ärsyttäiskö teitä jos miehen työmatkoihin menis aina tunti, ylikin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua ärsytti, kun esikoinen oli vauva ja vaativa sellainen. Mulla ei ollut muita tukiverkostoja kuin puoliso ja saattoipa lievä masennuskin kolkutella ovella. Eipä siihen muu auttanut kuin aika, nyt monta vuotta myöhemmin näen tilanteen selvästi ja sen vaikeuden, silloin vain ärsytti.
Kävinhän minäkin jossain kerhossa, mutta se nyt oli ihan turhan kanssa sosiaalisten kontaktien luomisessa, niin oli pienet piirit. Tuntui todella, että seinät kaatuvat niskaan.

Toisen lapsen kohdalla ei enää samaa ollut..

Mutta tsemppiä, ap, oletko jutellut miehelle miten raskasta sulla on kotona? Käytkö missään yksin, ilman vauvaa? Toivottavasti tilanne helpottaa pian!

No jaa. Antaahan se sen vaikutelman, mutta varmaan se saattaa olla syykin. Että kun toinen tulee töistä kotiin niin ovella odottaa huutava tenava ja pahantuulinen puoliso.
Kyllä se töissäkäyväkin tekee töitä, eikä hengaa vaan 8h päivässä poissa kotoa. Siis "tahallaan".
Eikä tämä ole lusmumiesten puolustuspuheenvuoro, mutta tuntuu, että jos täällä usein valitellaan, et töissäkäyvä puoliso ei ymmärrä kuinka raskasta on olla himassa, niin hitto näyttää se toimivan toisinkin päin.

No enhän mä ole sanonut että mies käy töissä vaan hitto hengaamassa >( varmasti on töissä rankkaa eikä se todellakaan sinne riemusta kiljuen joka päivä lähde. Sillä on rankkaa siellä (välillä) ja mulla rankkaa täällä (välillä), mutta ei se minusta oikeuta toista pakenemaan ja jättää kaikkea toisen harteille.

Enkä todellakaan työnnä vauvaa joka ilta suoraan sen syliin ja anna tehtävälistaa, kyllä se ihan itse monesti rojahtaa ekana tuohon telkkarin eteen. Mutta joo, valitettavasti meillä joutuu myös osallistumaan vauvan hoitoon, joskus jopa kodinhoitoon, vaikka käy töissä. Se menee sitten suunnilleen 50/50 kun ollaan molemmat kotona. Ilmeisesti vaimon siis pitäisi hoitaa kaikki yksin vielä iltaisinkin, niin voi herra harkita kotiintuloa? En usko että oma mieheni sentään ihan noin ajattelee, yleensä kyllä hoitaa vauvaa ihan mielellään ja tulee "hyvällä päällä" kotiin, ehkä juuri siksi että on saanut sen hengähdystauon.

[QUOTE="diu";26509995]

Mutta tsemppiä, ap, oletko jutellut miehelle miten raskasta sulla on kotona? Käytkö missään yksin, ilman vauvaa? Toivottavasti tilanne helpottaa pian![/QUOTE]

Kiitos. Olen jutellut ja kuulemma ymmärtää, mutta käytännössä tuo nyt ei ihan näy... ihmettelee välillä miksi olen niin kiukkuinen, vaikka olen sanonut miksi. Ilman vauvaa pääsen menemään silloin kun mies on kotona, eli en kovin usein, ellen sitten yötä myöden alkaisi jossain juoksemaan...

Kyllä se ärsyttäis jos jäis muuten vaan chillailemaan jonnekin, mutta kun siihen työmatkaan oikeasti menee se tunnista jopa kahteen niin en jaksa yleensä ärsyyntyä, en mä sillä mitään voita..

Joskus jos on kolari tmv. matkalla ja kestää sen pari tuntia niin siinä vaiheessa kyllä käy turhauttamaan.. Olis ihan kivaa jos olis lähempänä kotia työt..

[QUOTE="aloittaja";26510002]No enhän mä ole sanonut että mies käy töissä vaan hitto hengaamassa >( varmasti on töissä rankkaa eikä se todellakaan sinne riemusta kiljuen joka päivä lähde. Sillä on rankkaa siellä (välillä) ja mulla rankkaa täällä (välillä), mutta ei se minusta oikeuta toista pakenemaan ja jättää kaikkea toisen harteille.

