annatko lapsesi pelata sota/taistelupelejä tietokoneella tai livenä?

• Viestiketjun aloittaja vanhempien vastuu
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä tuo kohta 4-vuotias saa pelata crashia.... :whistle: Siinä siis huidotaan pahiksia ja niistä saa pointseja.

Ja meinasin rakentaa puusta hälle oman miekankin, varmaan myös tyttö haluaa. Huitovat naapurin pojan puumiekalla voikukkia nurin ja se on niinku hauskaa :p

Olen itse ollut ihan pienestä pitäen ollut kiinnostunut tietokonepeleistä, ja nuo tasohyppelytyyliset pelit oli pitkään tosi in. Jos mennään johonkin ihan räiskintä-roiskintapeleihin saakka joissa veri lentää ja ovat realistisia, niitä karsastan ja olen karsastanut lapsesta asti... Enkä usko että hyväksyisin vielä vanhemmankaan lapsen sellaisten pelaamista, niitä sitten kun muuttavat kotoa, jos vielä kiinnostaa.

Valvomalla lapsiani, kertomalla heille mitä minä sallin mitä en.

En minä ole niin tyhmä enkä laiska, että päätän että lapsi voi tehdä mitä haluaa, kun en minä kuitenkaan voi siihen vaikuttaa.

niinhän minäkin teen. Tietävät mitä mieltä minä olen tietyistä ohjelmista, aikuisten peleistä, ohjaan ja kasvatan. Tietävät, että saavat pelata 30 min/viikossa. Kai nämä lapseni sitten saavat tehdä mitä haluavat?

Meillä 7v on äärettömän kiinnostunut historiasta ja kyselee sodista yms. jatkuvasti. Pitäisikö olla kertomatta meidän maan historiasta ja muustakin? Itse olen ollut ihan samanlainen...sotahistoria oli jo ala-asteella minun intohimo. Väkivaltaista se historia on ja niin on muuten uskontokin.

"vieras"
Valvomalla lapsiani, kertomalla heille mitä minä sallin mitä en.

En minä ole niin tyhmä enkä laiska, että päätän että lapsi voi tehdä mitä haluaa, kun en minä kuitenkaan voi siihen vaikuttaa.
Mutta ylimielinen ja mustavalkoinen olet ;) Pistä lapsi pulloon, ja mielellään pullon korkki kiinni!
Tottakai jokainen voi vaikuttaa siellä kotona, mutta se ei vaan takaa sitä ettei päiväkodissa tai hoidossa tehdä sellaista, mistä et pidä!

Ettei kavereiden synttäreillä tehdä sellaista, mistä et pidä jne

tuota
Minä ajan takaa sitä, että kun peleihin uppoudutaan eri tavalla kuin esimerkiksi johonkin leikkiin jossa miekkaillaan puumiekoilla tai kepeillä. Toiseksi niillä miekoilla ja kepeillä ei kai lapset tapa sentään toisiaan, eikös ne miekat vain kolise yhteen, näin meillä oli ainakin lasten ollessa pieniä. Tietokonepeleissä siirrytään toiseen maailmaan, siellä tapetaan, siellä ei leikitä miekkailua vaan oikeasti pyritään tappamaan vastapuoli.

Lapsi joka ampuu maalitauluun on myös eri asia, hän harjoittelee paperiin ampumista, ei ihmiseen.

En teidä kuinka moni vanhempi sitten on oikein edes perillä mitä pelejä tuolta netistä löytyy, miten todelliselta tuntuvia pelejä. Ihminen on sellainen, että kun pienenä alkaa tappa örkkejä niin tämä ruokkii itseään ja aina halutaan vain rankempia pelejä.

Minun lapsuudessani lapsia muuten suojeltiin väkivaltaisilta ohjelmiltakin, nyt tuntuu, etteivät vanhemmat viitsi rajoittaa lapsiaan enää juurikaan. Tai vanhemmilla ei ole enää mitään käsitystä siitä, että lapsia pitäisi suojella haitalliselta materiaalilta. Erityisesti vielä kun kaikkea ikävää muutenkin tursuaa nykyään kaikkialta.

ei jaksaisi
Annan pelata. Pelaan itsekin. Pelit - kuten aikaisemmin televisio-ohjelmatkaan - eivät tee ihmisestä tappajapsykopaattia vaan ihmisen kasvuympäristö. Lapsi ja nuori tarvitsee rajoja ja rakkautta, hänelle täytyy opettaa tunteiden kohtaamista ja käsittelyä, hän tarvitsee tukea vaikeiden asioiden kohtaamisessa ja turvallista kasvuympäristöä. Maailmassa on miljoonia pelaajia. Heistä vain murto-osan murto-osa syyllistyy tappamiseen todellisessa elämässä. Suurin osa tappajista on jossain armeijassa tappamassa maansa tai jonkin aatteen puolesta. Ennemmin annan ihmisen tappaa pelimaailmassa kuin harjoittaa väkivaltaa todellisessa elämässä, olipa takana mikä syy hyvänsä (kasvatus, aate, isänmaan velvoite tai psykopaattius).

