Mikä juttu tää ''ansaittu loma'' sanonta on? Pistää ärsyttämään sen kuuleminen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ----
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

----

Vieras
''Hän on nyt ansaitulla lomalla''

Eiköhän kaikki työssäkäyvät, opiskelijat ja muutkin ole lomansa ''ansainneet''! Vai mitä oikein pitää tehdä, että ansaitsee lomaa?

Miksei voi sanoa ihan vain _lomalla_, vai onko tuossa kyse taas oman tärkeyden korostamisen ja itsetehostamisen välineestä, että lisätään se ansaittu siihen.

Argh, olen puhunut. Ja loma odottaa huomisesta :D

Meillä töissä nostetaan joitakin esille juuri tuolla lauseella "hän on ansaitulla kesälomalla". Minua tuo ärsyttää, ihan kuin muut ei olisi lomia ansainneet kuin vain ne tietyt pomon lemmikit.

Mä ymmärrän sen niin että sanoja on väsynyt pitkästä rankasta työvuodesta ja kokee välillä ansaitsevansa lomaa. Sama sitten mistä se loma ansaitaa. Voihan tuon loma kokea ansaitsevansa vaikka töistä, koulusta, lastenhoidosta, puolisosta, anopista...

On meillä töissä ihmisiä, jotka eivät ole minusta (tai omasta mielestäänkään) lomaansa ansainneet. Eli siis töitä paiskineet sen eteen. Eräs varmasti jää kaipaamaan työpaikkaa, koska töissä sentään hän nukkui päiväunetkin joka päivä! Kotona odottaa 5 lasta ja tämä mies miettikin, mihin vaellukselle lähtisi jotta saisi olla rauhassa pois kotoa :(

No lomahan ansaitaan sen edellisen vuoden työnteon perusteella, että ansaitulla palkallisella lomalla ollaan. Voi toki olla että on töissäkin ollut raskasta ja kokee että ansaitsee sen vapaan.

[QUOTE="vieras";26538261]No lomahan ansaitaan sen edellisen vuoden työnteon perusteella, että ansaitulla palkallisella lomalla ollaan. Voi toki olla että on töissäkin ollut raskasta ja kokee että ansaitsee sen vapaan.[/QUOTE]

Näin minäkin ajattelen :) Lisäksi kunta-alalla lomaoikeus lisääntyy tehtyjen työvuosien myötä, eli ikäänkuin "ansaitaan" lisää lomaa mitä pitempään on töissä oltu.

Siis kaikesta sitä ihmiset voikin ärsyyntyä, moisesta pätö sanonnastakin :)

Yhteistyössä