En voi mitään mutta pidän lähihoitajia vähän yksinkertaisina

• Viestiketjun aloittaja ei provo
  • Ensimmäinen viesti
"äitee"
Kyllä se oppilasmateriaali sillä alalla on ihan oikeasti heikentynyt. Täällä meillä ei josain vaiheessa ollut ollenkaan mitään psykologista testiä (tai haastattelua) ja sisään on päässy vaikka minkälaista sakkia. Nyt ovat onneksi jo hieman tiukentaneet kriteerejään ja ilmeisesti nuo psykologiset testit ovat tulleet takaisin. Ongelma on myönnetty ihan sieltä kouluttajien taholta.
Tästä olen valitettavasti samaa mieltä. Kun valmistuin vuonna 2001 lähäriksi oli juuri alennettu ikärajaa ja opiskelemaan pääsi suoraan peruskoulusta. Opettajat puhuivat ihan avoimesti siitä että olivat tilanteesta huolissaan. Olivat huolissaan myös pääsykokeiden riittämättömyydestä ja siitä kuinka opiskelemaan, työharjoitteluihin ja valmistumaan astikin pääsi paljon alalle sopimattomia (opettajien vaikea puuttua asiaan jos ei selkeä ongelma esim.huumeet). Toki joukosta löytyy niitäkin suoraan peruskoulusta tulevia jotka ovat riittävän kypsiä tai sitten kypsyvät opiskelujen aikana. Alalle soveltumatonhan voi olla minkäikäinen vaan. Työssäni mielenterveys ja päihdepuolella törmään usein siihen että potilaille saattavat jopa lääkärit suositella lähäriksi opiskelemaan lähtöä. Potilaana on myös ollut monta entistä alkoholistia jotka ovat opiskelleet lähäriksi mutta sitten työn uuvuttamina taas repsahtaneet.

Arvostan kyllä lähihoitajia, mutta samaan aikaan pikkuisen pakko kompata useaa kirjoittajaa, koska valiettevasti lähäreitten maine on osittain mennyt.
Itse haluaisin lähteä jatkokouluttautumaan eri alalle, mutta valitettavasti talous ei anna siihen mahdollisuutta. Ällistä ei tämä valinta ole kiinni.

Lähihoitajan työurani aikana minua on enemmän ja enemmän alkanut suututtaa se että teen todella vastuullista työtä niska limassa, saan hyvää palautetta asiakkailta ja yhteistyötahoilta, mutta saan järkyttävän huonoa palkkaa. Se jos mikä on tyhmyyttä! Tunnen itseni todella tyhmäksi raataessani käytännössä esimiehen hommissa, vastuussa useamman ihmisen hengestä ja saan siitä surkean korvauksen. Siinä näkyy yleinen arvostus lähihoitajia ja hoitoalaa kohtaan. Fiksut ihmiset ei saisi tälläiseen suostua.

Aikaisemmassa työpaikassani kävin jututtamassa lähäri opiskelijoita ja kertomassa mielenterveyspuolen työstä. Olen miettinyt että enää pystyisi moiseen. En saisi varmaan kuin kysyttyä "miksi te olette täällä?".
Eli vaikka samaan aikaan arvostan lähäreitä todella paljon, heitä tarvitaan, minua harmittaa se että lähäreiden maine on mennyt lokaan "huonon aineksen" vuoksi jo useamman vuoden ajan ja se ettei yhteiskunta arvosta pätkääkään lähäreitä tai ylipäätään hoitoalaa. No, puheissa ehkä kyllä, mutta käytännössä se ei näy.

Tämä nyt siis katkeraa purnausta joka kasvanut vuosien saatossa. Työ "urani" alussa en näin vielä ajatellut.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
[QUOTE="aloittaja";26559014]Ei ole tehnyt, korkeintaan ikävystyttänyt tai varastanut aikaani.
Mieheni yksi kriteeri tyttöystävälle ja vaimolle oli älykkyys, joten kukaan lähäri ei voi häntä "viedä" :). Enkä muutenkaan usko, että kukaan voi kenenkään miestä tai vaimoa viedä, kyllä se on mies tai vaimo, joka lähtee, jos on lähteäkseen.
[/QUOTE]

Voi vittu sä olet tyhmä akka!
Anteeksi, mutta en keksi parempaakaan sanottavaa...
Ja opettele edes kielioppisäännöt ennen kuin tulet tänne pätemään!

