Pitäisköhän mun alkaa harjoittelemaan kaikkien kaverina oloa? Musta meinaan tulee caravaanari!!! :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ne vuokrat on melko kovia...päädyttiin siksi heti siihen omaan. Ostetaan alkuun joku edullinen ja jos rakastutaan, niin pohditaan sitten uudempaa ja hienompaa :)

Onko niissä nyt niin suuresti vaihtoehtoja? Siis että mitä niiltä tahtoo? Eikö ne ihan samanmoisia pitkälti kaikki ole.

Eivät todellakaan ole kaikki samanmoisia, eivät alkuunkaan, mutta älä usko minua, jos ei siltä tunnu. :)

Rennosti vaan :p Löydätte sen oman tyylinne ja systeeminne olla ja matkustaa. koeajolle vaan heti kun on sopiva sauma. Noissa ohjelmissa nyt on aina hettu niitä ääripäitä. Yks aika hurja karavaani nähtiin kun oli perhe, 12lasta+vanhemmat. Retkiauto ja hillitön vaunu...Järkky meno ja auto+vaunu täynnä sakkia..Oisivat sopineet tohon ohjelmaan hyvin.

Mun mielestäni ne karavaani-ohjelman perheet on ihan mielettömän rentoja...niillä on niin pitkä pinna, ettei tosikaa! Mutta ehkä vaunuilu kasvattaa sitä sitten mullekin? :D

http://www.solifercenter.fi/uudet_mallistot/poksi_matkailuvaunut

Tuossa meidän hankinta. Tuleva sellainen. Ensimmäinen oma vaunu. Vuokravaunuilla ollaan liikuttu tähän asti ja tuohon päädyimme.

• Tykkää
Reactions: chef
Ne vuokrat on melko kovia...päädyttiin siksi heti siihen omaan. Ostetaan alkuun joku edullinen ja jos rakastutaan, niin pohditaan sitten uudempaa ja hienompaa :)

Onko niissä nyt niin suuresti vaihtoehtoja? Siis että mitä niiltä tahtoo? Eikö ne ihan samanmoisia pitkälti kaikki ole.

Menkääs katteleen oikeen ni huomaatte että todellakin on paljon eroja ja vaihtoehtoja. Me ostettiin samantien ekavaunu ja vaihdetiin sitten kalliimpaan kun huomattiin että se on meijän juttu. Kannattaa katella, miettiä mitä haluaa vaunulta, mikä on budjetti jne...Yksi ehdoton on toisen tarpeeton.

Rennosti vaan :p Löydätte sen oman tyylinne ja systeeminne olla ja matkustaa. koeajolle vaan heti kun on sopiva sauma. Noissa ohjelmissa nyt on aina hettu niitä ääripäitä. Yks aika hurja karavaani nähtiin kun oli perhe, 12lasta+vanhemmat. Retkiauto ja hillitön vaunu...Järkky meno ja auto+vaunu täynnä sakkia..Oisivat sopineet tohon ohjelmaan hyvin.

Joo, hurtti huumoria vaan kehiin ja rutkasti, niin hyvä varmasti tulee :). Meillä jo pojat yöpyivät vaunussa, hakivat tuntumaa, ja varsinkin esikoinen (8v.) tykästy ja kovasti. Meinataan ens alkuun ottaa tuntumaa ihan lähiympäristöstä eli emme lähde hakemaan kilometrejä ja etäisyyksiä, vaan ihan kokemuksia ja uusia elämyksiä läheltä - voi sitten vaikka karata ihan kotipihaankin asti :D!

Ehdittiin me tosin tuosta vaunuhankinnasta sillain löyhähkösti jutellakin, miestä jo pitemmän aikaa poltellut ajatus ja nyt sitten meni ja toteutti haaveensa :). Ja mitä enemmän mä nyt sitä tuossa pihassa katselen ja sisätiloissakin pyörin, niin sitä omimmalta se alkaa tuntua...toiv. myös sitten irl ;)...

Mukavia vaunuelämyksiä teillekin :)!

• Tykkää
Mun mielestäni ne karavaani-ohjelman perheet on ihan mielettömän rentoja...niillä on niin pitkä pinna, ettei tosikaa! Mutta ehkä vaunuilu kasvattaa sitä sitten mullekin? :D

Joo...se kyl kasvattaa nii hermoja kun ajattelukykyäkin :D Vaunun kanssa tulee aina jotain jossain. Meiltä on paukkunu putki, hajonnu 2 rengasta jne...muuta ku toimeen ja keksimään miten hommat hoidetaan. Vaikka se on kivaakin ni porukka vaunussa opettaa elämään sovussa...