Enkä todellakaan työnnä vauvaa joka ilta suoraan sen syliin ja anna tehtävälistaa, kyllä se ihan itse monesti rojahtaa ekana tuohon telkkarin eteen. Mutta joo, valitettavasti meillä joutuu myös osallistumaan vauvan hoitoon, joskus jopa kodinhoitoon, vaikka käy töissä. Se menee sitten suunnilleen 50/50 kun ollaan molemmat kotona. Ilmeisesti vaimon siis pitäisi hoitaa kaikki yksin vielä iltaisinkin, niin voi herra harkita kotiintuloa? En usko että oma mieheni sentään ihan noin ajattelee, yleensä kyllä hoitaa vauvaa ihan mielellään ja tulee "hyvällä päällä" kotiin, ehkä juuri siksi että on saanut sen hengähdystauon.[/QUOTE]

:O
Sanoinko mä, että pitää hoitaa kaikki yksin?

Pointti oli, että ehkä se hengähdystauko työn ja kodin välillä tulee tarpeeseen. Ja sit jaksaa paremmin.

Ja mun mielestä kyllä siihen, että KUMMANKIN puolison pitäis ajatella sitä toista ja sen toisen viihtyvyyttä ja jaksamista. Ei niin, että jompikumpi menee solmuun ja tekee kaiken, jotta arki toimis ja toinen rönäis sohvalla. Musta tää on jollainlailla, ainakin meidän lähipiirissä, unohdettu.

Mä ymmärrän sua siinä, että haluat miehesi tulevan suoraan töiden jälkeen kotiin. Muistan, että mäkin odotin vielä kuukausi, pari sitten kuin kuuta nousevaa miestä kotiin. Meillä on huonosti nukkuva vauva ja alkuaika oli koliikkista, joten todellakin tarvitsi lepohetkeä.

Mä ymmärrän myös hyvin miksi miehesi ei vaihtaisi toiseen työpisteesee. Siellä ei olisi niitä samoja työkavereita, jotka varmastikin vaikuttavat paljon työviihtyväisyyteen. Kohtuullista olisi, että miehesi tekisi vähemmän ylitöitä (joihin työnantaja ei voi pakottaa kuin painavasta syystä) ja tuli suoraan kotiin. Musta olisi ok, että miehesi jäisi joskus kahville, jos työpaikalla ystäviä. Ei kuitenkaan joka päivä tai välttämättä joka viikkokaan.

Mitä kerroit viime päivistäsi, kuulostaa siltä että miehesi on jatkuvasti, joko töissä, ylitöissä, harrastuksissa tai kavereiden kanssa. Milloin sä pääset kavereita tapaamaan iltaisin ilman vauvaa? Ei kuulosta reilulta. Onko miehesi jollain asteella kyvytön ymmärtämään, että sä tarvit samalla tavalla virkistystä kuin hän? Ja mielestäni ei kuulosta, että hän on täysin sitoutunut perheeseen.

:O
Sanoinko mä, että pitää hoitaa kaikki yksin?

Pointti oli, että ehkä se hengähdystauko työn ja kodin välillä tulee tarpeeseen. Ja sit jaksaa paremmin.

Ja mun mielestä kyllä siihen, että KUMMANKIN puolison pitäis ajatella sitä toista ja sen toisen viihtyvyyttä ja jaksamista. Ei niin, että jompikumpi menee solmuun ja tekee kaiken, jotta arki toimis ja toinen rönäis sohvalla. Musta tää on jollainlailla, ainakin meidän lähipiirissä, unohdettu.

Et sanonut, mutta jos kerran mieheltä ei mitään saa pyytää apua kun se tulee kotiin, niin meiltä loppuu vuorokaudesta ne tunnit milloin se sitten voisi auttaa.

Varmasti jaksaa joo jos saa sen hengähdystauon, pointti vois myös toki olla että myös kodin ja kodin välillä pieni hengähdystauko joskus vois olla ihan tarpeen.

Tätä keskustelua lukiessa naiset tosiaan menee solmuun ja tekee kaiken, ja tekee sen vielä ilmeisen hymyssä suin eikä suinkaan valita, se joka valittaa on päävikainen ja ahdistunut :D ja oletan nyt että kaikkien kyseisten naisten miehet tekee samanlaisia päiviä ja viettää yhtä paljon aikaa omissa menoissaan, koska kuuluuhan miehelle omatkin menot.

