Pelottaa miten kätilöt suhtautuvat siihen, etten imetä

  • Viestiketjun aloittaja "äää"
  • Ensimmäinen viesti
"mami"
Hei! Suurin osa kätilöistä suhtautuu 100% asiallisesti asiaan, ja ohjaavat sitten pulloruokinnassa. Heitä ei kiinnosta muu kuin se, että ne jotka haluavat imettää saavat asiallista ohjausta asiaan :) Ainakaan en ole ikinä havainnut kätilöiden painostavan imetykseen, jos äiti ei ole halunnut.

t. Tuleva kätilö ja imetystukiäiti
 
ellli
Mun pieneen päähän ei mahdu miksi joku ei haluaisi imettää jos siihen kerta pystyisi :O

Mun mielestä kätilöiden eikä kenenkään tarvitsen olla ymmärtäväinen ja hienotunteinen semmoisten äitien kohdalla jotka eivät imetä oman mukavuushalunsa ja rintojen säilymisen takia.

Sitä paitti imetys on maailman helpoin ja halvin tapa ruokkia vauva.
Itse en imetä sen takia että en halua vauvan olevan liian riippuvainen minusta, vaan haluan että vauvan isä voi olla myös vauvan kanssa samalla tavalla kuin minä :)
 
voih
Itse en imetä sen takia että en halua vauvan olevan liian riippuvainen minusta, vaan haluan että vauvan isä voi olla myös vauvan kanssa samalla tavalla kuin minä :)
täytyy sanoa, että nämä on syitä, joita en voi ymmärtää. Miksi vauva ei saa olla riippuvainen? Isä lienee päivät töissä ja sinä vauvan kanssa. Miksi ei voisi imettää? Osittaisimetyskin on keksitty. Aivan uskomaton syy olla kokonaan imettämättä.
 
"höh"
Minä siis hyväksyn päätöksen olla imettämättä, jos syy on joku "imetys saa minut voimaan pahoin" tai "lääkitys/sairaus estää imetyksen" tai "yritimme, mutta epäonnistuimme" tai "valintani on olla imettämättä, en koe sitä meille oikeaksi"

mutta kyllä tuo on aina niin ontuva selitys, että isän pitää olla tasa-arvoinen. Voi tätä tasa-arvo toitotusta.
 
"Vieras"
Mulla oli niin, että vihasin imetystä. Maitoa tuli ja olisin voinut imettää, mutta en halunnut. Ja aivan sama mitä muut ajattelee. Imetys takkusi ja tuntui tosi inhottavalta. Se on mun syy miksi en imettänyt enkä varmaan halua jatkossakaan imettää jos joskus saan toisen lapsen. Voin toki kokeilla sujuisiko sitten paremmin, mutta lopetan suosiolla jos ei.
Mulla oli suunnilleen samoin, paitsi sitä maitoa ei tullut kunnolla. Koko ajan oli tissit tukossa eikä sähköpumpullakaan saanut kuin vajaa 5ml pumpattua. Imetys sattui niin saatanasti alussa vauvan väärän imuotteen ja rikkinäisten nännien vuoksi, myös sisäänpäinkääntyneet nännit eivät olleet hommassa varsinaisesti eduksi. Kätilöt olivat myös rintakumeja vastaan ja minä hölmö uskoin heitä ja heitin moiset apuvälineet mäkeen.

Nyt tän toisen pian syntyvän kohdalla aattelin kokeilla mutta lopetan myös suosiolla jos näyttää yhtä ankeelta mitä esikon kanssa. Ja muutenkaan en tahdo imettää kuin max 2kk. Valmiiksi ahdistaa jo koko imetyshomma. Esikoista imetin (ostittain) sen puoli vuotta mutta lähinnä vain siksi, kun yritin tehdä kaiken "täydellisesti".
 
