Mitä sairasta on siinä, että koko perhe saunoo yhdessä iästä ja sukupuolesta riippumatta?

tytönjapoikienmamma
9v tyttäreni kasteli pihaleikissä vaatteensa kavereidensa kanssa, kun leikkivät vesisotaa. Siinä sitten kylppärissä niitä riisuivat ja kirkuivat (no eivät nyt kovaa kirkuneet) ja peittivät itseään...olin ihan, että no mitä te...? Ja tytöt siihen, että kun täällä on x x (kolmevuotias pikkuveljensä). Niin, että nuo sisarukset tuskin saunovat murkkuna keskenään..
 
"vieras"
Minusta oma isä ja veli on verrattavissa äitiin, siskoon tai kehen tahansa naiseen. Omien perheenjäsenten kanssa saunomisessa ei ole mitään seksuaalista. Ei ainakaan pitäisi olla.
No niinhän mä sanoin että ei tarvitse olla mitään seksuaalista ajatusta takana :headwall: Mulla nyt vaan sattuu olemaan intiimialueet joita en halua näytellä vastakkaiselle sukupuolelle miestäni lukuunottamatta,oli siinä sitten mitään seksuaalista tai ei. Mies on mies ja nainen on nainen. En saunoisi myöskään enoni tai setäni kanssa vaikka sukua ovatkin. En saunoisi satavuotiaan papparaisenkaan kanssa vaikka tietäisin että hän on kuuro ja sokea.
 
Niin no miksi pitäisi saunoa ylipäänsä kenenkään kanssa, kun yksinkin voi saunoa? Tuskin sulla sen enempää on tarvetta nähdä lapsesi tai murrosikäisen/aikuisen tyttäresikään vartaloa. Saunassa saunotaan ja keskustellaan, ei tuijotella muita.
päteekö tämä myös uimahalleihin. Jos saunassa ei vielä tuijotetakaan, saako suihkussa olevaa tuijottaa. Tarkkailla rämemajavaa ja alapesua.:xmas:
 
"vieras"
Pervous lähtee korvien välistä. :) Minulle saunomisessa ei ole mitään pervoa. Olin sitten missä porukassa tahansa.
No miksi sitten haluat keskustella aiheesta seksuaalisuuden kautta? Tai ai niin, sulla ei ole vielä kokemusta sänkyhommista. Se sitten ilmeisesti heijastuu sun käytökseen täällä, kun olet aina ketjussa jossa viitataan seksuaalisuuteen ja jos vähään aikaan ei puhuta esim. polyamoriasta, niin aloitat itse jonkun tällaisen, mielestäni jokseenkin oudon ketjun isän ja tyttären yhdessä saunomisesta. Eihän siinä mitään vikaa ole, eikä siinäkään että kaikki eivät sitä harrasta. Minä aloin saunoa siskoni kanssa tullessamme murkkuikään, vanhemmat kävi yhdessä ja me yhdessä. Ei se tuntunut kenestäkään mitenkään oudolta eikä lähtenyt mistään seksiin liittyvästä jutusta vaan ihan siitä, että me halusimme saunoa siskoni kanssa tuolloin kahdestaan, kun sai samalla juoruta pojista ja muusta, mitä ei haluttu vanhemmille kertoa. Nyt aikuisiällä mennessämme porukoille minä saunon mieheni ja lapseni kanssa, kaikki muutkin saunoo vuorotellen perheineen. Miksi meidän pitäisi väkisin mennä yhdessä saunomaan? Ja miten se tekee meistä ahdasmielisiä, jos emme niin tee?
 
"sipsi"
Entisenä hoitajana en asiassa (yhdessä saunomisessa siis) mitään sairasta näe. En kuitenkaan itse halua saunoa isäni ja veljieni kanssa, tuskin hekään minun :) Siskojen kanssa oltiin varmaan vähän toiseklla kymmenellä, kun aloimme saunoa kolmestaan. Vanhemmat saunoivat keskenään, ja veljet keskenään.

Oma 14v ei varmaan liki 3 vuoteen ole meidän kanssa saunonut, enkä muista, koska hänet alasti olisin nähnyt. Tämäkään ei minusta ole sairasta :) (tytärtä jos saunakaveriksi pyydettäisi, tokaisisi todennäköisesti "sairasta" :) )
 
wipsy
Minuu alkoi nyt kyllä kiinnostaa että te jotka pidätte tuota teinin ja vanhempien saunomista epäsopivana, onko teillä paljon seksuaalisaia tuntemuksia omaa vanhempaanne tai omaa teiniänne kohtaan? Mä kyllä ymmärrän et mun poika voi mun ja isänsä kanssa saunoa, sillää oon sen verran ruma ja paksu, ettei lapsi varmastikaan koe mitään haluja. Mun mun lapsi on kyllä ihan söpö, mutta en sitä osaa ajatella miehenä, vaan lapsena. Toki meillä saa saunoa yksinkin, jos haluaa. Ootteko ajatellut että joskus on käytännön asiakin, miksi ei voi olla naisten ja miesten vuoro erikseen. Esim meillä oli aiemmin se tilanne että perheessä 1v poika, 3v poika, 5v joka kehitysvammainen ja teini14, minä ja tyttäreni naisena. Miehellä aika rankka saunareissu, kun pitäisi koko katraan kanssa pärjätä. Kyllä meillä saunotaan yhdessä ja jos joku ei halua, niin menee yksin.
 