tuota
[QUOTE="vieras";26367039]Mutta ylimielinen ja mustavalkoinen olet ;) Pistä lapsi pulloon, ja mielellään pullon korkki kiinni!
Tottakai jokainen voi vaikuttaa siellä kotona, mutta se ei vaan takaa sitä ettei päiväkodissa tai hoidossa tehdä sellaista, mistä et pidä!

Ettei kavereiden synttäreillä tehdä sellaista, mistä et pidä jne[/QUOTE]

Tehdään tietysti, tehdään. Mutta se ei oikeuta minua vanhempana laiminlyömään kasvatusta ja valvontaa kotona. Ei muuten oikeuta sinuakaan!

"vieras"
Täytyy taas muistaa miten paljon peliteollisuus ja sota/ammuskelupelit on muuttuneet viimeisen 15 vuoden sisällä. Nykyään niin paljon realistisempia ja tavallaan pelissä ollaan niin paljon enemmän sisällä.

Ken vielä muistaa vanhan Wolfenstainin tai Duke Nukemin niin ei siinä tappamisen hurmaan kovin mukaan päässyt.. :D

Nykyään jotkut pelit menee jo niin sairaaksi, ampuminen ei enää riitä vaan veren pitää roiskua kunnolla, silvotaan, raiskataan ja kidutetaan.

En usko että nuo pelit nyt murhaajia tekee, mutta muistakaa äipät että ne ikärajat on hyvästä syystä niissä peleissä!

Tehdään tietysti, tehdään. Mutta se ei oikeuta minua vanhempana laiminlyömään kasvatusta ja valvontaa kotona. Ei muuten oikeuta sinuakaan!
Kyllä suurimmalla osalla pelaavista lapsista on ihan säännöt kotona. Eli kyllä sitä noudatetaan ja lapsia kasvatetaan. Minusta kasvatuksen laiminlyöminen on hiukan eri asia, kuin se, että lapsi pelaa jotain tiettyä peliä hänelle annetun ajan verran.

tuota
Meillä 7v on äärettömän kiinnostunut historiasta ja kyselee sodista yms. jatkuvasti. Pitäisikö olla kertomatta meidän maan historiasta ja muustakin? Itse olen ollut ihan samanlainen...sotahistoria oli jo ala-asteella minun intohimo. Väkivaltaista se historia on ja niin on muuten uskontokin.
Tuon ikäiselle pitää kertoa ikätason mukaisesti. Eli vähän kaunistella totuutta, ei kertoa, että siellä sun ukkis ampui viisikymmentä ihmistä. Ei lapselle pidä kertoa kaikkea mitä se haluaa tietää, ei lapselle tarvise antaa kaikkea mitä se kinuaa.

Kerron nyt, että itsekin olen pelannut netissä tappamispelejä, testausmielessä. Ja voin myöntää, että niihin jää koukkuun, mutta sitten tulee paha olo, se on sairas maailma se toisten tappamisen maailma. Kun sitä miettii, että siellä on oikeasti toinen ihminen mua vastassa. Mitä se tekee kehittymässä oleville aivoille? Jotka muokkautuvat kokemuksista?

Tuon ikäiselle pitää kertoa ikätason mukaisesti. Eli vähän kaunistella totuutta, ei kertoa, että siellä sun ukkis ampui viisikymmentä ihmistä. Ei lapselle pidä kertoa kaikkea mitä se haluaa tietää, ei lapselle tarvise antaa kaikkea mitä se kinuaa.

Kerron nyt, että itsekin olen pelannut netissä tappamispelejä, testausmielessä. Ja voin myöntää, että niihin jää koukkuun, mutta sitten tulee paha olo, se on sairas maailma se toisten tappamisen maailma. Kun sitä miettii, että siellä on oikeasti toinen ihminen mua vastassa. Mitä se tekee kehittymässä oleville aivoille? Jotka muokkautuvat kokemuksista?
no tuota. Minä ainakin otin pienenä kirjahyllystä kirjan ja etsin nuo sotatiedot ihan itse, lukemalla. Ei noita tietoja voi lapselta estää mitenkään. Meidän kirjahylly on pullollaan erilaisia historiankirjoja.

tuota
no tuota. Minä ainakin otin pienenä kirjahyllystä kirjan ja etsin nuo sotatiedot ihan itse, lukemalla. Ei noita tietoja voi lapselta estää mitenkään. Meidän kirjahylly on pullollaan erilaisia historiankirjoja.
Sä siis ajattelet, että jos lapsi kuitenkin voi mennä hyllylle ja etsiä sen kirjan niin samantien voit kertoa kaiken. Sulla ei sitten ole valtaa päättää mitä sun kirjahyllystä löytyy? Että joo...