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Eedla
Mitenkäs ne lähihoitajat jotka jatko- opiskelevat?
Tulevatko he yhtäkkiä älykkäämmiksi kun kykenevät saamaan opiskelupaikan ja suorittamaan tutkinnon?
MÄ kysyin sitä jo. Mutta kuulemma jotkut jatko-opiskelevatkin voi silti olla tyhmiä. Esim minä kun ensin valmistuin lähäriksi ja sitten sairaanhoitajaksi niin en ole kuitenkaan kuulemma matkan varrella tullut älykkäämmäksi vaan "jotkut sairaanhoitajatkin on tyhmiä". Kaiken a ja on on lähärikoulutus, jos sinne erehtyy niin on auttamatta TYHMÄ. Jos mä oisin sanonu ap:lle menneeni suoraa lukiosta sairaanhoitajakouluun enkä ensin lähärikouluun niin ehkä sitte oisi himpun verran älykkäämpi hänen silmissään.

ÄLkää ny oikeesti ottako tuota tosissaan tuota ap:ta. Eihän tuollaista VOI ottaa tosissaan. Jos se määrittelee kaikki ihmiset sen perusteella mikä on heidän koulutuksensa niin onnellinen on se joka ei ole hänen tuttavapiirissään.

"aloittaja"
Mulla on jo tyuöpaikka, kiitos vaan, ja olen aina tiennyt, että mulla on pikkaisen kieroutunut huumorintaju. Mitenkähän ne lääkitsisi sitä siellä mielenterveystoimistossa? Ja ennen kaikkea, onko se lähäri, joka sitten juttelis mun kanssa :)?

[QUOTE="vieras";26559059]Joo-o :) Mielenterveystoimistossa alkaa puhelinaika varmaan piakkoin niin voisit sitten sinne soitella ja mol.fi on ihan hyvä aloittaa niin saat ehkä päiviisi muutakin tekemistä kuin nokkelat mielikuvitusleikit. Tsemppiä! :hug:[/QUOTE]

Khimaira
MÄ kysyin sitä jo. Mutta kuulemma jotkut jatko-opiskelevatkin voi silti olla tyhmiä. Esim minä kun ensin valmistuin lähäriksi ja sitten sairaanhoitajaksi niin en ole kuitenkaan kuulemma matkan varrella tullut älykkäämmäksi vaan "jotkut sairaanhoitajatkin on tyhmiä". Kaiken a ja on on lähärikoulutus, jos sinne erehtyy niin on auttamatta TYHMÄ. Jos mä oisin sanonu ap:lle menneeni suoraa lukiosta sairaanhoitajakouluun enkä ensin lähärikouluun niin ehkä sitte oisi himpun verran älykkäämpi hänen silmissään.

ÄLkää ny oikeesti ottako tuota tosissaan tuota ap:ta. Eihän tuollaista VOI ottaa tosissaan. Jos se määrittelee kaikki ihmiset sen perusteella mikä on heidän koulutuksensa niin onnellinen on se joka ei ole hänen tuttavapiirissään.
Ok. Eli kun kerran menet lähärikouluun, niin se on jo varma merkki älykkyyden vähyydestä :saint:

En tosiaan ota ko. tyyppiä vakavasti, kiinnosti vain nähdä hänen sepustuksensa kysymykseeni :D

Anonyymitär
Kyllä on elämä varmaan hankalaa tuollaisena suppeakatseisena henkilönä, joka määrittää ihmisen älykkyyden tämän koulutuksen perusteella, ja sitten vielä yleistää KAIKKI samaan kastiin kuuluviksi.

Minäkin olen ammatissa joiden edustajia kaltaisesi pitävät yleisesti yksinkertaisina, mutta olen melko älykäs.

• Tykkää
Reactions: Eedla
"aloittaja"
Vaikeaa sanoa näin vähillä tiedoilla. Pitäisi vähän jutella enemmän. Ainakin yhdyssanat sujuvat hyvin, siitä voi antaa jo vähän pisteitä :).

Minkä alan koulutus sulla oli aiemmin? Etkö olisi ennemmin halunnut vain ylipäätään ihmisläheisempään, sosiaalisempaan työhön? Sinuna tod. näk. olisin yrittänyt hakeutua sellaiseen niillä papereilla, mitä on, tai vaikka hakenut alasi ammattiopettajakoulutukseen.

