Tulipa paha mieli, kun erehdyin lukemaan ninaTT:n blogia :(

• Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26340507:
No ei siinä paljon kyllä ilmeet ja äänenpainot auta, jos oikeasti sanot, että jotkut (enemmistö?) tämänkin palstan tyypeistä ovat pahoinpidelleet lastaan. Ja jos tosiaan ei ole tarkoitus ketään kimpaannuttaa, kannattaa miettiä ne sanansa hieman tarkemmin, ennen kuin lähettää sen viestin. Silloin aiemmin tuosta on väännetty sivutolkulla ja nyt vasta aikojen päästä sanot sen olennaisen tarkennuksen, että "minä tarkoitinkin vain niitä jotka huudattavat lapsiaan tuntitolkulla siellä pinnasängyssä".
Huoh, ei, en tarkoittanut vain niitä jotka huudattavat lapsiaan *tuntitolkulla* pinnasängyssään. Vauvan itkiessä on jo muutama minuutti todella pitkä aika.

Mutta. Se on ihan totta, että mun mielestä ihan ajatuksena häkki lapsen nukkumapaikkana on vastenmielinen. Mun mielestä se ei ole eettisestä näkökulmasta oikein. Pahoinpitelyyn en kuitenkaan sitä vertaa jos lapsen oikeasti ottaa aina heti pois häkistään kun hän sitä jollakin tapaa pyytää, mutta silti se on minusta väärin. Vaikka lapsen ottaisi aina heti pois. Minusta lapsen ei kuuluisi olla vanhemmistaan riippuvainen tuommoisessa asiassa.

[QUOTE="ninaTT";26340474]Jos haluaa olla eri mieltä, niin miksei voi esittää asiapitoista argumenttia? Miksi vetää herne nenään? Muakin kutsutaan pedofiiliksi, fanaattiseksi, tyhmäksi jne, kiintymysvanhemmuutta typeräksi, lapsen passaamiseksi jne... Auttaako siihen se, että rääkyy täydellä huudolla takaisin, että ENPÄS OLE! No ei auta, siihen tuntuu auttavan se, että *keskustelee* asiasta ja korjaa niitä väärinkäsityksiä.

Jos joku on sitä mieltä, että ihmisen on ihan hyvä olla häkissä niin saa perustella. Saa myös vakuutella, että häkki on ihan ok kunhan sen ihmisen noukkii sieltä pois heti kun hän antaa olettaa, ettei enää halua siellä olla. Mun mielestä ihmiselle kuuluu vapaa liikkuvuus edes omassa kodissaan, jonkun toisen mielestä lapsen pitää olla vanhemmistaan riippuvainen tässä asiassa. Ok, antakaa tulla, keskustellaan asiasta. Perustelkaa.

Mutta pliis, lopettakaa se vääryyden rääkyminen.[/QUOTE]

Jos on sinun kanssasi eri mieltä asiasta, se on herneen nenään vetämistä. Sinä olet nimitellyt pinnasängyssä nukuttajia kiduttajiksi, vaikkakaan et suunnannut sitä henk.koht. kenellekkään.

Minusta pinnasänky ei ole yhtäkuin häkki. Se on turvallinen ja rauhallinen nukkumispaikka vauvalle. Otan vauvan sängystä pois heti kun hän haluaa. Perhepedissä vauvamme heräili jatkuvasti, nyt omassa sängyssään herää 2 kertaa yössä. Kun minäkin olen nukkunut paremmin, voin olla parempi äiti lapselleni päivisin.

Tämä sopii meille parhaiten, muille voi sopia muunlainen ratkaisu.

[QUOTE="vieras";26340494]Vesitit nyt aiemman miellyttämisen halussasi.[/QUOTE]

Häh? MÄ en osaa pitää vauvan pinnasängyssä nukuttamista kiduttamisena ellei kyseessä ole joku ääritapaus. Riippuu paljon siitä, missä se pinnasänky sijaitsee, miten nopeasti lapsen tarpeisiin vastataan jne. En tiedä, missä määrin lapsi kokee hätää nukkuessaan/heräillessään yksin tai voiko siihen jossain määrin "tottua", jolloin ymmärtää, ettei suurta hätää ole, kun äiti kuitenkin vastaa vauvan tarpeisiin. En tyrmää, mutten itse uskalla niin sanoa. Uskallan sanoa raskauden aikaista tupakointia kiduttamiseksi, koska siihen mulla on perusteluja. Ehkä ninalla on omat perustelunsa sille, miksi hän pitää pinnasängyssä nukuttamista (joissain tilanteissa) pahoinpitelynä/kiduttamisena.

