Uusperheen kesäloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko väärin että uusperheessä kesälomalla vanhempi viettää silloin tällöin aikaa myöskin vain omien lastensa kanssa? Tietenkään ei mitään muiden kannalta epäreiluja reissuja vaan esim mummolassa/kaverilla käynti joka ei vie edes koko päivää?Meillä miehelle on tullut tästä hirveä kynnys ja hänen mielestään minun pitäisi ottaa hänen lapsensa aina ja kaikkialle mukaan(vaikka on siis itse kotona) tai muuten hänkään ei suostu enää vahtimaan minun lapsiani.Mielestäni tässä ei ole mitään ihmeellistä enkä minulle ole ongelma jos hän tekee vain oman lapsensa kanssa jotain niin että me muut jäädään kotiin.Varmasti äitinsä luona asuva lapsi kaipaisi kahden oloakin isänsä kanssa ja suurimman osan kesälomajutuista teemme kuitenkin yhdessä.Mitenkä teillä muilla uusperheellisillä? Vietättekö joskun aikaa vain omien lastenne kanssa?

Ei tässä ole kyse mistään jakamisesta vaan siitä että joskus tekee satunnaisesti jotain ns niiden omien kanssa.Kyllä poikapuoleni kaipaa myös kahdenkeskistä aikaa isänsä kanssa kun normaalisti tapaavat vain joka toinen vkl,minulle se on ihan ok että ihe viettävät aikaa kahden ja mielelläni suon heille mahdollisuuden siihen.

Mie en tajua miksi pitäisi jakaa lapset omiin/yhteisiin.

Minä en taas tajua, miksi lapsi ei saisi olla joskus vain oman vanhempansa kanssa, jonka hän kaikesta huolimatta tuntee parhaiten. Uusperheen uusi vanhempi ja uudet sisarukset ovat oikeasti kuitenkin vieraita ihmisiä siihen tuttuun ja turvalliseen vanhempaan verrattuna ja lapselle on oikein, että hän saa joskus olla ihan "omalla porukalla". Mutta tuotahan sinä et tajua vielä tuossa rakastumisen huumassasi. Mutta joku päivä tajuat, believe me!

[QUOTE="vieras";26485222] tai muuten hänkään ei suostu enää vahtimaan minun lapsiani.[/QUOTE]

Vahditteko te oikeasti lapsianne perheessä? Meillä ei ole lastenvahteja vaan isä ja äiti, joiden perustehtäviin kuuluu lasten kanssa ajanvietto. Kun mä luen täältä näitä uusperhejuttuja niin olen entistä vakuuttuneempi, että 90 % porukasta ei tajua, mihin ryhtyy, kun perustaa perheen toisen vanhemman kanssa!!!

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="realisti";26485269]Minä en taas tajua, miksi lapsi ei saisi olla joskus vain oman vanhempansa kanssa, jonka hän kaikesta huolimatta tuntee parhaiten. Uusperheen uusi vanhempi ja uudet sisarukset ovat oikeasti kuitenkin vieraita ihmisiä siihen tuttuun ja turvalliseen vanhempaan verrattuna ja lapselle on oikein, että hän saa joskus olla ihan "omalla porukalla". Mutta tuotahan sinä et tajua vielä tuossa rakastumisen huumassasi. Mutta joku päivä tajuat, believe me![/QUOTE]

Olen kuitenkin uusperheessä kasvanut, että kyllä mie nyt jotain tajuan miekii. Ei min isäpuoli tai velipuolet (tosin en koskaan käytä perhepiirissä näitä -puoli -nimityksiä edes) mitään vieraita ja turvattomia ihmisiä koskaan olleet, vaikka yksikin veli tuli meille murkkuikäisenä asumaan.

Perhe on perhe sen jäsenten syntyperästä huolimatta. Sen mie ainakin opin jo ihan pienenä.

