Mitä sairasta on siinä, että koko perhe saunoo yhdessä iästä ja sukupuolesta riippumatta?

Jälleen kerran -ei siinä sinänsä sairasta oo, mutta varsin luonnollinen osa kehitystä on omasta seksuaalisuudesta tietoiseksi tulo ja siihen luonnollisesti kuuluu aikuiseksi ruumiin muuttuminen. Murrosikäiselle oma ulkonäkö on muutenkin arka ja suhde alastomuuteen herkkä. Joten sen kummemmin opettamatta useimmat alkaa arkailla alasti esiintymistä missä tahansa, varsinkin eri sukupuolen edustajien edessä. Niin itse aikoinaan kuin omat lapset nyt, ensin alkoi hakeutua omaan rauhaan pukemaan/vaihtaan vaatteita, sitemmin saunaan mennään mieluiten 'nais/miesporukalla' tai vaikka yksin. On mielestäni osa itsenäistymistäkin -jonku lapsesta kasvetaan naisiksi ja miehiksi.
Luonnollinen osa kehitystä vai luonnollinen osa kehitystä länsimaissa?
 
Olen varmaan jotenkin kiero näissä. Siis isän ja veljien kanssa saunominen on minulle ehdoton ei, vaikken heitä seksuaalisesti ajattelekaan. Äidin kanssa olisi ok jos vän ylipäätään saunoisi, mutta siis siskojen, naispuolisten kavereiden ja vieraanpien ihmisten kanssa tuossa ei ole mitään outoa. Miehistä en halua saunoa (ilman vaatteita) muiden kuin oman miehen kanssa vaikka työssäni voin ihan luontevasti pestä ja hoitaa ventovieraiden miesten vehkeitä ilman että näen siinä mitään seksuaalista.
Mä taas en mielelläni saunoisi sekasaunassa, jossa on vieraita miehiä, koska en ole tottunut siihen. En silti pidä sitä outona. Varmaan tietyssä porukassa luonnistuisi.
 
[QUOTE="vieras";26353463]Mä ihan oikeasti ihmettelen miksi tää aihe on sulle niin läheinen. Onko teillä tapahtunut saunassa jotain mille sä yrität hakea hyväksyntää? Musta tää alkaa kyllä siltä vaikuttaa.[/QUOTE]

No ei. :O Enkä halua erityisesti juuri omista saunomisistani keskustella vaan aiheesta yleisesti. Kunhan ihmettelen ihmisten asenteita ja haen niille syitä. Tuntuu herättävän yhtä vahvaa oudoksuntaa kuin taaperoimetys.
 
Nooh
Ja korostan ettei oo kyl meil vanhemmista lähtenyt se, vaan puhtaasti teinien halusta -kyse ei ole siitä, ettäkö olisi ajateltu sopimattomaksi tmv. Mut esim paljon nuoremman veljeni kanssa en halunnut enää saunaan hänen lähestyessä murrosikää ja muutekaan alastomuus missään, eli saunassakaan, ei tunnu hyvälle ajatukselle muiden kun oman miehen seurassa.
 
Ei sairasta, outoa, eikä kummallista. Tai sanotaanko niin, että toki riippuu tilanteesta...mutta on kyllä hyvin vaikea kuvitella, etteikö meidän perheemme voisi mennä perheenä saunaan myös 20v päästä.

Mä olen monasti saunonut miespuolisten ystävieni kanssa ja ex:än veli näki mut alasti kun oltiin porukalla naku-innilla (päivällä ja selvinpäin) enkä näe siinäkään mitään kummaa. Naku-uinnilla ja saunassa kuuluu olla ilman vaatteita ja yleensä molempia puhia puuhataan hyvässä porukassa. Toisilla siihen porukkaan kuuluu isä, toisilla kaveri jne.
 
