14-vuotias tyttöni pudotti pommin- raskaana!

  • Viestiketjun aloittaja Hämmentynyt mummo(ko?)
  • Ensimmäinen viesti
Venakko Milanna
Tue tytärtä:) ja ole onnellinen hänen puolsesta, että hänellekin tulee hyvää olo ja raskaus menee hyvin. En ymmärrä näitä tiukkapipoja. Jos mun laps tulee raskaaksi, niin en tee muuta kun onnitelen ja autan... se on elämää jotkut tulevat 12 raskaakis ja jotkut ei ikinä
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
[QUOTE="Kifa";26457601]Tuo hyväksikäyttöasia itseänikin huolettaa ja se pitäisi ainakin kunnolla selvittää. Tyttö on saattanut suorastaan joutua raiskauksen uhriksi mutta huonosti tuonikäinen niitä asioita hahmottaa, voi ajatella että itse oli syypää kun vastasi flirttiin, oli liian humalassa, ei vastustellut tarpeeksi pontevasti... Ja yrittää sitten salata koko jutun, ei ehkä muka muista kuka oli kyseessä tms. Tai jos oli vaikka kaverin poikkis kyseessä eikä halua kaverin vihoja niskoilleen. Tuonikäisillä voi ne prioriteetit olla niin eri kuin aikuisella ihmisellä. Bestiksen suututtaminen tai välirikko ihastukseen voi olla sata kertaa isompi juttu kuin se lapsen synnyttäminen johon nyt sentään on melkein 9 kuukautta eli teinin mielestä niin pitkä aika ettei niin kauas osaa oikein ajatellakaan.[/QUOTE]


Tässä on hyvin kuvattu 14- vuotiaan maailmankatsomusta ja kapeaa ajatusmaailmaa. Ihan ensiksi itse ehkä keskustelisin tytön kanssa hänen käsityksestään raskaudesta, synnytyksestä ja vauvan/lapsen hoidosta. Kuultuani hänen ajatuksensa asioista, kertoisin yhtään kaunistelematta asioiden todellisen laidan.
 
"painajainen"
Osta sille tyttärellesi raskaustesti,voihan olla että kuvittelee vain jos menkat myöhässä ;)
Jotenkin pelottavaa ajatella että 14v olisi paksuna :(
Jos testi sitten näyttää plussaa niin kyllä minä koettaisin ylipuhua tyttäreni aborttiin.
Kamalamman asiasta tekee vielä sen ettei tiedä isää :O
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja tytär-99;26455062:
minä AIVAN VARMASTI pakottiaisin aborttiin!! eipä olisi muuta vaihtoehtoa. Ja sitten käsittelemään vaikka minne psykologille asiaa vaikka porukassa ja aikamoiseen arestiin ja kieltoihin sais sopeutua!
Harmi ettei sun äitiäsi pakotettu aborttiin
 
"pöh"
[QUOTE="painajainen";26458303]Osta sille tyttärellesi raskaustesti,voihan olla että kuvittelee vain jos menkat myöhässä ;)
Jotenkin pelottavaa ajatella että 14v olisi paksuna :(
Jos testi sitten näyttää plussaa niin kyllä minä koettaisin ylipuhua tyttäreni aborttiin.
Kamalamman asiasta tekee vielä sen ettei tiedä isää :O[/QUOTE]

Hah. Tuskin kukaan 14 v menisi äidilleen tommoista sanomaan ellei ole täysin varma
 
"vieras"
Tue ja auta tytärtä päätöksessään (lapsen pitäminen) älä todellakaan painosta aborttiin jos ei sitä itse halua, isä kyllä saadaan selville helposti sitten kun sen aika on. Hienoa että hän luotti suhun äitinä niin paljon että kertoi noin suuren asian!
 
Itse asiaan en ota kantaa, mutta ihmetyttää kun monet sanoo että 14-vuotias ei voi selvitä kun ei ole kokemusta vauvoista tms. ja ei tiedä miten vauvaa hoidetaan ja mitä se todella on.