Niin siis ei meillä lapsia miten jaeta/luokitella vaan joskus kaipaan ihan vain aikaa lasteni kanssa eikä siinä sen kummempaa.Lapsipuoleni kaipaa kovasti isäänsä kun muuten tapaavat harvakseltaan ja miksei heillekkin voisi silloin tällöin antaa muutaman tunnin kahdenkeskistä aikaa.En ymmärrä miksi heti kuvitellaan että lapsipuolet ovat ihan syvältä ja jotenkin perheen ulkopuolisia/riippakiviä tms,kyse on todellakin vain parista tunnista aina joskus.

Siis meinaatko että sinä aikana kun miehen lapset on teillä, mies ei lähde yksin näiden kanssa minnekään, mutta samalla vaatii että sun pitää ottaa hänen lapset mukaan kaikkialle minne menet?

Eikä siis ongelmana ole se ettetkö haluaisi ottaa lapsia mukaasi, mutta sinä aikana kun sinä käyt omien lastesi kanssa vaikka mummolassa tai kaverillasi ne miehen lapset voisivat saada omaa aikaa isänsä kanssa.

Niin siis ei meillä lapsia miten jaeta/luokitella vaan joskus kaipaan ihan vain aikaa lasteni kanssa eikä siinä sen kummempaa.Lapsipuoleni kaipaa kovasti isäänsä kun muuten tapaavat harvakseltaan ja miksei heillekkin voisi silloin tällöin antaa muutaman tunnin kahdenkeskistä aikaa.En ymmärrä miksi heti kuvitellaan että lapsipuolet ovat ihan syvältä ja jotenkin perheen ulkopuolisia/riippakiviä tms,kyse on todellakin vain parista tunnista aina joskus.

Miksi sitten aloitus ei voisi olla vain perheen kesäloma ja käsitellä aihetta miksei lapsia voisi pienemmällä kokoonpanolla viedä toisinaan paikkohin x, y ja z? Mie ainakin saatoin hengata isäpuoleni matkassa kaksistaan ja olin tervetullut myös mummolaan, jonne ei ollut mitään biologista sidettä minun suunnaltani tms.

Totean edelleen, että isommissa perheissä ihan kiva toisinaan antaa eksklusiivista aikaa kullekin lapselle mahdollisuuksien mukaan. Mutta en pidä ajatuksesta "mie meen nyt omien lasteni kanssa, jää sie omies kanssa", kun näitä rajoja ei voi min käsityksen mukaan perheessä olla.

Mua ottaa päähän, kun eräs ystäväni on naimisissa miehen kanssa, jolla on kolme teiniä aiemmasta avioliitosta. Aina kun nämä nuoret tulevat kylään, niin nainen häipyy omien (hänen ja aviomiehen yhteisten) kanssa leikkipuistoihin, kyläilemään ja ties minne. Sitten häntä ärsyttää, kun teinit ovat vain mököttämässä omassa huoneessaan eivätkä ota kontaktia. Jos itse olisin tuossa tilanteessa, niin voisin kuvitella, että ainakin yrittäisin "ottaa omikseni" nuo vanhatkin lapset siten, että nimen omaan minä viettäisin heidän kanssaan kahdenkeskeistä aikaa. Veisin teinityttöä hieman shoppailemaan ja höpöttäisin naisten juttuja yms. Se on oikeasti tärkeää! Eikä tuo sulje pois sitä, etteikö isäkin voisi olla sitten ikiomien lastensa kanssa hetken keskenään. Ihmissuhteiden eteen on nähtävä vaivaa!

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="Vieras";26485295]Siis meinaatko että sinä aikana kun miehen lapset on teillä, mies ei lähde yksin näiden kanssa minnekään, mutta samalla vaatii että sun pitää ottaa hänen lapset mukaan kaikkialle minne menet?

Eikä siis ongelmana ole se ettetkö haluaisi ottaa lapsia mukaasi, mutta sinä aikana kun sinä käyt omien lastesi kanssa vaikka mummolassa tai kaverillasi ne miehen lapset voisivat saada omaa aikaa isänsä kanssa.[/QUOTE]

Juuri näin,kiitos tästä!

