Rangaistusten välttämisessä on ideana se, että lapsi oppisi itse mitä ihan oikeasti seuraa, jos tekee yhtä tai toista. Siis jos lapsi mäiskäsee toista, silloin toista sattuu. Sitä, että toista sattuu, ei lapsi opi siellä jäähypenkillä, vaan näkemällä (ja kun vanhempi selittää mitä kävi). Tämä vaati vanhemmalta pitkää pinnaa ja helpommalla pääsisi, jos vain määräisi esim jäähyn.
Otetaan vielä toinen esimerkki (tapahtui taannoin);
Lapsi sekoittaa lusikalla smoothietaan. Pyydän lopettamaan, koska en halua sotkua ja pelkään lasin hajoavan (toki perustelen lapsellekin). Lapsi sekoittaa silti ja lasi todella hajoaa ja tulee sotku. Siivosi sotkunsa ja jäi ilman sitä pirtelöään, ja selitin mitä kävi. Kuulemma tässä olisi ollut jäähyn paikka, koska muutenhan lapsi ei opi. Kai lapseni sitten on nero, koska oppi oikein hyvin olemaan turhaan veivaamatta pirtelöitään.(Kyseessä vilkas 3,5v.)
Kun asiaan perehtyy, on tuossa kyllä ihan järkeä. Palstamammat vaan tuntuvat ottavan henkilökohtasena loukkauksena jopa vihjasun siitä, että voisi olla olemassa joku ehkä jopa parempi tapa kasvattaa lapsia kuin se, mitä valtavirta meilläpäin noudattaa. Vai eikö ymmärrys kertakaikkiaan riitä?
OT: itse olen aika natsi lasten kanssa. Rangaistuksia en perjaatteessa käytä, mutta kuri on kyllä kova. Saatan myös esim autossa ärjästä, että "ellet istu kunnolla, tulee poliisi pidättämään sinut ja vie putkaan, koska vaarannat liikenteen" tai esim "jos nyt suututat mut kunnolla, en varmana vie sua jätskille, vaan mennään takasin kotiin". En siis todellakaan voi väittää aina toimivani kovinkaan hyvin, mutta minulla onkin a) lyhyt pinna, b) räiskyvä tempperamentti ja c) aivan liian vähän mielenkiintoa toteuttaa jotain hienoa kasvatusideologiaa.
Ymmärrän siis kiintymysvanhemmuuden idean ja olen pominut sieltä omaan perheeseen parhaiten sopivat palat, mutta uskon myös tietynlaiseen diktatuuriin lastenkasvatuksessa. Arestit, etujen poistot ym rangaistukset ovat kuitenkin mielestäni naurettavia ja niitä käyttävä kusee mielestäni omiin muroihinsa.
Kiintymysvanhemmuus ideologisimmillaan toimii mielestäni vain tietyissä olosuhteissa. Uskon noiden olosuhteiden olevan realistisesti saavtettavissa jokaiselle, mutta esim itse arvostan muita asioita enemmän. Halusin esim varsin tietoisesti lapset pienellä ikäerolla ja kahden pienen kanssa ei aina asiat mene niinkuin strömsöössä.