Tulipa paha mieli, kun erehdyin lukemaan ninaTT:n blogia :(

  • Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
[QUOTE="ninaTT";26335999]Jos olen kaksi esimerkkiä antanut, jossa lapsen toiminta suoraan haittaa omaa elämääni, niin manipuloin lastani pomppimaan oman mieleni mukaan kun kerron mitä seurauksia hänen teoillaan voi olla? (ja en ole kyllä sanonut, että tulee paha mieli jos myöhästyn töistä - olen selittänyt, että olen velvollinen tulemaan ajoissa jne)

En käytä mitään pahamieli-perusteluita jos lapsi haluaa jättää hampaansa harjaamatta, juosta lumessa kesämekossa tai olla syömättä laittamaani ruokaa (nojoo, ehkä jos toistuvasti tuota tekee niin saatan ilmaista harmistukseni, aivan kuten puhuisin aikuisellekin moisesta useamman kerran jälkeen, ja sitten etsittäisiin yhdessä ratkaisu tilanteelle...)[/QUOTE]

Siinä työhönlähtemisesimerkissä nimenomaan kysyin, miten ilmaiset lapselle työhön menemisen tärkeyden, kun hän ei ymmärrä, mitä tarkoittaa palkka tai potkut. Silloin kyllä muistaakseni sanoit jotain, että töihinmeno on sinulle tärkeää tms (eli viittasit omiin tunteisiisi).

Voin toki muistaa väärin, enkä muista missä ketjussa siitä puhuttiin. Mutta vastaa nyt sitten vielä, miten sinä selität lapselle sen, että töistä ei voi myöhästyä, jos lapsi ei ymmärrä mitä ne potkut tarkoittaa. Ja selitä vielä, miten se vastauksesi eroaa siitä normaalista tavasta, jossa selitetään, että äidin on pakko mennä töihin, ja jos ei pueta aamulla, äiti myöhästyy, mikä ei ole hyvä juttu.

Ja otetaan vaikka toiseksi esimerkiksi tuo hampaiden reikiintyminen. Ymmärtääkö tosiaan pieni lapsi pidemmällä tähtäimellä miksi hampaat pitää pestä ja mitä tarkoittaa kun hampaaseen tulee reikiä?
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26336066]Yksi syy miksi olen jättänyt kieltämättä taaperoa on ihan se, että taaperot tosi harvoin kykenee ymmärtämään ja sisäistämään kieltoja.

Toisten suojeleminen on ihan ok. Henk kohtasesti olen sitä mieltä, että anteeksipyyntöön pakottaminen ja ei:n toistaminen ovat suht tehottomia keinoja siihen suojelemiseen. Mitä tilalle? Njaah... Riippuu ja roikkuu, lapsesta ja tilanteesta. Yleensä tilanteen selvittely lähtee nopeiten käyntiin sillä, että ensiksi selvittää (meinasin kirjoittaa, että kuuntelee, mutta ei-verbaalisen lapsen kanssa pitää toimia toki vähän toisin) miksi lapsi puri. Kun lapsi tulee ymmärretyksi ("Ai, halusit tuon lelun" "Tönäisikö Anni sinua?" "Kalle tuli liian lähelle, niinkö?") on hän yleensä rauhallisempi ja vastaanottavaisempi. Jos keskittyy vain siihen tekijään ja mitä hän teki väärin, ei lapsi useinkaan kykene rauhoittumaan tarpeeksi kuunnellakseen sitä kieltoa, komentoa tai ohjausta.

Mua on helpottanut se, että en suhtaudu vihaisesti hölmöilevään lapseen. Ajattelen, että hän teki niin kuin parhaaksi näki, juuri niin hyvin kuin kykeni, eikä kykenemättömyydestä tai virheistä pidä suuttua tai ruveta ketään rankaisemaan.[/QUOTE]

Missä vaiheessa sen ei:n sanominen poistaa mahdollisuuden selvittää tilannetta lapsen kannalta? Totta kai tilannetta pitää selittää ja selvittää ja varsinkin puhumattomalle lapselle sanoittaa, mutta myös ohjeistaa ja opettaa, että näin ei yksinkertaisesti saa tehdä. Ihan kuin ihmiset sanomalla ei, korvaisivat keskustelun lapsen kanssa.

Ja mikäs siinä, jos keskustelu toimii lapsen kanssa. Kaikilla ei näin ole ja sen takia niitä kieltoja ja miettimis hetkiä on joidenkin lasten kanssa pakko käyttää. Kiintymysvanhemmuuden periaatteet varmaan toimii helppojen lapsien kanssa, mutta vilkkaat ja tempperamenttiset lapset jäävät tolla tyylillä kokonaan heitteille. Lapsia pitää ohjeistaa ja neuvoa miten maailmassa pärjätään, ihan kaikilla tasoilla: tunteiden käsittelyssä, käytöksessä, yleisissä yhteiskunnan normatiivisissa säännöissä jne, lista on loputon.