Olin 23 kun sain lapsen enkä itekään tiennyt noista asioista. En ollut koskaan pitänyt vauvaa edes sylissä tai vaihtanut vaippaa. Mutta ihmeesti sitä on selvitty vaikka pikkuvauva-aika ja elämänmuutos olivat isoja asioita.
 
"Kifa"
On siinä kuitenkin eroa kun 23-vuotias yleensä kuitenkin hanskaa edes ne normaalit arjen asiat omalta osaltaan. 14-vuotias ei ole välttämättä koskaan maksanut edes laskua itse, pessyt pyykkiä tai keittänyt perunoita eli joutuu opettelemaan itsenäisen elämän aakkoset ja vauvanhoidon yhtä aikaa. Ja jos vanhemmat auttavat paljon niin voi käydä niin ettei opi ikinä. Tuttuni sai lapsen teininä ja vanhemmat auttoivat tietysti minkä jaksoivat. Nyt tämä nainen jo lähes kolmekymppinen ja vieläkin loppuu rahat ennen palkkapäivää, unohtui auton huolto ja ruoat pilaantuvat kaappiin jos ei koko ajan katsota päälle kun on niin tottunut siihen että aina joku muu hoitaa, omat vanhemmat tai sossu :(
 
  • Tykkää
Reactions: .....
"vieras"
[QUOTE="tiuku";26455366]Tyttäreni saisi suoraan heittää hyvästit suurimmalle osalle harrastuksista, tilalle ansio työ, olkoonkin koulun päälle kuinka raskasta tahansa. Kuten sanoin, ainoa missä suoraan autan on lapsen hoito koulu ja työaikoina. Piste.
[/QUOTE]

Lain mukaan päätoimisesti ei voi työskennellä, ennen kuin on peruskoulu suoritettu.
 
"vieras"
Itse asiaan en ota kantaa, mutta ihmetyttää kun monet sanoo että 14-vuotias ei voi selvitä kun ei ole kokemusta vauvoista tms. ja ei tiedä miten vauvaa hoidetaan ja mitä se todella on.

Olin 23 kun sain lapsen enkä itekään tiennyt noista asioista. En ollut koskaan pitänyt vauvaa edes sylissä tai vaihtanut vaippaa. Mutta ihmeesti sitä on selvitty vaikka pikkuvauva-aika ja elämänmuutos olivat isoja asioita.
23-vuotias on täysi-ikäinen, täysivaltainen, AIKUINEN, vaikka nuori toki on. 14-vuotias taas on TÄYSI LAPSI, vajaavaltainen, vielä itsekin monta vuotta holhouksen alainen, jonka kaikista tärkeistä asioista päättävän hänen vanhempansa. Peruskoulukin on vielä kesken, eikä mistään töistä voida tuossa iässä vielä edes puhua.

Minun mielestäni tuossa tapauksessa on erittäin huonoa verrata 14-vuotiasta ja 23-vuotiasta keskenään. 9 vuoden ikäero on tuossa tapauksessa valtava.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
"Realisti"
Nyt ei muutakun nyrkkirautaa tai henkaria kehiin ja hommalle saatava stoppi. Saatanan tunariteinipojat kun eivät voi laittaa kumihuppua peliensä päälle. Ikävää että tyttösi joutuu asiasta kärsimään, mutta kyllähän näissä tapauksissa usein abortti on se oikea ratkaisu. Hieno homma jos joku on saanut joskus onnistuneesti hoidettua elämänsä kuosiin nuorena saadusta lapsesta huolimatta, mutta olette vähemmistöä. Haters gonna hate.
 
[QUOTE="vieras";26465200]23-vuotias on täysi-ikäinen, täysivaltainen, AIKUINEN, vaikka nuori toki on. 14-vuotias taas on TÄYSI LAPSI, vajaavaltainen, vielä itsekin monta vuotta holhouksen alainen, jonka kaikista tärkeistä asioista päättävän hänen vanhempansa. Peruskoulukin on vielä kesken, eikä mistään töistä voida tuossa iässä vielä edes puhua.