• Tykkää
[QUOTE="vieras";26498318]Eivät todellakaan ole kaikki samanmoisia, eivät alkuunkaan, mutta älä usko minua, jos ei siltä tunnu. :)[/QUOTE]

Jos et huomannut, niin siellä oli niitä kysymysmerkkejä.

Jos osaat kertoa niiden eroista, niin mielellään kuulen.

Oi siis minä rakastan niin leirintäalue-elämää. Se on kivaa, rentoa ja jotenkin lämminhenkistä. Lapsetkin viihtyy, kun lähellä on muita lapsia, kivoja puistoja ja paljon ulkoilmaa. Kun ollaan lomalla, ollaan rennommin ja ei pultata joka asiasta, koska kiirettäkään ei ole.

Eikä tarvi olla toisten nurkissa tai kalliissa hotelleissa eikä koskaan tarvi miettiä, että mihin me ajetaan yöksi. Sadepäiviin kannattaa varautua huolella, koska vaunu alkaa ahdistamaan sateen sattuessa hyvinkin pian. :D

Harmi, kun meillä ei ole rahaa vaunuun, eikä tänä kesänä ole rahaa vuokrata sellaista. Viime kesänä vietimme ihanat 2 viikkoa karavaanareina. =)

• Tykkää
Joo, hurtti huumoria vaan kehiin ja rutkasti, niin hyvä varmasti tulee :). Meillä jo pojat yöpyivät vaunussa, hakivat tuntumaa, ja varsinkin esikoinen (8v.) tykästy ja kovasti. Meinataan ens alkuun ottaa tuntumaa ihan lähiympäristöstä eli emme lähde hakemaan kilometrejä ja etäisyyksiä, vaan ihan kokemuksia ja uusia elämyksiä läheltä - voi sitten vaikka karata ihan kotipihaankin asti :D!

Ehdittiin me tosin tuosta vaunuhankinnasta sillain löyhähkösti jutellakin, miestä jo pitemmän aikaa poltellut ajatus ja nyt sitten meni ja toteutti haaveensa :). Ja mitä enemmän mä nyt sitä tuossa pihassa katselen ja sisätiloissakin pyörin, niin sitä omimmalta se alkaa tuntua...toiv. myös sitten irl ;)...

Mukavia vaunuelämyksiä teillekin :)!

joo. meil on vaunupaikka tossa 30km päässä ja toikin 4v on jo vallan kasvamassa karavaanariksi. Aina hinkuaa vaunulle ja siel me kaikki vapaa-aika ollaan jollei tienpäällä. Ja tosiaan se elämys löytyy läheltäkin, ei tarvi ajella 1000km.

Jos et huomannut, niin siellä oli niitä kysymysmerkkejä.

Jos osaat kertoa niiden eroista, niin mielellään kuulen.

Tarkoitin lähinnä sitä, että kannattaa aluksi kokeilla vaunulla, jota ei ole jo ostanut. Kun ei se tosiaankaan kaikille sitten sovi, eikä paljon mikään ole ikävämpää lomailua, kuin vastentahtoinen vaunuilu :)

Vaunuissa itsessään ihan sellaiset pieneltä tuntuvat asiat, kuin vaikka kaappien järjestykset, hyllyt, vuoteiden rakenne ja pöytäjärjestys, kaikki eroavat eri merkeillä ja se juuri tuo joko hankaluutta tai mukavuutta, jos aina johonkin kulmaan lyö kylkensä tai se sänky on ihan vähän liian kapea tai lyhyt.

Menkääs katteleen oikeen ni huomaatte että todellakin on paljon eroja ja vaihtoehtoja. Me ostettiin samantien ekavaunu ja vaihdetiin sitten kalliimpaan kun huomattiin että se on meijän juttu. Kannattaa katella, miettiä mitä haluaa vaunulta, mikä on budjetti jne...Yksi ehdoton on toisen tarpeeton.

Mä tosiaan olen siinä uskossa, että niissä ei juuri eroja ole. Siis kaikissa on pöytä, istumapaikat, sängyt, kaappitilaa, liesi ja jääkaappi yms. perusjuttuja.

Tuo Poksi tuossa yllä näytti ihan samalta kuin kaikki muutkin mitä olen (kuvista) nähnyt. Mutta ehkä livenä sitten enempi näkee eroja :)

[QUOTE="vieras";26498398]Oi siis minä rakastan niin leirintäalue-elämää. Se on kivaa, rentoa ja jotenkin lämminhenkistä. Lapsetkin viihtyy, kun lähellä on muita lapsia, kivoja puistoja ja paljon ulkoilmaa. Kun ollaan lomalla, ollaan rennommin ja ei pultata joka asiasta, koska kiirettäkään ei ole.