Mulla ei ole kokemusta uusperheestä sen enempää omasta kuin lapsuudestani. Kuitenkin meillä on molemmissa ydinperheissä haluttu antaa kaikille lapsille mahdollisuus omaan aikaan kummankin vanhemman kanssa, tehty välillä reissuja eri kokoonpanoilla ym.

Mä ymmärrän ap:n idean. Siis jos ne lapset kuitenkin harvemmin käy isällään niin ikävää ettei saa viettää aikaa tämän kanssa. Mulle ainakin itselleni lapsena olisi tullut epämiellyttävä olo jos eron jälkeen isä ei yhtään haluaisi tehdä mitään mun kanssa vaan määräisi aina uuden vaimonsa ottamaan mut mukaansa. Kuitenkin sinne kai mennään sen isän takia.

Mun mielestä ongelma on tuossa isän asenteessa lapsiinsa, ei siinä etteikö ap voisi ottaakin lapsia mukaansa.

Kyllä todellakin tekee hyvää lapselle nauttia "biovanhemman" jakamattomasta huomiosta. Ihan samalla tavalla kuin ydinperheessä, joskus on kiva ottaa ihan vain yksi lapsista ja tehdä jotain mukavaa yhdessä! Meillä arjessa tämä ratkaistaan yhteisen vauvan syntyessä syksyllä niin, että jokainen kolmesta lapsesta aloittaa kerhon lisäksi oman kivan harrastuksen, johon tämä "oma vanhempi" sitten kuskaa, ja näin järjestyy ainakin se kerran viikossa oma yksilöllinen hetki yhden vanhemman kanssa ilman sisaruksia.

Tällä hetkellä ollaan lomalla meidän vanhalla kotipaikkakunnalla. Otin kaikki mukulat mukaan, ja mies jäi viikonlopuksi yksin kotiin tekemään muutaman työjutun, ja mitä nyt sitten ikinä mieliikään rankan työputken päätteeksi. Miehen lapsi nakattiin matkalla omaan mummilaan nauttimaan mummin yksilöllisestä huomiosta viikonlopun ajaksi, ja minä sekä kaksi omaa majaillaan ystäväni tyhjässä asunnossa, tapaillaan kavereita, lasten mummia ja kunhan ollaan.

Mies tulee tänään perässä ja sitten siirrytään koko porukka miehen äidille lomailemaan porukalla. Eikä kenellekään ole tullut mieleenkään vetää poroja nokkaan mistään. Miehesi on todella itsekeskeinen, jos ei tajua, että lapselle tekee hyvää myös yksilöllinen huomioiminen, saati suo sinulle aikaa olla vain "omien" lastesi kanssa.

Käytän nyt tässä tätä "minun" ja "sinun" lapset termittelyä että saisin asiani jotenkin selkeästi ulos, mutta arjessa se nyt ei näy niin missään. Meidän kakaroita nuo kaikki on.

kyllä minä teen myös kummankin oman lapseni kanssa kahden jotakin,sekä myös lapsipuoleni kanssa.Jokainen lapsi perheen muotoon katsomatta tarvitsee sitä omaa aikaa vanhemman/perheen aikuisen kanssa.

[QUOTE="joo";26485429]no jos omaa aikaa on joka lapsen kans erikseen, niin eikö sinne mummolaan voisi ottaa niitä miehenkin lapsia? Sitähän sä kysyit.[/QUOTE]

Kyllä he siellä käyvätkin ja kyse ei nyt ole erityisesti mummolassa käynnistä vaan ylipäätään siitä että voiko joskus kumpainenkin vanhempi tehdä jotakin vain omien lastensa kanssa.Mummola oli vain esimerkki siitä että kyseessä ei kuitenkaan ole mikään ihmeellisempi reissu jossa kotiin jäävät lapset jäisivät jotenkin paitsioon kun meillä mummoja tavataan viikoittain.