Viimeksi muokattu:
just,just
Ihan maalaisjärki sen jo sanoo.
maalasijärki? :D loistava perustelu.mun maalaisjöärki sitten sanoo että esiinä ei ole mitää epäsopivaa.taidat tie aika sairas olla jos näet jotain seksuaalista esim perheen välisessä saunomisessa..jaa no muilla ei sitä maalaisjärkeä sitten ole.itse teinipoikana saunoin äidin ja mummoni kanssa.oltiin sitte epäsopivia :D
 
Ei sairasta, outoa, eikä kummallista. Tai sanotaanko niin, että toki riippuu tilanteesta...mutta on kyllä hyvin vaikea kuvitella, etteikö meidän perheemme voisi mennä perheenä saunaan myös 20v päästä.
Mun mielestä se on terveessä perheessä tervettä. Jos se jossain perheessä on sairasta niin perhesuhteet on siinä perheessä silloin ylipäänsä sairaita.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
"vieras"
[QUOTE="...";26353238]Mun tuleva 7-luokkalainen ei enään halua mun kanssa saunaan, joko menee yksin tai isänsä kanssa. Vuoden jo ehkä ollut näin.

Meillä kans tunnin saunavuoro ja mennään vuorotellen. Tietenkin![/QUOTE]

No, niin mäkin olisin alkanut tekeen jos poika olis halunnut,tai oikeestaan teenkin,lähdetään pikkusiskon kanssa hetikohta kun teini tulee,koska sisko haluaa jo kotiin. Poikaa siis ei tunnu yhtään häiritsevän,kotonakin kävelee huoneestaan kaikessa rauhassa alasti suihkuun.
 
Jollain meni yksi pointtini sekaisin, koitan selventää. Mielestäni pervous lähtee AINA korvien välistä. Jos saunon perheeni kanssa, ei minulla ole ikinä mitään pervoja ajatuksia. Jos olisin jossain sekasaunassa, jossa olisi tuttuja tai vieraita miehiä ja naisia, saattaisi tilanteesta riippuen ollakin. Se porukka siis tekee saunomisesta pervoa, jos on tehdäkseen, ei itse saunominen.
 
Nooh
Luonnollinen osa kehitystä vai luonnollinen osa kehitystä länsimaissa?
No en ole alan asiantuntija, joten tuo käsitys perustuu tietysti lähinnä lukemiini suomalaisiin julkaisuihin ja omiin kokemuksiin ja havantoihin. Joten en osaa arvioida, miten esim joku alkuasukasheimo, jossa alastomuus on arkea, kokee oman kropan muuttumisen, eli hämmentääkö se heitä vai ei...
 
No en ole alan asiantuntija, joten tuo käsitys perustuu tietysti lähinnä lukemiini suomalaisiin julkaisuihin ja omiin kokemuksiin ja havantoihin. Joten en osaa arvioida, miten esim joku alkuasukasheimo, jossa alastomuus on arkea, kokee oman kropan muuttumisen, eli hämmentääkö se heitä vai ei...
Mulla alkoi murrosikä jo siinä 10-11-vuotiaana, jolloin olin henkisesti täysin lapsi. Onneksi minua ei kohdeltu silloin teininä vain kehittyneen kroppani takia. En tajunnut koskaan hävetä kroppaani, korkeintaan ehkä joskus tyttöjen liikuntatunnilla suihkussa.
 
Onko joillekin sekasaunominen muuten itsensä esittelyä tai kiksien hakemista porukassa, jossa on vieraita/kaveriporukkaan kuuluvia miehiä ja naisia? :O Mä pidän saunomista jotenkin pyhänä paikkana, jossa vain saunotaan, ei tuijotella toisia. :D
 
Kyllä mulla oli teininä vaihe kun en saunonut perheeni kanssa, enkä siis myöskään perheeni naisten kanssa - alasti näyttäytyminen yhtään kenenkään edessä oli hetkellisesti mahdoton ajatus kun keho muuttui.

Mutta ilman muuta voisin nykyään mennä isäni kanssa saunaan. Ei ole käynyt pienessä mielessänikään että siinä jonkun mielestä voisi olla jotain sairasta tai perin kummallista.
Enkä muuten tasan myöskään vääntäydy uikkareihin jos ollaan omalla porukalla mökillä ja käyn uimassa.
 