"vieras"
Kerros mulle sitten yksikin "logiikka", jolla pystytään pätevästi selittämään kaikkia tapauksia? :O Ei niin täydellistä ideologiaa olekaan.
Haha! Kyllä niillä selitykset löytyy, ne ei vaan ole aina niin päteviä :D

Ja sitä paitsi tytsi, sä kiertelet kysymystä: KOSKA SULLA EI OLE MITÄÄN HAJUA MISTÄ SÄ PUHUT. Ja jos on niin voisitko ystävällisesti kertoa minkälainen on kiinytymyssuhde vanhemmuuden oppimiskäsitys ja mistä teorioista se saa siihen tukea.

Jos et pysty siihen vastaamaan, tää keskustelu on kaikin puolin turhaa. Ja vois kyllä siellä sun opinahjossakin miettiä, olisiko aiheellista opettaa kasvatustieteilijöille alan KESKEISET KÄSITTET.

"vieras"
Jokaiselle kuuluu liikkumavapaus omass kodissaan.. eli pienelle vauvalle,joka osaa kääntyä mahalta selälleen,kuuluu vapaa liikkumavapaus sängystä lattialle,niinkö? Justhan mä edellisellä sivulla kirjoitin pitkän tekstin siitä MIKSI lapseni nukkuu pinnasängyssä eikä siihen ole tullut yhtikäs mitään vastausta.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26340462:
Minun on jotenkin helpompi ottaa vastaan nämä sinun kommenttisi ja argumenttisi, kuin ninaTT:n. En tiedä, johtuuko kirjoitustyylistä, kommenttien argumentointitavasta vai siitä, että sinulla ei ole niitä lapsia, joten ne on jotenkin helpompi ottaa pelkän teorian kannalta eikä oman kokemuksen värittäminä.
Mulla on aika rauhallinen tapa kirjoittaa. Ei mua saa tällä palstalla ärsyyntymään tai ainakaan en näytä sitä. ;) Ymmärrän, ettei kaikkien hermot kestä yhtä hyvin. Itse pyrin kirjoittamaan aina suht asiallisesti ja diplomaattisesti.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26340435]Vasten omaa tahtoa? Jos mä laitan vauvan pinnikseen nukkumaan kun hän on ensin nukahtanut syliin ja otan pois kun hän herää,niin missä kohtaa pitäis kuulua sitä kiduttamisen ääntä ja hurjaa vastustelua? Eli sun mielestä on parempi että lapsi joka osaa jo kääntyä,nukkuu tyhjässä isossa parisängyssä sillä aikaa kun äiti ja isi katsovat olohuoneessa vaikka telkkaria? Lapseni nukkuu pinnasängyssä koska haluan suojella häntä putoamiselta. Tiedätkö paljonko vastasyntynyt nukkuu vuorokaudessa? En tosiaan ole jokaikistä sekuntia siinä vieressä istumassa ja tuijottamassa. Ei toimi perheessä jossa on muitakin lapsia.

Miksi kuvittelet että lapsi on sängyssä ylipäätään vasten tahtoaan? Onko joku vauva kertonut sulle että vituttaa nukkua tossa pinniksessä? Oisko se sit parempi että kierähtää vauvan päälle tai vauva tukehtuu peittoon tai sikeäuninen mies jyrää vauvan unissaan? Mä en ymmärrä mistä sä revit näitä juttujas. Joku auton turvaistuin on ihan vitun sairas keksintö,mieti kun se lapsi KÖYTETÄÄN siihen ihan vastentahtoaan :O Siis melkein verrattavissa raiskaukseen.[/QUOTE]

Eli tähän kiitos vastauksia.

[QUOTE="ninaTT";26340545]Huoh, ei, en tarkoittanut vain niitä jotka huudattavat lapsiaan *tuntitolkulla* pinnasängyssään. Vauvan itkiessä on jo muutama minuutti todella pitkä aika.
Mutta. Se on ihan totta, että mun mielestä ihan ajatuksena häkki lapsen nukkumapaikkana on vastenmielinen. Mun mielestä se ei ole eettisestä näkökulmasta oikein. Pahoinpitelyyn en kuitenkaan sitä vertaa jos lapsen oikeasti ottaa aina heti pois häkistään kun hän sitä jollakin tapaa pyytää, mutta silti se on minusta väärin. Vaikka lapsen ottaisi aina heti pois. Minusta lapsen ei kuuluisi olla vanhemmistaan riippuvainen tuommoisessa asiassa.[/QUOTE]

Tiedän kyllä mitä tarkoitit, tuo oli kärjistys.