Olisko sittenkin parempi kertoa itse ikätason mukaisesti ne tiedot niin lapsen ei tarvitse mennä penkomaan teidän kirjahyllyä, jossa on pakko olla pullollaan historiankirjoja.

Tämä on sama selitys kuin oli jossain, että kun lapsi voi katsoa Salatut elämät netistäkin niin annetaan katsoa kotona televisiosta.

Lapsi ei aina tee sitä mitä aikuinen kuvittelee sen tekevän. Lapsesi ei ehkä mene sinne kirjahyllyyn lukemaan niitä sotakirjoja.

"VIERAS"
[QUOTE="vieras";26366685]Saa pelata, kohtuudella. Kyseessä on 15.v. poika.
Pelaa ehkä n.1-2 tuntia muutamana päivänä viikossa.[/QUOTE]

Tosissasiko joku määrää/pystyy määrätä 15-vuotiaan sotapelien pelaamisesta? Monella 15v. on oma läppäri ja kaverit, joiden kanssa pelaa, mitä huvittaa.

Sä siis ajattelet, että jos lapsi kuitenkin voi mennä hyllylle ja etsiä sen kirjan niin samantien voit kertoa kaiken. Sulla ei sitten ole valtaa päättää mitä sun kirjahyllystä löytyy? Että joo...

Olisko sittenkin parempi kertoa itse ikätason mukaisesti ne tiedot niin lapsen ei tarvitse mennä penkomaan teidän kirjahyllyä, jossa on pakko olla pullollaan historiankirjoja.

Tämä on sama selitys kuin oli jossain, että kun lapsi voi katsoa Salatut elämät netistäkin niin annetaan katsoa kotona televisiosta.

Lapsi ei aina tee sitä mitä aikuinen kuvittelee sen tekevän. Lapsesi ei ehkä mene sinne kirjahyllyyn lukemaan niitä sotakirjoja.
Kirjojen lukeminen ei ole koskaan pahasta. Ei ainakaan historiankirjojen, joten todellakin meidän kirjahyllystä löytyy historiankirjoja ja löytyy myös raamattu ja paljon muutakin. Huh, eipä ole ennen syytettykään kirjojen omistamisesta tai lapsien altistamisesta kirjoille :O

lucifer
Näissä kaikissa ampumistapauksissa on ollut yksi yhteinen tekijä, sota ja taistelupelien ilmeisesti runsaskin pelaaminen. Tietokoneella ja tässä viimeisessä livepelaaminenkin.

Saako teidän kotona pelata tällaisia pelejä? Perustelut miksi ei tai miksi saa?
eivät saa pelata sotapelejä. me käydään ampumassa oikeilla aseilla ampumaradalla lasten kanssa.

"..."
annan. mielummin pelaa kotona kun kaverilla "salaa" ;)

ja puhuu muuten kuuloke-mikillä sujuvaa englantia kuudennella kun minä ikinä. tuo jos mikä on kehittävää.

jos lapsi on muutenkin häiriintynyt, niin silloin nuo pelit voivat laukaista jotain, mutta ei tervepäisellä lapsella!

"..."
[QUOTE="VIERAS";26367211]Tosissasiko joku määrää/pystyy määrätä 15-vuotiaan sotapelien pelaamisesta? Monella 15v. on oma läppäri ja kaverit, joiden kanssa pelaa, mitä huvittaa.[/QUOTE]

tää on hauska :D :LOL:

• Tykkää
Reactions: Valon pisara
jos tälle linjalle mennään
En usko, että tappamispelit poistamalla saataisiin nämä ammuskelutapaukset loppumaan.

Ajatelkaa varmasti osa teini-ikäisistä tytöistä pelaa näitä. Ja silti juuri pojat ammuskelevat joukolla ihmisiä. Jos pelkästään tappopelien pelaaminen laukaisee ihmisten tappamisen, pitäisi myös naisissa/tytöissä olla enemmän tällaisia joukkotappajia.

Tai mites sotarintamilta tulleet pakolaiset. He jos ketkä ovat nähneet raakaa väkivaltaa. Mutta eivät he silti täällä Suomessa hillittömästi ammuskele muita ihmisiä.

Antiikin aikaan ainakin perheen miehet kävivät colosseumilla katsomassa kun ihan oikeat ihmiset taistelivat hengestään. Keisari päätti kuoliko häviäjä. Ja ihan vaan huvin vuoksi.

Yhteistyössä