Minun mielestäni tuossa tapauksessa on erittäin huonoa verrata 14-vuotiasta ja 23-vuotiasta keskenään. 9 vuoden ikäero on tuossa tapauksessa valtava.[/QUOTE]

Niin, mä puhuinkin lähinnä siitä vauvan hoidosta. Ja vanhemmuudesta ylipäätään. Ei kenelläkään ole kokemusta vanhemmuudesta ennen kuin itse tulee äidiksi/isäksi, kaikille se on (?) iso elämänmuutos.
 
Tavallaan hyvä että näitä muistutuksia tulee tasaisin väliajoin niin on itsellekin mielessä että ehkäisyvalistus täytyy muistaa aloittaa ajoissa.
Kasvattaa omat lapset siihen ettei ilman ehkäisyä hommailla vaikka mikä olisi.

Oma äitini varasi mulle gynelle ajan kun aloin ensimmäistä kertaa seurustelemaan, taidan tehdä samoin sitten jossain vaiheessa.
Ei 14-16v yleensä toivo sitä lasta..
 
sipsieitiedä 12v
Abortti on vähän niikun lapsen tappamista,tai hylkäämistä,olen itsekin miettinyt harrastaisinko sexiä yhden pojan kanssa.ollaan jo tunnettu 5 vuotta.itse en ikinä tekisi aborttia ://
 
Taivahan tosi
On se vaan aika vastuutonta antaa lapsen pitää huolta lapsesta, joka ei vielä ymmärrä äitiyden todellista merkitystä.

Kyllä siinä vaan on todella suuri riski monenlaisiin ongelmiin, minusta abortti jättää pienemmän jäljen kun miettii, ettei tuon ikäinen siitä käytännössä juuri mitään välttämättä ymmärrä.

Jos ei osaa kantaa itsestä vastuuta vielä niin miten helvetissä silloin voi sitä kantaa lapsesta...?!

Abortti on sitä varten olemassa että se tehdään kun tarve vaatii.

HUOM. 14v ei ole vielä täysi-ikäinen eli on suurelta osin vanhempiensa huollettavana, saako teini päättää kaikesta itse? Kun ei ymmärrä asian todellista luonnetta.
 
"just"
Alkuperäinen kirjoittaja sipsieitiedä 12v;28976212:
Abortti on vähän niikun lapsen tappamista,tai hylkäämistä,olen itsekin miettinyt harrastaisinko sexiä yhden pojan kanssa.ollaan jo tunnettu 5 vuotta.itse en ikinä tekisi aborttia ://
Kyllä se siinä vaiheessa ajankohtaiseksi asiaksi voi tulla kun olet käyttänyt ehkäisyä ja raskaaksi tulet silti. Aina on se 2-1% joka tulee ehkäisystä huolimatta raskaaksi.

Abortti EI ole pelkästään huolimattoman käytöksen takia tehtävä asia.
 
"vieras"
Tyttäreni tuli raskaaksi 15-vuotiaana pojalle, jonka kanssa ei enää seurustellut. Yhdessä mentiin neuvolaan tekemään raskaustesti, odottelin odotusaulassa kun tyttö tuli kyyneleet silmissä terveudenhoitajan luota. Juteltiin pitkät pätkät, en huutanut, en korottanut ääntäni. Kerroin rehellisesti millaisia asioita tyttö tulisi kohtaamaan jos pitäisi vauvan, millaisista asioista joutuisi luopumaan, millaiseksi elämä muuttuisi. Olin itse 18 kun sain esikoiseni, joten tiesin. En silti painostanut tyttöä mihinkään, sanoin vain että olipa ratkaisu mikä tahansa, niin olen tukena. Tyttö päätyi aborttiin. Menimme yhdessä sairaalaan, yhdessä lääkärin vastaanotolle jossa hän sai lääkkeet. Seuraavat päivät huolehdin ja hoidin tyttöä, hoidin kipuja, silittelin hiuksia, kuivasin kyyneleitä.

Nyt tyttö on jo 19, löytänyt vakaan parisuhteen ja hyvän kumppanin itselleen. Elämä on mallillaan ja jälkikäteen tyttö on sanonut että ratkaisu oli täysin oikea.

Itse en ole koskaan tehnyt aborttia, mutta elämänkokemusta on sen verran, että ymmärrän etteivät asiat aina ole mustavalkoisia. Joskus abortti on kaikkien (= tulevien vanhempien, syntymättömän lapsen) kannalta kaikkein paras ratkaisu.
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate
lidlin kassatäti
[QUOTE="vieras";26455209]Keskustelun voisi aloittaa ihan sillä, mikä tyttö haluaa olla isona. Fakta on, että pakko hänen on töihin mennä, joten tulevaisuus on todennäköisesti Lidlin kassalla. Harva 14vuotias jaksaa opiskella ja olla äiti niin hyvin, että päättötodistus olisi kovin kummoinen että pääsisi mihinkään suosituun paikkaan opiskelemaan. Toisaalta peruskoulunjälkeen on pakko mennä töihin elättämään sitä vauvaa.

Kaikki opsikeluaikojen huolettomuudet voisi unohtaa, ainaisen rahapulan voisi toivottaa tervetulleeksi, todennäköisesti kaveritkin katoaisivat, kovin moni nuori mies ei halua pientä lasta tyttöystävän kylkiäisenä jnejnejne....

Ja tosiaan, mites se isäasia?[/QUOTE]

Mitä vikaa olla Lidlin kassalla?!
Tai no joo,mutta vähän arvostusta hei,pakkohan jonkun kassan duunia on tehtävä!
Vois mennä sormi suuhun jos kukaan ei suostuiskaan kauppaan töihin,siis sinultakin :)
 
Abortti. Ei lasten pidä tehdä lapsia. Tuo näkemys siitä, että asia vaivaa tyttöä lopun elämää, on paskapuhetta. Jos nyt alkaa lapsena lapselle huoltajaksi, varmasti on tulevaisuus aika lailla taputeltu monin osin. Eli vanhempien suhtautuminenhan asian ratkaisee. Itse vastaavassa tilanteessa olisin hyvin yksiselitteisesti sitä mieltä, että muutaman solun möykkyä ei vielä lapseksi voi sanoa, ja olisin tytön tukena. Jos kuitenkin asia olisi sitten niin, että joku moralisti alkaisi usuttamaan lapsen päähän abortin syntiajattelua ja uskottelemaan, että lapsi olisi pätevä äidiksi, en tiedä mitä sanoisin. En missään tapauksessa alkaisi hoivata kahta sukupolvea kattoni alla täysipäiväisesti -koska niinhän siinä tulee sitten käymään. Järki käteen! tytöllä on 30 vuotta fertiili-ikää jäljellä.

Eläköön ensin oman lapsuuteensa, aikuistukoon ja tehköön valintansa sitten siltä pohjalta. Aika graavia ajatella, että vanhempien mielestä ainoa oikea ratkaisu on lapsen synnyttäminen. Oletteko huomanneet, että "älä vaan painosta aborttiin" -mielipiteiden takana on sama ajatus käänteisen: "pidäthän huolen siitä, että aborttia ei pidetä edes vaihtoehtona". Se jos jokin on kauheaa. Ja usein ihmiset, joille ei ole tehty aborttia, ovat etunenässä kertomassa minkälaisia traumoja siitä jää. Ei taatusti jää, jos SIIHEN saa oikeaa tukea. Ja myös sitä pystyy vastuuntuntoinen äiti lapselleen antamaan.
 
vierailija
[QUOTE="ääliö";26455093]onneksi oma äitini ei 12 vuotta sitten olluttuollainen hirviö, niinkuin sinä.
ton ikäisen ei tod kuulu harrastaa seksiä että aikamoinen ääliö olet ollut kuten äitisikin. Jotain on ollut kasvatuksesssa tai sinun mielenterveydessä vialla.[/QUOTE]
Ihminen päättää itse millon on valmis seksiin. Ei vanhemmat tai ystävät sitä päätä. Olisko kivaa jos joku olisi sanonut sulle 12.v. että joo nyt oot valmis seksiin tai toisinpäin. Ei itseään tarvitse säästä tiettyyn ikään.
 

Yhteistyössä