14-vuotias tyttöni pudotti pommin- raskaana!

  • Viestiketjun aloittaja Hämmentynyt mummo(ko?)
  • Ensimmäinen viesti
tunnen
kaksi teiniäitiä toinen tosiaan 14v ja toinen 15v. sai mukulat. Nyt molemmilta on lapset otettu huostaan. Jee mukava tulevaisuus sinun lapsesi lapselle. Ajattele sinä nyt aikuisena kuitenkin järkevästi. Saamarin puusilmä
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26455225]Voimia.
Olen pahoillani, mutta ehkä onkin hyvä asia ettei isästä ole varmuutta. Ehkä jonkin nuoren pojan vanhemmat säästyy sitten siltä harmilta. :) Mikäli isä sattuis olemaan täysi-ikäinen, niin sitten kynitte sen puhtaaksi ja uhkaatte poliisilla, jos ei maksa. ;) Ainakin vauvalle turvataan taloudellisesti hyvä tilanne siinä tapauksessa. Lapselle en toivoisi sellaista vastuuta kannettavaksi(koska poika ei voi päättää abortista), itsehän tyttö on kuitenkin seksiin kai suostunut? Oppii ainakin, että seksistä raskautuu ja on tarkempi jatkossa mitä tekee.
Surullista kuitenkin, että noin nuorena on ns. elämä eletty pitkäksi aikaa.. jos päätätte pitää vauvan.[/QUOTE]

Itsehän se poikakin on siihen seksiin suostunut, jollei peräti aloitetta tehnyt. Miksi ihmeessä pojan ei kuuluisi oppia, että seksistä raskautuu ja pitää olla tarkkana?
 
"vanha"
Palstan selkeä jako teiniäidit kannustaa lapsen synnyttämiseen ja teinien mielestä me vanhana akkoina vasta tenavat tehneet olemme abortin kannalla nuoren pienen tytön kohdin.
 
"tuuri"
Kuka kannustaa lapsiaan lisääntymään? Ei mielestäni kukaan tässä ketjussa. Vahinko on käynyt ja sitä lähdetään purkamaan, ei kukaan kannusta 14-vuotiasta hankkiutumaan raskaaksi.

Miksi teiniäiti heti syrjäytyy? Omat olemassa olevat ystävät pysyvät, tai eivät. Usein niin nuoremmilla kuin vanhemmilla äideillä se uusi ystäväpiiri koostuu toisista äideistä. Uusia ystäviä löytää myös, ei äitiys tarkoita heti yksinäisyyttä. Oli ikää 15 tai 35-vuotta.

14-vuotias on vasta lapsi, mutta silti hänellä on itsemääräämisoikeus kehoonsa. Etkö yhtään mieti sitä, mitä se voi nuorelle tehdä jos hänet vasten tahtoaan aborttiin pakotettaisiin? Onhan se helpotus, kun itse ei tarvi mummoutua, mutta syvät jäljet se voi jättää lapseen, vaikka et sitä itse näe tai kuule.
Ehkei lapsi syrjäydy jos mummo jaksaa hoitaa ensin hänet ja sitten lapsenlapsensa. Ja vielä kustantamaan.

Kuka haavoja saa? Jos mummo ei jaksa katsoa perään, vallan todennäköistä että e syntymätön lapsi maksaa ison osan viuluista, haavoina. Ja hän jos kuka on viaton. Vaikka 14 vuotias on lapsi, ei se tee hänestä jotenkin äärettömän pyhää. Hän on tehnyt virheen ja se tulee joka tapauksessa vaikuttamaan hänen koko loppuelämänsä. Itse haavansa aiheuttanut.
 
"sondersson"
Noh, nyt sitten yksityiskohtaista selvitystä synnytyksestä, pohdintaa millaista on olla peruskoulussa raskaana, kuinka paljon aikaa vauva vie, millaista on kun oma lapsi sairastuu vakavasti/vammautuu jne... Musta on turhaa sanoa että ammatti jää hommaamatta, matkustelut matkaamatta ja mies saamatta, kyllä nuo äitinäkin onnistuvat ihan hyvin. Muilla jutuilla kantsii pelotella mieluummin. Netistä löytyy kaikkia "kivoja" kuvia ja videoita tätä varten.
 
ette ole tosissanne
Kuka kannustaa lapsiaan lisääntymään? Ei mielestäni kukaan tässä ketjussa. Vahinko on käynyt ja sitä lähdetään purkamaan, ei kukaan kannusta 14-vuotiasta hankkiutumaan raskaaksi.