Kyllä he siellä käyvätkin ja kyse ei nyt ole erityisesti mummolassa käynnistä vaan ylipäätään siitä että voiko joskus kumpainenkin vanhempi tehdä jotakin vain omien lastensa kanssa.Mummola oli vain esimerkki siitä että kyseessä ei kuitenkaan ole mikään ihmeellisempi reissu jossa kotiin jäävät lapset jäisivät jotenkin paitsioon kun meillä mummoja tavataan viikoittain.

Ja siis saavat vähän kahdenkeskistä aikaa isänsä kanssa tuolloin kun muuten ollaan koko loma kotosalla koko porukalla

Miksi sitten aloitus ei voisi olla vain perheen kesäloma ja käsitellä aihetta miksei lapsia voisi pienemmällä kokoonpanolla viedä toisinaan paikkohin x, y ja z? Mie ainakin saatoin hengata isäpuoleni matkassa kaksistaan ja olin tervetullut myös mummolaan, jonne ei ollut mitään biologista sidettä minun suunnaltani tms.

Totean edelleen, että isommissa perheissä ihan kiva toisinaan antaa eksklusiivista aikaa kullekin lapselle mahdollisuuksien mukaan. Mutta en pidä ajatuksesta "mie meen nyt omien lasteni kanssa, jää sie omies kanssa", kun näitä rajoja ei voi min käsityksen mukaan perheessä olla.

Hyvin kirjoitettu, näin seminunkin mielestäni on.

Kai jokainen aikuinen on huomannut lapsen silmien loisteen kun hän lähtee vanhempiensa kanssa kahden jonnekin. Tai kumminsa tai jonkun muun aikuisen.

Niin siis ei meillä lapsia miten jaeta/luokitella vaan joskus kaipaan ihan vain aikaa lasteni kanssa eikä siinä sen kummempaa.Lapsipuoleni kaipaa kovasti isäänsä kun muuten tapaavat harvakseltaan ja miksei heillekkin voisi silloin tällöin antaa muutaman tunnin kahdenkeskistä aikaa.

Mä en nyt ymmärrä mihin sä tarvitse aikaa omien lastesi kanssa jos kerta etälapsi käy parin viikon välein. Sullahan on ihan normisti aikaa niiden omien lastesi kanssa joten miksi et voi ottaa etälasta näinä vierailuaikoina "teidän" juttuihin mukaan vaan sun pitää juuri silloin saada aikaa olla kahden omiesi kanssa...

[QUOTE="vieras";26485515]Mä en nyt ymmärrä mihin sä tarvitse aikaa omien lastesi kanssa jos kerta etälapsi käy parin viikon välein. Sullahan on ihan normisti aikaa niiden omien lastesi kanssa joten miksi et voi ottaa etälasta näinä vierailuaikoina "teidän" juttuihin mukaan vaan sun pitää juuri silloin saada aikaa olla kahden omiesi kanssa...[/QUOTE]

Ei kai tuossa nyt ollut kysymys siitä että ap tarvisi noina etälasten isäviikonloppuina sitä omaa aikaa omien lastensa kanssa, vaan siitä että ne etälapset voisivat isäviikonloppuinaan kaivata välillä aikaa oman isänsä kanssa, ei vain tämän uuden vaimon ja lapsien. Lähtökohtana nuo etälasten tarpeet eikä ap:n ja hänen lastensa.

Onko tosissaan niin vieras ajatus että isä voisi viettää aikaa lastensa kanssa silloin kun nämä parin viikon välein vierailevat hänen luonaan? Mun mielestä ainakin isä joka tuossa tilanteessa ei ole kiinnostunut tekemään mitään lastensa kanssa vaan nakittaa nämä kokoajan vaimonsa matkaan kuulostaa oudolta.