Jälleen kerran -ei siinä sinänsä sairasta oo, mutta varsin luonnollinen osa kehitystä on omasta seksuaalisuudesta tietoiseksi tulo ja siihen luonnollisesti kuuluu aikuiseksi ruumiin muuttuminen. Murrosikäiselle oma ulkonäkö on muutenkin arka ja suhde alastomuuteen herkkä. Joten sen kummemmin opettamatta useimmat alkaa arkailla alasti esiintymistä missä tahansa, varsinkin eri sukupuolen edustajien edessä. Niin itse aikoinaan kuin omat lapset nyt, ensin alkoi hakeutua omaan rauhaan pukemaan/vaihtaan vaatteita, sitemmin saunaan mennään mieluiten 'nais/miesporukalla' tai vaikka yksin. On mielestäni osa itsenäistymistäkin -jonku lapsesta kasvetaan naisiksi ja miehiksi.
Näin minäkin asian ajattelen.
Itse en aikuisen veljeni tai isäni kanssa saunoisi,enkä kyllä miespuolisten kavereidenkaan kanssa ( Tai ehkä pyyhe päällä tms.).
Kai me ollaan jotenkin mun kumppaninkin kanssa sit outoja,kun mä en tykkäis et hän saunoo muiden alastomien naisten kanssa(tai no siskot ja äiti nyt menis vielä,mut tiän ettei tooi menis niien kaa,eikä sen teini ikäset siskot varsinkaan sen kanssa :D) ja toisinpäin.

Mulle aivan sama jos muut tekee toisin..kukin tyylillään.
 
"vieras"
Minä saunoin parikymppiseksi isäni kanssa. Se ei tuntunut epäsopivalta, koska emme olleet koskaan lakanneet saunomasta yhdessä. Koska saunoimme lähes joka viikko, en koskaan ajatellut siinä olevan mitään omituista. Nyt vuosia on vierinyt ilman yhteisiä saunoja ihan vaan sen takia, että olen itsenäistynyt ja kaynyt saunassa omassa kodissani lapsuudenkodin sijaan. Nyt tuntuisikin jotenkin epäsopivalta mennä yhdessä saunomaan.
 
Lunatic
[QUOTE="vieras";26354438]Murrosiän jälkeen vartaloni on seksuaalinen,naisen vartalo. Siksi naiset ja miehet eivät uimahalleissakaan vietä aikaansa alastomina toistensa seurassa. Mulla on rinnat ja pillukarvat enkä näe mitään tarvetta esitellä niitä isälleni tai veljilleni. En myöskään haluaisi nähdä heistä kenenkään penistä esim. puolikovana jos sellainen sattuisi jostain syystä tapahtumaan. Eihän siinäkään tarvita aina mitään seksuaalista ärsykettä,joskus niin vain tapahtuu. En myöskään hirveästi piittaa ajatuksesta että hinkkaisin itseäni suihkussa kun iskä seisoo siinä vieressä. Vai käyttekö te kimppasuihkuissakin,aikuiset ihmiset?

Lapsessa ei ole vielä mitään seksuaalista mutta aikuisen vartalossa on. Äiti on samaa sukupuolta kuin tytär joten siinä ei taida mitään selittelyjä tarvita. Tuskin miehenikään saunoisi minun äitini kanssa mutta isäni kanssa saunoo aina kun ollaan heillä kylässä. Veikkaan että kyse ei ole siitä että he näkisivät toisissaan jotain seksuaalista vaan lähinnä siitä että aikuisen kropassa on intiimialueita joita ei yleensä näytellä vastakkaiselle sukupuolelle. Mutta jos koet ajatuksen mukava istua alasti isäs ja veljes välissä niin eikun vaan.[/QUOTE]
Niinpä!!!
 
Tarviiko siihen sen kummempia selityksiä, miksi en halua isäni kanssa saunoa. En ajattele isääni seksuaalisesti. Ei vaan ole ollut tapana saunoa yhdessä. En halua näyttää naisen vartaloani isälleni, vaikka tuskin hänkään minusta seksuaalisesti ajattelee. Naiset ja miehet yleensä saunovat erikseen ja näin on meilläkin.
 
Nooh
Näin minäkin ajattelen kuten moni muukin, se vaan jossain vaiheessa alkaa useimmille (näin väittäisin jo tänkin ketjun perusteella ja omassa tuttavapiirissä en tiedä ketään, joille ei niin olisi käynyt) tuntua luonnollisemmalle.

Kun nostat jatkuvasti kysymyksen siitä, että teinipoika haluaisin kylpeä äidin kanssa -herää vain kysymys, miksi hän näin haluaisi - useimmat haluaa käydä suihkussakin jne yksin. Toki mullakin on tytön kanssa muulloinkin mahdollisuus puhua, mut saunassa nuo naisasiat nousee luontevasti esille, eipähän ole häiriötekijöitä. Samalla tavalla voin todeta, että meillä on koko perheenä muitakin aikoja keskustella, joten ei meidän tarvitse kaikkien yhtä aikaa saunaan ängetä (varsinkin kun on vain kaks suihkua ja lauteillakin alkais olla viishenkisenä perheenä jo aika tiivistä). Ja kun tuo esikoispoika muuten usein hakeutuu kanssani juttelemaan kaikenlaista (eli ei ole kyse siitä, että välimme eivät olisi läheiset ja lapsihan hän minulle on aina miehen vartalosta huolimatta), musta on kiva, että heille tulee myös isän kans noita kaikessa rauhassa miesten kesken hetkiä.

Eli onko ketjun syy kuitenkin jonkinlainen tarve todistella, että olet ihan "normaali" - en minä ainakaan sitä ole väittänyt. Uskoisin kyllä että paljon harvinaisempi tuo tilanne on, että se eräänlainen samaistuminen samaa sukupuolta olevaan vanhempaan jää kokematta, eli ei koe eroa vanhempien välillä...
 
"vieras"
Minuu alkoi nyt kyllä kiinnostaa että te jotka pidätte tuota teinin ja vanhempien saunomista epäsopivana, onko teillä paljon seksuaalisaia tuntemuksia omaa vanhempaanne tai omaa teiniänne kohtaan? Mä kyllä ymmärrän et mun poika voi mun ja isänsä kanssa saunoa, sillää oon sen verran ruma ja paksu, ettei lapsi varmastikaan koe mitään haluja. Mun mun lapsi on kyllä ihan söpö, mutta en sitä osaa ajatella miehenä, vaan lapsena. Toki meillä saa saunoa yksinkin, jos haluaa. Ootteko ajatellut että joskus on käytännön asiakin, miksi ei voi olla naisten ja miesten vuoro erikseen. Esim meillä oli aiemmin se tilanne että perheessä 1v poika, 3v poika, 5v joka kehitysvammainen ja teini14, minä ja tyttäreni naisena. Miehellä aika rankka saunareissu, kun pitäisi koko katraan kanssa pärjätä. Kyllä meillä saunotaan yhdessä ja jos joku ei halua, niin menee yksin.
Ja minnuu kyl nyt nii maar kiinostaa että pittääkö aina aatella jotain panemisia ja haluamisia jos haluaa säilyttää yksityisyytensä? Eipä se mullakaan oo siitä kiinni että pelkäisin vanhan isäni alkavan runkata kalu kovana jos lauteille viereen istuisin,mutta mä olen aikuinen ihminen ja haluan pitää yksityisalueeni ominani. Kiitos ja anteeksi tästä.

Miksi tästäkin pitää vängätä vastaan? Se ei joillekin tunnu luontevalta ja sillä hyvä. Ei sitä tarvitse selitellä yhtään kenellekään. Eikä kenenkään tarvitse selitellä mulle saunomisiaan,mutta ilmeisesti ketjun ap halusi tälläisen tiedon tuoda itsestään julki. Ärsyttää aivan suunnattomasti kun se ei vaan riitä jos sanoo että SE EI TOIMI MEILLÄ. "Ai miks ei,mitä varten,entäs jos,läpäläpäläpä".

Istukaa jumalauta vaikka sylikkäin siellä saunassa mutta yrittäkää ymmärtää että kaikki ei halua. Mun mielestä se ei ole sairasta mutta omalla kohdalla ei normaaliakaan. Ja tähän tytsi tulee sanomaan jotain vänkytivänkyti mussuti mussuti kun ei osaa antaa ihmisten olla. Ja vrs peesaa ja nina sanoo että vitun lampaat. nii.
 
"vieras"
Mua ahdisti joskus 8-vuotiaana kun mut pakotettiin mummolassa saunaan papan ja enon kanssa. Olin tottunut saunomaan ainoastaan äidin (ja pikkuveljen) kanssa.

Pikkuveli pyysi kaverinsa saunaseuraksi ja kieltäytyi saunomasta mun ja äidin kanssa kun oli 7v. Ilmoitti vaan "Me miehet saunotaan eri aikaan!" eikä ole sen jälkeen äidin kanssa saunonut. :D
 

Yhteistyössä