Oletteko huomanneet että laihat ovat usein sairaampia kuin me hieman ylipainoiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KikkaXL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KikkaXL

Vieras
Minun tuttavapiirissäni terveimpiä henkilöitä ovat tällaiset lievästi ylipainoiset henkilöt, jotka kuitenkin harrastavat liikuntaa ja syövät terveellisesti. Sitten taas muutama laiha/hoikka ihminen kärsii korkeasta verenpaineesta, diabeteksestä, on reumaa sun muuta. Yksi jumppa-addikti tuttuni sairastaa hiiva-syndroomaa ja välillä mietinkin johtuuko se vuosien temppuilusta ruoan kanssa... eli on kiusannut kroppaansa syömällä kovin yksipuolisesti ja vetänyt kuitenkin aika paljon karkkia niin keho ei ole tykännyt moisesta.
En ole ylipainon kannattaja, haluaisin mieluusti olla normaalipainoinen, mutta minulle se tietää suurta näännytystä, ei ole mitenkään luonnollisen syömisen tulos... eli olen todennut, että kunhan liikun ja syön terveellisesti niin voin myös herkutella kohtuudella.

minä olen huomannut ihan päinvastaista. pullukoiulla on verenpaine, 2-tyypin diabetes, korkea kolesteroli, panikkihäiriö, migreeni, kilpirauhasongelmia, astmaa, atooppista ihottumaa, lapsettomuutta...

Joo, mäkin oon ylipainoinen, eikä mulla ole mitään -ei korkeaa verenpainetta, ei 2-tyypin diabetestä, ei edes korkeaa kolesterolia, vaan ihan normaaliarvoissa sekin. Lapsenkin olen saanut aikaiseksi, eikä ole kilpirauhasongelmia eikä astmaakaan, paniikkihäiriöstä ja ihottumista puhumattakaa.

No, tappeluksi ja provoiluksihan tällainen ketju tulee menemään. Sitä ennen ehdin kuitenkin kai mainita, että tutkimusten mukaan terveyshaitat alkavat laihan kohdalla jo, kun painoindeksi alittaa 18,5 kun taas ylipainoisen kohdalla samassa mittakaavassa terveysongelmat alkavat bmi:n ylittäessä 30. Sen lisäksi on todettu, että terveyden kannalta olellista on liikunnan harrastaminen. Tilaston kannalta on siis todennäköisempää olla terve 28 bmi:llä kuin 18 bmi:llä.

Ja ennen kuin joku tulee todistelemaan, että minä kyllä olen terve vaikka olen sitä tai tätä, niin kyse on tilastoista. Jos tilastoiden luonne tuntuu vieraalta, niistä varmasti löytyy tietoa googlesta.

En ole huomannut.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;26585911:
No, tappeluksi ja provoiluksihan tällainen ketju tulee menemään. Sitä ennen ehdin kuitenkin kai mainita, että tutkimusten mukaan terveyshaitat alkavat laihan kohdalla jo, kun painoindeksi alittaa 18,5 kun taas ylipainoisen kohdalla samassa mittakaavassa terveysongelmat alkavat bmi:n ylittäessä 30. Sen lisäksi on todettu, että terveyden kannalta olellista on liikunnan harrastaminen. Tilaston kannalta on siis todennäköisempää olla terve 28 bmi:llä kuin 18 bmi:llä.

Lä-lä-lä-lä-lähde? Koen vaikeaksi uskoa, koska muiden eläinten kohdalla tilanne on päinvastainen ja lievä alipaino ennustaa pidempää elinikää.

Ilmeisesti et tunne montaa laihaa/hoikkaa ihmistä jos muutaman tuttavan sairastelut ovat jo "usein"? Tai sitten tuntemasi hieman ylipainoiset ovat harvinaisen terveitä.

Ei sillä, ei alipaino itsessään mikään hyvä asia ole terveyden kannalta. Varsinkaan jos se on saatu aikaan ruokavalioa muokkailemalla omituiseen suuntaan. Ja kyllähän terveet elämäntavat ja hyvän, terveen kropan omaavalla voi olla sairauksia (eikä nämä johdu hoikkuudesta). Toiset sairastuttuaan laihduttavat ja alkavat kuntoilemaan pärjätäkseen paremmin sairautensa kanssa, hieman ylipainoisina tuo sairaus haittaisi elämänlaatuaan enemmän.

Mutta siis hoikka voi olla terveet elämäntavat omaava ja liikkuva ihminen, ei suinkaan itseään aliravitsemukseen näännyttävä tyyppi joka ei jaksa mitään.

En ole huomannut.

Lä-lä-lä-lä-lähde? Koen vaikeaksi uskoa, koska muiden eläinten kohdalla tilanne on päinvastainen ja lievä alipaino ennustaa pidempää elinikää.

Kyrölä, Katariina
Koolla on väliä!: lihavuus, ruumisnormit ja sukupuoli

Tutkimuksen lähde löytyy sieltä, mulla ei ole sitä kirjaa käsillä että voisin katsoa tämän tarkemmin.