Miksi teiniäiti heti syrjäytyy? Omat olemassa olevat ystävät pysyvät, tai eivät. Usein niin nuoremmilla kuin vanhemmilla äideillä se uusi ystäväpiiri koostuu toisista äideistä. Uusia ystäviä löytää myös, ei äitiys tarkoita heti yksinäisyyttä. Oli ikää 15 tai 35-vuotta.

14-vuotias on vasta lapsi, mutta silti hänellä on itsemääräämisoikeus kehoonsa. Etkö yhtään mieti sitä, mitä se voi nuorelle tehdä jos hänet vasten tahtoaan aborttiin pakotettaisiin? Onhan se helpotus, kun itse ei tarvi mummoutua, mutta syvät jäljet se voi jättää lapseen, vaikka et sitä itse näe tai kuule.
Olenko minä puhunut pakottamisesta mitään? Tekstini lopussahan nimenomaan kirjoitin, että pakottaa ei toki voi, mutta yrittää kaikin tavoin takoa järkeä päähän, kovinkin sanoin ja faktoin. Pahimman skenaarion mukaan.

Joo, tarkennetaan sitten: kukaan ei täällä kannusta lisääntymään nuorena, mutta asenne tämän palstan ihmisillä lapsen vahinkoraskauteen on minusta huolestuttava, kerta kaikkiaan. Aikuisen ei tulisi tuollaisessa tapauksessa ensisijaisesti kertoa asian hyviä puolia ja ehdoitta tukea, vaan saada lapsi tajuamaan, mitä kaikkea lapsi tuo mukanaan ja miksi olisi niin hiton paljon parempi, että tekisi abortin.

Ja minkä minä sille voin, että yleinen trendi ja tutkimustulokset kertovat enemmän teinivanhemmuden ja syrjäytymisen yms. lieveilmiöiden yhteydestä kuin sinun henkilökohtaiset mielipiteesi/kokemuksesi tai mutusi.
 
yre
kaksi teiniäitiä toinen tosiaan 14v ja toinen 15v. sai mukulat. Nyt molemmilta on lapset otettu huostaan. Jee mukava tulevaisuus sinun lapsesi lapselle. Ajattele sinä nyt aikuisena kuitenkin järkevästi. Saamarin puusilmä
Mä kanssa tunnen 4 tälläistä tapausta. Yhdellä lapsi vielä aikuisiällä mukana myös elämässä. Lapsen isä arvatenkin ei enää. Kahden lapset huostaan otettu ja kolmannen lapsi sijoitettu sijaisperheeseen.

Että hiphip huraa.

Kaikki riippuu siitä mitä mummo jaksaa ja riittääkö varallisuus auttamaan.
 
"vieras"
Itse olen joutunut 16 vuotiaana tekemään "pakko abortin" ja tiedän muitakin. Kyllä siitä yli pääsee ajan kanssa! Mutta se lapsi on kuitenkin aina siinä ja 14 vuotias on kyl aivan liian nuori kantamaan lapsesta vastuuta!
 
Jotain mietteitä
Heissan hei Ap!

Itse tulin raskaaksi, kun kasia oli vielä muutama kuukausi jäljellä ja varmaa oli se, että aborttia en tee. Olin tuolloin itse huostaanotettu, joten muutin raskauden loppupuolella ensikotiin lapsen isän kanssa, opettelemaan vauvan hoitoa. Henkistä apua omilta vanhemmilta ei paljoa herunut heidän alkoholisoitumisen vuoksi. Kaikkien sääntöjen mukaan tällähetkellä munhan pitäisi olla baarissa ja lapset lastenkodissa ;)

Äitinä, jolla on 16-vuotias tytär, voisin sanoa tämän. Jos oma lapseni tulisi kertomaan, että odottaa lasta ja haluaa tämän pitää, niin hyväksyisin asian, vaikkakin pitkin hampain. Perhe-elämän aloittaminen väärtepäin kun on rankempaa :) Ensin lapsi, sitten koulut ja mahdollisesti siinä samassa työkin mahdollisesti.

En antaisi oman lapseni jäädä asumaan kotiin, vaan laittaisin hänet ottamaan vastuun lapsesta. Toki olisin tukena minkä pystyisin, mutta sitä karhunpalvelusta en tekisi, että antaisin jäädä kotiin asumaan. Itseni tuntien syrjäyttäisin tyttäreni äidin roolista ja vaikeuttaisin äiti-lapsi suhteen syntyä.

