IL: Lapsen nimi sai pastorin itkemään – ”Miksi?”

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tupu ja hupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tupu ja hupu

Vieras
IL: Lapsen nimi Lupu Upu Pupu sai pastorin itkemään – ”Miksi?” | Uusi Suomi

Kotimaa

Seurakunnissa ollaan eri mieltä Lupu Upu Pupu -nimen soveltuvuudesta lapselle, kertoo Iltalehti paperiversiossaan.

Nimi meni läpi Mikkelin seurakunnassa. Ennen kastamista seurakunta tutki viranomaisten kanssa, onko nimi sopiva. Viranomaiset hyväksyivät.

–Tällainen nimi herättää huomiota, mutta vanhemmat sen lopulta päättävät, sanoo Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan tuomiorovasti Juha Palm Iltalehdelle.

Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan pastori Hannu Kiuru puolestaan kertoo itkeneensä nimen takia ”isoja kyyneleitä”

–Kiusatuksi pääsee helpommallakin. Miksi vanhempien pitää käyttää tällaista luovuuttaa, Kiuru sanoo IL:lle.

Poke my name -sivuston mukaan Yhdysvalloissa olisi noin 448 Lupu-nimistä henkilöä.
Muut asiasanat:
Kotimaa, Lasten nimet, Nimet

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26458796:
olis hirveen kiva ku ihmiset tajuais ettei kiusaamista voida lopettaa poistamalla kaikki erilaisuus maailmasta, vaan sillä, et kasvatetaan niitä lapsia.
ei mulla muuta.

Oli miten oli, mä en ainakaan aio olla se jokalapsen elämän kustannuksella poistaa kiusaamista maailmasta. (todellisuudessa tuskin muuttaa yhtään mitään)

typerää ajattelua sinulta.

[QUOTE="vieras";26458923]Mun lasten kavereina on Aku ja Roope, ei ole tullut tietooni että kumpaakaan olis nimen takia ilkuttu =)

Eiköhän se poika ole tuo Lupu :)[/QUOTE]
Lupu on varmaan pojan nimi, mutta Upu ja Pupu kuulostavat tytöltä, mutta se lie vaan mielikuvaharha.

[QUOTE="hah";26458917]Oli miten oli, mä en ainakaan aio olla se jokalapsen elämän kustannuksella poistaa kiusaamista maailmasta. (todellisuudessa tuskin muuttaa yhtään mitään)

[/QUOTE]
Peesaan sua.

Ei erilaisuuden poistaminen kiusaamista lopeta, ei. Eikä kiusaamisen pelossa tarvitse kaikista tehdä mitään Eetuja, Veetejä, Neeoja tai Sofioita.

Mutta ei lastaan ihan niin paljon ole pakko vihata, että antaa tälle nimen, joka kuulostaa vitsiltä tai lällätykseltä, ja jonka aiheuttama spontaani ensireaktio on varmaan 90% ihmisissä joko "mitä viddua?!" tai "buaaaaahahaaaaaa!". Aikuinen osaa oikeassa elämässä pitää reaktionsa piilossa, lapset ei vielä sitä osaa vaan he varmasti nauravat, kun luulevat vitsiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26458796:
olis hirveen kiva ku ihmiset tajuais ettei kiusaamista voida lopettaa poistamalla kaikki erilaisuus maailmasta, vaan sillä, et kasvatetaan niitä lapsia.
ei mulla muuta.
Näinpä. Täälläkin on ollut tuhat ja yksi ketjua aiheesta, pitää olla semmonen ja tämmönen nimi, että lasta ei kiusata. Hörökorvat pitää leikata, ettei lasta kiusata. Pitää olla merkkivaatteet, ettei lasta kiusata. Haloo! Aikuisten ihmisten pitää muuttua, ettei lapsia kiusata!

[QUOTE="vieras";26458923]Mun lasten kavereina on Aku ja Roope, ei ole tullut tietooni että kumpaakaan olis nimen takia ilkuttu =)

[/QUOTE]
Onko ne Aku Paku Laku ja Roope Oope Toope...?

Eiköhän se poika ole tuo Lupu :)[/QUOTE]

Mun tyttökani oli Lupu...

Ymmättän Lupu nemen vielä ja Upunkin erikseen, mutta yhteen noi kaksi ei sovi. Ja mikä nimi Pupu on, kohta varmaan joku antaa lapselleen nimeksi Heppa...

Tuskin lasta tullaan Lupu Upu Pupuksi sanomaan (ja varmaan kannattaa pitää muut nimet omana tietonaan), vaan ihan vain Lupuksi. Onhan se vähän erikoinen, mutta ei mitenkään pahasti.

Vaikkei olisikaan mitään yhtymäkohtaa mihinkään sarjikseen niin onhan tuo nimi vähintäänkin turhan himmeä...
tulee ihan mieleen jokin itämainen rotukoira tai sitten ravuri, ei ihankaan nimi jonka antaisin lapselleni.

Onhan se kiva että vanhemmat haluavat olla erilaisia kuin naapurin väki mutta jotain rajaa ehkä voisi vetää erilaisuustavoitteissaankin.