Haluaisin kysyä että olenko minäkin mielestäsi yksinkertainen?

Viimeiset vuodet työelämässä olen toiminut esimiehenä, työnkuvaan kuuluu kaikkea palkoista ja työvuorolistojen teosta suunnitteluun... Nyt olen kokenut ainaiseen toimistossa (yksin) istumiseen totaalikyllästymisen joten hain opiskelemaan lähihoitajaksi, ja elokuussa jään opintovapaalle ja aloitan koulun...

"vieras"
[QUOTE="aloittaja";26559101]Mulla on jo tyuöpaikka, kiitos vaan, ja olen aina tiennyt, että mulla on pikkaisen kieroutunut huumorintaju. Mitenkähän ne lääkitsisi sitä siellä mielenterveystoimistossa? Ja ennen kaikkea, onko se lähäri, joka sitten juttelis mun kanssa :)?[/QUOTE]

Kyllä ne antaa keskusteluapua ja ehkä lääkityksenkin. Osastollekin saatat päästä. Kyllä se siitä :hug: En tiedä juttelevatko lähärit vai sairaanhoitajat mutta voihan ne sairaanhoitajatkin olla entisiä tyhmiä lähäreitä. Olisi kuitenkin tärkeää että pääsisit noista harhoistasi eroon ja voisit alkaa etsimään työpaikkaa ja kuntoutumaan :)

Ok. Eli kun kerran menet lähärikouluun, niin se on jo varma merkki älykkyyden vähyydestä :saint:

En tosiaan ota ko. tyyppiä vakavasti, kiinnosti vain nähdä hänen sepustuksensa kysymykseeni :D
Niin, se lähärikoulu on se kaiken a ja o tyhmyyden tiellä. Mun yksi kaveri meni lukion jälkeen lähärikouluun ja sen jälkeen innostui hakeen lääkikseen ja nyt se on jonkun vuoden ollu lääkärinä. Suomessa on siis ainakin yksi tyhmä lääkäri, varokaa vain!!! :LOL:

Khimaira
Niin, se lähärikoulu on se kaiken a ja o tyhmyyden tiellä. Mun yksi kaveri meni lukion jälkeen lähärikouluun ja sen jälkeen innostui hakeen lääkikseen ja nyt se on jonkun vuoden ollu lääkärinä. Suomessa on siis ainakin yksi tyhmä lääkäri, varokaa vain!!! :LOL:
On toinenkin!
Sairaanhoitajalehdessä oli joku aika sitten juttua perushoitajasta joka opiskeli sairaanhoitajaksi ja siitä lääkäriksi.
Ja siis perushoitajaa tyhmempäähän ei voi olla, sehän on melkeen kun persuhoitaja :x Selvä poliittinen kannanotto ja tyhmentävä ammatti :'(

"aloittaja"
Ihan todella vakavasti olen kyllä sitä mieltä, että on suorastaan häpeällistä, miten huonoa palkkaa hoitoalalla saadaan. Menkää lakkoon ja kova kovaa vastaan, ja vaatikaa parempaa! Uskaltakaa tapella se palkka itsellenne.

[QUOTE="äitee";26559064]Tästä olen valitettavasti samaa mieltä. Kun valmistuin vuonna 2001 lähäriksi oli juuri alennettu ikärajaa ja opiskelemaan pääsi suoraan peruskoulusta. Opettajat puhuivat ihan avoimesti siitä että olivat tilanteesta huolissaan. Olivat huolissaan myös pääsykokeiden riittämättömyydestä ja siitä kuinka opiskelemaan, työharjoitteluihin ja valmistumaan astikin pääsi paljon alalle sopimattomia (opettajien vaikea puuttua asiaan jos ei selkeä ongelma esim.huumeet). Toki joukosta löytyy niitäkin suoraan peruskoulusta tulevia jotka ovat riittävän kypsiä tai sitten kypsyvät opiskelujen aikana. Alalle soveltumatonhan voi olla minkäikäinen vaan. Työssäni mielenterveys ja päihdepuolella törmään usein siihen että potilaille saattavat jopa lääkärit suositella lähäriksi opiskelemaan lähtöä. Potilaana on myös ollut monta entistä alkoholistia jotka ovat opiskelleet lähäriksi mutta sitten työn uuvuttamina taas repsahtaneet.

