet?[/QUOTE]

Kesähelteellä kyllä tuskastuttaa, tuntuu että jalat sulaa ja aina kun ei ole sellaista paikkaa ja mahdollisuutta että vilvoittelemaan pääsis. Kyllä sitä silloin katselee sortseissa ja minihameissa kulkevia valkolaisia ja ajattelee että kyllä olis helppoa olla valkolainen itsekin. Ja tietysti sitä kesäkuumalla toivoo, että päällä olis jotain vähemmän kuumaa... Mutta, minkäs teet, oma moka :D
 

Yhteistyössä