Jos lapset eivät tarvitsisi ohjeita: sääntöjä, lapset syntyisisvät tähän maailmaan niillä taidoilla joita tässä maailmassa tarvitaan. Näin ei ole, joten vanhempien tehtävänä on kasvatuksella avustaa lapsia oppimaan taitoja, joilla maailmassa pärjätään js pysytään hengissä.
 
Mulla on vähän sama juttu, se vaan pahentaa tilannetta kun menettää hermot ja tulee itse vihaiseksi. :) Haluan antaa rakentavaa ohjausta, eikä se onnistu jos on itsekin ihan tunteiden vallassa.
Näinpä. Suuttuessa ja rangaistuksia jakaessa saadaan lapsi lisäksi keskittymään liikaa itseensä ja tuetaan itsekeskeistä ajattelua. Ei lapsi ymmärrä sitä rankaisun tarkoitusta, huomio menee itse teosta ja sen seurauksista pois. Silloin lapsi ei opi empatiaa ja huomaa, mitä seurauksia hänen teollaan on sille toiselle lapselle.
 
"vieras"
Näinpä. Suuttuessa ja rangaistuksia jakaessa saadaan lapsi lisäksi keskittymään liikaa itseensä ja tuetaan itsekeskeistä ajattelua. Ei lapsi ymmärrä sitä rankaisun tarkoitusta, huomio menee itse teosta ja sen seurauksista pois. Silloin lapsi ei opi empatiaa ja huomaa, mitä seurauksia hänen teollaan on sille toiselle lapselle.
Anteeksi kun sanon pahasti, mutta tän täytyy olla tän illan älyttömin kommentti! Rangaistuksen tarkoitus, ainakin minulla, on nimen omaan saada lapsi ymmärtämään käytöksensä seuraukset ympäristölle, eli tajuamaan että on itse keskeistä satuttaa toista, koska itseä vihastuttaa. Nimenomaan opettaa sitä empatiaa ja ymmärtämystä, että toisillakin on tunteet ja itseään ei saa toteuttaa dominoimalla muita.

Ja kyllä se lapsi ymmärtää (saattaa kestää aikaa, mutta kuitenkin) rankaisun tarkoituksen, kun se tarpeeksi monta kertaa sille sanallisesti selitetään.

Ohhoh, tää ideologia on vaan liikaa mulle. Musta on valkonen ja valkonen musta. Hyviä öitä kaikille, nyt on aika mennä nukkumaan :)
 
[QUOTE="vieras";26336288]Anteeksi kun sanon pahasti, mutta tän täytyy olla tän illan älyttömin kommentti! Rangaistuksen tarkoitus, ainakin minulla, on nimen omaan saada lapsi ymmärtämään käytöksensä seuraukset ympäristölle, eli tajuamaan että on itse keskeistä satuttaa toista, koska itseä vihastuttaa. Nimenomaan opettaa sitä empatiaa ja ymmärtämystä, että toisillakin on tunteet ja itseään ei saa toteuttaa dominoimalla muita.

Ja kyllä se lapsi ymmärtää (saattaa kestää aikaa, mutta kuitenkin) rankaisun tarkoituksen, kun se tarpeeksi monta kertaa sille sanallisesti selitetään.

Ohhoh, tää ideologia on vaan liikaa mulle. Musta on valkonen ja valkonen musta. Hyviä öitä kaikille, nyt on aika mennä nukkumaan :)[/QUOTE]

Mitäs älytöntä tuossa nyt oli? Itse asiassa moni lastentarhanopettaja on tuosta aivan samaa mieltä. :) Mitä lapsi mielestäsi oppii siitä, kun saa rangaistuksen? Sehän on vanhemmalta vain jonkinlainen "kosto", vanhemman itse määrittämä seuraus, ei teon todellinen luonnollinen seuraus. Lapsi saattaa tuossa tilanteessa keskittyä lähinnä siihen, että häntä ärsyttää kyseinen rangaistus eikä välttämättä suinkaan ymmärrä, mistä se tulee. Ei lasta tarvitse rankaista siitä, ettei hän aina osaa toimia oikein. Siinähän vanhempi itse satuttaa lasta vain koska on vihainen.

