Omakotitalo maalla tuntuu työleiriltä. Maalla asumiseen vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uupuneet ahertajat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja se alkuperäinen;26359115:
Pieni lapsi, koiria
Erittäin iso omakotitalo joka meillä on PAKKO siivottava kerran viikossa pölyjen pyyhintää myöten koska muuten täällä kärsitään pölyn tuomasta allergiasta.
Vaativa piha
Toisella puolisolla erittäin raskaat työajat (eli elää täysin eri rytmissä kuin muu yhteiskunta) jollei joku satu tietämään niin normaali aikaan yöunensa nukkuvat elävät ihan ihmisen luonnollisessa rytmissä ja tästä poikkeavasti työskentelevät tekevät raskaampaa työtä kuin muut koska rytmi ei ole luonnollinen. Plus työ itsessään on raskasta ja vastuullista.
Ei lastenhoito apua/ ei mitään apua, sukulaiset kaukana
Kaikkiin palveluihin yli 10 km matkaa
Ei rahaa ostaa näitä helpotuksia vaan päinvastoin kaikki mitä pystytään tehdään itse.
Jne.

Nämä asiat kun oikein tarkkaan päässäsi ynnäät, niin eikö mieleen tule se, että oliko sinne hornantuuttiin pakko muuttaa jos välimatkat pitkiä, talo ISO arvotalo (siis 3 hlö:lle!!!) josta pidettävä huolta, ISO piha, josta pidettävä huolta, hoitoapu kaukana jne...Mitä oikein kuvittelitte tuonne muuttaessanne, että kaikki hoituu itsestään? Ja vielä kun luonne sattuu olevan vielä pedanttia...

Helpommalla olisitte päässeet jos olisitte ostaneet talon jostain kaava-alueelta, pienemmällä tontilla. Sori vaan, mutta ilmeisesti teitte väärän valinnan!

Oma haaveeni olisi myös ISO vanha talo jumalan selän takana, ISOLLA tontilla, mutta omat voimavarani ja lapsuuteni moisessa asuneena tiedän, että en koskaan tule moiseen muuttamaan. En halua raataa pihatöissä yms koko ikääni vaan nauttia myös elämästä ja katsella kolmen lapseni kasvua ja kehitystä. Helpommalla pääsen tässä uudessa ok-talossa keskellä sivistystä ja tonttikin on riittävä hyötypuutarhan käyttöön, lasten leikeille yms.

Yhtä kommenttia vain ihmettelen: jos mies tekee vuorotyötä, niin silloinhan virastoissa yms asioiminen on huomattavasti helpompaa kuin niille jotka tekevät töitä päivittäin 8-16. Kai miehelläsi sentään joskus vapaapäiviäkin on, jolloin toinen hoitaa asiat ja toinen lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja se alkuperäinen;26359193:
No eipä ole =( Pihan nurtsin lykkii 5 tunnissa rivakka mies. Eikä ole traktoria eikä linkoja. Ensimmäisenä talvena kävi joku epämääräinen jyvätasku silloin ku huvitti, eli ei juuri koskaan. Viime talven minä kolasin suuren pihan lisäksi ton muutaman sadan metrin tienkin. Ensi talveksi on pakko saada uusi urakoitsija makso mitä makso. Että ei tästä yrittämistä ainakaan puutu =)

Ennen minäkin leikkasin pihan pukattavalla kunnes sain tarpeekseni. Ostatin miehellä synttärilahjaksi päältäajettavan. Voi että on kivaa nurmikon hoito ja siihen menee tunti-kaks ku on ajettu. Ennen ajoin joka päivä vähän ku muuten en olis saanu sitä koskaan kunnollisen näköseksi. Suosittelen aloittamaan sen hankinnasta.
Ja meillä on pitkä kuja ja iso alue mikä pitää aurata. Ja täällä tullu tosiaan kaks talvea niin paljon lunta,ettei kukaan sitä olis käsin jaksanu/kerenny pukkaamaan. No meillä on raktori omasta takaa ja niitäkin pikkukoneita saa ostamalla. Ja joihinki leikkureihin saa perään sellasen ''lingon'' jolla voi syytää sitä lunta.