Eikä tarvi olla toisten nurkissa tai kalliissa hotelleissa eikä koskaan tarvi miettiä, että mihin me ajetaan yöksi. Sadepäiviin kannattaa varautua huolella, koska vaunu alkaa ahdistamaan sateen sattuessa hyvinkin pian. :D

Harmi, kun meillä ei ole rahaa vaunuun, eikä tänä kesänä ole rahaa vuokrata sellaista. Viime kesänä vietimme ihanat 2 viikkoa karavaanareina. =)[/QUOTE]

Sateen sattuessa ei kannata jäädä kökkimään sisälle. kamppeet niskaan ja menoksi. Hyvin äkkiä alkaa ahistaa jos sade meinaa sisäelämää. Meil on aikusillekin kumpparit+viitat ja kakaralle kurakamppeet. Aina ne saa huuhdottua ja kuivattua.

• Tykkää
Reactions: FreezeCat ja chef

:D - siis just, tuota venyvää pinnaa mäkin lähden hakemaan. Mies nyt osaa olla ja onkin hyvin rauhallinen tapaus mutta mä sinkoilen jo ajatuksestakin vaikka mihin ja tasan olen jo ehtinyt hermoilla kaiken maailman järkytykset, mitä ikinä reissun päällä nyt vaan vois sattua aina jumalattoman vakaasta suomalaisesta kesäkelistä "romanttisine rankkasateineen ja vuotavine kattoineen" karmeeseen turistiripulioksutautipyrähdykseen, jotta....:D! Että: jalostaahan se, jalostaahan?!

Mä tosiaan olen siinä uskossa, että niissä ei juuri eroja ole. Siis kaikissa on pöytä, istumapaikat, sängyt, kaappitilaa, liesi ja jääkaappi yms. perusjuttuja.

Tuo Poksi tuossa yllä näytti ihan samalta kuin kaikki muutkin mitä olen (kuvista) nähnyt. Mutta ehkä livenä sitten enempi näkee eroja :)

Tuo Poksi on aika riisuttu malli. Ei luksusta, vain se, mitä pitää olla. Siksi hintakin on tuo. Mutta tuolla pääsee makuun ja alkuun ja uskon tuon riittävän meille hyvin. Emme muutenkaan ole kovin vaativaista sakkia, eikä me tarvita tuon enempää varusteluja, eikä esim. talviasuttavuutta.

[QUOTE="vieras";26498419]Tarkoitin lähinnä sitä, että kannattaa aluksi kokeilla vaunulla, jota ei ole jo ostanut. Kun ei se tosiaankaan kaikille sitten sovi, eikä paljon mikään ole ikävämpää lomailua, kuin vastentahtoinen vaunuilu :)

Vaunuissa itsessään ihan sellaiset pieneltä tuntuvat asiat, kuin vaikka kaappien järjestykset, hyllyt, vuoteiden rakenne ja pöytäjärjestys, kaikki eroavat eri merkeillä ja se juuri tuo joko hankaluutta tai mukavuutta, jos aina johonkin kulmaan lyö kylkensä tai se sänky on ihan vähän liian kapea tai lyhyt.[/QUOTE]

Mä jotenkin pohdin tämän niin, että niin kauan kun en tiedä paremmasta, en osaa valittaa :D

Mutta suunnitelmana tosiaan ostaa alkuun joku edullinen, käytetty vaunu ja jos se homma tuntuu omalta, niin pohditaan sitten "parempaa" vaunua, kun tiedetään että vaunuilu ylipäänsä on se meidän juttu.

Ja siinä kohtaa varmaan tietää jo tarkemmin senkin, että mitä vaunulta haluaa ja mitä ei :)

Se on tyyliin: keittiö keskellä, keittiö takana, suihku tai ei suihkua, kylppäri tai pesutila vessan ulkopuolella, istuinryhmiä monenlaisia kuten sänkyjäkin jne....Eli toisin sanoen mihin haluaa panostaa ja mikä on olennaista kellekin. Meil ei oo suuri keittiö koska kokataan aika paljon ulkona. Suihkua ei kaivata, naapuri taas haluaa nuo molemmat....Paljonko vaatii säilytystilaa. Ovat ne siis samanlaisia sikäli että kaikissa on paikat nukkua ja syödä. Loput miljoona vaihtoehtoa on itse punnittava. Puhumattakaan vaunun koosta ja auton vetorajasta.

:D - siis just, tuota venyvää pinnaa mäkin lähden hakemaan. Mies nyt osaa olla ja onkin hyvin rauhallinen tapaus mutta mä sinkoilen jo ajatuksestakin vaikka mihin ja tasan olen jo ehtinyt hermoilla kaiken maailman järkytykset, mitä ikinä reissun päällä nyt vaan vois sattua aina jumalattoman vakaasta suomalaisesta kesäkelistä "romanttisine rankkasateineen ja vuotavine kattoineen" karmeeseen turistiripulioksutautipyrähdykseen, jotta....:D! Että: jalostaahan se, jalostaahan?!