Mutta tuossakin kirjassa korostettiin, että oleellista on nimenomaan liikunnan harrastaminen, terveyden kannalta. Runsaan ylipainon kohdalla toki riskit alkoivat nousta korkeammiksi.

mä olen hoikka, vaikka normaalipainoinen silti. bmi 19-20 yleensä. mä olen aina räkätaudissa. :( olen perkeleen allerginen, joten en saa ruosta vitamiineja, enkä harrasta säännöllistä liikuntaa, koska olen myös laiska ja saamaton, aina väsynyt.

meillä duunissa on näitä omppuvartaloita, jotka liikkuu niin maan perkeleesti ja on mua 20 vuotta vanhempia. ei niillä oo hirveen usein flunssan takia saikkuja. muutamalla jtn kolesteroli ongelmaa.

Mutta vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, en ole erityisesti huomannut mitään sellaista, toki olen huomannut että selvä alipaino vaikuttaa terveydentilaa negatiivisesti, samoin kuin selvä ylipaino.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;26585989:
Mutta vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, en ole erityisesti huomannut mitään sellaista, toki olen huomannut että selvä alipaino vaikuttaa terveydentilaa negatiivisesti, samoin kuin selvä ylipaino.

Noin olen myös sen yleisesti huomannut.

Ja omalla kohdallani todennut että bmi 19-20 on minulle paljon terveellisempi kuin bmi 23.

Monesti sairaudet laitetaan ylipainon syyksi, vaikka tosiasiassa voi ollakin niin päin, että sairaus aiheuttaa ylipainoa eikä ylipaino sairautta. Meidät on esimerkiksi aivopesty ajattelemaan niin, että jos ihmisellä on ylipainoa ja liikuntaongelmia, niin hän saa syyttää itseään, koska liikuntaongelmat johtuvat ylipainosta. Itsekin huomasin ajattelevani näin, mutta sitten tapasin sisarukset, joista toinen on huomattavan ylipainoinen (BMI noin 50) ja toinen on laiha normaalipainoinen, Molemmilla sisaruksilla on liikuntaongelmia, mutta laihalla ne ovat huomattavasti pahemmat. Eli ei ne liikuntaongelmat ehkä johdukaan ylipainosta vaan jostain muusta, mutta lääkäreidenkin on helpompi syyttää ihmistä ylipainosta kuin etsiä todellinen ongelman aiheuttaja.

Sama on kakkostyypin diabeteksen kanssa. Ensin insuliinin toiminta häiriintyy ja ihminen alkaa lihoa sen vuoksi. Sitten jossain vaiheessa todetaan diabetes. Eli on niin päin, että sairaus aiheuttaa lihomisen.

Olen huomannut. Hoikilla tuttavilla on vuoronperään räkätautia ja virtsatietulehduksia, siis molempia useita kertoja vuodessa. Itsellä ei ole ollut koskaan virtsista, ja itse olen BMIn mukaan ylipainoinen. Vähän, mutta kuitenkin. Flunssassa viimeksi 2007 :)

Just juu, mulla oli vuosi sitten kun painoin 175kg, vaara sairastua kakkostyypin diabetekseen, maksa-arvot toodella korkeat ja tuki-ja liikuntaelin ongelmia että tuskin pystyin kävellä kunnolla, nyt 60kg hoikempana kaikki poissa, rasva sisäelimistä poissa ja paino tippuu, vielä 30kg tavoitteena. En päivääkään vaihtaisi pois.
Mikä parasta pystyn liikkumaan ja nautin siitä.

Mä oon kyllä huomannut että terveydellisiä ongelmia on ihan niin laihoilla kuin lihavillakin.. Ja keskiverroillakin :p

Itse voin selvästi huonommin ylipainoisena, mutta olen myös tehnyt sen huomion että mä ei ole yhtäkuin kaikki ylipainoiset.

[QUOTE="pöö";26586183]Just juu, mulla oli vuosi sitten kun painoin 175kg, vaara sairastua kakkostyypin diabetekseen, maksa-arvot toodella korkeat ja tuki-ja liikuntaelin ongelmia että tuskin pystyin kävellä kunnolla, nyt 60kg hoikempana kaikki poissa, rasva sisäelimistä poissa ja paino tippuu, vielä 30kg tavoitteena. En päivääkään vaihtaisi pois.
Mikä parasta pystyn liikkumaan ja nautin siitä.[/QUOTE]

Ja verenpaine normaali, välillä liiankin matala.

kyllä mä luulisin, että sekä ali- että ylipainoiset ihmiset sairastelee herkemmin kuin normaalipainoiset. Voisin kuvitella että alipainoiset herkemmin kuin lievästi ylipainoiset ihan vaan siksi, että eivät ehkä saa tarpeellista määrää ravintoa, jotta keho pystyisi toimimaan hyvin ja ylläpitämään vastustuskykyä. Normaalipainon rajoissa olevat ihmiset tuskin kuitenkaan sairastelevat ylipainoisia enempää.

Enpä ole huomannut. Samanlailla sairastelevat mitä olen huomannut, mutta huomattavasti ylipainoisilla tuntuu olevan polvi- ja lonkkaongelmia eli leikkausta vaativia vaivoja siinä missä muutoin sairastelut hoituvat yleensä lääkityksin.

Yhteistyössä