Harmittaa, kun teini lähteekin ammattikouluun eikä lukioon:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolettaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolettaa

Vieras
En voi sille mitään, että päätös amikseen lähdöstä ei heti siltä seisomalta ja varauksetta tuntunut hyvältä. Eikä se oikein tunnu vieläkään. Toki häntä tuen valinnoissaan.

Jotenkin nyt vain haistan tuossa valinnassa kapinointia ja äkkipikaisuutta, enkä oikeaa kiinnostusta. Hän on ollut aina hyvä koulussa ja pitänyt siitä, päättötokareiden keskiarvo ollut aina vähän yli 9. Ja koko yläkoulun ajan ollut sitä mieltä, että ehdottomasti lukioon. Viime vuonna sitten vaihtui kaveripiiri ja tuli poikaystävä kuvioihin ja tuli tämä päätös amikseen lähtemisestä. Yritin jututtaa ja kysellä, että mitenkäs näin muuttui ja kiinnostaako varmasti ja vastaukset oli jotain epämääräistä. Kaksoistutkintoakin yritin ehdottaa, mutta ei käynyt. MInusta se olisi ollut hirveän hyvä vaihtoehto.

Tyttö on hirveän potentiaalinen ja älykäs, pelkään, että hän myöhemmin katuu valintaansa ja alisuoriutuu ny tahallaan ja uhmakkaana. Ja lähtee poikaystävän perässä ammattikouluun. Aiemmin oli innoissaan tulevasta lukiosta ja siitä, että pääsee opiskelemaan vähän vaikeampia juttuja ja saa hyvän pohjan jatko-opinnoille. Eikä edes osannut oikein perustella, miksi haluaa hakemalleen amislinjalle.

Hyviä ammatteja saa ammattikoulussakin ja pääsee työelämään aikaisemmin kiinni, lukio kun ei riitä tänä päivänä yhtään mihinkään vaan jatkettava sen jälkeen vielä useita vuosiakin opiskeluja, sinä aikana kun lukio vasta käyty, ammattikoulusta jo valmistuttu.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Onneksi nykyään myös ammattikoulu pohjalta on mahdollisuus päästä jatko-opiskelemaan korkeammalla asteella.
Toisaalta ymmärrän sua, jos lukio on ollut Se juttu tytölle aina ennen kun poikaystävän tapasi, niin taatusti mietityttää entä sitten jos tytöllä ja poikaystävällä menee poikki joskus? Katuuko tyttö valintojaan silloin.
Mutta toisaalta taas, ihmisen on tehtävä itse omat valintansa ja virheensä, ei ole onneksi myöhäistä kolmenkaan vuoden kuluttua mennä lukioon jos mielipide koulutuksesta muuttuukin (+ iltalukiot sun muut).

Amispapereillakin pääsee opiskelemaan eteenpäin esim. ammattikorkeakouluun. Ehkä lapsesi on fiksusti miettinyt, että käy ammattikoulun ja saa ehkä jo opiskelun aikana alansa kesätöitä. Ja halutessaan voi jatkaa opintoja jos saa hyvät paperit. Kolme vuotta lukiossa näin ollen olisi aika hukkaan heitettyä aikaa. Toivottavasti hän on unelma-alallaan!

onneksi on iltalukio keksitty. kerro oma mielipiteesi (painostamatta ja syyllistämättä) ja anna nuoren elää omaa elämäänsä. Voi olla että tuo on hänen elämänsä paras päätös tai sitten huonoin, mutta ainakin se on hänen päätös.

Hän voi vapaasti jatkaa opintojaan amiksen jälkeenkin. Jopa lukiossa, jos haluaa.

Mä itse tykkäsin lukiosta ja halusin sinne, mutta jatko-opintojen kanssa meni perseelleen, kun en ymmärtänyt pitää kiinni toiveistani ja yritin tehdä sitä, mitä äiti toivoi.

Mielummin ammatti taskussa,kuin paperit joilla et tee nykyään mitään.Amiksesta saa ammatin,ja sitäkin kautta pääsee etenemään,korkeammalla.Ei jää tyhjänpäälle,kun löytyy ammatti,josta on korkeakoulu
opinnoissakin vain hyötyä,löytyy jo ne perus tiedot ja taidota alasta.

