Oletteko huomanneet että laihat ovat usein sairaampia kuin me hieman ylipainoiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KikkaXL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Otsikossa puhuttiin LIEVÄSTÄ ylipainosta... :) Enpäs kyllä tunne tai tiedä yhtään tapausta, jossa LIEVÄSTI ylipainoisella olisi 2. tyypin diabetes, korkea verenpaine tms. Kyllä sitä saa itseään aika reippaasti lihottaa, jos meinaa 2.tyypin diabeteksen hommata.

On useita tutkimuksia, jotka osoittavat lievästi ylipainoisten elävän pidempään ja olevan terveempiä laihoihin verrattuna. :)

T. BMI 23

minä olen huomannut ihan päinvastaista. pullukoiulla on verenpaine, 2-tyypin diabetes, korkea kolesteroli, panikkihäiriö, migreeni, kilpirauhasongelmia, astmaa, atooppista ihottumaa, lapsettomuutta...

Nyt olis sitten puhe LIEVÄSTÄ ylipainosta, eli BMI 24,9-29,9.

Enpäs itse tunne yhtään lievästi ylipainoista, jolla olisi mainitsemiasi sairauksia.
Hassua kyllä, kaikki tuntemani astmaatikot ja atoopikot ovat laihoja.. :O

Jep. Näin on. Syökää läskit, syökää. Ja ylläpitäkää noita ihme uskomuksianne. Uusin ja yhtä hauska kuin entisetkin "faktat" on, että kesällä kannattaa syödä suklaata, koska se suojaa ihosyövältä. :D

Hip hop jääkaapille sieltä pulterit.

[QUOTE="vieras";26586657]Jep. Näin on. Syökää läskit, syökää. Ja ylläpitäkää noita ihme uskomuksianne. Uusin ja yhtä hauska kuin entisetkin "faktat" on, että kesällä kannattaa syödä suklaata, koska se suojaa ihosyövältä. :D

Hip hop jääkaapille sieltä pulterit.[/QUOTE]

Mielestäsi ihminen on LÄSKI, jos BMI on 25? :) Mielenkiintoista.

Mua ärsyttää välillä palstalla viljeltävä yleistys, että ylipainoosilla on vaikka mitä sairauksia johtuen ylipainosta. No ei se aina niin mee ja mä kerron nyt vain omalta kohdalta enkä tokikaan kaikkien ylipainoosten.

Imusolmukesyöpä mulla olis ollu kaks kertaa vaikka paino olis ollu mikä tahansa. Syöpähoitojen aiheuttamat ongelmat mulla olis painosta riippumatta. Näitä hoitojen aiheuttamia ongelmia on kilpirauhasen vajaatoiminta, rytmihäiriöt, keuhkojen ja maksan kärsiminen, reisiluunpäähän tullu kuolio, sylkirauhasten kärsiminen ja suurentunu riski sairastua rintasyöpään.

Verenpaine mulla on alhaasen puoleenen, verensokeri ok ja kolesterolis ainoastaan yks arvo vähä koholla. Maksa-arvot ok vaikka maksa onki ollu kovilla sytostaattien takia. Pulssi on ollu välillä todella matala, mutta se johtuu siitä, että sydän ei oo sellaases kunnos ku pitääs olla.

Siitepöly- ja heinäallergiat mulla on todettu n.3-vuotiaana enkä oo silloon ollu ylipainoonen. Tänä vuonna koivun takia meinas olla vaikiaa ja on pitäny käyttää kahta eri astmalääkettä. Normaalisti ei tuota ongelmia pyöräällä 50km:n lenkkiä, mutta keväällä meinas happi loppua puolen kilsan matkalla. Onneks sain lääkityksen.

Voi olla, itse olin tupakoitsijana huomattavasti terveempi kuin nyt röökinpolton lopettaneena.

Nyt tupakoimattomuuden aikana olen ollut sairaana monin eri tavoin ja huomattavasti useammin.
Tupakoidessa ei mitkään taudit tarttuneet, 3:n vuoden aikana ei ollut yhtään sairauslomapäivää ja nyt niitä on kertynyt jo vaikka kuinka paljon.

Omituista. :(

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;26585989:
Mutta vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, en ole erityisesti huomannut mitään sellaista, toki olen huomannut että selvä alipaino vaikuttaa terveydentilaa negatiivisesti, samoin kuin selvä ylipaino.

Ilmeisesti toisilla vaikuttaa negatiivisesti. Mun painoindeksi oli kymmenkunta vuotta 17:n paikkeilla (olen luonnostaan laiha), enkä juuri koskaan sairastellut. Pari kertaa vuodessa oli flunssa. Ja varsinainen syöppö olin.
Jospa niitä vaivoja tulee silloin, kun on laihempi kuin mitä itselle on se normaali. :)

Yhteistyössä