No onko sitten parempi, jos se lapsi itkee siellä perhepedissä? Eihän se sänky siihen unikouluun ole syyllinen eikä edes välttämätön väline siinä. Eli jos tarkoitus on kritisoida unikoulua, se on ihan eri asia ja pinnasänky ei liity asiaan mitenkään.

hohoi
Alkuperäinen kirjoittaja ihan näin;26337227:
Nina tt aliarvioi lasta sanomalla että taaperon on vaikea ymmärtää ja sisäistää kieltoja. SInänsä nurinkurista- taapero ei ymärrä "ei"-sanan merkitystä välittömässä asiayhteydessä, mutta kykenee pitkäkestoiseen ajatteluketjuun "harjaaan hampaani että minull ei tulisi reikiä." Nämä kaksi Ninatt:n hienoa ajattelutapaa romuttivat-jälleen kerran- koko kiintymysvanhemmuuspupun.
Kyllä sä, Ninatt hienosti osaat sivuuttaa asiat! Edelleen odottelen kommenttiasi edellä oleviin aivopieruihin, ai niin, sullahan on vaan tapana jättää kommentoimatta omat mokasi.

"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26340435]Vasten omaa tahtoa? Jos mä laitan vauvan pinnikseen nukkumaan kun hän on ensin nukahtanut syliin ja otan pois kun hän herää,niin missä kohtaa pitäis kuulua sitä kiduttamisen ääntä ja hurjaa vastustelua? Eli sun mielestä on parempi että lapsi joka osaa jo kääntyä,nukkuu tyhjässä isossa parisängyssä sillä aikaa kun äiti ja isi katsovat olohuoneessa vaikka telkkaria? Lapseni nukkuu pinnasängyssä koska haluan suojella häntä putoamiselta. Tiedätkö paljonko vastasyntynyt nukkuu vuorokaudessa? En tosiaan ole jokaikistä sekuntia siinä vieressä istumassa ja tuijottamassa. Ei toimi perheessä jossa on muitakin lapsia.

Miksi kuvittelet että lapsi on sängyssä ylipäätään vasten tahtoaan? Onko joku vauva kertonut sulle että vituttaa nukkua tossa pinniksessä? Oisko se sit parempi että kierähtää vauvan päälle tai vauva tukehtuu peittoon tai sikeäuninen mies jyrää vauvan unissaan? Mä en ymmärrä mistä sä revit näitä juttujas. Joku auton turvaistuin on ihan vitun sairas keksintö,mieti kun se lapsi KÖYTETÄÄN siihen ihan vastentahtoaan :O Siis melkein verrattavissa raiskaukseen.[/QUOTE]

Anteeksi, mutta olenko sanonut, että sinun vauvasi on häkissään vasten omaa tahtoaan? Missä minä näin sanoin? Minä en sinua tunne tai tiedä minkälaisissa tilanteissa laitat lapsesi häkkiin ja minkälaisissa otat pois.

Miksi vauva tukehtuisi peittoon perhepedissä muttei pinnasängyssä? Vauvan voi laittaa äidin ja seinän väliin jos pelkää, että sikeäuninen mies kierähtää hänen päälleen. Se on kyllä hyvin harvinaista, että selväpäinen aikuinen kierähtäisi vauvan päälle eikä kukaan huomaa mitään.

Ja kyllä, moni vauva on äänekkäästi protestoinut häkkiään. Siitä ei ole epäilystäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26340507:
No ei siinä paljon kyllä ilmeet ja äänenpainot auta, jos oikeasti sanot, että jotkut (enemmistö?) tämänkin palstan tyypeistä ovat pahoinpidelleet lastaan. Ja jos tosiaan ei ole tarkoitus ketään kimpaannuttaa, kannattaa miettiä ne sanansa hieman tarkemmin, ennen kuin lähettää sen viestin. Silloin aiemmin tuosta on väännetty sivutolkulla ja nyt vasta aikojen päästä sanot sen olennaisen tarkennuksen, että "minä tarkoitinkin vain niitä jotka huudattavat lapsiaan tuntitolkulla siellä pinnasängyssä".
Vedättekö herneen nenäänne siksi, että koette ninan haukkuvan teitä kaikkia huonoiksi äideiksi? Hän on "vain" sanonut, että kokee "häkissä" nukuttamisen pahoinpitelynä. Huom, nina on myös itse tunnustanut pahoinpidelleensä omaa lastaan (ei pitämällä lasta yksin pinnasängyssä tai ruumiillisesti kurittamalla, mutta muulla tavoin), myöntänyt toimineensa väärin ja sanonut, ettei toimisi enää niin. Tuskin hän silti pitää itseään huonona äitinä tai suuttuu/loukkaantuu, jos joku määrittelee tämän kyseisen teon lapsen pahoinpitelyksi. En usko, että hän pitää kaikkia äitejä huonoina, jotka yhdenkin kerran ovat nukuttaneet lastaan pinnasängyssä (saa korjata, jos uskon väärin). Anteeksi, kun kaivelin itsekin vanhan jutun viestini tueksi. En tiedä, onko se kovin fiksua. Ehkä joku kuitenkin tajusi pointtini.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="ninaTT";26340545]Huoh, ei, en tarkoittanut vain niitä jotka huudattavat lapsiaan *tuntitolkulla* pinnasängyssään. Vauvan itkiessä on jo muutama minuutti todella pitkä aika.