Arvostan kyllä lähihoitajia, mutta samaan aikaan pikkuisen pakko kompata useaa kirjoittajaa, koska valiettevasti lähäreitten maine on osittain mennyt.
Itse haluaisin lähteä jatkokouluttautumaan eri alalle, mutta valitettavasti talous ei anna siihen mahdollisuutta. Ällistä ei tämä valinta ole kiinni.

Lähihoitajan työurani aikana minua on enemmän ja enemmän alkanut suututtaa se että teen todella vastuullista työtä niska limassa, saan hyvää palautetta asiakkailta ja yhteistyötahoilta, mutta saan järkyttävän huonoa palkkaa. Se jos mikä on tyhmyyttä! Tunnen itseni todella tyhmäksi raataessani käytännössä esimiehen hommissa, vastuussa useamman ihmisen hengestä ja saan siitä surkean korvauksen. Siinä näkyy yleinen arvostus lähihoitajia ja hoitoalaa kohtaan. Fiksut ihmiset ei saisi tälläiseen suostua.

Aikaisemmassa työpaikassani kävin jututtamassa lähäri opiskelijoita ja kertomassa mielenterveyspuolen työstä. Olen miettinyt että enää pystyisi moiseen. En saisi varmaan kuin kysyttyä "miksi te olette täällä?".
Eli vaikka samaan aikaan arvostan lähäreitä todella paljon, heitä tarvitaan, minua harmittaa se että lähäreiden maine on mennyt lokaan "huonon aineksen" vuoksi jo useamman vuoden ajan ja se ettei yhteiskunta arvosta pätkääkään lähäreitä tai ylipäätään hoitoalaa. No, puheissa ehkä kyllä, mutta käytännössä se ei näy.

Tämä nyt siis katkeraa purnausta joka kasvanut vuosien saatossa. Työ "urani" alussa en näin vielä ajatellut.[/QUOTE]

"Vieras"
Koulumenestys ei oikeastaan juurikaan kompensoi sellaisen älykkyyden kanssa, jota minä pidän arvossa. Yhtä lailla korkeastikoulutuilla, ammattikoulun käyneillä ja täysin vailla peruskoulun jälkeistä koulutusta olevilla on mahdollisuus olla avara tai suppea, lämmin tai kylmä, iloinen tai surullinen, näkevä ja kuuleva tai omaan maailmaansa uppoutunut.

Toisinaan korkeastikoulutetut katselevat maailmaa lopulta aika kapealta saralta, näkemättä juuri sävyjä. Vain se oma tapa elää on se oikea. Toisaalta tiedän ihmisiä, jotka eivät ole peruskoulun (tai vanhemmat kansakoulun) jälkeen juuri koulunpenkkejä kuluttaneet, mutta kuitenkin ovat aikaansa seuraavia,

Tietoa on kyllä nykyisin saatavilla, ja monille sen pureskeleminen sopii paremmin omaehtoisesti. Näkemystä elämästä kaikkine puolineen saa katselemalla ympärilleen, kuuntelemalla ja ajattelemalla. Huikeassa uraputkessa sitä ei välttämättä ehdi tehdä.

Yhtä kaikki siis lähihoitajan ja lääkärin maailmankuvat voivat olla kapeita, vaikka toinen nyt sitten ehkä omasta erityisalastaan paljon tietääkin. Lähihoitaja voi osata olla potilaalle paljon suurempi sosiaalinen tuki, ja se on monessa sairaudessa miltei yhtä tärkeää kuin muukin hoito.

kysymys ap:lle
[QUOTE="aloittaja";26559123]Vaikeaa sanoa näin vähillä tiedoilla. Pitäisi vähän jutella enemmän. Ainakin yhdyssanat sujuvat hyvin, siitä voi antaa jo vähän pisteitä :).

