Mitä sairasta on siinä, että koko perhe saunoo yhdessä iästä ja sukupuolesta riippumatta?

Here we go again...

Joka kerta tästä aiheesta intettäessä mua hämmästyttää niiden määrä, joiden mielestä perheen kesken saunomisessa on jotain outoa, kieroutunutta tai paheksuttavaa.

Me aika usein varta vasten ajetaan vajaat 100km ihan vaan saunomaan mun vanhempien kanssa. Toisinaan mukana ovat myös sisaret miehineen ja lapsineen. Saunassa on niin monta kerralla kuin mahtuu ja loput istuskelevat laiturilla (muoks. siis kesällä. Talvella pelataan korttia pukuhuoneen puolella), siinä ei paljon laudeseuraa valikoida. =)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: tytsi-89
Onko sekasaunat sitten pettämistä, jos on parisuhteessa? Onko pervoa mennä kaveriporukalla sekasaunaan? Mä en ihan tajua, miksi on jotenkin sairaampaa ja pervompaa saunoa isän kanssa kuin vieraiden miesten. :confused: Kumpikaan ei siis omasta mielestäni ole sairasta tai pervoa. Saunominen ei ole mulle mitään muiden tuijottelua. Jos tulisi tuijoteltua tai ajateltua jotain sopimatonta niin se tapahtuisi mulla ainakin sekasaunassa, jossa on vieraita miehiä. Mä en kyllä ajattele saunomista niin. Se on vaan saunomista. Kauhean erilaiset saunomiskäsitykset ihmisillä. =)
 
Viimeksi muokattu:
"..."
Onko sekasaunat sitten pettämistä, jos on parisuhteessa? Onko pervoa mennä kaveriporukalla sekasaunaan? Mä en ihan tajua, miksi on jotenkin sairaampaa ja pervompaa saunoa isän kanssa kuin vieraiden miesten. :confused: Kumpikaan ei siis omasta mielestäni ole sairasta tai pervoa. Kauhean erilaiset saunomiskäsitykset ihmisillä. =)
mun mielestä olis kiihottavaa mennä ukon bestiksen kans saunaan, onhan hän hyväkroppainen palomies :p

mutta en näe mitään kiihottavaa vanhassa isässäni. Enkä koe tarvetta esitellä alasti itseäni hälle.
 
[QUOTE="...";26353294]mun mielestä olis kiihottavaa mennä ukon bestiksen kans saunaan, onhan hän hyväkroppainen palomies :p

mutta en näe mitään kiihottavaa vanhassa isässäni. Enkä koe tarvetta esitellä alasti itseäni hälle.[/QUOTE]

Nimenomaan, isän kanssa voi mennä saunaan, koska siinä EI ole mitään seksuaalista. Siinä voisikin olla, jos menisi jossain sekalaisessa kaveriporukassa saunaan, jossa on miehiä ja naisia. Minusta isän kanssa saunominen ei eroa mitenkään äidin kanssa saunomisesta.
 
On muuten oikeasti mielenkiintoinen ilmiö, miten vahvoja mielipiteitä tämä aihe herättää. Jakaa mielipiteitä ihan samaan tyyliin kuin taaperoimetys. Ihminen on aika vieraantunut luonnosta, täytyy sanoa. Kukin saunokoon, kenen kanssa haluaa, mutta saunominen itsessään ei kyllä koskaan ole sairasta, pervoa tms. :)
 
On muuten oikeasti mielenkiintoinen ilmiö, miten vahvoja mielipiteitä tämä aihe herättää. Jakaa mielipiteitä ihan samaan tyyliin kuin taaperoimetys. Ihminen on aika vieraantunut luonnosta, täytyy sanoa. Kukin saunokoon, kenen kanssa haluaa, mutta saunominen itsessään ei kyllä koskaan ole sairasta, pervoa tms. :)
meinaatko tosiaan että puoletkaan vastaajista on tosissaan. :LOL:
 
Joillekin tulee sellainen vaihe murrosiässä ja heitä ei toki pidä sinne yhteissaunaan pakottaa tai painostaa. Jotkut tytöt lopettavat äidin kanssa saunomisenkin tietyssä iässä.

