Käykö romanit koulua?! :O

  • Viestiketjun aloittaja "gemma"
  • Ensimmäinen viesti
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26650980]Mitä ne romaninuoret sitten tekee, jos eivät opiskele tai tee töitä?

Kuten siinä eilisessä ohjelmassakin, loppuu kaikki työttömyystuet alle 25-vuotiaalta jos ei kouluun ole menossa/hae.

Millä ne sitten elää, kun puhutaan kuitenkin n. 7 vuodesta ennen kuin 25 tulee täyteen?[/QUOTE]

No, millä nyt muut työttömät ja opiskelemattomat ihmiset, jotka eivät työmarkkinatukeen ole oikeutettuja, elävät? :)
 
"minä"
Mä olin kuutosella niin mein luokalla oli romani poika joka tuli kouluun (6lk) mopolla
siis oli kyllä mopo kortin ihan ajanut (ei ilman ajanut)mut oli jäänyt muutaman kerran luokalle.

yläasteella ei enään näkynyt tai sit muuttivat tai koulunkäynti loppui.
 
"vieras"
No, millä nyt muut työttömät ja opiskelemattomat ihmiset, jotka eivät työmarkkinatukeen ole oikeutettuja, elävät? :)
No käykö tuon ikävälin mustalaiset nuoret aikuiset sitten koulussa vai töissä?
Noin niinkuin pääosin vaikka sinun lähipiirissä?

Siitä eilisen ohjelman tytöstä vain huokui asenne ettei kiinnosta tehdä mitään (en katsonut ohjelmaa loppuun, menikö töihin.)
 
"Minä vain"
niin siellä oli romaanilapsia, vieläpä montakin.Ihan samaan tapaan he kävivät koulua kuin me muutkin lapset. Sitten ollessani ammattikoulussa, niin sielläkin oli ainakin yksi romaani oppilaana ja tietääkseni hän valmistui ammattiin.
 
Romaninainen...
[QUOTE="gemma";26650397]Täälläkin päin niitä tuntuu olevan vaikka kuinka paljon, mutta sitten koulussa (3 eri lasta, 3 eri koulua) en ole ikinä nähnyt yhtään :0

Onko niillä yleensä minkäänlaista jatkokoulutusta?

Aloin vaan miettiä ton eilisen ohjelman jälkeen...


En sit tarvii mitään näsäviisaita "tietty, kaikki suomessa käy" -vastauksia, kaikkien liikennesääntöjenki pitäisi tietääkseni koskea kaikkia, mutta harvoin näkee kys. ryhmän niitä noudattavan...[/QUOTE]


Tuli ihan mieleen tuosta jatkokoulutusasiasta.

Nykyään on aiempaa yleisempää että nuoret hakeutuu toisen asteen koulutukseen peruskoulun jälkeen. Useimmiten se jatkokoulutus tarkoittaa ammattikoulua, vaikka kyllä lukiolaisia ja lukion käyneitäkin löytyy.

Eikö kuulostakin kauniilta? No, totta kai.

Mutta yksi olennainen asia tuosta jää puuttumaan. Kaunistelematta on pakko sanoa, että hyvin moni nuori hakeutuu jatkokoulutukseen ja myös sen opiskelupaikan saa ja siellä aloittaa, mutta hyvin moni ne opiskelut sitten keskeyttääkin.

Syitä on erilaisia; mielenkiinto ei riitä, ala ei ole oikea, paineet siinä nuoren elämässä... Juuri tuo ikä, kun peruskoulusta päästään, on sellainen, että menojalka vipattaa ja maailmalle tekee mieli. Tossa iässä aletaan muodostaa ensimmäisiä vakavampia suhteita ja joillakin ihan perhe-elämäkin tulee ajankohtaiseksi.

Moni tyttölapsi on lähdössä "miehen" matkaan ja puhelee kavereilleen että "Kyllä mä sitä opiskelua voin jatkaa vaikka otankin miehen" ja periaatteessahan se onkin ihan mahdollista. Käytännössä asiat vaan yleensä menee toisin, ellei satu niin onnekkaasti että se suhteen toinen osapuolikin opiskelee tai hänellä on jotain oikeastikin järkevää tekemistä - naisen rooliin kun nyt kuitenkin ajatellaan perinteisesti kuuluvan niin paljon kaikkea muuta.
 
