opintolainan siirto op:lta nordeaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen kyllästynyt OP:kin huonoon palveluun ja haluan siirtää kaikki pankkiasiat Nordealle. Onko jollain kokemusta, että mitä opintolainan siirto maksaa? Mä makselen opintolainaa takaisin mahdollisimman hitaasti, sillä se on niin matalakorkoista ja valtiontakaamaa, maksan mielummin asuntolainaa pois vaihdilla.

Siirrä kaikki pankkipalvelut OP:iin, jätä Nordeaan vaan se lainatili, jota sit lyhentelet OP:n tililtä. Turha kai niitä lainansiirtomaksuja on maksaa!

Miksi opintolaina on halvempaa kuin asuntolaina?

Minun opintolaina on sidottu 12kk:n euriboriin, marginaalilla 0,7 (vuonna 2006 nostettu). Ei siis ole halvempi, mitä 6kk:n euriboriin 0,3%marginaalilla vuonna 2008 sidottu asuntolaina.

Mun isä aina puhuu "halvasta opintolainasta", jota kannattaa nostaa. En tajua yhtään miksi sen mielestä laina on halpaa?

Ja valtio takaa, eli maksaa jos menetät maksukyvyn. Mutta jos se menee, niin menee omaisuus, eli myös asunto, jonka lainan olet varmaankin taannut sillä asunnolla?

No joo, meni vähän asian viereen. On vaan tullu näitä laina-asioita nyt pohdiskeltua viime aikoina..

Meillä miehen opintolaina oli Nordeassa, vaikka muut pankkiasiat (esim. asuntolaina) oli toisessa pankissa. Puolivuosittain aina siirrettiin Nordean tilille opintolainan lyhennykseen ja korkoihin menevä summa. Kun lopulta viimeinen maksuerä maksettiin, lopetettiin sitten Nordean tili. Ei kylläkään edes kysytty missään vaiheessa opintolainan siirtoa toiseen pankkiin, kun hyvin onnistui takaisinmaksu näinkin ja tuskinpa mitää "kanta-asiakkuusetua" olisi lisää saanut tuon opintolainan siirrosta.

laita nordealle verkkopankin kautta viesti ja kysy tuleeko siirtokuluja... Sieltä saat parhaimman vastauksen ongelmaasi. Jos päädyt siirtoon, niin Nordea hoitaa sen puolen.. Vaatii ehkä käynnin konttorilla.

SMun isä aina puhuu "halvasta opintolainasta", jota kannattaa nostaa. En tajua yhtään miksi sen mielestä laina on halpaa?
Esimerkiksi minulla opintolainan korko silloin vanhaan aikaan oli 10% tienoilla, mutta valtio maksoi korkotukea siitä puolet opiskeluaikana eli omaa maksettavaa korkoa jäi vain 5 %. Asuntolainan korot olivat silloin myös tuolla 10 % tietämillä. Eli olihan se edullista.

Yhteistyössä