Minkä alan koulutus sulla oli aiemmin? Etkö olisi ennemmin halunnut vain ylipäätään ihmisläheisempään, sosiaalisempaan työhön? Sinuna tod. näk. olisin yrittänyt hakeutua sellaiseen niillä papereilla, mitä on, tai vaikka hakenut alasi ammattiopettajakoulutukseen.[/QUOTE]

Kaupallisen alan koulutus... Ja haluan ainakin vähäksi aikaa sosiaalisempaan työhön jossa ei paina esimiehen "vastuu", eli aika "yksinkertaiseen" työhön :)

tuttu.
[QUOTE="aloittaja";26558837]Niinkö, yleensä mua kuvaillan sanoilla kujeilija, maanläheinen, nokkela, hauskuuttaja :).[/QUOTE]

Aivan varmasti tunnen sinut, jo noi sukulaiskirjoituksetkin sopii.
Ja niinhän sinä luulet että olet tuollainen mainitsemasi, luuletko että sinulle päin naamaa kehdataan totuus laukoa.

"..."
Kyllä tuolla aloittajalla on päässä vähän jotain vikaa kun jaksaa 9 sivun verran täällä jotain tiettyä ammattia haukkua. Lähihoitajat on osunut aloittajaa johonkin arkaan paikkaan tai ei vaan tosiaan ole päässyt siihen ammattiin. Turha täällä siis on asiasta enempää vääntää, koska katkera on katkera. Voimia aloittajalle! Kyllä sä vielä pääset tuosta katkeruudesta yli ja alat hyväksyä itsesi ilman, että tarvii mollata muita.

"aloittaja"
Mistähän sitä sitten herää kun pääsee kaikista harhoista eroon :).

Oletko nähnyt elokuvan Suljettu saari? Suosittelen, on hyvä just tästä aiheesta.

[QUOTE="vieras";26559126]Kyllä ne antaa keskusteluapua ja ehkä lääkityksenkin. Osastollekin saatat päästä. Kyllä se siitä :hug: En tiedä juttelevatko lähärit vai sairaanhoitajat mutta voihan ne sairaanhoitajatkin olla entisiä tyhmiä lähäreitä. Olisi kuitenkin tärkeää että pääsisit noista harhoistasi eroon ja voisit alkaa etsimään työpaikkaa ja kuntoutumaan :)[/QUOTE]

"vieras"
[QUOTE="aloittaja";26559208]Ja sinä sekä tyhmä että huumorintajuton :)[/QUOTE]

Voi että sä olet nolo :ashamed: Pikkukaupunkilaisen kommentti oli muuten miehinen näkökulma että ole vaan tyytyväinen jos joku ylipäänsä on huolinut sinut ;)

• Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen
[QUOTE="VIERAS";26559031]Ihanaa, vakka kantensa valinnut! :) Ei ole kovin korkealla miehen kriteerit kun on tuon luonteisen naisen valinnut mutta onneksi älykkyys korvaa kaiken :D[/QUOTE]

Hetkonen hei, älykkyys on kyllä ihan pätevä kriteeri parinvalinnassa. Mikä olisi parempi yksittäinen kriteeri?

"aloittaja"
No eikö siinäkin voi menmnä johonkin tiimityöhön, tai sellaiseen työhän, jossa ei tarvitse olla yksin?

Eikö kiinnostaisi olla kaupallisten aineiden opettaja? Tosin siinäkin on vastuuta, mutta on sosiaalista kyllä.

Kaupallisen alan koulutus... Ja haluan ainakin vähäksi aikaa sosiaalisempaan työhön jossa ei paina esimiehen "vastuu", eli aika "yksinkertaiseen" työhön :)

"aloittaja"
Palstan "miehiä" uskon miehiksi vasta kun näen livenä että kuka kirjoittaa...

Ja aika monikin olisi huolinut, nytkin vielä entinen popikaystävä kyselee vieläkö meillä miehen kanssa rakkaus roihuaa.

[QUOTE="vieras";26559222]Voi että sä olet nolo :ashamed: Pikkukaupunkilaisen kommentti oli muuten miehinen näkökulma että ole vaan tyytyväinen jos joku ylipäänsä on huolinut sinut ;)[/QUOTE]

"aloittaja"
Minulla oli kyllä muitakin kriteereitä. Ensin eläinkriteerit eli himottavuus/kemia, ja sitten huumorintaju, älykkyys, tietty suojelunhalu, perhekeskeisyys, jonkinlainen kunnianhimo mutta sellainen joka ei syö kaikkea elämää... En osaa sanoa, minkä noista olisin ollut valmis jättämään pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26559235:
Hetkonen hei, älykkyys on kyllä ihan pätevä kriteeri parinvalinnassa. Mikä olisi parempi yksittäinen kriteeri?

Yhteistyössä