Lyömisen luonnollinen seuraus on toisen lapsen paha mieli ja mahd. sosiaalinen häpeä. Lisäksi harva lapsi haluaa leikkiä sellaisen lapsen kanssa, joka toistuvasti lyö. Empatiaa opitaan mallista, lempeästä kohtelusta ja siitä, kun oikeasti keskitytään seuraamaan myös toisten tunteita. Lapselle selitetään, mitä seurauksia väkivallasta on toiselle lapselle ja lohdutetaan häntä lapsen nähden. Usein lapsi itsekin tulee perässä lohduttamaan ja sitten voidaan yhdessä iloita siitä, että toiselle tulee parempi mieli. :)
 
Lisäys edelliseen. Päiväkodissa on pakko käyttää lisäksi rangaistuksia, mm jäähypenkkiä, jossa lapsi voi rauhoittua. Ei siellä ole aikaa vahtia jatkuvasti, ettei joku lapsi käy kiinni toisiin lapsiin. Resurssit eivät aina riitä. Lapsia täytyy motivoida silloin myös rangaistusten/palkintojen avulla käyttäytymään hyvin vaikka se ei aitoa empatiaa opetakaan. Lisäksi esim. jotkut erityislapset eivät kykene tuntemaan riittävästi empatiaa muita lapsia kohtaan, jotta heidän kohdallaan riittäisi vain muiden tunteista kertominen.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en syö, vedän vihreää teetä ja colaa. :xmas: Kuka tulis kieltämään multa colan juonnin epäterveellisyyteen vedoten? :D Mut puolustuksekseni voin sanoa, että juon sitä enää "vain" viikonloppuisin enkä niin paljon kuin ennen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26336440:
No nyt vedit pohjat. Lapselta varastettuja. :|
LS-ilmo!

:D

Mun piti mennä nukkumaan tuossa tunti sitten. Olin asettanut itselleni uniajan.
rinsessat saa tehä niin. Ne saa tehä mitä ne ikinä tahtoo. Ketää ei voi määrätä.
Et sä, etkä tytsi,eikä Pesky.

( mullakin oli joku unisuunnitelma. Tarvitisisin napakan unikoulun. Mutta. Ehkä. Sitten, eläkeellä. )
 
"vieras"
Tarkoitin kylläkin juuri sitä, että lapsi herää keskellä yötä nälissään. En tilanteita, joissa lapsi yrittää vältellä nukkumaanmenoa.
Mä saattaisin kerran antaa periksi ja antaa yönaposteltavaa. Luulen, että tällaisessa tilanteessa lapselta olis jäänyt iltapala vähälle. Muistuttaisin lasta, että iltapala pitäisi syödä kunnolla, että pärjää yön yli. Jos sama toistuisi lähitulevaisuudessa en enää antaisi periksi. Mun mielestä johdonmukaisuus on tärkeää kasvatuksessa.
 
"vieras"
No ohhoh, johan on paksua settiä tytsiltä. Kirjoitukset on kuin suoraan NinaTT:ltä plagioitu kosto-ilmaisua (rangaistuksesta puhuttaessa) myöten. Mahtaa NinaTT olla oppilapsestaan ylpeä.
 
[QUOTE="vieras";26336536]No ohhoh, johan on paksua settiä tytsiltä. Kirjoitukset on kuin suoraan NinaTT:ltä plagioitu kosto-ilmaisua (rangaistuksesta puhuttaessa) myöten. Mahtaa NinaTT olla oppilapsestaan ylpeä.[/QUOTE]

Rangaistus ei siis mielestäsi ole kosto? Miten se eroaa kostosta?
 
"vieras"
Rangaistus ei siis mielestäsi ole kosto? Miten se eroaa kostosta?
"Päiväkodissa on pakko käyttää lisäksi rangaistuksia, mm jäähypenkkiä, jossa lapsi voi rauhoittua. Ei siellä ole aikaa vahtia jatkuvasti, ettei joku lapsi käy kiinni toisiin lapsiin. Resurssit eivät aina riitä. Lapsia täytyy motivoida silloin myös rangaistusten/palkintojen avulla käyttäytymään hyvin vaikka se ei aitoa empatiaa opetakaan. Lisäksi esim. jotkut erityislapset eivät kykene tuntemaan riittävästi empatiaa muita lapsia kohtaan, jotta heidän kohdallaan riittäisi vain muiden tunteista kertominen."

Rangaistus, mm. jäähypenkki, kotona on siis kosto, mutta päiväkodissa tällainen kosto on kuitenkin sallittua, koska se yllättäen motivoikin hyvän käytöksen oppimista? Ok.
 