Mä ymmärrän myös hyvin miksi miehesi ei vaihtaisi toiseen työpisteesee. Siellä ei olisi niitä samoja työkavereita, jotka varmastikin vaikuttavat paljon työviihtyväisyyteen. Kohtuullista olisi, että miehesi tekisi vähemmän ylitöitä (joihin työnantaja ei voi pakottaa kuin painavasta syystä) ja tuli suoraan kotiin. Musta olisi ok, että miehesi jäisi joskus kahville, jos työpaikalla ystäviä. Ei kuitenkaan joka päivä tai välttämättä joka viikkokaan.

Mitä kerroit viime päivistäsi, kuulostaa siltä että miehesi on jatkuvasti, joko töissä, ylitöissä, harrastuksissa tai kavereiden kanssa. Milloin sä pääset kavereita tapaamaan iltaisin ilman vauvaa? Ei kuulosta reilulta. Onko miehesi jollain asteella kyvytön ymmärtämään, että sä tarvit samalla tavalla virkistystä kuin hän? Ja mielestäni ei kuulosta, että hän on täysin sitoutunut perheeseen.

Voi olla että johtuu työkavereista. Onhan siellä työpaikalla muutama hyvä työkaveri, ja sitten muutama totaalinen k*pää.

Olen joskus pyytänyt myös että ei tekisi aina niitä ylitöitä, mutta en kumminkaan ole kehdannut vaatia että jättäisi ne tekemättä. Työpaikalle se jää kuppaamaan monta kertaa viikossa kahville (paikan yhteydessä kahvila).

Tapaan ystäviäni ja käyn menoissani nimenomaan päivisin, vauvan kanssa. Aika harvoin siis pääsen ilman vauvaa mihinkään. Toki jos haluan lähteä esim. joku ilta johonkin yksin niin se onnistuu, kun sovitaan tarpeeksi ennalta. Mies taas voi tuosta vaan jäädä mihin vaan töiden jälkeen ilman vauvaa, ehkä sitten olen kateellinen. Mä kun en voi.

Ja minusta todellakin tuntuu ettei mies ymmärrä tai välitä kuinka raskasta on olla aina yksin kotona, vaikka sanookin että ymmärtää. Toki suurin osa ajasta hänellä menee töihin ja sille ei mitään voi. Mutta ei sitä ilmeisen moni täälläkään ymmärrä, vaan se näyttää olevan normaalia eikä siitä saa harmistua.

[QUOTE="aloittaja";26510115]Voi olla että johtuu työkavereista. Onhan siellä työpaikalla muutama hyvä työkaveri, ja sitten muutama totaalinen k*pää.

Olen joskus pyytänyt myös että ei tekisi aina niitä ylitöitä, mutta en kumminkaan ole kehdannut vaatia että jättäisi ne tekemättä. Työpaikalle se jää kuppaamaan monta kertaa viikossa kahville (paikan yhteydessä kahvila).

Tapaan ystäviäni ja käyn menoissani nimenomaan päivisin, vauvan kanssa. Aika harvoin siis pääsen ilman vauvaa mihinkään. Toki jos haluan lähteä esim. joku ilta johonkin yksin niin se onnistuu, kun sovitaan tarpeeksi ennalta. Mies taas voi tuosta vaan jäädä mihin vaan töiden jälkeen ilman vauvaa, ehkä sitten olen kateellinen. Mä kun en voi.

Ja minusta todellakin tuntuu ettei mies ymmärrä tai välitä kuinka raskasta on olla aina yksin kotona, vaikka sanookin että ymmärtää. Toki suurin osa ajasta hänellä menee töihin ja sille ei mitään voi. Mutta ei sitä ilmeisen moni täälläkään ymmärrä, vaan se näyttää olevan normaalia eikä siitä saa harmistua.[/QUOTE]

Mä todellakin ymmärrän sua, ja meillä on käyty tismalleen samanlaisia tiukkasävyisiä keskusteluja.

Mun mielestä on siis täysin ok, kun mies käy kavereidensa kanssa kahvilla. Saisi käydä useamminkin. Ja on kiva kun käy työmatkalla kaupassa, arvostan sitä. Hänen työmatkat on myös noin 40 min suuntaansa, mutta työpäivät harvemmin sen täydet 8 h, joten olen selvästi etuoikeutetussa asemassa verrattuna moneen muuhun täällä.