[QUOTE="vieras";26485515]Mä en nyt ymmärrä mihin sä tarvitse aikaa omien lastesi kanssa jos kerta etälapsi käy parin viikon välein. Sullahan on ihan normisti aikaa niiden omien lastesi kanssa joten miksi et voi ottaa etälasta näinä vierailuaikoina "teidän" juttuihin mukaan vaan sun pitää juuri silloin saada aikaa olla kahden omiesi kanssa...[/QUOTE]

Kyse on monen viikon kesälomasta jonka kaikki lapset viettävät täällä kotona,muuten juurikin tehdään kuten sanoit.Lisäksi myös isällä olisi kerrankin mahdollisuus viettää aikaa myös kahdenkesken lastensa kanssa kun muuten näkevät kovin harvoin.

[QUOTE="Vieras";26485544]Ei kai tuossa nyt ollut kysymys siitä että ap tarvisi noina etälasten isäviikonloppuina sitä omaa aikaa omien lastensa kanssa, vaan siitä että ne etälapset voisivat isäviikonloppuinaan kaivata välillä aikaa oman isänsä kanssa, ei vain tämän uuden vaimon ja lapsien. Lähtökohtana nuo etälasten tarpeet eikä ap:n ja hänen lastensa.

Onko tosissaan niin vieras ajatus että isä voisi viettää aikaa lastensa kanssa silloin kun nämä parin viikon välein vierailevat hänen luonaan? Mun mielestä ainakin isä joka tuossa tilanteessa ei ole kiinnostunut tekemään mitään lastensa kanssa vaan nakittaa nämä kokoajan vaimonsa matkaan kuulostaa oudolta.[/QUOTE]

Kun kaikki lapset ovat kotosalla menee aika helposti siihen että lapset leikkivät yhdessä koko ajan kun harvkseltaa näkevät,eikä siinä mitään mukavaahanse heille on.Usein vain sunnuntaina kun on kotiinlähdon aika lapset valittavat kunjuuri isän kanssa ei mitään ehdittykkään tekemään(siis vaikka ollaan koko perhe kotona ja käydään uimassa tms).Ajattelin että jos heillä olisi täällä ollessa edes muutama tunti yhteistä aikaa niin se olisi vain hyväksi.
Ja siis tällä hetkellä ovat kotosalla useamman viikon kun on kesäloma ja silti mihehen mielestä en voi tehdä mitään muutaman tunnin kyläilyjä tms. vain omien kanssa.

Kun kaikki lapset ovat kotosalla menee aika helposti siihen että lapset leikkivät yhdessä koko ajan kun harvkseltaa näkevät,eikä siinä mitään mukavaahanse heille on.Usein vain sunnuntaina kun on kotiinlähdon aika lapset valittavat kunjuuri isän kanssa ei mitään ehdittykkään tekemään(siis vaikka ollaan koko perhe kotona ja käydään uimassa tms).Ajattelin että jos heillä olisi täällä ollessa edes muutama tunti yhteistä aikaa niin se olisi vain hyväksi.
Ja siis tällä hetkellä ovat kotosalla useamman viikon kun on kesäloma ja silti mihehen mielestä en voi tehdä mitään muutaman tunnin kyläilyjä tms. vain omien kanssa.

Eikö sillä miehellä ole sitten mitään omia reissuja mihin voisi ottaa lapsiaan mukaan? Vaikka käymään kaverin luona tai kauppareissulle, hakemaan jotain tavaraa tms.

[QUOTE="Vieras";26485592]Eikö sillä miehellä ole sitten mitään omia reissuja mihin voisi ottaa lapsiaan mukaan? Vaikka käymään kaverin luona tai kauppareissulle, hakemaan jotain tavaraa tms.[/QUOTE]

No ei vaikka olen tähän kannustanutkin,käyttää toki kaikkia lapsia joskus uimassa ja leikittää kotosalla mutta minun sekä isovanhempien/keverien/kumminen kanssani(kaikki) lapset yleensä sitten käyvät juuri kylässä/retkillä/torilla tms.Minun mielstäni olisi tärkeää että hänkin tekisi lasten kanssa muutakin kuin oleskelisi kotona,omiensa sekä minun lasteni-yhdessä ja erikseen.

Yhteistyössä