Peesailen Kuutiotaskua. Isoilla pihoilla päältäajettava leikkuri on melkeinpä välttämätön, jos ei ole vaarallisia rinteitä. Lingon lisäksi talvella on kätevä sellainen mönkijä (?) jonka edessä on aura. Eräs alueemme talkkari hoitaa sillä tosi näppärästi kiinteistöjen lumet.

Miten paha allergia on? Ymmärsin, että viikoittain sekä imuroit, moppaat että pyyhit pölyt koko talosta? Voisiko osan huoneista (ne joissa ei oleskella) tehdä tuolla siivouksella vain vaikka joka toinen viikko? Meillä ei vierashuonetta siivota yhtä usein kuin muita huoneita koska ei siinä oleskellakaan.

Ymmärrän, että rahat ovat tiukassa, mutta olisiko silti mitenkään mahdollista investoida siihen ajettavaan leikkuriin? Meillä ei semmoista ole, mutta olen ymmärtänyt, että jos on keräävä malli voi sillä jopa ajaa syksyllä pudonneet lehdet. Kannattaa ainakin tarkistaa.

Tsemppiä! :)

Ostakaa jokin työkone, vaikka wille, jos pätäkkää on.

Sillä voi leikata nurmikon, kolata lumet, hiekottaa, harjata jne.

jos sitä pätäkkää on vähän vähemmän, niin ajettava ruohonleikkuri on kyllä ihan hyvä, syksyä varten kannattaa hankkia lehtipuhallin! vie murto-osan siitä ajasta mitä haravan kanssa joutuisi rehkimään, ja vieläpä erittäin vaivattomasti. Raivaussahat, moottorisahat, luminigot jne. ovat tarpeellisia tavaroita suurehkon pihan huoltoon.

Miten paha allergia on? Ymmärsin, että viikoittain sekä imuroit, moppaat että pyyhit pölyt koko talosta? Voisiko osan huoneista (ne joissa ei oleskella) tehdä tuolla siivouksella vain vaikka joka toinen viikko? Meillä ei vierashuonetta siivota yhtä usein kuin muita huoneita koska ei siinä oleskellakaan.

Ymmärrän, että rahat ovat tiukassa, mutta olisiko silti mitenkään mahdollista investoida siihen ajettavaan leikkuriin? Meillä ei semmoista ole, mutta olen ymmärtänyt, että jos on keräävä malli voi sillä jopa ajaa syksyllä pudonneet lehdet. Kannattaa ainakin tarkistaa.

Tsemppiä! :)

Meillä on kans allergisia mutten luutua joka paikkaa joka viikkoa. Imuroin kyllä mutta siihen menee vain hetken heilautus ja en osaa pitää sitä mitenkään niin rasittavana asiana että jaksaisin edes mainita. Keittiön ja vessat pesen useemin.

Mä luulen kyllä tietäväni mistä on kyse. Mutta se joka sitä ei ole kokenut itse ni ei ymmärrä. Mut mä olen vaan tähän sopeutunut.
Tunnen myötätuntoa sinua kohtaan.

Kiitos :) Mä tosiaan kirjoitin sillä luulolla että jokainen ketä vastaa tietää mistä on kyse. Eli siis meillä tosiaan tehdään kaikki suunnitelmallisesti ja kaikki on tarkkaan mietitty ja tiedämme että ketään muukaan ei tässä SAMASSA tilanteessa pärjäisi yhtään paremmin, senverran on molemmilla itsetuntemusta ja tietämystä. Mutta tosiaan ne vaihtoehdot on laskea rimaa tai muuttaa johonkin helpompaan ja pienempään omakotitaloon. Miten itse sopeuduit tilanteeseen? Kun meistä molemmista tuntuu että ei pysty nauttimaan asioista täällä jos ne ei ole siinä kunnossa kuin toivoisi. Toisistamme kyllä kaiken keskellä osataan nauttia ja myös tuetaan toinen toisiamme mutta jotenkin tuntuu epäoikeuden mukaiselta "pilata" upea talo ja paikka sillä ettei ehdi/pysty hoitamaan sitä kaikkea niin että säilyttäisi tän kaiken upeuden. Jotenkin sitä on ajatellut ettei me enää ansaita tätä taloa jos se ei pysy näin upeassa kunnossa. Myös huomaamme molemmat että kun pääsemme hetkeksi edes pois täältä esim. kauppaan tai mummolaan niin köysi lakkaa kuristamasta molempien kaulaa. Kovin surullista että on upeat mahdollisuudet eikä osaa niistä nauttia =(