[QUOTE="vieras";26336735]"Päiväkodissa on pakko käyttää lisäksi rangaistuksia, mm jäähypenkkiä, jossa lapsi voi rauhoittua. Ei siellä ole aikaa vahtia jatkuvasti, ettei joku lapsi käy kiinni toisiin lapsiin. Resurssit eivät aina riitä. Lapsia täytyy motivoida silloin myös rangaistusten/palkintojen avulla käyttäytymään hyvin vaikka se ei aitoa empatiaa opetakaan. Lisäksi esim. jotkut erityislapset eivät kykene tuntemaan riittävästi empatiaa muita lapsia kohtaan, jotta heidän kohdallaan riittäisi vain muiden tunteista kertominen."

Rangaistus, mm. jäähypenkki, kotona on siis kosto, mutta päiväkodissa tällainen kosto on kuitenkin sallittua, koska se yllättäen motivoikin hyvän käytöksen oppimista? Ok.[/QUOTE]

Päiväkodissa ei todellakaan yleensä riitä resurssit siihen, että lasten kanssa "vain" keskusteltaisiin ja neuvoteltaisiin yms. Kaikki erityislapset etenkään eivät kykene aina ymmärtämään toisten lasten tunteita. Kosto se on sielläkin, mutta lapsi on päiväkodissa pakko motivoida käyttäytymään kunnolla, jotta järjestys säilyy. Hyvän käytöksen oppimista rangaistukset/palkkiot kyllä motivoivat, mutta eivät oikeista syistä. Ei lapsi silloin opi aitoa empatiaa. Hän tottelee ja käyttäytyy hyvin silloin lähinnä palkkion toivossa tai rangaistuksen pelossa. Pienemmissä päiväkodeissa, joissa lapsiluku on riittävän pieni hoitajiin nähden, voidaan varmasti käyttää rakentavampiakin keinoja.
 
[QUOTE="vieras";26336739]Rangaistuksen tarkoituksena on opettaa, koston tarkoituksena on satuttaa. Aika iso ero mielestäni.[/QUOTE]

Mitä rangaistus muka opettaa? Se aiheuttaa lapselle lähinnä mielipahaa ja monessa tapauksessa aggressioita. Lapsi oppii mm. valehtelemaan välttääkseen rangaistuksia.
 
"vieras"
Mitä rangaistus muka opettaa? Se aiheuttaa lapselle lähinnä mielipahaa ja monessa tapauksessa aggressioita. Lapsi oppii mm. valehtelemaan välttääkseen rangaistuksia.
Lainaan edellä kirjoittanutta suurta kasvattajaa, joka ilmaisi asian minua paremmin:

"Päiväkodissa on pakko käyttää lisäksi rangaistuksia, mm jäähypenkkiä, jossa lapsi voi rauhoittua. Ei siellä ole aikaa vahtia jatkuvasti, ettei joku lapsi käy kiinni toisiin lapsiin. Resurssit eivät aina riitä. Lapsia täytyy motivoida silloin myös rangaistusten/palkintojen avulla käyttäytymään hyvin vaikka se ei aitoa empatiaa opetakaan. Lisäksi esim. jotkut erityislapset eivät kykene tuntemaan riittävästi empatiaa muita lapsia kohtaan, jotta heidän kohdallaan riittäisi vain muiden tunteista kertominen."

Rangaistus, mm. jäähypenkki, antaa siis lapselle tilaisuuden rauhoittua, ja opettaa käyttäytymään hyvin. Näin puhui Tytsi-89.
 
[QUOTE="vieras";26336747]Lainaan edellä kirjoittanutta suurta kasvattajaa, joka ilmaisi asian minua paremmin:

"Päiväkodissa on pakko käyttää lisäksi rangaistuksia, mm jäähypenkkiä, jossa lapsi voi rauhoittua. Ei siellä ole aikaa vahtia jatkuvasti, ettei joku lapsi käy kiinni toisiin lapsiin. Resurssit eivät aina riitä. Lapsia täytyy motivoida silloin myös rangaistusten/palkintojen avulla käyttäytymään hyvin vaikka se ei aitoa empatiaa opetakaan. Lisäksi esim. jotkut erityislapset eivät kykene tuntemaan riittävästi empatiaa muita lapsia kohtaan, jotta heidän kohdallaan riittäisi vain muiden tunteista kertominen."

Rangaistus, mm. jäähypenkki, antaa siis lapselle tilaisuuden rauhoittua, ja opettaa käyttäytymään hyvin. Näin puhui Tytsi-89.[/QUOTE]

Onko kasvatuksen tärkein päämäärä se, että lapsesta kasvaa tottelevainen? Silläkö ei ole merkitystä, haluaako lapsi omasta tahdostaan käyttäytyä "oikein"?
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä