Pelottaa miten kätilöt suhtautuvat siihen, etten imetä

  • Viestiketjun aloittaja "äää"
  • Ensimmäinen viesti
"äää"
Rv 36, synnytys lähestyy... En voi imettää, joten minun täytyy pyytää lääke mikä estäisi maidon nousemisen. Pelottaa vaan kätilöiden suhtautuminen, kun olen kuullut että sen jälkeen on aika nuiva kohtelu... Kokemuksia?
 
....
Olisi järkevää kertoa se syy. Tai sitten edes yrittää imettää ne alkutipat ja vasta-aineet ja antaa sitten kotona sitä korviketta.

Jos on oikea syy eli esim. rintaleikkaus tai lääkitys jonka aikana ei voi imettää, kätilöt suhtautuvat hyvinkin ymmärtäväisesti.
 
"kätilö"
Sanot, ettet voi imettää ja asia on silllä selvä. Saat lääkkeen ja annos toistetaan tarvittaessa. Imetys on henkilökohtainen asia, johon toki tuetaan ja kannustetaan ammattimme puolesta, mutta valinnan tekee äiti itse. En ainakaan omalla työpaikallani ole ikinä kuullut kollegan kommentoivan ikävästi äitiä, joka ei voi imettää.
 
ap.
[QUOTE="kätilö";26488456]Sanot, ettet voi imettää ja asia on silllä selvä. Saat lääkkeen ja annos toistetaan tarvittaessa. Imetys on henkilökohtainen asia, johon toki tuetaan ja kannustetaan ammattimme puolesta, mutta valinnan tekee äiti itse. En ainakaan omalla työpaikallani ole ikinä kuullut kollegan kommentoivan ikävästi äitiä, joka ei voi imettää.[/QUOTE]

Kiitos, nyt on jo parempi olo :)
 
kätilö myös
[QUOTE="vieras";26488441]No varmasti saat tulikiven katkuista palautetta. Kätilöt ei nimenomaan hyväksy imettämättömyyttä missään olosuhteissa :([/QUOTE]

No höpö höpö! Joskus olen jopa kysynyt äidiltä, kun vaikuttaa, ettei ole halukas tai motivoitunut imettämään, että haluatko sinä imettää lastasi....meillä on vähä niinkun velvollisuus veisata se virsi rintamaidon eduista, mut jos joku on jo raskausaikana tuonut esille, ettei imetä, niin saa maidon nousua estävän lääkkeen ja täts it! JA voihan se tunne tulla jollekkin oikeesti vasta synnytyksen jälkeenkin.
Ei siitä ketään tuomita! JOkaisen oma lapsihan se on ja saa toimia niinkun parhaaksi näkee...
 
kätilö myös
Ja lisään vielä, että fiksumpaahan se on tuoda esille jo sairaalassa, silloin kätilöt ei turhaan käytä aikaa imetyksen ohjaamiseen, jos äiti kotona sit 2vrk kuluttua lopettaa imetyksen
 
Mun pieneen päähän ei mahdu miksi joku ei haluaisi imettää jos siihen kerta pystyisi :O

Mun mielestä kätilöiden eikä kenenkään tarvitsen olla ymmärtäväinen ja hienotunteinen semmoisten äitien kohdalla jotka eivät imetä oman mukavuushalunsa ja rintojen säilymisen takia.

Sitä paitti imetys on maailman helpoin ja halvin tapa ruokkia vauva.
 
ap.
Mun pieneen päähän ei mahdu miksi joku ei haluaisi imettää jos siihen kerta pystyisi :O

Mun mielestä kätilöiden eikä kenenkään tarvitsen olla ymmärtäväinen ja hienotunteinen semmoisten äitien kohdalla jotka eivät imetä oman mukavuushalunsa ja rintojen säilymisen takia.

Sitä paitti imetys on maailman helpoin ja halvin tapa ruokkia vauva.
No voihan vittu. Minä en vain yksinkertaisesti voi imettää, vaikka haluaisinkin.
 
<CC
Mun pieneen päähän ei mahdu miksi joku ei haluaisi imettää jos siihen kerta pystyisi :O

Mun mielestä kätilöiden eikä kenenkään tarvitsen olla ymmärtäväinen ja hienotunteinen semmoisten äitien kohdalla jotka eivät imetä oman mukavuushalunsa ja rintojen säilymisen takia.

Sitä paitti imetys on maailman helpoin ja halvin tapa ruokkia vauva.
No onpa hyvä ettet ole kätilö! Olisit juuri sellainen vittumainen epäammatillinen.
 
"kätilö"
Mun pieneen päähän ei mahdu miksi joku ei haluaisi imettää jos siihen kerta pystyisi :O

Mun mielestä kätilöiden eikä kenenkään tarvitsen olla ymmärtäväinen ja hienotunteinen semmoisten äitien kohdalla jotka eivät imetä oman mukavuushalunsa ja rintojen säilymisen takia.

Sitä paitti imetys on maailman helpoin ja halvin tapa ruokkia vauva.
Kyllä mä ekakertalaista yleensä yritän motivoida ainaki muutaman kerran yrittämään jos syynä on vain se, että ajatus ei etukäteen tunnu mukavalta. Osa on jatkanut imettämistä, osa taas jättää muutamaan kertaan.
Jos taas uudelleensynnyttäjä ei halua imettää, koska takana huonoja imetyskokemuksia, rintatulehduksia, rintaraivareita yms, niin se on hänen asiansa ja hän tietää mistä puhuu.
Jos taas syynä on se, ettei äiti VOI imettää, niin asiasta ei tarvitse edes keskustella.

Mun työssä hienotunteisuus on tärkeetä. Sitä ei voi ulkopuolinen ymmärtää. Äidit ovat todella herkillä ja muutama tökerö sana jää iäksi mieleen. Miksi turhaan pahoittaa ihmisen mieltä, kun hän on oman päätöksensä tehnyt? Mitä voittaisin keljuilemalla ja syyllistämällä? Tuskin hän imettäisi silti, vai?
 
Vaitiolo
No voihan vittu. Minä en vain yksinkertaisesti voi imettää, vaikka haluaisinkin.
No, jos et kerro kätilölle, miksi et voi imettää, kätilö ei voi tietää, onko syy esim. aiempi rintaleikkaus vai turhamaisuus. Joten kätilön täytyy silloin kertoa sinulle imetyksen eduista. Se sinun on kestettävä.

Jos haluat tältä välttyä, tiedät mitä tehdä. Syysi on tuskin ainutkertainen.
 
"..."
No jos tuo on se, mikä eniten synnytyksessä pelottaa, niin hyvä niin...
Hittoako se kellekään kuuluu, miten sinä lastasi ruokit.
Jos kätilö sen tähden muka kohtelee nuivasti, niin kyseessä on joku tyypillinen nuivanaama-ämmä, joita sairaalat ovat pullollaan, eli todennäköisesti tuo olisi nuiva ilman imetysasiaakin.
 
"Vieras"
En mä olekaan kätilö, vaan äiti joka on imettänyt taaperoikäiseksi lastaan.
Mitä sillä nyt on tekemistä minkään kassa miten sinä olet imettänyt! Pitääkö mielestäsi muiden mennä sinun mukaasi myös muissa lasten hoitoon liittyvissä asioisssa? Suppeakatseinen sinä vain olet. Ja jos olisikin kätilö, osaisit ehkä suhtautua asioihin vähän avarakatseisemmin.
 
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
kolmas kätilö
Mun pieneen päähän ei mahdu miksi joku ei haluaisi imettää jos siihen kerta pystyisi :O

Mun mielestä kätilöiden eikä kenenkään tarvitsen olla ymmärtäväinen ja hienotunteinen semmoisten äitien kohdalla jotka eivät imetä oman mukavuushalunsa ja rintojen säilymisen takia.

Sitä paitti imetys on maailman helpoin ja halvin tapa ruokkia vauva.
Minä toivoisin oikeasti, että sinun kaltaisesi imetysfanaatikot pitäisitte turpanne kiinni. Te ette voi tietää, mikä on syynä imettämättömyyteen - eikä teillä ole mitään oikeutta arvostella vaikka syy olisikin teidän mielestänne huono ja epäpätevä. Noinko sinä oikeasti sanoisit naiselle, jolla on ollut esimerkiksi molemmissa rinnoissa syöpä? Etkö osaa yhtään ajatella, eikö sinulla ole kykyä empatiaan, etkö osaa ajatella asioita muita kuin omalta kannalta?

Niinhän se menee, kun imetysfanaatikko näkee sanan "imetys", niin jo alkaa tuuba soimaan.
 

Yhteistyössä