Mun mies (nyt 34 v.) lähti aikoinaan amikseen ja teki monenlaisia hanttihommiakin, vaihtoi vielä alaa kerran ja sitten aloitti vielä lukemaan taloustieiteitä avoimessa yliopistossa. Kuuluu nyt suuren konsernin johtoryhmään ja nauttii hyvää palkkaa. Että se ei kerro vielä mitään jos päättääkin amikseen mennä :)

Siis mitä helv...??? Alisuoriutuu kun menee ammattikouluun? Mitä alisuoriutumista siinä on?
Itse arvostan paljon enemmän sitä että hankitaan ammatti ja sitten mennään ammattikorkeaan tai yliopistoon, kuin sitä että ensin lusmutaan lukiossa 3 vuotta ja sitten mennään yliopistoon ikuiseksi opiskelijaksi lukemaan humaanisia (noin kärjistäen). Mun mielestä on paljon parempi että on ammatti alla, saa kunnon töitä opiskelun ohella ja jos ei jostain syystä pystykään opiskelemaan, niin ei putoa tyhjänpäälle.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Amis on hyvä;26352682:
Hyviä ammatteja saa ammattikoulussakin ja pääsee työelämään aikaisemmin kiinni, lukio kun ei riitä tänä päivänä yhtään mihinkään vaan jatkettava sen jälkeen vielä useita vuosiakin opiskeluja, sinä aikana kun lukio vasta käyty, ammattikoulusta jo valmistuttu.

Ai, tuliko tosiaan yllätyksenä, että lukion papereilla ei ole tarkoituskaan työllistyä?

Minun mielestä 18-19v on todella nuori ja siinä iässä ei ole vielä työelämään varsinaisesti kiirekään. Ihan hyvin joutaisi opiskella vielä muutamia vuosia. Itse olen lukion kannalla ja ymmärrän ap:n huolen varsin hyvin.

[QUOTE="vieras";26352732]Mun mies (nyt 34 v.) lähti aikoinaan amikseen ja teki monenlaisia hanttihommiakin, vaihtoi vielä alaa kerran ja sitten aloitti vielä lukemaan taloustieiteitä avoimessa yliopistossa. Kuuluu nyt suuren konsernin johtoryhmään ja nauttii hyvää palkkaa. Että se ei kerro vielä mitään jos päättääkin amikseen mennä :)[/QUOTE]

Amispuolella kielitaito ja yleissivistys jää kapeammaksi kuin lukiopuolella, toki osa perehtyy noihinkin asioihin vapaaehtoisesti vapaa-ajallaan...

Siis mitä helv...??? Alisuoriutuu kun menee ammattikouluun? Mitä alisuoriutumista siinä on?
Itse arvostan paljon enemmän sitä että hankitaan ammatti ja sitten mennään ammattikorkeaan tai yliopistoon, kuin sitä että ensin lusmutaan lukiossa 3 vuotta ja sitten mennään yliopistoon ikuiseksi opiskelijaksi lukemaan humaanisia (noin kärjistäen). Mun miestä on paljon parempi että on ammatti alla, saa kunnon töitä opiskelun ohella ja jos ei jostain syystä pystykään opiskelemaan, niin ei putoa tyhjänpäälle.

No, tuolla alisuoriutumisella viittasin lähinnä vain tyttööni, en yleisesti. MInusta taas lukion käyminen ei ole lusmuilua, ihmeellinen ajattelutapa. Tuskinpa tyttökään oli ikuiseksi opiskelijaksi jäämässä, kemiasta on/oli kiinnostunut.

Lupasimme isänsä kanssa kustantaa opinnot ja muutenkin auttaa, että tyhjän päälle ei olisi jäämässä. Autamme kyllä lastamme.

Ai, tuliko tosiaan yllätyksenä, että lukion papereilla ei ole tarkoituskaan työllistyä?

Minun mielestä 18-19v on todella nuori ja siinä iässä ei ole vielä työelämään varsinaisesti kiirekään. Ihan hyvin joutaisi opiskella vielä muutamia vuosia. Itse olen lukion kannalla ja ymmärrän ap:n huolen varsin hyvin.

Ai parikymppisen pitää elellä vielä seuraavat 7 vuotta yhteiskunnan tuilla kun ei ole kiire valmistua ja joutaa opiskella vuosia. Lukio on monelle täysin turha aika istua koulunpenkillä kun ammattikoulussa saat ammatin jo siinä samassa 3 vuodessa.