Mutta. Se on ihan totta, että mun mielestä ihan ajatuksena häkki lapsen nukkumapaikkana on vastenmielinen. Mun mielestä se ei ole eettisestä näkökulmasta oikein. Pahoinpitelyyn en kuitenkaan sitä vertaa jos lapsen oikeasti ottaa aina heti pois häkistään kun hän sitä jollakin tapaa pyytää, mutta silti se on minusta väärin. Vaikka lapsen ottaisi aina heti pois. Minusta lapsen ei kuuluisi olla vanhemmistaan riippuvainen tuommoisessa asiassa.[/QUOTE]

No eikö pieni lapsi, jota nyt ylipäätään nukutetaan pinnasängyssä ole aika monessa asiassa riippuvainen vanhemmistaan. Eihän parin kuukauden ikäinen pääse sieltä perhepedistäkään liikkumaan mihinkään, miten se siinä vaiheessa eroaa pinnasängystä. Eikä lapsi pääse esimerkiksi pihallekaan silloin kun hän itse haluaa, vaan on tällöinkin riippuvainen vanhemmistaan. Entä pääseekö hän tarpeilleen ilman vanhempien apua (jos ajatellaan vessahätäviestintää). Mitenkäs ruokapuolen kanssa, onko pieni lapsi siinä riippuvainen vanhemmistaan?

Viimeksi muokattu:
Vedättekö herneen nenäänne siksi, että koette ninan haukkuvan teitä kaikkia huonoiksi äideiksi? Hän on "vain" sanonut, että kokee "häkissä" nukuttamisen pahoinpitelynä. Huom, nina on myös itse tunnustanut pahoinpidelleensä omaa lastaan (ei pitämällä lasta yksin pinnasängyssä tai ruumiillisesti kurittamalla, mutta muulla tavoin), myöntänyt toimineensa väärin ja sanonut, ettei toimisi enää niin. Tuskin hän silti pitää itseään huonona äitinä tai suuttuu/loukkaantuu, jos joku määrittelee tämän kyseisen teon lapsen pahoinpitelyksi. En usko, että hän pitää kaikkia äitejä huonoina, jotka yhdenkin kerran ovat nukuttaneet lastaan pinnasängyssä (saa korjata, jos uskon väärin). Anteeksi, kun kaivelin itsekin vanhan jutun viestini tueksi. En tiedä, onko se kovin fiksua. Ehkä joku kuitenkin tajusi pointtini.
Kyllä muuten suuttuu :D

Vedättekö herneen nenäänne siitä, että koette ninan haukkuvan teitä kaikkia huonoiksi äideiksi? Hän on "vain" sanonut, että kokee "häkissä" nukuttamisen pahoinpitelynä. Huom, nina on myös itse tunnustanut pahoinpidelleensä omaa lastaan (ei pitämällä lasta yksin pinnasängyssä tai ruumiillisesti kurittamalla, mutta muulla tavoin), myöntänyt toimineensa väärin ja sanonut, ettei toimisi enää niin. Tuskin hän silti pitää itseään huonona äitinä tai suuttuu/loukkaantuu, jos joku määrittelee tämän kyseisen teon lapsen pahoinpitelyksi. En usko, että hän pitää kaikkia äitejä huonoina, jotka yhdenkin kerran ovat nukuttaneet lastaan pinnasängyssä (saa korjata, jos uskon väärin). Anteeksi, kun kaivelin itsekin vanhan jutun vietini tueksi. En tiedä, onko se kovin fiksua.
Minä en ole vetänyt tuosta kommentista hernettä nenääni vaan minua (tapani mukaan) ärsyttää argumenttien epäloogisuus. Ei voi sanoa, ettei olisi kenestäkään sanonut, että olisi pahoinpidellyt lastaan, jos kuitenkin sanoo, että pinnasängyssä nukuttaminen on pahoinpitelyä. Tuohan on ihan päivänselvää, että se tarkoittaa samaa asiaa, miksi siitä pitää nostaa meteli.