"Vieras"
täytyy sanoa, että nämä on syitä, joita en voi ymmärtää. Miksi vauva ei saa olla riippuvainen? Isä lienee päivät töissä ja sinä vauvan kanssa. Miksi ei voisi imettää? Osittaisimetyskin on keksitty. Aivan uskomaton syy olla kokonaan imettämättä.
Minä koin ton osittainimetyksen vähän hölmöläisten hommaksi. Sulla on siinä sit niinkuin tuplatyö ja vaiva :D Mutta osittaisimetin esikoista sen 6kk kun piti olla niin "täydellinen". Tämän kakkosen kohdalla aion todellakin relata ja käyttää tervettä järkeä jos imetys takkuaa samaan tapaan mitä ekankin kanssa!
 
voih
[QUOTE="Vieras";26489906]Minä koin ton osittainimetyksen vähän hölmöläisten hommaksi. Sulla on siinä sit niinkuin tuplatyö ja vaiva :D Mutta osittaisimetin esikoista sen 6kk kun piti olla niin "täydellinen". Tämän kakkosen kohdalla aion todellakin relata ja käyttää tervettä järkeä jos imetys takkuaa samaan tapaan mitä ekankin kanssa![/QUOTE]

Voihan sen ajatella niinkin. Mut ainakin alussa osittainenkin imetys on tärkeää. Saa sitä ne terveystipat kumminkin. En mäkään kyllä ikuisuuksia molempia jaksais.
 
no jaa-a
Hei ihan oikeesti, melko vastuutonta noin väittää. Kätkytkuolemat ovat vuosien kestäneiden tutkimusten jälkeen tuottaneet NOLLA tulosta niiden syiden selvittämisen suhteen. Tottakai kaikkea arvuutellaan ja ehdotetaan mutta ei ole riittävästi näyttöä että imettävillä olisi oikeasti vähemmän kätkytkuolemia. Tällä hetkellä ei ole mitään varmaa tietoa siitä mikä noihin enkelikuolemiin johtaa. Sitä ei edes tutkita useimmissa tapauksissa koska kätkytkuolemat ei ruumiinavauksessa näy millään poikkeavalla tavalla.
Kätkytkuolemien syytä ei ole pystytty selvittämään, siitä niiden nimikin kertoo. MUTTA on tehty tutkimuksia, joissa on todettu, että kätkytkuolemia tapahtuu verrattain enemmän EI imetetyille lapsille.
Samalla tavalla kuin tupakoivien äitien lapsia kuolee enemmän kätkytkuolemiin, kuin tupakoimattomien äitien lapsia. Tutkittua faktaa.
Ei tupakointi silti yksin ole kätkytkuoleman syy. Ymmärrätkö pointin tässä?
Minulle tämä on merkittävä tieto.
 
Joo ymmärsin sun pointin muttei tota voi kutsua faktaksi. Fakta on se että moni asia voi vaikuttaa kätkytkuolemien esiintyvyyteen muttei mitään ole varsinaisesti todistettu olevan siihne johtava syy. Mun pointti tässä oli ihan vain se, että oli niitä syitä kuinka monta tahansa, niin ei voida yhteenkään osoittaa sormella. Huomattavasti vaarallisempaa on tupakoiva tai huumausaineita käyttävä äiti, kuin imettämättä jättäminen. Muuttujia on paljon mutta yksi on pysyvä tekijä, se lapsi joka selittämättömästi kuolee. Yksin imettämättömyys ei voi olla osatekijä, koska niitä kuolemia on täysin randomisti imettävillä ja kaikilla muillakin, jopa täysin terveesti elävillä esimerkki äideillä. Mitä jos kätkytkuolemat ovat vain merkki siitä että siinä lapsessa oli synnynnäinen vika, neurologinen esimerkiksi.. nää kuolemathan tapahtuu tosi pian synnytyksen jälkeen enkä usko että se imettäminen on asia jolla siihen voi vaikuttaa. Mä tavallaan ehkä uskon, ehkä jopa vain haluan uskoa että se lapsi kuolee selittämättömistä, äidistä riippumattomista syistä, ehkä vain jonkinlaisen kehityshäiriön johdosta. Sitä paitsi niin kauan kuin mitään fakta tietoa ei asiasta ole, niin kenenkään ei tulisi voida syyttää itseään siitä että se lapsi menehtyy, lääketiede ei voi sille minkään, saati sitten äiti joka osaa aluksi vain rakastaa lastaan.
 

Yhteistyössä