Eräästä hautakivestä poimittua:

• Viestiketjun aloittaja :-(
  • Ensimmäinen viesti
:-(
Hanna Koivisto syntyi ja kuoli 26.5.1879
Hulda Koivisto 8.3.1885-26.1.1899
Martti Koivisto 9.2.1888-26.1.1899
Anna Koivisto 29.1.1890-24.1.1899
Josef Koivisto 9.2.1893-22.1.1899
Naima Koivisto 9.2.1893-1.2.1899
Herman Koivisto 9.1.1896-21.12.1896
Vilho Koiviosto 19.12.1897-28.1.1899

"tipu"
Kiittäkää onneanne siitä, että elätte ajassa, jolloin laajamittainen rokottaminen ei ole vain unelma.

Mitäköhän herra ja rouva Koivisto olisivat mieltä nykyajan "meidän kaisavilleä ei sitten tasan rokoteta daah" -meiningistä...?

:-(
[QUOTE="Joops";26375402]Voi ei.... Mut siis viisi lasta kuollut viikon sisään?! Varmaan joku tautiepidemia.[/QUOTE]

Tuo hautakivi on oman kotikaupunkini hautausmaalla ja olen lukenut erästä kotikaupunkini historiaa käsittelevää kirjaa, jossa mainittiin erikseen tämä perhe ja kerrottiin, että kuolinsyynä oli tulirokko tai muu vastaava rokkotauti. Varmasti aika hirveä tilanne vanhemmille, että kaikki elossa olevat lapset sairastuvat ja kuolevat yksi toisensa jälkeen tuollaiseen tautiin. Mitenköhän siinä on vanhemmat selvinneet tilanteesta sekoamatta?

Päärynäinen
[QUOTE="tipu";26375470]Kiittäkää onneanne siitä, että elätte ajassa, jolloin laajamittainen rokottaminen ei ole vain unelma.

Mitäköhän herra ja rouva Koivisto olisivat mieltä nykyajan "meidän kaisavilleä ei sitten tasan rokoteta daah" -meiningistä...?[/QUOTE]

Onhan noita jo tuohon aikaan, myöhäisellä 1800-luvulla rokotettu, ja kirkonkirjoihin ihan merkitty onko rokotettu vai ei. Vaan ei sitä kaikkea vastaan voi rokottaa... :( Samanlaisia tapauksia löytyy omasta sukupuusta, viikon sisällä mennyt äiti ja viisi lasta kulkutautiin.

"Tiina"
[QUOTE="tipu";26375470]Kiittäkää onneanne siitä, että elätte ajassa, jolloin laajamittainen rokottaminen ei ole vain unelma.

Mitäköhän herra ja rouva Koivisto olisivat mieltä nykyajan "meidän kaisavilleä ei sitten tasan rokoteta daah" -meiningistä...?[/QUOTE]

Sinäpä sen sanoit. Nykyaikana asiat ovat liian hyvin, ei ole mitään käsitystä todellisista ongelmista, joten kuolemalla leikkiminen tuo vähän jännitystä elämään.

Ja sitte täälläki vaahdotaan että rokottamiset pois ja kaikki sosiaaliset tuet pois. Tuollaisia hautakiviä sitä alkais taas olemaan jos noiden huutelijoiden toiveet täytettäisiin. Ja tuollaisia hautakiviä sitä on vielä tänäkin päivänä monessa maassa. Me ku eletään täällä Herran kukkarossa nii ei vaan ymmärretä miten onnekkaita ja turvassa me täällä ollaan kaikin puolin.