Paljolti on kiinni tyttärestäsi, miten kasvaa raskauden aikana äityyteen ja lapsen syntymän jälkeen. Ei se helppoa ole, sillä itsestä tulee väliinputoaja. Et ole aikuinen, joten he eivät halua mielellään hirveästi viettää aikaa kanssasi, mutta et enää teinikään, eikä kavereiden meno useinkaan ole sopivaa touhua pienelle lapselle. Yksinäisyys tässä tilanteessa voi olla aika musertavaa, jos ei ole samanikäisiä äiti ystäviä.

Parhaan ystäväni äiti (tutustuimem enskarissa) pakotti hänet ensikotiin. Ja ystäväni inhosi sitä, mutta siellä sen vanhemmuudeen joutuu itse opettelemaan, kun ei ne työntekijät puolestasi lasta hoida, mutta neuvovat ja ovat tukena kyllä :)

Lapsen saaminen on iso vastuu, koska nuorella on elämä vasta alullaan ja kaikki palikat aikuisuutta varten ei ole vielä valmiina ja sitten pitää ohjata ja opettaa omaa lasta. Itsestäni se oli joskus todella haastavaa, varsinkaan kun omista vanhemmista ei ollut roolivanhemmiksi :)

Mutta en kadu. Oma likka on fiksu, menossa syksyllä ammattikouluun. On mielummin kotona, kun riehuu ystävien kanssa pitkin kyliä. Välillä osallistuu bileisiin ja rientoihin, mutta usein kotiutuu aika nopeasti, kun ei jaksa katsoa sitä kännäämistä. Tuosta raskaaksi tulosta huolehtisin, jos olisi kiinnostunut pojista, mutta ei ole. Nykyään huolehdin, että mitäs sitten, kun haluaa sen lapsen elämänkumppaninsa kanssa :)

Joka tapauksessa, suosittelen, että keskustelet tyttäresi kanssa kunnolla ja pitkään. Kerro kaikki vaihtoehdot, abortista adoptioon. Käykää läpi mitä sitten kun vauva on syntynyt ym. Entä peruskoulu? Sitä ei vauvan kanssa niin vaan käydä läpi, jos ei pääse osallistumaan ihan koululle asti. Itse kävin peruskoulun loppuun, kun tyttäreni oli 2-vuotias. Kokeilin iltakoulua, mutta oli liian "hektinen" pienen vauvan kanssa ja varsinkin, kun vauvan isästä ei ollut tukemaan koulutusta.

Ja sen verran vielä, että jos päädytte ensikotiratkaisuun, niin se voi olla akmala shokki tyttärellesi. Lapseni isälle ja ystävälleni se oli, sillä kyseessä on kuitenkin laitos. Itselleni taas ei, kun olin laitoslapsi. Kulttuurishokki on kuitenkin hirmuinen ja älyttömän stressaava, jos laitoksessa ei ole asunut.

Kaikkea hyvää teille :)
 
"vieras"
Itse olisin pystynyt 14-15 vuotiaana kasvattamaan oman lapseni enkä tuossa iässä olisi aborttia edes harkinnut, olen ollut sitä vastaan hyvin nuoresta asti ja samaa mieltä olen edelleen. Minulla on poika joten on aika vaikea miettiä mitä jos lapseni pamahtaisi paksuksi, varmasti auttaisin lastani lapsen hoidossa ja kaikessa muussa. Jos poikani pökäsis jonkun tytön paksuksi niin varmasti saisi kyllä vastuunsa kantaa ja auttaa lapsesta huolehtimaan...
 
Paljon vastauksia.
Osa hyviä, mutta osa tyystin asiattomiakin.

14 - vuotias on nuori äidiksi eikä kukaan moista lapselleen varmastikaan tahtoisi. Kun nyt raskaus kuitenkin on jo tosiasia, keskittyisin tukemaan lasta päätöksenteossa ja sitten elämässä eteenpäin - ihan riitä riippumatta, mikä päätös tulee olemaan.
Jokaisessa vaihtoehdossa on niin hyvät kuin huonotkin puolensa ja loppujen lopuksi se on lapsesi luonne ja persoona joka määrää sen, mitkä puolet eniten häneen vaikuttavat.

Voimia tulevaan teille molemmille.
Ja *hali* muistutukseksi - siitä että, vaikka rankalle nyt tuntuukin, niin mikään maailmanloppu ei kuitenkaan kyseessä ole.