Ihmetyttää vieläkin ne palsta-aloitukset, joissa kysellään, minkäikäisen tytön vielä _uskaltaa_ päästää isänsä kanssa saunaan. :O Sellaisiakin on ollut. Jos mun pitäisi miettiä tuota, en antaisi ko. isän edes tavata lastani.
Noita lupia ja uskaltamisia en ymmärrä pätkääkään, kyllähän se yhdessä saunominen tai saunomattomuus lähtee sieltä omien korvien välistä. Eli kun se ei asianomaisista enää tunnu hyvältä tai luontevalta niin sitten saunotaan erikseen, ei siihen muiden lupia tarve. Kokisin melkoisena loukkauksena isää kohtaan jos äiti menee sanomaan jotain sen suuntaista että ei enää uskalla antaa tyttären saunoa tämän kanssa. Ihan sama juttu jos isä kieltäisi samoista syistä pojan saunomisen kanssani. Ainoa tapaus jossa ymmärrän tuon toisen vanhemman puuttumisen on se että jos isälle vaikka nuo yhteissaunat on niin itsestäänselvyys ettei edes ajattele tyttären voivan kokea niitä epämiellyttävinä, tytär ei sitten itse kehtaa kieltäytyä kun isä pitää saunomista tärkeänä lauantai-illan traditiona ja myöhemmin äidille sanoo ettei haluaisi enää saunoa isän kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: tytsi-89
[QUOTE="...";26353127]ei saunomisessa mutta alastomassa vartalossa on. yleensä.[/QUOTE]

Onko siinä jotain seksuaalista, jos äiti ja tytär saunovat yhdessä? Jos ei niin miksi isän kanssa saunomisessa olisi? Mitä eroa on siinä, saunooko isä pienen tyttärensä vai murrosikäisen tyttärensä kanssa? Oma lapsi se on aina eikä omaa lasta ajattele mitenkään seksuaalisessa mielessä. Terve ihminen siis.
 
"..."
Nimenomaan, isän kanssa voi mennä saunaan, koska siinä EI ole mitään seksuaalista. Siinä voisikin olla, jos menisi jossain sekalaisessa kaveriporukassa saunaan, jossa on miehiä ja naisia. Minusta isän kanssa saunominen ei eroa mitenkään äidin kanssa saunomisesta.
koita ny jo päättää mikä on pervoo ja mikä ei.

Mä en ihan tajua, miksi on jotenkin sairaampaa ja pervompaa saunoa isän kanssa kuin vieraiden miesten. :confused: Kumpikaan ei siis omasta mielestäni ole sairasta tai pervoa. Saunominen ei ole mulle mitään muiden tuijottelua.
jospa hankkisit poikaystävän niin tulis sullekin jotain viihdettä elämään :whistle:
 
Nooh
Jälleen kerran -ei siinä sinänsä sairasta oo, mutta varsin luonnollinen osa kehitystä on omasta seksuaalisuudesta tietoiseksi tulo ja siihen luonnollisesti kuuluu aikuiseksi ruumiin muuttuminen. Murrosikäiselle oma ulkonäkö on muutenkin arka ja suhde alastomuuteen herkkä. Joten sen kummemmin opettamatta useimmat alkaa arkailla alasti esiintymistä missä tahansa, varsinkin eri sukupuolen edustajien edessä. Niin itse aikoinaan kuin omat lapset nyt, ensin alkoi hakeutua omaan rauhaan pukemaan/vaihtaan vaatteita, sitemmin saunaan mennään mieluiten 'nais/miesporukalla' tai vaikka yksin. On mielestäni osa itsenäistymistäkin -jonku lapsesta kasvetaan naisiksi ja miehiksi.
 
Onko siinä jotain seksuaalista, jos äiti ja tytär saunovat yhdessä? Jos ei niin miksi isän kanssa saunomisessa olisi? Mitä eroa on siinä, saunooko isä pienen tyttärensä vai murrosikäisen tyttärensä kanssa? Oma lapsi se on aina eikä omaa lasta ajattele mitenkään seksuaalisessa mielessä. Terve ihminen siis.
Olen varmaan jotenkin kiero näissä. Siis isän ja veljien kanssa saunominen on minulle ehdoton ei, vaikken heitä seksuaalisesti ajattelekaan. Äidin kanssa olisi ok jos vän ylipäätään saunoisi, mutta siis siskojen, naispuolisten kavereiden ja vieraanpien ihmisten kanssa tuossa ei ole mitään outoa. Miehistä en halua saunoa (ilman vaatteita) muiden kuin oman miehen kanssa vaikka työssäni voin ihan luontevasti pestä ja hoitaa ventovieraiden miesten vehkeitä ilman että näen siinä mitään seksuaalista.
 
[QUOTE="...";26353384]koita ny jo päättää mikä on pervoo ja mikä ei.



jospa hankkisit poikaystävän niin tulis sullekin jotain viihdettä elämään :whistle:[/QUOTE]

Pervous lähtee korvien välistä. :) Minulle saunomisessa ei ole mitään pervoa. Olin sitten missä porukassa tahansa.
 
  • Tykkää
Reactions: MolliMelooni
"vieras"
Mä ihan oikeasti ihmettelen miksi tää aihe on sulle niin läheinen. Onko teillä tapahtunut saunassa jotain mille sä yrität hakea hyväksyntää? Musta tää alkaa kyllä siltä vaikuttaa.
 

Yhteistyössä