Oisko lapsen diabetes teille millanen asia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Saakohan ne edes ottaa? Kun ei ole siihen koulutusta.

Ihan näin äkkiseltään vois kuvitella ettei vastuun ottajalta vaadita koulutusta kun kyse on sairaudesta joka vaatii hoitoa aamusta iltaan ja illasta aamuun. Ei siihen koulutusta tarvita, asiaan perehtymistä kyllä ja maalaisjärkeäkin hieman...

Joka paikkakunnalla ei jaella avustajia niin pitääkö d-lapsen jäädä sitten ilman koulutusta jos ei vastuuta saa ottaa muut kuin koulutetut henkilöt..?

[QUOTE="vieras";26390248]Liitännäissairaudet vähenee koko ajan. Kiitos tehokkaan hoidon. Hoito on monimutkainen ja hankala, mutta hyvä hoitotaso varmistaa sen, että liitännäissairauksia ei tule.

Eli nykylapset on ihan hyvässä asemassa hoitotasonsa suhteen. Vanhempien aktiivisuus ja paneutuminen on todella isossa roolissa diabeetikkolapsen hoidossa. Se joko onnistuu tai sitten ei.[/QUOTE]

Sepä hienoa! Ne liitännäisethän siinä se paha juttu on.

Isäni motto oli jotain että "elän täysillä ja sairastan siinä sivussa". Hän ei ollut pilkuntarkka hoidon kanssa, tosin hänellä oli kyllä perusterveet elämäntavat. Se varmasti vaikutti hänen taudinkulkuunsa niiden vanhanaikaisten hoitokäytäntöjen lisäksi. Täsmällisellä hoidolla hän olisi ehkä elänyt pidempään ja viimeiset vuodet paremmassa kunnossa, mutta luullakseni hän nautti näin elämästä enemmän.

Isäni sairasti siis kaikki komplikaatiot, mitä diabetekseen kuuluu. Hän sai mm. munuaissiirrännäisen, hänen raajojaan amputoitiin, toinen silmä sokeutui, luusto heikkeni jonka seurauksena tuli mm. tuskallinen selkänikaman murtuma jne. Sanoisin kuitenkin, että vain viimeiset 2 vuotta olivat todella pahoja.

Osaako opettajatkaan, vai miten nämä asiat on hoidettu koululaisilla? Terkkari hoitaa?

Meillä järjesti diabettespoli koulutuksen koulun henkilökunnalle, terkkari ei ole joka päivä paikalla joten asia on järjestetty niin että mä olen kirjoittanut taulukon inskan määrästä (meillä on pumppu)
Siellä on vaihtoehtoja mitä laitetaan ottaen huomioon mitä sokerit oli ennen ruokaa ja paljonko söi, sit jos tulee ongelmia soittavat mulle tai isälle. Kolme vuotta toiminut hyvin =)
Aina jos koulussa on jotain erikoista (esim viime viikolla urheilupäivä) niin opettaja on yhteyksissä ennen sitä. Luokasta löytyy mehua ja näkkäriä ensi avuksi.

Lapsi täytti nyt 10v ja on aina osannut kertoa jos sokerit on matalat tai korkeat, itse annostelee inskan pumppuun mutta tarvitsee vielä määrissä apua.

Nyt on menossa kesällä leirille jonne tulee noin samanikäisiä samaa sairastavia ilman vanhempiaan ja siellä opetetaan myös itse pitämään itsestään huolta

[QUOTE="MintunKukka";26390363]Lasten isällä on diapetes ja kyllä se oli minulle mieletön järkytys jos jollain lapsella se todettais.[/QUOTE]

Onko ykköstyypin diaBetes vai kakkostyypin?
Jos kakkonen niin mitään kummempaa geenivirhettä ei siitä taida tulla toisin kun ykkösen periytyvyys...

Veljelläni on ollut diabetes seitsemän vuotiaasta, joten ainakaan taudin hoito ei tulisi ihan yllätyksenä. Olen niin paljon sivusta nähnyt diabeetikko lapsen arkea. Mutta kai sinä aina vähän alku shokkia tulisi.

Yhteistyössä