[QUOTE="eee";26359071]Kauppareissu 4-5 tuntia? Kuulostaa uskomattomalta.
Asfaltoikaa osa pihasta, tai laittakaa sepeliä/soraa. Joku naapuritalon teinipoika avuksi leikkaamaan ruohoa kympin tuntipalkalla?
Tosi iso talo. Voisiko jotkut huoneet jättää kylmiksi ja käyttämättä, niitä ei tarvitsis sit turhaan siivota ja lämmittää.
Onko pakko lämmittää takkaa ja hellaa? Eikö teillä ole mitään muuta lämmitysmuotoa?
Jos toinen teistä on ruoka-alan ammattilainen niin osaa varmasti tehdä 2 kertaa viikossa ison kattilallisen keittoa, siitä riittää useammaksi päiväksi.[/QUOTE]

Kauppareissuun kerran viikossa todella menee tuo 4-5 tuntia. Pelkkiin matkoihin menee reilusti yli tunti, ostat viikon ruoka-aineet, pesuaineet, vaipat, ym. parista eri kaupasta ja siihen ynnäät vielä muun asioimisen esim. virastot jne. Niin todella saa mennä tuli perseen alla.

Pakko on lämmittää ihan rahan säästöksi puilla. Ja nyt tähän hätään ei valitettavasti ole varaa palkata ketään auttamaan/asfaltoimaan pihaa.

Ja kyllä osaan tehdä useamman päivän ruoat kerralla ja näin tehdään.

Pieni lapsi, koiria
-Mahdollisuus vaan päästää koira ulos, eli aidattu alue/juoksunaru pihaan

Erittäin iso omakotitalo joka meillä on PAKKO siivottava kerran viikossa pölyjen pyyhintää myöten koska muuten täällä kärsitään pölyn tuomasta allergiasta.
-Kaikki pölyä keräävä minimiin

Vaativa piha
-Koneet helpottaa elämää kummasti

Toisella puolisolla erittäin raskaat työajat (eli elää täysin eri rytmissä kuin muu yhteiskunta) jollei joku satu tietämään niin normaali aikaan yöunensa nukkuvat elävät ihan ihmisen luonnollisessa rytmissä ja tästä poikkeavasti työskentelevät tekevät raskaampaa työtä kuin muut koska rytmi ei ole luonnollinen. Plus työ itsessään on raskasta ja vastuullista.
-Vaatii kumppanilta enemmän, mut ei varmaan mikään yllätys jos on jo hetken yhdessä ollut

Ei lastenhoito apua/ ei mitään apua, sukulaiset kaukana
-Mitä sillä tekee?

Kaikkiin palveluihin yli 10 km matkaa
-Autolla on se ja sama onko matkaa 10 vai 20 km

TÄYSIN vastaavaa tilannetta tuskin kellään on.

Täällä ainakin menee asiat omalla painollaan, ei mitään stressiä ja hampaiden kiristelyä. Taitaa todellakin olla ongelma vaan korvien välissä. Teet asioista pahempia kuin ne oikeasti ovatkaan.

Kyllä mä uskon että monikin olisi samassa tilanteessa pärjännyt paremmin, vaikka rumasti onkin sanottu.
Aina kannattaa yrittää käyttää aivoja ennemmin kuin lihaksia ja päättäväisyyttä.

Ilmeisesti ette ole maalta kotoisin kumpikaan?
Kuulostaa niin utopistiselta tuollainen ihmeen unelmien maatila, onkohan sulla alunperinkin ollut väärä kuva siitä mitä maalla eläminen on?

Mutta tosiaan,jos järjellä ajattelee, niin täytyyhän teillä tietenkin maalla olla traktori ja muut apuvälineet, jos kerran tarvetta on. Ja siltä naapurin maajussilta kuuluu kysyä lainaksi niitä muita välineitä, ettei tarvitse kaikkea itse ostaa.

Mielestäni sun nyt kannattaisi tiputtautua sieltä unelmien pilvenhattaralta, laka yrittämästä ja suunnittelemasta niin perkeleen kovasti ja opettele joustamaan joissain asioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja se alkuperäinen;26359329:
Eli siis meillä tosiaan tehdään kaikki suunnitelmallisesti ja kaikki on tarkkaan mietitty ja tiedämme että ketään muukaan ei tässä SAMASSA tilanteessa pärjäisi yhtään paremmin, senverran on molemmilla itsetuntemusta ja tietämystä.

Millaisia vinkkejä sitten voi antaa (muuta kuin että muuttakaa pois), jos kuitenkin toteat että kaikki tehdään suunnitelmallisesti, kaikki on mietitty tarkkaan eikä yksinkertaisesti yhtään paremmin voi tehdä?

Ainakin minulle tuli tuosta esimerkkipäivästä mieleen, että kyllä siellä varmasti turhaa puuhastelua on. Tiskaamiseen kiinnitin minäkin huomiota :D Miten pitää koko ajan tiskata, mutta kuitenkin pyörittää tiskikonetta vielä päivän päätteeksi?

Jos tilanne tuntuu ylivoimaiselta, niin minusta kannattaisi ottaa nöyrästi vastaan pienetkin vinkit mitä täällä tulee :) Onnistuuko teillä päältä ajettavan ruohonleikkurin ja lumilingon hankinta?? Niiden avulla saisitte jo kuitenkin tuntien säästön joka viikko :)

Pahoittelen.. jos puutarhuri suunnitellut sinne ISOON pihaan istutukset, niin luulisi niiden olevan helpompia huoltaakin?
(tai se "helppohoitoisuus" on yleensä se peruste, mistä lähdetään suunnitelmassa. Oli sitten kyse vaatimattomista tai vaativimmista kasveista)
Mikäli olette saaneet todella tiukan tarkat ohjeet, niin niitä kannattaa kyllä tarkistuttaa sitten toiselta ammattilaiselta.. jos sattuis olemaan juuri valmistuneen hortsin ohjeet. :D

Oletteko kauan asuneet siellä? Meinaan n.4-5 vuotta on todella "tiukkaa" aikaa tietty, jos haluaa kaikki viimeisen päällee.. ja silloin voin melko huoletta luvata, että helpottaa se pihan kunnospito lopulta! Toki sitten voi käydä niin, että nälkä kasvaa syödessä ja mikään ei riitä. Sille ongelmalle en itse ole keksinyt muuta kuin tehdä vaan mitä mieli vaatii. Kyllä se pumppu joskus sit varoittaa.. ehkä.

Myönnän etten osaa samaistua ihan teidän tilanteeseen, koska ne vuodet ovat jo takana. Toki ainahan niitä vastoinkäymisiä ilmaantuu vanhemmissakin pihoissa.. tuholaiset se pahin, joita ei paljon lopulta voi ennaltaehkäistä jos on tullakseen. Mikäli kaikki on kuitenkin huollettu hyvin.

Ei julkisen puolen vieralueitakaan joka pvä jynssätä ja nypitä. :) Ei tarvitse, kun perustyöt on tehty.

Teillä ny tuntuisi(vaikka uskon kyllä ahkeruuteenne!) joku vievän ihan älyttömästi aikaa? Mikä se pahin ongelma lopulta on? Iso ja vaativa piha?

Ihan arvailujen perusteella.. varmaan nämäkin olet jo hoitanut kuntoon, mutta silti.

-myrkyt kehiin ja katteet. Ei ne maksa oikeasti niin paljon! Säästynyt aika on kullanarvoista.

Jos pihistää haluaa, niin pienistä oksista(ja niitähän takuulla tulee) saa tehtyä silppurilla(suht edullisia vuokrattuna) hienoa katetta, joka ei pistä silmään suuremmista istutuksista edes. Tai voi siihen päälle sitten laittaaa parempaa, värillistä katetta vaikka. Menee silloin sitä vähempi. Myös itsetehdyllä katteella on tuoreena lannoittava vaikutus.
Hiukan alimmaksi ruohokatetta alkukesästä(2.4cm, riippuen kasveista toki), niin ei tarvi pyöriä lannoittamassa jatkuvasti vaativampia istutuksia pitkin kesää.

Ei sille mitään voi, että sellainen "minuuttiaikataulu" kuulostaa hassulta. Ehkä mulla on jo liikaa ikää ja tulee noita hommia tehtyä muutenkin kuin omalla n.2500 neliön tontilla.

Miulla ei tällä hetkellä ole aikaa paljon päivisin kotona tehdä pihahommia, ni yöt on parhaita. (jos ei aikasta nousua ole aamulla ja vuorotöitä teillä on)
Kasveille paras aika hoitamiseen on varhainen aamu tai myöhäinen ilta. Kasteluakin suositellaan muulloin kuin päivisin.. ja käsipelillä jos kitketään yms, niin parempi sekin tehdä muulloin kuin "auringon aikaan".
(viime yönä juoksentelin kastelukannun kanssa pitkin pihaa, kun jotkut vaatii silti hellempää huolenpitoa ja nätimmin kastelua, lannoittelua) Parempi kastella harvemmin ja kerralla kunnolla!

Jos teillä se nurmi voi hyvin ja kasvaa hulluna(joo, on kokemusta!) niin silloin voi miettiä vähän onko tullut liikaa lannoitettua, liikaa typpeä? Alan ihminenkin voi tehdä mokia lannoitteiden kanssa, kun omasta pihasta on kyse.

Käytettyjä päältäajettavia leikkureitakin on saatavilla ja myös niitä linkoja. Omakin on käytetty ja huollettu.

Pahaa en tarkoita. Toivon todella, että tekin voitte jonain päivän ajan kanssa nauttia ihanasta(sitä se takuulla on!) pihastanne ilman jatkuvaa pakkoa tehdä jtn sen eteen. Mikään ei voita sitä fiilistä, kun katsee ympärilleen ja tietää itse saaneensa aikaan sen kaiken kauneuden.

Ehkä täältäki saisi paremmin vinkkejä, jos osaisi muotoilla sen suurimman ongelman paremmin esille? Kaikkien on kuitenkin pakko tuo minimi siivous tehdä, jos ei paskassa halua elää.. ja tuskimpa se teidän talonne se vaativin alue onkaan.

No selkeästi tämä asumistapa ei nyt sovi teidän tilanteeseen tällä hetkellä. Ei kukkarolle, hermoille eikä muutenkaan.

Elämä on valintoja. Koti, perhe, parisuhde, työ, eivät aivan pelkästään "tapahdu", vaan ne ovat valintojen tulosta - joskin aina on maailmassa myös asioita, joihin ei voi itse vaikuttaa.

Senkö sä halusit täällä kuulla vai mitä, mitäköhän tuohon nyt voisi sitten "neuvoa", kun olette niin tavattoman energisiä, järjestelmällisiä ja tehokkaita kuin kuvasit.

P.s. itse elelin kahden lapsen ja yhden miehen sekä kissan kanssa pitkäänkin tuontapaisessa talossa, erona vain se että en ikinä ole ollut kotiäiti eikä mieheni ollut kotimies. Ja se, että appivanhemmista oli paljonkin apua. Kunnes a) anoppi kuoli b) mieheni sairastui ja c) avioliitto loppui kun bipolaarihäiriöinen mieheni meni kaikin tavoin vähän överiksi, mm. naisten suhteen. Sinne jäi se elämä.

Pitää osata relata. Tiskit koneeseen (jos on kone) ja jos ei ole niin likoon. Ne voi pestä illalla tai laitttaa koneen yöksi pyörimäään. Osa tontista luonnontilassa ja luonnontilaisen alueen voi rajata esim. kivillä tai aidalla.Voiko ne koirat olla ulkona ,tarhassa vaikka ?Samaa ruokaa voi syödä kahtena päivänä tai ostaa joskus puolivalmisteita.
Mene sinne metsään ja potki vaikka puita,istaha mätäälle ja kato kaatuuko se maailma siihen.

Uskaltaudun vastaamaan, vaikken olekaan samassa tilanteessa kun ap. Osittain ehkä, sillä teen itse vain yötyötä. Ymmärsin, että ap:n mies tekee myös?

Onko hän tehnyt öitä kuinka kauan? Tunteeko jaksavansa vapaat, saako käännettyä rytminsä? Mä olen sitä mieltä, että mulla on paljon enemmän vapaata öitä tehdessä kuin tavallista kolmivuorotyötä. Nukun klo 8-14 (joskus vähemmän ) ja aikaa jää ruhtinaallisesti. Rytmin käännän yhdessä yössä takaisin normaaliin. Sopii siis mulle, ei välttämättä kaikille. Onko miehesi pakko tehdä kyseistä vuoroa, voisiko vaihtaa?

Piha on tehty sellaiseksi, ettei siellä tarvitse kyykkiä ja kitkeä. Mun selkä ei kestäisikään sellaista, eli pihalla on lähinnä pensaita ja puita. Tosin piha ei ole niin iso kuin ap:llä ja mies hoitaa ruohonleikkuun, siinä ei mene kuin reilu tunti. Päältä ajettavaa ruohonleikkuria suosittelen minäkin.

Sitten kannattaa antaa itselleen armoa. Elämä soljuu eteenpäin kyllä, vaikkei koko ajan olisikaan tekemässä kotitöitä :) Ne kyllä odottaa seuraavaankin päivään. Tai vaikka sitä seuraavaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja se alkuperäinen;26359353:
Kauppareissuun kerran viikossa todella menee tuo 4-5 tuntia. Pelkkiin matkoihin menee reilusti yli tunti, ostat viikon ruoka-aineet, pesuaineet, vaipat, ym. parista eri kaupasta ja siihen ynnäät vielä muun asioimisen esim. virastot jne. Niin todella saa mennä tuli perseen alla.

10km ajamisessa ei kestä reilusti yli tuntia, korkeintaan fillarilla.

Mitä ihmettä siellä virastoissa joka viikko ja joka kauppareissu tarttee rampata?

Sä teet nyt vaan kaikesta hankalampaa kun ne jo on.

Ja aivan paskapuhetta tämä "Eli siis meillä tosiaan tehdään kaikki suunnitelmallisesti ja kaikki on tarkkaan mietitty ja tiedämme että ketään muukaan ei tässä SAMASSA tilanteessa pärjäisi yhtään paremmin, senverran on molemmilla itsetuntemusta ja tietämystä.

Monet samassa ja "pahemmassakin" tilanteessa oleva osaa organisoida _paremmin_ nämä jutut kun te! Jos et ole vielä tän ketjun myötä huomannut!

Meillä oli vanha omakotitalo keskellä kaupunkia ja koko aika olis tarvinnu remontoida ym. Siihen sai menemään ihan kaiken vapaa-aikansa ja rahansa. Vuosi sitten myytiin talo ja muutettiin rivariin, enkä kyllä enään kaipaa isoa pihaa ja omaa taloa ja sitä isoa kasaa hommia! Nyt saa joskus ihan vaan istuskella pihassa ja olla vaan. Omakotitalossa siihen ei ollut mahdollisuutta.

Se, mikä mulla otti koville, niin se, että naapurissa ei ollut itselle jutteluseuraa, eikä lapsille kavereita (lapset jo isoja) ja kavereile suht pitkät matkat.

Tuohon teidän tilanteeseen voisin sen verran sanoa, että jos oikeesti tuntuu, että hommia on yli omien voimavarojen, niin kannattaa kyllä miettiä ihan vakavasti muuttamista jonnekin muualle. Ja ihan ystävällisesti tän asian sanon! Ettei sitten sairastu vakavasti... Mistä meillä valitettavasti on kokemusta...

Eikös koirille tai koiralle vois tehdä pihaan aitausta, missä sais ulkoilla vapaasti? Ettei tarttis siihen kuluttaa kaikkea aikaa. Piha kannattaisi tehdä tosi helppo hoitoiseksi, että siellä ei tarttis koko aika kitkeä. Puita ja pensaita paljon. Ja kyllä niitä koneita, ainakin joitain tarttee, jos maalla asuu. Muutenhan sitä vapaa-aikaa ei jää.

Jokainenhan toki tekee omat päätöksensä, mutta kannattaa oikeesti miettiä sitä talon myymistä ja muuttamista vähän lähemmäksi palveluita. En nyt muista, että minkäikäinen teidän lapsi on, mutta kun hän kasvaa isommaksi, niin sitten tulee kuvioihin myös se, että häntä pitää kuljettaa kavereille ym.

Alkuperäinen kirjoittaja se alkuperäinen;26359353:

Pakko on lämmittää ihan rahan säästöksi puilla. Ja nyt tähän hätään ei valitettavasti ole varaa palkata ketään auttamaan/asfaltoimaan pihaa.

Ja kyllä osaan tehdä useamman päivän ruoat kerralla ja näin tehdään.
Jos teillä on 10km matka kappaan ni miten saat siihen menemään tunnin autolla?

Alkuperäinen kirjoittaja se alkuperäinen;26359329:
Kiitos :) Mä tosiaan kirjoitin sillä luulolla että jokainen ketä vastaa tietää mistä on kyse. Eli siis meillä tosiaan tehdään kaikki suunnitelmallisesti ja kaikki on tarkkaan mietitty ja tiedämme että ketään muukaan ei tässä SAMASSA tilanteessa pärjäisi yhtään paremmin, senverran on molemmilla itsetuntemusta ja tietämystä. Mutta tosiaan ne vaihtoehdot on laskea rimaa tai muuttaa johonkin helpompaan ja pienempään omakotitaloon. Miten itse sopeuduit tilanteeseen? Kun meistä molemmista tuntuu että ei pysty nauttimaan asioista täällä jos ne ei ole siinä kunnossa kuin toivoisi. Toisistamme kyllä kaiken keskellä osataan nauttia ja myös tuetaan toinen toisiamme mutta jotenkin tuntuu epäoikeuden mukaiselta "pilata" upea talo ja paikka sillä ettei ehdi/pysty hoitamaan sitä kaikkea niin että säilyttäisi tän kaiken upeuden. Jotenkin sitä on ajatellut ettei me enää ansaita tätä taloa jos se ei pysy näin upeassa kunnossa. Myös huomaamme molemmat että kun pääsemme hetkeksi edes pois täältä esim. kauppaan tai mummolaan niin köysi lakkaa kuristamasta molempien kaulaa. Kovin surullista että on upeat mahdollisuudet eikä osaa niistä nauttia =(
Olen maalta kotoisin ja olen tottunu tähän. Mieheni on maalaistalosta kotoisin joka on tottunu vielä kovempaaan tahtiin. Mä olisin tarvinu ihan mielettömän sopeutusmikurssin jos olisin joutunu asumaan kerrostaloon keskelle kaupunkia.
Mä en tee pihahommia millään aikataululla ja järjestelmällisyydellä. Teen ku kerkeen ja on aikaa. Joka päivä vähän. Ja silti meillä on piha ihan hyvässä kunnossa,parempi sen ei edes tarvi olla. Meidän piha on tehty lasten ja koiran ehdoilla.
Ja osaan todellakin nauttia. Nautin joka hetkestä ja siittä vapadesta mitä täällä maalla on. Ei tämä minulle ole taakka.
Muutkin kotihommat hoituu siinä kuuden lapsen ja töiden ohella. En laske mitä milloinki teen. Ja aina ne on tullu tehtyä. Ja jos tiskit jää joltain päivältä laittamatta ni teen sen seuraavana päivänä. Ei siinä mikään idylli kaadu vaikka vähän löyssää otetta.
Niin ja todella mä käyn töissä ja minulla on kuus lasta.

Kuulostaa kyllä työleiriltä. PItääkö pyykkiä pestä päivittäin? Iltaisin lelut, tiskaus, keittiön siivous? Miksi pitää tiskata joka aterian jälkeen? Lapsen nukkumisen aikaankin ehtii. MIkset syö silloin ku lapsi syö? Enkä minäkään arvostele! Pitkä lista oli tekemisiä!

Meidän perheessä 4 henkeä. Aamupalan jälkeen pihalle, ruoka uuniin, jos ei ole edellisen päivän rippeitä. Syödään ja siivoan keittiön (tässä vaiheessa en tiskaa). Pienin päiväunille. Juon päiväkahvit ja tyhjennän pesukoneen/laitan pyykit narulta tms. Pesen pyykkiä pari kertaa vkossa, lähinnä vkonloppuisin (käyn töissä 4päivää vkossa). Välipala ja ulos tai ollaan sisällä, jos teen toisen ruoan. Illalla jotain säätöä, kauppaa tms. Iltapalan jälkeen tiskaus ja keittiön siivous ja lasten lelut paikoilleen. Normi arkea ja aika leppoisaa. Toisaalta, jos olen itse päivän pois, niin kämppä on kyllä kuin räjäytetty. Mies ei ole ihan niin aikaansaapa :). Ja meillä lapset ei ole koskaan yökylässä tai hoidossa päiväkodin lisäksi missään.

Yhteistyössä