Nooh
Luonnollinen osa kehitystä vai luonnollinen osa kehitystä länsimaissa?
No en ole alan asiantuntija, joten tuo käsitys perustuu tietysti lähinnä lukemiini suomalaisiin julkaisuihin ja omiin kokemuksiin ja havantoihin. Joten en osaa arvioida, miten esim joku alkuasukasheimo, jossa alastomuus on arkea, kokee oman kropan muuttumisen, eli hämmentääkö se heitä vai ei...
 
Niinae
[QUOTE="vieras";26353463]Mä ihan oikeasti ihmettelen miksi tää aihe on sulle niin läheinen. Onko teillä tapahtunut saunassa jotain mille sä yrität hakea hyväksyntää? Musta tää alkaa kyllä siltä vaikuttaa.[/QUOTE]

Sama on tullut mullekin mieleen, jo aikaisemmistakin ketjuista...
 
Nooh
Lainaukset meni nyt vähä hassusti, imeisesti joku muukin, kun en ymmärtänyt vastaustasi ettei sua oo kohdeltu eri lailla muuttuneen kropan takia. Miksi olisi pitänyt? Kysehän on nimenomaan siitä lapsen/nuoren omasta sisäisestä hämmennyksestä, joka on yleistä kun oma kroppa muuttuu -ei tunne sitä oikein itsekään. Vai etkö missään iässä verrannut itseäsi esim luokkakavereihin -onko heillä kasvanut rinnat ja onko ne isommat/pienemmät kuin sulla. Tai miettinyt onko normaalia tällainen karvoitus/eriparirinnat/näpyt eri paikoissa tmv. Onhan ne isoja muutoksia ja muutenkin se itsenäistymisprosessi oman lapsuusperheen jäsenestä itsenäiseksi aikuiseksi vastuineen ja vapauksineen.
 
Mä ymmärrän varsin hyvin, että joku kokee omalla kohdallaan outona ajatuksena saunomisen eri sukupuolta olevan vanhemman ja/tai sisaruksen kanssa, mutten käsitä, miten joku voi nähdä siinä jotain sairasta, luonnotonta, pervoa tai edes outoa, jos ajattelee asiaa objektiivisesti. Siis outoa muiden ihmisten kohdalla. Kyllä mustakin ajatus vaikka juuri siitä taaperoimetyksestä tuntui aluksi oudolta, kun en ollut tottunut sellaista näkemään, mutta tiedostin sen johtuvan ihan itsestäni. Siitä, että itse en ole tottunut ajatukseen "ison" lapsen imettämisestä. En silti ole koskaan pitänyt sitä luonnottomana, sairaana tai jotenkin absoluuttisen outona. Kukin tottuu niihin tapoihin, joita ympärillään näkee.
 
Viimeksi muokattu:
nnnnnnn
Onko siinä jotain seksuaalista, jos äiti ja tytär saunovat yhdessä? Jos ei niin miksi isän kanssa saunomisessa olisi? Mitä eroa on siinä, saunooko isä pienen tyttärensä vai murrosikäisen tyttärensä kanssa? Oma lapsi se on aina eikä omaa lasta ajattele mitenkään seksuaalisessa mielessä. Terve ihminen siis.
No mietipä näitä.. Keksitkö mitään???
 
Nooh
Mietin onko sulle Tytsi sit myös perhepedissä nukkuminen sama onko lapsi pieni vai jo aikuinen? Musta sekin on luonnollista, et jossain iässä lapset ei hal.ua enää ainakaan jatkuvasti nukkua vanhemman vieressä. Kyse ei siinäkään ole mistään seksuaalisesta, vaan siitä irrottautumisesta lapsen asemasta...
 
nnnnnnn
Mun mielestä se ei iole pervoa eikä sairasta vaan yksinomaan noloa. Siis MUN mielestä. Siksi en halua saunoa isäni kanssa, äidin kanssa se on eri asia, olenhan uimahallissakin muiden naisten kanssa alasti, mutta olisi se vähän noloa ja epämukavaa joutua alasti miesten puolelle aikuisena. Eikö susta?
 

Yhteistyössä