Onko mielestänne teidän lapset joutuneet kokemaan vääryyttä koulumaailmassa (opettajien taholta)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mina";26364722]Ihan oikein! Tuommoisia vitun huora ja hirteen vetämis kommentteja ei todellakaan lauota vahingossa. Varmasti mennyt jo useamman vuoden kasvatus pieleen tuolla pojalla ja nyt sitten kerrankiin näkee, että elämässä ei voi sanoja ja tehdä ihan mitä tahansa ilman seuraamuksia.[/QUOTE]

Väärään kouluketjuun tuli tämä kommentti, sori. Oli tarkoitus mennä tuohon Onko oikein, että teini laitetaan maksamaan opettajan huorittelusta.

[QUOTE="Eee";26364664]Omat muksut ei oo vielä koulussa, joten ei omia kokemuksia, mutta kiinnostuin tästä...

Miksi poika ei tehnyt koulussa yhtään tehtävää joskus? Miksei tähän puututtu ajoissa vaan tilanteen annettiin jatkua pitkään?

Jos johtui siitä, että luokassa oli niin rauhatonta, ettei saanut työrauhaa, niin opettajan olisi pitänyt korjata tilanne kaikkia oppilaita ajatellen mahdollisimman pian.

Jos johtui siitä, ettei osannut tehdä tehtäviä, niin joko opetusta pitäisi parantaa tai sitten oppilaan saada tukea oppimishäiriöönsä.

Jos johtui siitä, ettei osaa työskennellä yhtään itsenäisesti, kun opettajan pitää ohjata niitä 20 muutakin oppilasta, niin oppilas olisi ehkä tarvinut jotain erityisopetusta tai muuta tukea ongelmaansa.

Jos johtui siitä, ettei vaan viitsinyt tehdä tehtäviä, vaan mielummin kaivoi nenäänsä ja viskeli kumin palasia, niin silloin mun mielestäni on vihoviimeinen ratkaisu, että päätetään, että joku tietty tuntimäärä "opiskelua" riittää. Sehän vaan opettaisi, että velttoileminen kannattaa. Kun kaivat nenää riittävän tehokkaasti, niin et joudu tekemään oikeita hommia. Hyvät eväät elämään...

Ihan käsittämätöntä, että joku vanhempi pitää tällaisessa tilanteessa suurimpana ongelmana jotain uimahallireissuja, jos todennäköisesti oikea ongelma on vähän isompaa luokkaa, kuten yllä selitin.[/QUOTE]

Nyt yläasteella on todettu tarkkaavaisuus"häiriö". Eli ongelmana on ollut keskittyminen sekä aloittamisen vaikeus. Kotona tehtiin laskut niin, että itse vieressä pidin sormea aina jokaisen laskun kohdalla.

Ongelmana ei ollut uimahallireissut vaan se, että siihen tuolilla istumiseen läksykirjan edessä upposi suurin osa päivästä eikä n. 8v jaksa keskittyä kouluhommiin 8h päivässä (siis 4h koulussa ja 4h kotona). Istuttaminen kotona sen 2h jälkeen on mielestäni ihan turhaa, lapsi ei sen jälkeen enään opi mitään.

ylästeella liikunnanopen taholta: tyttö oli ja on lahjakas liikussassa, on kaikissa lajeissa hyvä ja harrastaa kilpaurheilua aktiivisesti. Oli tunneilla aina mukana ja sai testeista 9 tai 10 jatkuvasti. Mutta numero oli 8 koska oli ns rocktyylinen ja se ei mielyttänyt opea. Toinen oppilas lihava, ei osallistu mihinkään, saa testeista 7, mutta on muuten 10 oppilas ja liikuntanumero 9

Mielestäni liikunnan tai taideaineiden numerointi on ihan älytöntä. Jo omilta peruskouluvuosilta huomasin sen, että ei ainakaan alakoulun yleisopettajat ole päteviä niitä antamaan. Itselläni esim. oli käsityöt ja kuvaamataito ala-asteella aina 7 ja silti valmistuin vaatetuspuolen artesaaniksi ihan hyvin numeroin. Oli lähellä että olisin menettänyt koko innon noita aineita kohtaan numeroiden takia. Samoin liikunnasta ol 7 vaikka aina olen ollut hyväkuntoinen urheilijatyyppi.

olen ope, en ole jumala. voin hyvin olla monessa asiassa väärässä, varsinkin jos en tiedä asian kaikkia puolia jos minulle ei oppilas ja vanhempi niistä asiallisesti kerro. ja jos olenkin oikeassa, saatan esittää asiani sillätavalla huonosti, että tulen väärinymmärretyksi ja seuraus on huono. varsinkin jos kukaan ei minulle kerro, että homma ei toimi. Ja kun minulla on siellä luokassa se 20+ oppilasta, niin kyllähän kunkin vanhempi paljon sellaista näkee ja tietää mitä minä en ehdi huomata. Enkä sitä kyseenalaistamisena pidä, että hän näistä minun kanssani keskustelee ja koittaa saada huonoon tilanteeseen parannusta.

Se että sanon 4 asiaa, joista olen ollut erimieltä, ei tarkoita, että opettajat olisivat olleet huonoja... On toki niitä huonojakin opettajia olemassa, mutta nämä kyseiset opettajat, joista puhuin on olleet ihan jees, mutta vain nämä asiat on olleet sellaisia.

[QUOTE="jaahas";26364889]sun penikkas kuulostaa lellipennulta.[/QUOTE]

Edelleenkin noi jutut on 2 eri pojan ja heillä on vielä 3 pikkusisarta, joten kaikkea muuta kuin lellittyjä.

Mutta on se hyvä, kun suurinosa muista on olleet tyytyväisiä opettajiin ja kouluihin. Ylipäätään itsekin olen ollut, mutta täytyy sanoa, että taas tänään on sellainen fiilis, että ONNEKSI kohta alkaa kesäloma.

Se että sanon 4 asiaa, joista olen ollut erimieltä, ei tarkoita, että opettajat olisivat olleet huonoja... On toki niitä huonojakin opettajia olemassa, mutta nämä kyseiset opettajat, joista puhuin on olleet ihan jees, mutta vain nämä asiat on olleet sellaisia.

:) niin, mutta kannattaa miettiä myös tätä:

älä pidä opeja 'parempina' kuin he ovatkaan, vaan kanna oma vastuusi siitä 'kasvatuskumppanuudesta' ja ole yhteydessä opeen kun joku asia mielestäsi menee jotenkin väärin. En tarkoita että soita ja hauku ope lyttyyn, vaan soita ja juttele, miten asian saisi yhteistyöllä paremmaksi. Varsinkin, jos tosiaan sulla on vielä nuo kolme pikkusisarta (ala)koulumaailmassa.

Kun ei se ope tosiaan tiedä kaikkea (ja tietää varmaan itsekin ettei tiedä). Ja varmaan myös toivoo parasta lapsillesi. Mutta jos et kerro opelle esim. että lapsella menee tunteja läksyjen tekoon, niin ope ei sitä tiedä. (Ei varmaan vaikka lapsesi sen puolihuolimattomasti kertoisikin, kun siellä on kuitenkin ne 20 muutakin oppilasta joiden mielestä läksyjä tulee liiiiikaaa). Ja jos ei ope tiedä että läksyihin menee liikaa aikaa, niin ope luulee, että niihin menee sopivasti aikaa. Ja sitten ehkä luulee myös, että tehtävät ja niiden tekeminen on lapselle helppoja, mutta koulussa ei vaan viitsi tehdä. Ja sitten ehkä ajattelee, että tämä on ihan toimiva systeemi: oppiipahan että pitää tehdä kuitenkin, ja 'kun vanhemmatkaan ei pidä tapaa huonona' (kun kerran eivät mitenkään ilmaise, että homma ei toimi). Tuo nyt ihan yhtenä mielikuvitusesimerkkinä vaan.

Se on eri asia arvostaa opettajia ja koulua kuin olettaa että siellä aina tiedetään heti mikä on parasta. Tai että siellä tahdotaan tehdä juuri niinkuin tehdään ja vanhempien sanomisilla ei ole mitään väliä.

Varsinkin, jos tosiaan sulla on vielä nuo kolme pikkusisarta (ala)koulumaailmassa.

Viimeksi muokattu:
Mitä se opettajan ilme sitten kertoi, kun se ei yöstä välity? Jos lapsi saa matikan tunnilla tehtyä vain yhden laskun, kyseessä on oppimisvaikeus, tarkkaavaisuushäiriö tai käytöshäiriö. Asiaa pitäisi tutkia ja lapsen saada tukea vaikeuksiinsa.

Nyt yläasteella on todettu tarkkaavaisuus"häiriö". Eli ongelmana on ollut keskittyminen sekä aloittamisen vaikeus. Kotona tehtiin laskut niin, että itse vieressä pidin sormea aina jokaisen laskun kohdalla.

Ongelmana ei ollut uimahallireissut vaan se, että siihen tuolilla istumiseen läksykirjan edessä upposi suurin osa päivästä eikä n. 8v jaksa keskittyä kouluhommiin 8h päivässä (siis 4h koulussa ja 4h kotona). Istuttaminen kotona sen 2h jälkeen on mielestäni ihan turhaa, lapsi ei sen jälkeen enään opi mitään.

Hyvä, että poika on saanut diagnoosin ja toivottavasti sen myötä myös apua ongelmaan. Tosi harmi, jos äiti joutuu monta vuotta tekeen tuntitolkulla niinkin mielekästä hommaa, kun pitään sormee oikeessa kohdassa paperia, ja samaan aikaan lapsi kokee jatkuvasti olevansa jotenkin huono, kun ei saa samoja hommia tehtyä, mitä muut lapset saa. Olis kaikkien kannalta mielekkäämpää, kun tämöset erityistapaukset sais itselleen sopivaks katsottuja tehtäviä sopivaks katsotun määrän.

Yhteistyössä