Mutta mä näen, että miehen työaika + työmatkat on hänen aikaansa, ja sitten muu aika on meidän yhteistä aikaa. Mun mielestä ei missään tapauksessa ole reilua, että mies töiden jälkeen lähtee kaupungille hoitamaan omia asioitaan tai ostoksille, tai kaverilleen tms ILMOITTAMATTA. Kun soittaa ja kysyy onko ok mennä omille menoilleen, niin on yleensä mulle ok, ellen ole itse suunnitellut jotain menoa. Jos olen, niin sitten sovitaan, mitä tehdään.

Kyllä musta tuntuu aika absurdilta, että perheessä toinen aikuinen saa mennä ilman vauvaa miten haluaa ilmoittamatta, ja toisen on vain odotettava kotona? Tai mentävä aina vauvan kanssa.

ihan normaalia jos työmatka kestää tunnin. Meillä mies lähtee 7 aikaan ja tulee 18-19 aikaan. Ihan normaalia täällä. Ruuhkissa voi kestää useampikin tunti. Meillä 7v, 6v ja 1v lapsi. Eikä ärsytä.

[QUOTE="aloittaja";26510079]Et sanonut, mutta jos kerran mieheltä ei mitään saa pyytää apua kun se tulee kotiin, niin meiltä loppuu vuorokaudesta ne tunnit milloin se sitten voisi auttaa.

Varmasti jaksaa joo jos saa sen hengähdystauon, pointti vois myös toki olla että myös kodin ja kodin välillä pieni hengähdystauko joskus vois olla ihan tarpeen.

Tätä keskustelua lukiessa naiset tosiaan menee solmuun ja tekee kaiken, ja tekee sen vielä ilmeisen hymyssä suin eikä suinkaan valita, se joka valittaa on päävikainen ja ahdistunut :D ja oletan nyt että kaikkien kyseisten naisten miehet tekee samanlaisia päiviä ja viettää yhtä paljon aikaa omissa menoissaan, koska kuuluuhan miehelle omatkin menot.[/QUOTE]

Tässä nyt ei sit ole enää kyse siitä, että ärsyttääkö sua ne tunnin työmatkat. Sua ahdistaa se, että olet vähän niinkuin panttivankina omassa kodissas.
Ja se kyl ärsyttäis muakin.

Ymmärrän hyvin että ottaa pattiin! Meillä mies raksahommissa ja oli niin mukavaa kun oli naapuripaikkakunnalla pitkään hommissa, työmatka kesti vain 20 min ja ilta tuntui ihanan pitkältä, mut nyt sit joutui vaihtamaan työpaikkaa ja nyt matka kestää 1,5t/suunta. Se on välillä tuskallisen pitkä aika odottaa iltapäivästä. Ilta tuntuu/on todella lyhyt yhdessäoloon ja usein mies on työpäivästä+ajosta kovin väsynyt. Ja ei sitä viitsi lähteä viikolla mihinkään omiin harrastuksiin illasta ja jättää vauvaa isin kanssa kun toinen on ihan poikki. ja viikonloppuna on taas mukavaa olla yhdessä niin aikalailla hyvästit saa heittää omille harrastuksille....=/

Ja JOO, välillä tuntuu hyvinkin siltä että on kodin VANKINA. Uskon että kukaan mies ei suostuisi moiseen!!!!!!!! Ne varmasti pohimmiltaan tykkää siitä että saavat olla töissä ja poissa kotoa.

Kuinka paljon mies tekee ylitöitä? Saako korvauksen? Ylitöitä kun ei saa teettää ihan rajattomasti, vaikka saisi ylityökorvauksetkin!

Kohtuullista minusta olisi, että vapaa-aika jaettaisiin sun, mun ja perheen yhteiseen aikaan. Eli molemmilla olisi omia vapaailtoja ja sitten perheen yhteisiä iltoja ja jonkun päivän joutunee käyttämään mahdollisesti siivoamiseen ja muuhun tylsään. Sopisin etukäteen, vaikkapa viikottain näistä. Onneksi oma mies on samanluonteinen ja harvemmin harrastaa ex tempore yhtään mitään. Ei kaiken tarvitse mennä tasan, mutta kyllä silloin jotakin pitäisi tehdä, jos suhteen toisen osapuolen pinna alkaa kiristymään.

Minusta voisi jämäkämmin alkaa ilmoittamaan omista menoistasi miehellesi? Tai sitten keksiä jotakin yhteistä kivaa? Opettele itsekkyyttä, sitähän miehesikin harrastaa, kun on noin paljon ylitöitä, vapaa-ajan menoja ja tapaa kavereitaan. Sinä istut kotona. Itse ymmärrän täysin, että ärsyttää.

siis se ongelma olikin se että mies ei heti tullu töistä kotiin juoksu jalkaa vaan kehtaa juoda siellä kahviakin.... hyi tuhma poika.... kannattaa ottaa arestipenkki käyttöön ja istuttaa siinä aina kun ei tottele äitiä ja tekee tuhmia.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26511851:
jospa miestä ei huvita tulla kotiin. vaikutat juuri sellaiselta, joka aloittaa aina saman virren narisevalla äänellä, että taas oot kymmenen minuuttia myöhässä. mulla on ollut täällä niin ja niin plaa plaa

Empatia oikein tihkuu tästä vastauksesta :D Psytyn näkemään sinun ystävällisen ilmeesi ja miten mietit, mitä auttaisi ap:tä hänen tilanteessaan. Sinuun voi aina luottaa!

Kyllä sen tiedän että naiset osaa vastata oikein ilkeästi niin halutessaan.

Mutta mitäpäs tuosta, en ole mikään vinkuintiaani eikä mun sitä täällä palstalla tarvitse todistella, enkä tiedä miten voisinkaan. Todellakin ihmettelen monen vastauksia että "mun mies on 12 tuntia poissa ja olispa enemmänkin!!! ei haittaa yhtään". Jokainen toki saa elää miten tahtoo, mutta en mä nyt tiedä onko tuokaan kovin positiivinen merkki parisuhteen tilasta. Kyllä mä elän parisuhteessa ihan muista syistä, kuin siksi että olisin vaan tyytyväinen että mies tienaa ja on paljon poissa kotoa.

Meillä mies tekee töitä 7-16 ja matkoihin menee 30min/sivu. Eli lähtee 6.30 ja palaa 16.30. Tästäkin ajasta käy kahtena arkipäivänä salilla iltaisin jossa menee 2h..

Mutta ei mua harmita. Sen ajan kun on kotona, on kunnolla läsnä. Touhuaa lasten kanssa ja laittaa iltapalaa, siivoilee keittiön ja kylvettää lapset, laitta nukkumaan jne.. Oikein ärsytti kun oli lomalla ja pelaili vaan pleikkaa kaiket päivät.. Mielummin pitkään töissä ku toimettomana kotona..:p

Meillä mies tekee töitä 7-16 ja matkoihin menee 30min/sivu. Eli lähtee 6.30 ja palaa 16.30. Tästäkin ajasta käy kahtena arkipäivänä salilla iltaisin jossa menee 2h..

Mutta ei mua harmita. Sen ajan kun on kotona, on kunnolla läsnä. Touhuaa lasten kanssa ja laittaa iltapalaa, siivoilee keittiön ja kylvettää lapset, laitta nukkumaan jne.. Oikein ärsytti kun oli lomalla ja pelaili vaan pleikkaa kaiket päivät.. Mielummin pitkään töissä ku toimettomana kotona..:p

Ok! Kyllä meilläkin mies tulee kotiin ihan hyvällä päällä kumminkin ja hoitaa vauvaa, eipä siinä mitään. Mutta on kyllä huomattavasti ihanampaa kun miehellä on vapaapäivä tai loma, ei se silloin pleikkaa vaan pelaile.

Oikeastaan musta olisi kiva jos mies tekisi edes samanlaista päivää kuin sinun mies, sä sentään tiedät milloin mies tulee kotiin. Mutta meillä mies tosiaan lähtee aamulla enkä mä koskaan tiedä mihin aikaan se palaa kotiin. Aina voi tulla niitä hiton ylitöitä tai sit jää johonkin kupeksimaan tms. Ehkä sekin ärsyttää osaltaan kun ei voi tavallaan suunnitella mitään kun toisen tuleminen ja meneminen on mitä sattuu.. eihän se tietty AINA vaan miehen vika ole.

Yhteistyössä