:)
 
"Minna"
[QUOTE="huh";26455345]Miten täällä voi niin moni puolustella ja antaa tukea tuollaiselle tapaukselle? Ehkä se kertoo näistä ihmisistä ihan tarpeeksi.

Näytä tyttärellesi tämä palsta varoittavana esimerkkinä.[/QUOTE]

No pitäisikö tuo tyttö haukkua pataluhaksi ja antaa raippaa persuuksille? Sekö parantaisi asiaa?
 
Painajaismainen tilanne.

Mä en pakottaisi tytärtä mihinkään, mutta löisin faktat tiskiin. Jos hän saa lapsen, hänen pitää siitä myös huolehtia. Minä en alkaisi lapsenlapseni pääasialliseksi hoitajaksi, en en ja en. Auttaisin kyllä esim. asunnon hankkimisessa ja tukien hakemisessa.

Toivoisin todella, että tytär tekisi abortin. Ja jos hän kysyisi mielipidettäni, niin sen myös kertoisin.
 
kolmen kohta teinin äiti
Tätä en ymmärrä, että miten se, jos 14-vuotias harrastaa seksiä niin viittaa heti että elämän hallinnassa on jotain pielessä? Vai ymmärsinkö lauseesi nyt ihan väärin?

Onhan 14-vuotias jo 8./9.luokkalainen. Moniko ylä-asteikäinen on neitsyytensä menettänyt.. Ei se mitenkään tavatonta ole noihin aikoihin seksiä harrastella. Ei tietty ehkä niin suotavaa, mutta ei tavatonta.

Ja ihan helposti 14v, seksielämänsä aloittanut voi ajautua tuollaiseen tilanteeseen. Niinhän niitä sattuu kolmekymppisillekkin.
14 vuotias on muuten 7. tai 8.luokkalainen.... ellei ole luokalleen jäänyt.
Ja abortin tekisi, jos olisi minun lapseni.
 
dfdf
[QUOTE="provo";26455079]selkee provo taas kerran.[/QUOTE]

Miten niin? Etkö ole ikinä ennen kuullut, että 14 v on ollut raskaana? Tervetuloa tähän maailmaan.

Mielestäni kaikki nämä provon huutelijat voi laittaa banniin.
 
  • Tykkää
Reactions: Sanna80
juyy
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen kohta teinin äiti;26455592:
14 vuotias on muuten 7. tai 8.luokkalainen.... ellei ole luokalleen jäänyt.
Ja abortin tekisi, jos olisi minun lapseni.

Huom, nyt on kesäloma. Joten ap:n tyttö luultavasti menee ysille
 
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen kohta teinin äiti;26455592:
14 vuotias on muuten 7. tai 8.luokkalainen.... ellei ole luokalleen jäänyt.
Ja abortin tekisi, jos olisi minun lapseni.
Jaa?
Itse olin 12-vuotias kun aloitin 7.luokan. Täytin 13v.
13v ja 14v olin kasilla ja 14 ja 15v ysillä.

Eikö siis 14v ole 8. tai 9. luokkalainen?
 
erw
Olisin kyllä itsekin pettynyt, kuten aloittajakin. Jos tyttö on "päättänyt" pitää lapsen auttaisin häntä miettimään asumistaan ja pärjäämistään. Käytäis vaikka ensikodissa kattomassa paikkoja. Sossussa kyselemässä jne.

Sanoisin, että vauvaa en jaksa hoitaa, kun itsekin olen töissä, valitteisin kyllä kovasti. Yökylässä voisi laps sitten myöhemmin käydä.

Pyytäisin tyttöä laskeskelemaan, mitä vauvanhoitotarvikkeet maksaa ja että voisi alkaa miettiä, miten ne rahoittaa.
 
mite stot
[QUOTE="Minna";26455562]No pitäisikö tuo tyttö haukkua pataluhaksi ja antaa raippaa persuuksille? Sekö parantaisi asiaa?[/QUOTE]

Eikö sinun mielestäsi tuossa sitten ole läksytyksen aihetta? Ehkäisystä ei ole huolehdittu. Minusta asiaa parantaisi abortin puolesta puhuminen ja raakojen faktojen iskeminen pöytään, kädestä suuhun ilman yöunia-tulevaisuuden kuvailu ja kaiken sen rankkuuden ja syrjäytymisvaaran esilletuominen. Vanhemman velvollisuus on tuossa tapauksessa puhua abortin puolesta.
 
Tottakai tuo on katastrofi, mutta... Täälä ei monella, vanhempana äidiksi tulleella ei näytä olevan mitään hajua millä summalla lapsen voi elättää...
Tuossa ap:n tapauksessahan tyttö on vielä tänävuonna täyttämässä 15v (kun on kerran ysille menossa) ja kun on tullut nyt raskaaksi niin la tulee keväälle, jolloin ysiluokka on jo melkein käyty. Sitten tyttö pitää välivuoden ja on vauvan kanssa ja sitten aloittaa amiksen tai lukion... Ensin on tuloina äp raha+lapsilisä+elarit ja sitten opintotuki+lapsilisä+elarit ja molemmilla noista elättää kyllä hyvin lapsen, varsinkin jos saa asua vielä kotona.

Veikkaampa että nuo teini-äidit joiden lapset ovat huostaanotettu on juuri näiden äitien lapsia jotka ovat yrittäneet painostaa aborttiin ja kun tyttö ei ole suostunut niin sitten on käännetty selkä...
 
  • Tykkää
Reactions: Katylina
"vieras"
Luin koko ketjun läpi. Voimahali aloittajalle, tilanne on varmasti teille tosi hankala!

Ketjun vastauksissa on mainittu tuhat ja yksi kertaa a) lapsen pitäminen, ja b) abortti. Entäs se kolmas vaihtoehto, eli adoptio? Siitä taisi olla yhdessä tai kahdessa vastauksessa. Aloituksessa käy ilmi, että tyttö ei halua aborttia, mutta haluaako pitää lapsen itse? Jos tyttö on ehdottomasti aborttia vastaan, niin ei einut vaihtoehto ole pitää lasta itse. Se vaatii tietenkin tytöltä paljon, mutta kuitenkin vähemmän kuin vielä itsekin lapsena lapsen saaminen.

Tosiaan, vahinko on jo tapahtunut, ja nyt siihen pitää vaan joku ratkaisu keksiä. Teillä on edessä paljon keskustelua, tsemppiä tulevaan!
 
"vieras"
Veikkaampa että nuo teini-äidit joiden lapset ovat huostaanotettu on juuri näiden äitien lapsia jotka ovat yrittäneet painostaa aborttiin ja kun tyttö ei ole suostunut niin sitten on käännetty selkä...
Minä taas veikkaan, että moni lapsi säästyy huostaanotolta sillä, että isoäiti ottaa lapsen kasvattaakseen. Suvussa on pari tällaista tapausta. Toinen oli 18-vuotias lapsen saadessaan. Tytär lähti opiskelemaan ja lapsi jäi isovanhempien huostaan. Tilanne jäi pysyväksi ja lapsi vietti koko lapsuutensa isovanhempiensa luona. Toinen sai lapsen parikymppisenä ja asui omien vanhempiensa luona. Sitten tytär lähti pois kotoaan ilmoittamatta ja jätti lapsen isovanhempien hoidettavaksi. Tämäkin lapsi jäi kokonaan isovanhempien kasvatettavaksi.

Lapsen hylkääminen on liian helppoa, jos päävastuu lapsesta on alusta alkaen isovanhemmalla. Toisaalta miten 14-vuotias lapsi edes pystyy huolehtimaan lapsesta , kun on itsekin vielä lapsi.
 
"Gemma"
[QUOTE="vieras";26455225]Voimia.
Olen pahoillani, mutta ehkä onkin hyvä asia ettei isästä ole varmuutta. Ehkä jonkin nuoren pojan vanhemmat säästyy sitten siltä harmilta. :) Mikäli isä sattuis olemaan täysi-ikäinen, niin sitten kynitte sen puhtaaksi ja uhkaatte poliisilla, jos ei maksa. ;) Ainakin vauvalle turvataan taloudellisesti hyvä tilanne siinä tapauksessa. Lapselle en toivoisi sellaista vastuuta kannettavaksi(koska poika ei voi päättää abortista), itsehän tyttö on kuitenkin seksiin kai suostunut? Oppii ainakin, että seksistä raskautuu ja on tarkempi jatkossa mitä tekee.
Surullista kuitenkin, että noin nuorena on ns. elämä eletty pitkäksi aikaa.. jos päätätte pitää vauvan.[/QUOTE]

Näin on ainakin mulle opetettu! Toivottavasti sä et opeta poikalapsilles et se on vaan tytön asia!!! Pojan valinta on siinä seksin harrastamisen kohdassa, jos ei siinä valinnanmahdollisuutta käytä niin se on turha jälkeenpäin itkeä ettei voi vaikuttaa!
 

Yhteistyössä