Mielummin ammatti taskussa,kuin paperit joilla et tee nykyään mitään.Amiksesta saa ammatin,ja sitäkin kautta pääsee etenemään,korkeammalla.Ei jää tyhjänpäälle,kun löytyy ammatti,josta on korkeakoulu
opinnoissakin vain hyötyä,löytyy jo ne perus tiedot ja taidota alasta.

Millä perusteilla lukion papereilla ei tee yhtään mitään? MInusta niillä tekee esim. yliopistohaussa aika paljonkin. Ja ammattikorkeaopinnoissa voi olla hyötyä, jos on vastaavan alan amiskoulutus pohjalla, mutta se ei ole millään tavalla välttämätöntä.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Ai parikymppisen pitää elellä vielä seuraavat 7 vuotta yhteiskunnan tuilla kun ei ole kiire valmistua ja joutaa opiskella vuosia. Lukio on monelle täysin turha aika istua koulunpenkillä kun ammattikoulussa saat ammatin jo siinä samassa 3 vuodessa.

No, mitähän varten meillä on sitten lukiosta korkeakouluun- järjestelmä (jossa menee helposti se 5-7 vuotta) olemassa, jos se on sinusta niin perin turha?

MInusta voi hyvin elellä niillä opiskelijalle tarkoitetuilla tuilla ja opiskella. Ei sitä opintotukeakaan ikuisesti saa, aikansa toki. Sitä vartenhan se opintotuki on olemassa, että voi opiskella. Dah.

Idioottimaista olisi olla opiskelematta, ettei muka kehtaa nostaa tukea. Kyllä se yhteiskunta saa sitten sen korkeakoulutetun ammttilaisen palkasta omansa takaisin, katsos.

• Tykkää
[QUOTE="aloittaja";26352797]No, tuolla alisuoriutumisella viittasin lähinnä vain tyttööni, en yleisesti. MInusta taas lukion käyminen ei ole lusmuilua, ihmeellinen ajattelutapa. Tuskinpa tyttökään oli ikuiseksi opiskelijaksi jäämässä, kemiasta on/oli kiinnostunut.

Lupasimme isänsä kanssa kustantaa opinnot ja muutenkin auttaa, että tyhjän päälle ei olisi jäämässä. Autamme kyllä lastamme.[/QUOTE]

Miksi tyttösi ei voisi esim. lukea itseänsä laborantiksi amiksessa ja sitten mennä lukemaan kemiaa yliopistoon?

Millä perusteilla lukion papereilla ei tee yhtään mitään? MInusta niillä tekee esim. yliopistohaussa aika paljonkin. Ja ammattikorkeaopinnoissa voi olla hyötyä, jos on vastaavan alan amiskoulutus pohjalla, mutta se ei ole millään tavalla välttämätöntä.

Ja jatkan vielä tähän, että nythän on ollut puhetta siitä, että kyllä se ammattikorkeakoulutuskin taitaa olla enemmän lukiosta tulleille räätälöity. Esim. rakennusmies kun hakee opiskelemaan rakennusinsinööriksi, niin jo pääsykokeessa tulee vastaan lukion pitkän matematiikan asioita, joita amiksessa ei ole opetettu. Mites näin?

[QUOTE="Huh";26352877]Näitä äitejä taas jotka haluaa lapselleen kirurgin paperit kun ei rehti työnteko olekaan hyvästä kun ei amiksen papereilla saa 10 000 kk liksaa.[/QUOTE]

Jos tenavalla riittää kapasiteettia lukemiseen, niin miksi mennä amikseen?

• Tykkää
Miksi tyttösi ei voisi esim. lukea itseänsä laborantiksi amiksessa ja sitten mennä lukemaan kemiaa yliopistoon?

Aivan hyvin voiskin, mutta hän onkin hakemassa kokiksi. Kaupungissamme ei ole laboranttilinjaa ja veikkaan, että tuo poikaystävä on juuri se syy, että ei nyt hae sinne, mitä oikeasti haluaisi.

Mutta onhan se niinkin, että laborantilla ei ehkä ole yliopistoon haettaessa läheskään yhtä hyviä pohjatietoja. Yliopiston kemia on kuitenkin hyvin pitkälti teoriaa, aivan erityyppistä kuin amistasoisen laborantin koulutus, ei siitä mihinkään pääse. Helpompi tie se lukiosta on kemiaa lukemaa, ehdottomasti.

Yhteistyössä