Päärynäinen
Tuo hautakivi on oman kotikaupunkini hautausmaalla ja olen lukenut erästä kotikaupunkini historiaa käsittelevää kirjaa, jossa mainittiin erikseen tämä perhe ja kerrottiin, että kuolinsyynä oli tulirokko tai muu vastaava rokkotauti. Varmasti aika hirveä tilanne vanhemmille, että kaikki elossa olevat lapset sairastuvat ja kuolevat yksi toisensa jälkeen tuollaiseen tautiin. Mitenköhän siinä on vanhemmat selvinneet tilanteesta sekoamatta?
Kai sitä on jatkettu elämää, jos on ollut pakko? Tai sitten seottu. Yhdeltä esi-isältä meni vaimo ja kaikki viisi lasta viikon sisään, sekä samalla tilalla asuvalta veljeltä useampi lapsi. Alle vuoden kuluttua oli jo uusissa naimisissa ja uusi vaimo paksuna. Se oli niin erilaista aikaa...

Voi ei :( Mä en taida uskalla tutkia omaa sukupuuta vielä, mitä lie sieltä ikinä paljastuu. Mä en kestäisi, jos sieltä löytyy paljon lapsikuolleisuutta.
Mä oon tutkinu 1440-luvulle pisimmillään ja karua luettavaahan se on. Yksikin perhe oli sellainen jossa 9 lapsesta 8 kuoli ennenku täyttivät 5v. Se yksi eloonjääny on esivanhempani. Toinen mikä on jääny mieleen on yksi esiäitini joka menetti vuotiaana kummatkin vanhempansa kuukauden välein. Se oli nälkävuonna 1886 ja varmaankin käyny niin että huono ravitsemustila -> joku kulkutauti -> ei oo kroppa kestäny. Eikä sillon ollu antibiootteja eikä muita apuja.

"vieras"
Ja sitten vielä jaksetaan jauhaa "vanhoista hyvistä ajoista" . Ne vanhat ajat oli just tuota, kun oltiin olosuhteitten ja tautien armoilla, päivästä päivään. Edes antibiootteja ei oltu keksitty.

[QUOTE="vieras";26375575]Ja sitten vielä jaksetaan jauhaa "vanhoista hyvistä ajoista" . Ne vanhat ajat oli just tuota, kun oltiin olosuhteitten ja tautien armoilla, päivästä päivään. Edes antibiootteja ei oltu keksitty.[/QUOTE]

Niin ja jokainen raskaus ja synnytys myös oli leikkimistä kuoleman kanssa. Mitään takeita ei ollu siitä että lapsi tai äiti selviäisivät siitä hengissä ja jos tuli joku infektio niin se oli yleensä menoa se. Mä tunnen monta äitiä joita ei enää olisi ilman nykylääketiedettä, siis raskauden aikana tai synnytyksessä tullu jotain sellasta joka ennenvahnaan olis tienny varmaa kuolemaa. Ja vielä useampia lapsia tiiän joita en kans enää olis ilman nykylääketiedettä. Mäkin oisin joutunu jo hautaamaan 2 lasta 3 lapsestani jos elettäis tilanteessa joka täällä oli sata vuotta sitten.

"vieras"
Karua elämää, mutta ei tarvii mennä noinkaan kauas kun lapsikuolemia on ollut. Mun isällä oli 13 sisarusta ja niistä 5 kuoli kahden viikon sisään -50 luvulla :( toiset lapset oli jo sen verran "vanhoja" etteivät kotona asustaneet koko aikaisesti niin säästyivät mm. mun isä joka oli 12v.
Oli kyllä ollut vanhemmille kova isku mutta yhden iltatähden sitten vielä tekivät vanhoilla päivillä.

"vieras"
Voi ei :( Mä en taida uskalla tutkia omaa sukupuuta vielä, mitä lie sieltä ikinä paljastuu. Mä en kestäisi, jos sieltä löytyy paljon lapsikuolleisuutta.
Miksi et kestäisi?
Eihän se edes yllätyksenä tulisi kun joka suvusta on taudit karsineet ihmisiä noina aikoina.
Eikä siitä niin hirveän kauan ole kun sodasta tuotiin kotiin tauteja joihin sitten lapsia menehtyi.

Hirveän surullista tietenkin, mutta elämää. :(

Yhteistyössä