Paras kivunlievitys ensimmäisessä synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aluksi alaselän hieronta, sitten suihku ja ilokaasu :)
Epiduraalin sain suhteellisen myöhässä mutta AH sitä helpotuksen määrää :)
En itse edes tajunnu pyytää epiduraalia, mutta onneksi oli ihana kätilö :)

voisin vastata että ei mikään, epiduraali vähäsen mutta levisi selkään ja käsiin ikävästi ja joku saakelin pitkä neula jota ne sörkki joka paikkaan sattui ihan pirusti eikä vaikuttanut mitenkään..

Alaselan hieronta, kokeilin kanssa kaasua mutta se teki vain uniseksi mika ei ollu hyva juttu. Muuta en kokeillut ekassa synnytyksessa. Kahdessa seuraavassa kaytin TENS konetta joka auttoi (?) tarpeeksi, ainakin luulen sen auttaneen mika on paa-asia :D
Ota selvaa vaihtoehdoista mutta ala liikaa suunnittele etukateen, koska synnytyksessa harvoin kaikki menee suunnitellusti.

Tää on musta vähän hassu kysymys kun ei kuitenkaan yhdessä synnytyksessä yleensä kovin montaa kivunlievitystä anneta ja aika usein sen saman saa muissakin synnytyksissä..

Mulla ei ole kokemusta kun epiduraalista ja ilokaasusta ja eipä ne kumpikaan minusta hääppösiä ole..

Ekassa oli ilokaasu ja epiduraali
Toisessa ilokaasu ja spinaali
Kolmannessa ilokaasu ja PCB
Neljännessä ilokaasu ja PCB

Mulla toimi parhaiten ilokaasu + PCB yhdistelmä. Parasta oli myös se että näillä kerroilla ei tarvinnut laittaa tippaa ollenkaan, joten yksi piikitys vähemmän..

Sain epiduraalin, mutta ei se oikein toiminut. Viimeistään sen toimimattomuuden huomasi siinä, kun minua vietiin leikkuriin paikattavaksi, mutta joutuivat nukuttamaan, kun ei ollut puutunut tuolla keinoin sen vertaa, että kirurgi ois saanut työskenneltyä rauhassa. Toisessa synnytyksessä en saanut mitään ja menikin paremmin.

Ilokaasu oli aluksi, sitten epiduraali. Epiduraali teki sen, että avauduin kolmesta sentistä kymmeneen 20 minuutissa, ponnistusvauhe 13 min :). Ponnistusvaihe oli täysin kivuton.

Ekassa auttoi avautumisvaiheen alussa kylpy jotensakin, epiduraali vei kivut mennessään ja siihen lisäksi ilokaasua. Oli sen verran kivutonta meininkiä etten tuntenut missään vaiheessa ponnistamisen tarvetta edes..
Tokassa en saanut kuin kipupiikkiä.
Kolmannessa sain epiduraalin mutta se ei toiminut kuin toispuoleisesti eli ois saanut jäädä laittamatta. Ilokaasu auttoi paremmin..
Neljäs meni niin nopsakasti että Panadolin turvin täällä kotona olin ja sairaalaan ehdin just synnyttämään. Oikeastaan tämä viimeisin oli helpoin vaikka kipu olikin ihan infernaalista ja luulin etten koskaan voisi synnyttää ilman kivunlievitystä.

Summa summarum. Epiduraali on hyvä jos se toimii. Ei välttämättä toimi.

Tää on musta vähän hassu kysymys kun ei kuitenkaan yhdessä synnytyksessä yleensä kovin montaa kivunlievitystä anneta ja aika usein sen saman saa muissakin synnytyksissä..

Mulla ei ole kokemusta kun epiduraalista ja ilokaasusta ja eipä ne kumpikaan minusta hääppösiä ole..

eikö? =D kuinka monta lääkkeellistä kivunlievitystä voi maximissaan antaa? eikös ensimmäisessä synnytyksessä usein anneta epiduraali ja muissa sitten spinaalipuudutus uudelleensynnyttäjälle, kun synnytys etenee usein nopeammin..

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;26595438:
Avautumisvaiheessa kokeilin kerran ilokaasua ja aloin voimaan pahoin - sain epiduraalin ja siitä allergiareaktion, kutisi niin pirusti että menin verille raapimisesta, sen jälkeen spinaalin vielä.

Toisen kohdalla ehdin juuri ja juuri saamaan spinaalin...

Mä oksensin ihan hulluna kun otin kaks henkäystä ilokaasua :/ Kans selkä vähän kutisi, mut jotenkin sitä ei huomannut enää kun istui jääsiteen päällä kaiket päivät ja yritti nukkua :D Mieluummin otan sen jatkossakin kuin synnytän ilman :/

..päätin jo alussa, että menen luomuna niin pitkälle kuin tuntuu siltä. Siinä vaiheessa kun olisin halunnut kivun lievitystä piti ponnistaa.. ;D ..ilokaasu oli kyllä käytössä, muttei missään vaiheessa edes täysillä.

Itseään kannattaa varmasti kuunnella.

Yhteistyössä