Pelottaa miten kätilöt suhtautuvat siihen, etten imetä

  • Viestiketjun aloittaja "äää"
  • Ensimmäinen viesti
no näin
No et voi imettää kun tissit on leikattu toimintakyvyttömäksi, paras ilmoittaa etukäteen jo ennen synnytystä tilanne niin tietävät sen sairaalassakin, ja kätilöt tietävät myöskin olla suhtautumatta sinuun sen kummemmin kuin keneen tahansa tuollaiseen samanlaiseen.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja no näin;26489084:
No et voi imettää kun tissit on leikattu toimintakyvyttömäksi, paras ilmoittaa etukäteen jo ennen synnytystä tilanne niin tietävät sen sairaalassakin, ja kätilöt tietävät myöskin olla suhtautumatta sinuun sen kummemmin kuin keneen tahansa tuollaiseen samanlaiseen.
Luojan kiitos mun rinnoilla on muutakin virkaa kuin olla imetyslärpäkkeinä. Eli toimintakyvyttömät ne eivät ole;)
 
"huoh"
Luojan kiitos mun rinnoilla on muutakin virkaa kuin olla imetyslärpäkkeinä. Eli toimintakyvyttömät ne eivät ole;)
Siis millä rinnoilla?

Tarkoitat niitä tissinnäköisiä muovimollukoita nahkasi alla... Niillä on varmasti jotain käyttöä jotta näytät sopivalta viritykseltä. Mutta rinnat ne oikein ehkä eivät sitten enää ole, jos maitotiehyet on onnistuttu sulkemaan.

Eikö sulla ollut rahaa kunnon kirurgiin, ja missä ihmeen kälämaassa tuo toimenpide tehtiin?
 
ap.
[QUOTE="huoh";26489150]Siis millä rinnoilla?

Tarkoitat niitä tissinnäköisiä muovimollukoita nahkasi alla... Niillä on varmasti jotain käyttöä jotta näytät sopivalta viritykseltä. Mutta rinnat ne oikein ehkä eivät sitten enää ole, jos maitotiehyet on onnistuttu sulkemaan.

Eikö sulla ollut rahaa kunnon kirurgiin, ja missä ihmeen kälämaassa tuo toimenpide tehtiin?[/QUOTE]

Et ilmeisesti osaa lukea. En ole missään vaiheessa sanonut, että minulla olisi silikonit.
 
ap.
[QUOTE="vieras";26489156]kuullostat pinnalliselta ihmiseltä. mieluummin halusit isot tissit kuin olisit imettänyt omaa lastasi[/QUOTE]

Ja vielä sinullekin: EN OLE missään vaiheessa sanonut, että minulla olisi silikoneja.
 
ap.
[QUOTE="vieras";26489189]no sit oot ilmeisesti käynyt jossain kohotusleikkauksessa tai jotain muuta yhtä pinnallista. toivottavasti olet tyytyväinen valintaasi vielä muutaman vuoden päästä![/QUOTE]

No ihan kuule olen pienentänyt rintani.
 
"kysyjä"
onko niin, että operoiduilla rinnoilla ei saa/voi imettää? Miksi synnytysikäisille naisille tehdään leikkauksia, jotka vaiekuttavat/estävät imetyksen. Minusta se on surullista.
 
minusta
[QUOTE="kysyjä";26489261]onko niin, että operoiduilla rinnoilla ei saa/voi imettää? Miksi synnytysikäisille naisille tehdään leikkauksia, jotka vaiekuttavat/estävät imetyksen. Minusta se on surullista.[/QUOTE]

on paljon surullisempaa elää täysin kehittymättömillä rinnoilla, kunnes lapset on "tehty". On paljon surullisempaa kärsiä niska- ja hartiasäryistä valtavien rintojen vankina.
 
"vieras"
[QUOTE="kysyjä";26489261]onko niin, että operoiduilla rinnoilla ei saa/voi imettää? Miksi synnytysikäisille naisille tehdään leikkauksia, jotka vaiekuttavat/estävät imetyksen. Minusta se on surullista.[/QUOTE]

Koska elämässä on muutakin kuin synnytys. Pitäsikö suuririntaisen naisen kärsiä selkä- ja hartia-kivuista sen takia, että ehkä joskus saa lapsen, jota pitää imettää?

Tässä maassa on muutenkin edelleen voimassa yksilönvapaus. Jokainen saa tehdä keholleen just sen mitä itse haluaa, siihen ei mikään valtio tule sanomaan, että et sä voi nyt tehdä tuollaista leikkausta, koska sun pitää joskus tulevaisuudessa imettää.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
ap.
[QUOTE="vieras";26489255]sittenhän tää asia on tiedossa sairaalallakin mikäli se on tehty terveydellisistä syistä, joten miksi huolit?[/QUOTE]

Ei ole tehty terveydellisistä syistä. Solisluu-nänni mitta oli 24cm :xmas:

Mutta onneksi rahalla saa mitä vain.
 
ghgfhhg
Ei se kyllä ihan niinkään mene, että kaikilla imettävillä äideillä se imetys olisi helppoa ja ihanaa. Toiset vaan tekevät wsen valinna nähdä enemmän vaivaa, jotta imetys onnituisi ja jatkuisi. Helppoa se ei ainakaan itselleni misään nimessä ollut. Mutta en halunnut antaa vauvalle korviketta, vaan oikea äidinmaitoa. Se vaati itkuakin ja turhautumista, sekä äidiltä, että lapselta. Imetin kuitenkin 7kk.

Kyllähän se pullosta ruokkiminen on helppoa ja nopeaa. Monet äidit tökkää sen pullon pystyyn rattaisiin ja jatkavat kävelyä. Pullo lapset n ukkuvat usein pidempiä pätkiä varsinkin öisin.
Miinuksena tietenkin se jatkuva pullojen peseminen ja pikkuvauva aikana desinfioiminen.
Mutta siitäkin selviää, kun ostaa paljon niitä pulloja.
Miinuksena tietenkin sitten se, ettei vauva saa juuri itselleen sopivaa ruokaa, vaan teollista, aina samanlaista maitoa, kun taas rintamaito mukautuu lapsen kasvuun ja siitä saa arvokkaita vastaaineita aina ajankohtaisia pöpöjä ja viiruksia vastaan, joille perhe altistuu.
Sitten on tietenkin (siihen nukkumis rytmiin liittyvä uskoisin) kätkytkuolema riskin suureneminen puloruokituilla lapsilla. Rintaruokintahan tutkitusti suojaa kätkytkuolemlta.
Halpaakin rintaruokinta on, mutta ei sevastike nyt niin kallista ole, että kukaan varmaan rahan takia imettää, vaan imettävillä äideillä on suuremmat syyt.

On ihan oma asia haluaako imettää vai ei. Helppoa se tuskin on kuinhyvin harvoille ja näin ollen motivaatio ratkaisee sen kuinka paljon työtä sen eteen on valmis näkemään.
Monet tekevät niin valtavan työn imetyksen onnitumiseksi, etten yhtään ihmettele, että toisten kommentit maidon tulon yhtäkkisestä loppumisesta tai muista tekosyistä ottavat nuppiin. Kuten tämä väite tässä, että imetys nyt vaan on joillekkin niiiin helppoa ja toisille vaikeeta. Eroja ihan varmasti on, mutta jokainen fyysisesti terve nainen pystyy halutessaan lasta imettämään, ei se helppoa ole tai tapahdu tosta vaan.

Haluaminen ja motivaation määrä on sitten asia erikseen.
Näin oli. Onneksi imetin sen yli 1v, ja olin imetysdietillä. Lapselle ei allergioiden sopinut mikään korvike, ei edes apteekin erityiskorvikkeet. Jos en olisi imettänyt, niin mitäs sitten olisi tehty?

Mutta kukin tavallaan:) ja olisin saattanut mennä helpomman kautta jos se olisi ollut mahdollista. Nythän on tullut Valiolta uusi korvikkeitakin, ilman mitään "turhaa" - maltodekstriiniä ym
 
Whoa miten tuju keskustelu. Ymmärrän kaikkia osaanottajia mutta loppujen lopuksi, kaikilla on oikeus omiin päätöksiin ja jokainen kantaa vastuun niistä. Miten mä näen asian niin joo tottahan se on että äidinmaidossa on ensisijaisesti luonnollisempi vaihtoehto lapsen ruokkimiseen, mutta on niitä hyötyjä korvikkeessakin. Äidinmaidossa on se ainutlaatuinen etu että ensimäisen 3kk:n aikana lapsi saa äidiltä immunoglobuliineja jotka suojaa niitä sairauksia vastaan joihin äidilläkin on hankittu immuniteetti.

Mielipiteitä on yhtä monta kuin persreikiä ( pardon my french)

Loppujen lopuksi kaikkein tärkeintä on että äidin on hyvä olla (jotta lapsen on hyvä olla) ja että äiti on tyytyväinen päätöksiinsä ja saa siihen kannustusta. Lapsen kannalta se on paljon tärkeämpää kuin sen maidon lähde.

Mutta tämäkin on vain mun mielipide, onko sillä väliä? tuskin! mutta ei siitäkään ole apua että imetystä tuputetaan. Itse odotan esikoista ja toivon että pystyn imettämään, silloinkin mennään sitä mukaan miltä musta tuntuu ja ostan heti sen elektronisen pumpun, jotta isikin voi pullosta syöttää ja äiti välillä levätä.

t. Tammimasu.blogspot.fi
 
No jos nyt niin kovasti haluatte tietää, niin minulta on rinnat leikattu, jonka yhteydessä nännit on siirretty. Eli se siitä :) Kivittäkää jos siltä tuntuu.
Tuon kun neuvola kirjaa sun tietoihin, ja itse kerrot sen esitietolomakkeessa (jonka tosin olet varmaan jo palauttanut), niin tuskin kukaan kätilö tai lääkäri suhtautuu asiaan mitenkään nuivasti :)
 
-Alkuperäinen kirjoittaja no jaa-a -
Sitten on tietenkin (siihen nukkumis rytmiin liittyvä uskoisin) kätkytkuolema riskin suureneminen puloruokituilla lapsilla. Rintaruokintahan tutkitusti suojaa kätkytkuolemlta.
Hei ihan oikeesti, melko vastuutonta noin väittää. Kätkytkuolemat ovat vuosien kestäneiden tutkimusten jälkeen tuottaneet NOLLA tulosta niiden syiden selvittämisen suhteen. Tottakai kaikkea arvuutellaan ja ehdotetaan mutta ei ole riittävästi näyttöä että imettävillä olisi oikeasti vähemmän kätkytkuolemia. Tällä hetkellä ei ole mitään varmaa tietoa siitä mikä noihin enkelikuolemiin johtaa. Sitä ei edes tutkita useimmissa tapauksissa koska kätkytkuolemat ei ruumiinavauksessa näy millään poikkeavalla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa hanki elämä;26489486:
Ei rintojen pienennyksessä välttämättä menetä kykyä imettää. Riippuu vähän miten operaatio tehdään. Joten... provo taas tämäkin, vai?
Ei välttämättä. Sinähän sen sanoit...ts. kyvyn imettää voi ko. operaatiossa myös menettää. Mieheni veljen vaimo on esimerkiksi menettänyt. Joten miksi tämä nyt provo olisi?

(ja jos onkin, niin mitä väliä, ihan hyviä ajatuksia herättävä aloitus silti)
 
Saraldo
[QUOTE="vieras";26489290]Koska elämässä on muutakin kuin synnytys. Pitäsikö suuririntaisen naisen kärsiä selkä- ja hartia-kivuista sen takia, että ehkä joskus saa lapsen, jota pitää imettää?

Tässä maassa on muutenkin edelleen voimassa yksilönvapaus. Jokainen saa tehdä keholleen just sen mitä itse haluaa, siihen ei mikään valtio tule sanomaan, että et sä voi nyt tehdä tuollaista leikkausta, koska sun pitää joskus tulevaisuudessa imettää.[/QUOTE]

Mun sukulaistytölle tehtiin rintojenpienennysleikkaus 22-vuotiaana. Sitä en tiedä, voiko joskus imettää vai ei, nänniä kyllä siirrettiin joten ehkäpä sama homma kuin ap:llä. Mutta palstan logiikan mukaan hänen olisi ehkä pitänyt kärsiä 10-15 vuotta suurten rintojen aiheuttamista kivuista ja säryistä siksi, että voisi ehkä mahdollisesti joskus tulevaisuudessa imettää muutaman kuukauden tai ehkä jopa vuoden? Sanoisko että voi helvetin kuustoista... Ikään kuin se lapsi ja imetys olisi se, minkä ympärillä koko naisen elinkaari pyörii, kohdusta hautaan. Voi olla, että sukulaistyttö joskus haluaa lapsia, tai sitten ei. Mutta kyllä hän kaksikymppisenä sen on taatusti ymmärtänyt, kun siitä imetyksestä ehkä on sanottu. Lapsen hoito koostuu monesta osasta, ruokinta/imetys on vain yksi niistä. Eikä kukaan lapsi ole koskaan kuollut siksi ettei ole saanut äidinmaitoa.
 
"hep"
Mulle on kans tehty pienennysleikkaus, tosin terveydellisistä syistä ja sen jälkeen kun olin lapseni tehnyt (niin luulin). No yks lapsi tossa vielä syntyi ja halusin yrittää imetystä leikkauksesta huolimatta. Ja kyllä sitä maitoa tulee vähän, ikinä ei noussut kunnolla eikä riitä vauvalle (siitä ihan näyttöä jos kiinnostaa, luulin et maito riittää ku vauva oli tyytyväinen, mut paino laski eka synnärillä niin et kotiin ei päästetty ilman lisämaitoa ja sen jälkeen kotona alle sairaalastalähtöpainon vaikka annoin lisämaitoa imetyksen ohella). Pääasiassa korvikkeilla mennään, tai siis oikeastaan tissi on enää pelkkä pieni lohduke :/ Täältä luin myös onnistuneen imetyskokemuksen pienennysleikkauksen jälkeen, että voit sä ap yrittää jos haluat, ei sen takia estolääkkeitä tarvi. Paitsi tietenki jos et halua tai sulle on tehty leikkaus joka tuhosi maitotiehyet. Ja jos tuhosi, ni et kai sä sittenkään estolääkkeitä tarvi?
 

Yhteistyössä