Romaninainen...
[QUOTE="vieras";26651010]No käykö tuon ikävälin mustalaiset nuoret aikuiset sitten koulussa vai töissä?
Noin niinkuin pääosin vaikka sinun lähipiirissä?

Siitä eilisen ohjelman tytöstä vain huokui asenne ettei kiinnosta tehdä mitään (en katsonut ohjelmaa loppuun, menikö töihin.)[/QUOTE]


No, silloin kun itse/lähipiiriini kuuluvat ikäiseni ihmiset, tuossa iässä oltiin, niin useampi kävi töissä kuin opiskeli. Mutta tietäähän sen sitten mitä ne työt on, ellei motivaatiota opiskeluun ole.

Ja onhan se totta sekin, että todella moni ei tee mitään.
 
täysin vieras vieras
Hei, joku keseli mitenhän sitä voi pärjätä taloudellisesti kun ilman ammattia oleva alle 25v ei kuulemma saa työttömyyskorvauksia. Vaikka tyttömyystukea ei saisikaan niin toimeentulotukea ja asumistukea kai kelasta silti voi hakea edellyttäen että on sen ikäinen ettei enää ole vanhempien elätettävä. Ymmärtääkseni alle 18v katsotaan vielä että vanhemmat saisivat ylläpitää (jos elossa ja heillä siihen muutoinkin rahkeet) mutta jos on yli 18v niin kai sitten kelasta voi hakea toimeentulotukea ja asumitukea ja sossusta sitten tukea muihin kuluihin/laskuihin (riippumatta onko koulut käyty vai ei). Niin, ja jos päättää lähteä opiskelemaan ja saa opiskelupaikan, saa kelasta silloin hakea opintotukea ja asumislisää siihen (sitä en tiedä, perivät ne nämä takaisin jos koulusta ei tutkintoa sitten saakkaan eli jos opinnot keskeytyvät). Samalla kaavalla se menee koko väestöllä jotka suomen kansalaisia ovat (sillä me suomalaisethan kuulumme suomen sosiaaliturvan piiriin).

ala- ja yläasteella en nähnyt omalla/rinnakkaisluokilla/ruokalassa/välitunnilla yhtään romania (80-90luvulla). Jos heitä oli, niin ei ainakaan niissä luokissa joissa omia kavereita tai joiden kanssa meillä oli yhteiset tunnit. toisen asteen koulussa (90luvulla) en myöskään huomannut yhtään, mutta ammattikorkeassa (2000 luvulla) rinnakkaisluokalla oli yksi joka valmistui samaan aikaan (ei kulkenut täydessä asussa, vain mustassa mekossa).
 
"jojo"
Olin kymmenisen vuotta sitten hurjan rakastunut mustalaismieheen. Niin rakastunut, että erosimme molemmat tahoillamme. Noh, vaikeuksia oli kyllä molemmilla suhteissaan jo ennestään, joten eroaminen oli sen puolesta aika "helppoa". Arki olikin sitten aika tavalla vaikeampaa. Eikä vähiten sen takia, että mieheni entinen vaimo uhkaili minua aika tavalla. Kyllä siinä lopulta pelko kasvoi melkeimpä rakkautta suuremmaksi.

Lopulta erosimme riitaisasti ja se aika on mielessän enääi aika utuista. Näihin aikoihin asti olen jäänyt vain miettimään yhtä asiaa.. Mitä hänelle kuuluu nykyään. En havittele tietenkään enää uutta suhdetta, mutta sitä mietin, mitä hänellä menee nykyään.. Osaatko sanoa, miten voisin häneen saada yhteyden? Numerotiedustelusta ei tällä kertaa ole iloa. ;) Tiedän, aika epätoivoista, mutta yrittänyttä ei laiteta.
 
"vieras"
Mulla nauratti ihan hillittömästi kun joku aika sitten tuli ohjelma, missä haastateltiin luultavasti peruskoulun päättänyttä romanimiestä. Aikoi lähteä autoalalle :D
 
m.ä.
Minä olen biologiselta taustoiltani mustalainen .olen vauvasta asunut jämäkässä valkolaisperheessä missä ei ollut vara horjua polulta. Mutta olev vakuuttunut siitä että siurin osa mustalaisista kärsii neurologisesta häiriöstä nimeltä adhd. Oireet joita itselläni ja kolmella lapsellani on ..ovat suoraan adhd/testistä. Ja mutä olen selvillä muista tummista sukulaisista joka tyyppi kärsii samoista ongelmista. Mutta keskenään he heimossaan ovat ikäänkuin samankaltaisia. Ei ole ihmetys kun jokainen sekoilee. Mutta arvatkaapa miten kummalliseksi minä olen tuntenut oloni kun sisälläni jyllää sekopää adhd. Ja ympäristö on opettanut minut näjemään miten pitäisi elää. Ei ole hme jos teini ikäinen MUSTALAINEN EI PYSTY KOULUUN kun muilkakin se on vähä niin ja näin. Ja ihmettelen että aiheesta ei ole tehty tutkimustyötä. Se voisi muuttaa koko käsityksen tästa heimosta. Ei o helppoa kärsiä musuhäiriöstä eli keskittymisvaikeudesta ja kaIkista adhd oireista.
 
Mun luokalla oli romani tyttö ja itse tulen hyvin toimeen romanien kanssa :). Jokainen romani johon olen tutustunu on ollu fiksu ja järkevä, heillä on ollu myös tulevaisuudelle suunnitelmia ja ovat olleet halukkaita tekemään työtä.

Kun itse olin peruskoulussa, niin kahdeksannella luokalla meillä oli luokassa opettajan avustajana romani mies. Tuo romani mies oli vielä ysinkin aikaan meillä avustajana. Oli oikein rento ja mukava. Osas pitää kuria meille levottomille teineille hyvin :). Että, ei ne kaikki romanit huonoja ihmisiä ole, fiksujakin joukosta löytyy.
 
No, silloin kun itse/lähipiiriini kuuluvat ikäiseni ihmiset, tuossa iässä oltiin, niin useampi kävi töissä kuin opiskeli. Mutta tietäähän sen sitten mitä ne työt on, ellei motivaatiota opiskeluun ole.

Ja onhan se totta sekin, että todella moni ei tee mitään.
Suurin osa teistä romaneista sais töitä, mutta työpaikoilla vaaditaan työvaatteet ja moni romani kieltäytyy laittamasta työvaatteita päälle. Kerro sä, mikä siinä on, että ette suostu työvaatteita laittamaan? Olen utelias :)
 
"romaninainen"
Suurin osa teistä romaneista sais töitä, mutta työpaikoilla vaaditaan työvaatteet ja moni romani kieltäytyy laittamasta työvaatteita päälle. Kerro sä, mikä siinä on, että ette suostu työvaatteita laittamaan? Olen utelias :)
En ole Se kenelle kirjoitit mutta romani kuitenkin, joten vastaan.

Monelle meistä työvaatteet on ongelma siksi, ettei työvaatteissa ts. ilman romanivaatteita saisi esiintyä muiden romanien, etenkään vanhempien, edessä. Tosin jokaisella on vapaus vaikuttaa ammattiinsa ja siksi työtehtäviinsäkin. On niinkin että moni vanhempi romani on valmis ns. antamaan nuoremmille työvaatteissa oleville tilaa, jolloin ei tule noloja tilanteita, mutta kun katsotaan että kunnioitus on ensisijaisesti nuoremmalta vanhemmalle tulevaa, on asia vähän ongelmallinen.


Vanessa
 
"kkkk"
[QUOTE="romaninainen";29885283]

Vanessa[/QUOTE]

Jos oot romani niin mitä mieltä Suomen romanit ovat ulkomailta esim Romaniasta tulevista romaneista ja kerjäläisistä? Onko teillä tappeluja keskenään?
 
outo näkökulma
Alkuperäinen kirjoittaja m.ä.;29884365:
Minä olen biologiselta taustoiltani mustalainen .olen vauvasta asunut jämäkässä valkolaisperheessä missä ei ollut vara horjua polulta. Mutta olev vakuuttunut siitä että siurin osa mustalaisista kärsii neurologisesta häiriöstä nimeltä adhd. Oireet joita itselläni ja kolmella lapsellani on ..ovat suoraan adhd/testistä. Ja mutä olen selvillä muista tummista sukulaisista joka tyyppi kärsii samoista ongelmista. Mutta keskenään he heimossaan ovat ikäänkuin samankaltaisia. Ei ole ihmetys kun jokainen sekoilee. Mutta arvatkaapa miten kummalliseksi minä olen tuntenut oloni kun sisälläni jyllää sekopää adhd. Ja ympäristö on opettanut minut näjemään miten pitäisi elää. Ei ole hme jos teini ikäinen MUSTALAINEN EI PYSTY KOULUUN kun muilkakin se on vähä niin ja näin. Ja ihmettelen että aiheesta ei ole tehty tutkimustyötä. Se voisi muuttaa koko käsityksen tästa heimosta. Ei o helppoa kärsiä musuhäiriöstä eli keskittymisvaikeudesta ja kaIkista adhd oireista.
Mä uskon ettei asia ole niin kuin sanot. Kyllä totta kai romaneilla esiintyy adhd:ta ja add:ta, mutta ei sitä kaikilla tai edes suurimmalla osalla ole. Väitän että valtaosa pystyy keskittymään ja että valtaosalla ei oppimisvaikeuksiakaan olisi, jos oikeenlaiset eväät tulisi kotoa. Totta kai luonnekin ratkaisee paljon mutta myös lähtökohdat. Romanilasten työ on tunnetusti leikki mutta juuri siihen ei muita asioita niin kuin askartelua tms. sisälly. Tämä tekee sen että lapsen hienomotoriset taidot ei välttämättä ole samalla tasolla kuin muiden. Totta kai opiskelu on muutakin kuin hienomotoriikkaa mutta myös tässä muussa on vanhemmilla iso rooli. Kaikki ei käy koulu tehtäviä läpi lapsen kanssa, kaikki ei hoksaa ottaa opettajaan yhteyttä jos oppimisvaikeuksia on. Ajatellaan että asia hoituu itsestään tai hoetaan sitä "No kun me ollaan kaaleita, ei kaaleet..." - mantraa. Ei asia oo niin. Kaalon lapsi pystyy vaikka mihin jos omaa halua ja kiinnostusta on, sekä lähinten tuki taustalla.
 
"Vierailija"
Tuohon työntekemiseen sanoisin, että romanit nyt ovat siinä mielessä monesti laiskoja luonteeltaan.
Tai sanotaan, että eivät yleensä välitä niin kovin työnteosta, vaan heistä on mukavampi ihan oleilla, ajella, setviä sukudraamoja jne. Mutta suotakoon se heille, eihän heitä ole kuin n. 10 000.
 
"oloneuvos"
[QUOTE="Vierailija";29885351]Tuohon työntekemiseen sanoisin, että romanit nyt ovat siinä mielessä monesti laiskoja luonteeltaan.
Tai sanotaan, että eivät yleensä välitä niin kovin työnteosta, vaan heistä on mukavampi ihan oleilla, ajella, setviä sukudraamoja jne. Mutta suotakoon se heille, eihän heitä ole kuin n. 10 000.[/QUOTE]

Minäki vaan oleilen ja ajelen sekä nostan päivärahoja ja tukia vaikka en ole edes romani. :D
 
Vaness
[QUOTE="kkkk";29885321]Jos oot romani niin mitä mieltä Suomen romanit ovat ulkomailta esim Romaniasta tulevista romaneista ja kerjäläisistä? Onko teillä tappeluja keskenään?[/QUOTE]

Säälittää, mutta en ajattele muuten oikein mitään. Toivon että heillä olisi asiat paremmin. Tappeluita ei ole.
 

Yhteistyössä