Jalostaa. :laugh:

Etsiä jostain takahikiältä jotain, joka korjaa heti auton. Ja etsiä vaunulle ja perheelle yöpymispaikka, jota sitten nilkutella huoltoon. Ja huomata, että se joku ei voikaan korjata just nyt mitään. Ja olla sielä takahikiällä viisi vuorokautta jumissa kullannuppuja viihdyttäen ja lompakko huveten. Jalostaa. :D

Me haluttiin kevyt ja kompakti. Ei suihkua ja pieni vessa. Keittiö pieni, koska kokkaamme pihalla. Autommekaan ei isompaa kisko. Kortti kyllä riittää, meillä on Be.

[QUOTE="vieras";26498478]Tuo Poksi on aika riisuttu malli. Ei luksusta, vain se, mitä pitää olla. Siksi hintakin on tuo. Mutta tuolla pääsee makuun ja alkuun ja uskon tuon riittävän meille hyvin. Emme muutenkaan ole kovin vaativaista sakkia, eikä me tarvita tuon enempää varusteluja, eikä esim. talviasuttavuutta.[/QUOTE]

Jos meilläkin lähtökohtana on teltta, niin eiköhän moinen meillekin passaa :)

Tuo Poksi oli itseasiassa jopa tosi hieno verrattuna siihen mitä mä olin ajatellut. Tai siis kun se oli uusi, niin onhan se eri asia, kuin vanha. Mutta vanha passaa meille oikeen vaan hyvin :)

Jalostaa joo :D just tossa vedettiin kahden ihmisen voimin ripaska tauti kera vaunuolosuhteiden ja yhen kasettivessan..Kaikesta selviää. tavalla tai neljännellä.

Mä jotenkin pohdin tämän niin, että niin kauan kun en tiedä paremmasta, en osaa valittaa :D

Mutta suunnitelmana tosiaan ostaa alkuun joku edullinen, käytetty vaunu ja jos se homma tuntuu omalta, niin pohditaan sitten "parempaa" vaunua, kun tiedetään että vaunuilu ylipäänsä on se meidän juttu.

Ja siinä kohtaa varmaan tietää jo tarkemmin senkin, että mitä vaunulta haluaa ja mitä ei :)

Siis - meillähän on juurikin tuommoinen hommeli eli mies - himpun verran tietävämpänä kuitenkin ja osin kokeneempanakin - lähti vaunua viidelle hengelle etsimään ja nyt sitten lähdetään tuntumaa hakemaan tuohon seikkailuun juuri tuolla kalustolla, mikä pihassa on. Paremmasta kun emme todellakaan tiedä, ja jostainhan se on aloitettava. Katsellaan sitten, tuleeko tarvetta mahdollisille muutoksille - toisaalta aina on hyvä opetella sopeutumaan :).

• Tykkää
[QUOTE="vieras";26498522]Jalostaa. :laugh:

Etsiä jostain takahikiältä jotain, joka korjaa heti auton. Ja etsiä vaunulle ja perheelle yöpymispaikka, jota sitten nilkutella huoltoon. Ja huomata, että se joku ei voikaan korjata just nyt mitään. Ja olla sielä takahikiällä viisi vuorokautta jumissa kullannuppuja viihdyttäen ja lompakko huveten. Jalostaa. :D[/QUOTE]

just näin :laugh: ei kaukana karmeimmasta reissusta meillä...

Se on tyyliin: keittiö keskellä, keittiö takana, suihku tai ei suihkua, kylppäri tai pesutila vessan ulkopuolella, istuinryhmiä monenlaisia kuten sänkyjäkin jne....Eli toisin sanoen mihin haluaa panostaa ja mikä on olennaista kellekin. Meil ei oo suuri keittiö koska kokataan aika paljon ulkona. Suihkua ei kaivata, naapuri taas haluaa nuo molemmat....Paljonko vaatii säilytystilaa. Ovat ne siis samanlaisia sikäli että kaikissa on paikat nukkua ja syödä. Loput miljoona vaihtoehtoa on itse punnittava. Puhumattakaan vaunun koosta ja auton vetorajasta.

Jotta kortti ja vetoauto riittää, pitää sen vaunun kaikkine härpäkkeineen painaa muistaakseni max 1300 kg, 5 nukkumapaikkaa pitää olla, ei haluta suihkua, koirien häkki pitää mahtua, muutoin ei oikeastaan niin väliä.

Eli ei me paljoa vaadita. Ainakaan alkuun :)

Yhteistyössä