Haluatko kysyä romaneista tai romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romaninainen...
  • Ensimmäinen viesti
Romaninainen...
Tämä aihe on ollut täällä ennenkin, mutta kun tuntuu, että kysymyksiä ja tiedon halua kuitenkin edelleen löytyy, niin laitanpa tänne uudelleen.

Vastaan kaikkiin kysymyksiin, niihin sellaisiinkin, jotka monesti kierretään ja kaarretaan. Joka sekunti en kerkeä vastausta rustaamaan, sillä mulla on täällä parin kuukauden ikäinen vauva, joka on aika ahkera heräilijä... Hermostua ei siis kannata heti kättelyssä, vastaan niin pian kuin suinkin vain voin.

Yksi pyyntö kuitenkin tähän loppuun,
pysytään asiallisina puolin ja toisin. :)
 
"vieras"
Joo , tarkoitus ei ole loukata, mutta pitääkö paikkansa että niin moni romani on sairaseläkkeellä kuin väitetään? Jos pitää niin miten ne pääsevät eläkkeelle, ei valtaväestön ihmiset ainakaan pääse. Pitää olla vuosien taistelut KELAn kanssa että pääsee edes kuntoutustuelle.
 
Deleted member 70007
Miksi iso osa romaneista varastelee ja äksyilee kaupan henkilökunnalle?
Miksi romanimies ei voi vaihtaa tyttövauvan vaippaa?
Miksi niin harva romani on töissä?
Oletko tyytyväinen romaninaisten 'hamerahaan'?
 
"niin"
Onko teillä kotona niin kauhea kuri, että kodin ulkopuolella olette "minä itse" ihmisiä, ettekä ota ollenkaan muita huomioon? Esim tänään raxissa romanseurue muutti lapsen ikää sen mukaan, kun lukivat, mitä eri ikäiselle ruoka maksaa. Sit yks ottaa jäätelön ja kymmenen syö.
 
"vieras"
Esiinnyttekö oman miehenne/puolisonne edessä alasti? käyttekö yhdessä saunassa? vai päteekö tiukat pukeutumis säännöt myös omaan puolisoon?
onko seksinne "hiljaa pimeässä peiton alla" tyyppistä vai voitteko olla rajumminkin esim. koira asennossa. tässäpä minua mietityttäneitä kysymyksiä
 
"vieras"
Minkä helevetin takia te ette jaksa kävellä muutamaa metriä kauppaan, vaa jätätte sen kilivettömän autonne kaupan ovien etteen?

Täälläpäin yks mustalaisnaine oli nii laiska että ajo autollansa kirijaston ovestaki läpi, suoraan vastaanottotiskin etteen.
 
Olen törmännyt romanilapsiin jotka on lukutaidottomia, tietämättömiä omasta iästään, töykeitä, välinpitämättömiä, julkeita, ilkeitä, sotkuisia, metelöiviä. Ja kaikki oli reippaasti oletetussa kouluiässä vaikka tod.näk. eivät koulua käyneet.
Onko tuo ruusuinen alku elämälle?
 
"Myry vaan"
Onko Suomessa romanisukuja jotka eivät enää halua jatkaa koston perinnettä jos tapahtuu henkirikos tai muu vääryys toisen suvun taholta? Vai onko sukujen välisiä erimielisyyksiä yhä paljon?

Pitääkö paikkaansa että romanit eivät voi laskea käsilaukkua eikä varsinkaan lautasta lattialle puhtausnormien vuoksi?

Kuinka tiukka on tänä päivänä sääntö että vanhempi romani ei voi asua nuoremman alakerrassa? Pitääkö paikkansa että mies ei voi siivota kotia eikä nainen oleilla yläkerrassa?

Kuinka paljon Suomessa on yliopistokoulutuksen saaneita romaneja ja miten tähän suhtaudutaan yhteisössä?

Miten suomalaiset romanit suhtautuvat kerjääviin Romanian romaneihin.

Mitkä ovat tärkeimmät kulttuuriin kuuluvat lastenkasvatusajatukset?
 
"vieras"
Olisi todella mielenkiintoista saada oikeaa tietoa romaneista ja romanikulttuurista, tuntuu siltä ettei uskalleta kysyä tai sitten kysymykset on jotain outoja stereotypioihin perustuvia. En ole koskaan henkilökohtaisesti tuntenut ketään romania ja kulttuuri siten aivan vieras. Vastauksia innolla odottaen.
 
Romaninainen...
Miksi romanitytöt tekevät lapset niin aikaisin?
Alan nyt vastailemaan :)

No, meidän kulttuuriin ei kuulu ns. julkinen seurustelu, vaan sen jälkeen kun pariskunnan yhdessäolo tulee muiden tietoon, ruvetaan asumaan saman katon alla niinkuin miehen ja akan kuuluu. Moni lähtee tähän jo todella nuorena. Tietysti perhesuunnittelun mahdollisuus on olemassa, mutta ehkäpä moni ei nuoren ikänsä takia osaa ajatella nenäänsä pidemmälle.
 
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26651673]Joo , tarkoitus ei ole loukata, mutta pitääkö paikkansa että niin moni romani on sairaseläkkeellä kuin väitetään? Jos pitää niin miten ne pääsevät eläkkeelle, ei valtaväestön ihmiset ainakaan pääse. Pitää olla vuosien taistelut KELAn kanssa että pääsee edes kuntoutustuelle.[/QUOTE]

Ei hätää, en minä loukkaannu :D Lupasinhan vastata "vaikeampiinkiin" kysymyksiin ja on oikeasti hyvä, että näistä asioista uskalletaan kysyä suoraan. Koska mitenkäs sitä tietoa muuten saataisiin kuin kysymällä...

En tiedä, mikä tämä sairaseläkkeellä olevien väitetty määrä on tai paljonko sairaseläkeläisiä taas todellisuudessa on, mutta sen osaan sanoa että kyllähän sairaseläkkeellä olevia romanejakin on. Niistä eläkkeellä olevista, jotka minä tunnen ja tiedän, ei kuitenkaan suurin osa sairaseläkkeellä ole.

Sanoisin että tätä sairaseläkkeelle pääsyn helppoutta romanien kohdalla liioitellaan ainakin jonkin verran. Voihan se tietysti olla, että jotkut virkailijat katsovat, että kun asiakkaana on romani, niin katsotaan nyt sitten läpi sormien tai päästetään tämä vähän vähemmällä kun ei se kuitenkaan mitään tee. Ja varmaan sitäkin joidenkin sairaseläkettä "havittelevien" kohdalla on, että ollaan sairaampia kuin oikeasti ollaankaan (tällaisista tapauksista olen kuullut puhuttavien joidenkin romanien, toki myös valtaväestön edustajien, kohdalla).
 

Yhteistyössä