"ninaTT"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26340666:
No eikö pieni lapsi, jota nyt ylipäätään nukutetaan pinnasängyssä ole aika monessa asiassa riippuvainen vanhemmistaan. Eihän parin kuukauden ikäinen pääse sieltä perhepedistäkään liikkumaan mihinkään, miten se siinä vaiheessa eroaa perhepedistä. Eikä lapsi pääse esimerkiksi pihallekaan silloin kun hän itse haluaa, vaan on tällöinkin riippuvainen vanhemmistaan. Entä pääseekö hän tarpeilleen ilman vanhempien apua (jos ajatellaan vessahätäviestintää). Mitenkäs ruokapuolen kanssa, onko pieni lapsi siinä riippuvainen vanhemmistaan?
Niin kauan kun ei osaa liikkua niin onkin siinä mielessä ihan sama, että onko lapsi häkissä vai vapaana, paitsi että häkissä harvemmin on yhtä lähellä vanhempiaan kuin jos on perhepedissä.

Lapsen pitäisi omassa tahdissaan saada luopua riippuvaisuudestaan, itsenäistyä omaa tahtiaan. Alkaa syömään kun osaa poimia ruokaa ja laittaa sitä suuhunsä, oli sitten viiden kuukauden tai seitsemän kuukauden ikäinen. Jo vastasyntyneenä osaa suht hyvin määritellä kuinka paljon unta ja ravintoa tarvitsee, aikuinen ei sellaisia päätä.

"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26340515]Mitkä "kiistattomat" tutkimustulokset? Lasten ruumiillisesta kurituksesta on saatu ristiriitaisia tutkimustuloksia. Onko lapsen ruumiillinen kuritus ok vai ei ja millä sä sen perustelet? Kun ei löydy sitä kaipaamaasi kiistatonta tutkimustietoa.

(Miten muuten ehdotat, että häkkinukuttamista tutkittaisiin? Jos kiistatonta tulosta ja tietoa tahdot, niin ei taida löytyä mitään eettistä tapaa tutkia asiaa...)[/QUOTE]

Niin,jättääkö remmillä pieksäminen psyykkisiä haavoja vai ei. Siinäpä vasta pulma. Eiköhän se ole ihan yleisesti tiedossa että selkäsauna ei ole lapsen kannalta mikään hyvä asia. Siksi se on kielletty lailla. Siksi ihmisillä on vääristyneitä suhteita vanhempiinsa ja he käyvät aikuisiällä terapiassa. Kukaan ei kuitenkaan koskaan ole tainnut millään tavalla eritellä niitä ongelmia jotka seuraisivat lapsen nukuttamisesta pinnasängyssä. Onko niitä? Millaisia? Miten ilmenevät? Jos joku mulle todistaa että jossain tapauksessa pinnasänky on ehdottoman varmasti aiheuttanut traumat jollekin lapselle niin linkkiä kehiin vaan. Pieksämisestä löytyykin sitten jos tietoa ihan eri tavalla. Ja aivan,mitään ei voida aukottomasti todistaa. Joten sun väittämäs voi olla ihan yhtä väärässä.

"vieras"
Mä haluaisin nähdä näitä kiintymysvanhemmuuden tuloksia, siis lapsia. Haluaisin tietää, että ovatko nämä tavallista empaattisempia ja hyvin käyttäytyviä. Koska olen nähnyt ihan normaalin kasvatuksen tuloksena paljon ihania, hyvin käyttäytyviä ja empaattisia lapsia. Sen sijaan ongelmia tuntuu esiintyvän muita kasvatustapoja harjoittavien lapsilla, esim. vapaa kasvatus.

"ninaTT"
Kyllä muuten suuttuu :D
En suutu. Tupakointi raskauden aikana on lapsen kemiallista pahoinpitelyä. Olen sanonut saman asian palstalla ennenkin ja sanon sen nyt uudestaan, ettei tule väärinkäsityksiä.

Totta kai silloin kun aihe oli tuoreempi niin se oli myös herkempi. Kärsin kovia tunnontuskia ja syyllisyyttä, totta kai silloin reagoin vahvemmin kritiikkiin. Nyt olen jo sinut menneisyyteni kanssa, siltä osalta.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä